Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

(c) W. Cellary 2010 slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Mansfelda 4, 60-854 Poznań

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "(c) W. Cellary 2010 slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Mansfelda 4, 60-854 Poznań"— Zapis prezentacji:

1 (c) W. Cellary 2010 slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Mansfelda 4, Poznań Biblioteki w elektronicznej gospodarce opartej na wiedzy

2 (c) W. Cellary 2010 slajd 2 Powrót do pytań fundamentalnych Do czego mają służyć biblioteki w społeczeństwie wiedzy i w elektronicznej gospodarce opartej na wiedzy?

3 (c) W. Cellary 2010 slajd 3 Obiektywna wyższość formy elektronicznej nad formą papierową dostępna niezależnie od położenia geograficznego czytelnika dostępna niezależnie od czasu: pory dnia i nocy roku jej wytworzenia tania w przechowywaniu i dostępie multimedialna automatycznie przetwarzalna, w efekcie personalizowalna nieliniowo uporządkowana (hipertekst i hipermedia) interaktywna książka (treść książki) w postaci elektronicznej jest: Dysk 200 GB kosztuje 200 zł Można na nim zmieścić 111 mln stron Ułożone jedna na drugiej miałyby 11 km Ułożone jedna za drugą miałyby km Kosztowałyby (sam papier) 4 mln zł

4 (c) W. Cellary 2010 slajd 4 Biblioteki cyfrowe Uwolnienie od posiadania czyli dostęp do treści nieuwarunkowany posiadaniem nośnika W przyszłości – e-papier czyli na jednej e-kartce treść wszystkich książek świata

5 (c) W. Cellary 2010 slajd 5 Biblioteki cyfrowe 10% internautów – powyżej 20 godzin tygodniowo, 19% polskich internautów – od 5 do 20 godzin tygodniowo, 44 % polskich internautów – od 1 do 5 godzin tygodniowo Czas spędzany w Internecie przez polskich internautów: Polacy spędzają w Internecie cztery miliardy godzin rocznie

6 (c) W. Cellary 2010 slajd 6 Czytelnictwo książek 51% Polaków powyżej 15 roku życia nie czyta książek wcale 32% Polaków czyta książki sporadycznie (do 6 książek rocznie) 17% Polaków czyta ponad 6 książek rocznie Polacy spędzają na czytaniu książek czterysta milionów godzin rocznie

7 (c) W. Cellary 2010 slajd 7 Porównanie 13 milionów surfujących Polaków spędza w Internecie 10 razy więcej czasu niż 15 milionów czytających Polaków na czytaniu książek 9 milionów Polaków i surfuje, i czyta 4 miliony Polaków surfuje, ale nie czyta 5 milionów Polaków nie surfuje, ale czyta ALE:

8 (c) W. Cellary 2010 slajd 8 Zmiana pokoleniowa Osoby w wieku Pokolenie rządzącychPrzyszłość narodu Osoby w wieku % ma wyższe wykształcenie 49% studiuje na uczelniach Wykształcenie

9 (c) W. Cellary 2010 slajd 9 Po co ludzie studiują ? Ludzie po to studiują, aby pracować w gospodarce opartej na wiedzy Świadczenie usług opartych na wiedzy odkrywanie wiedzy badania wykorzystywanie wiedzy konstruowanie (produktów, usług, procesów) wdrażanie reorganizacja przekazywanie wiedzy uczenie konsultowanie doradzanie

10 (c) W. Cellary 2010 slajd 10 Usługi oparte na wiedzy Jeśli po naturalnej wymianie pokoleń, połowa społeczeństwa będzie chciała utrzymywać się ze świadczenia usług opartych na wiedzy to: świadczenie usług opartych na wiedzy musi być działalnością gospodarczą

11 (c) W. Cellary 2010 slajd 11 Ostrzeżenie niewykształcona połowa społeczeństwa wykształcona połowa społeczeństwa Taki model gospodarczy jest całkowicie nierealistyczny Społeczeństwo zarabia na pracy fizycznej w sektorze prywatnym i płaci podatki na utrzymanie sektora publicznego utrzymuje się z podatków świadcząc za darmo usługi oparte na wiedzy

12 (c) W. Cellary 2010 slajd 12 Specyfika wiedzy Im większa wiedza w społeczeństwie, tym większe zapotrzebowanie na wiedzę

13 (c) W. Cellary 2010 slajd 13 Niestabilność Im więcej wiedzy damy społeczeństwu za darmo, tym więcej będzie jej żądać wykształcona połowa społeczeństwa Zatem tym większe będą musiały być obciążenia podatkowe niewykształconej połowy społeczeństwa Dodatnie sprzężenie zwrotne zawsze prowadzi do niestabilności Taki system musi upaść !

14 (c) W. Cellary 2010 slajd 14 Sektor wiedzy Kupno – sprzedaż produktów i usług opartych na wiedzy Generowanie przychodów dla budżetu państwa ze sprzedaży wiedzy Generowanie zysku dla przedsiębiorstw wiedzy Dlatego Sektor wiedzy musi być przede wszystkim sektorem gospodarczym Gospodarka oparta na wiedzy

15 (c) W. Cellary 2010 slajd 15 Przyszłość bibliotek Jeśli papierowe książki nie mają już racji bytu, to wypożyczalnie i czytelnie też nie W bibliotece przyszłości najważniejsze nie będą książki – bo ich tam nie będzie – tylko bibliotekarze

16 (c) W. Cellary 2010 slajd 16 Bibliotekarze dla wykluczonych dla aktywnych Doradztwo jaką wiedzę zakupić, aby wyrwać się z wykluczenia jaką wiedzę wytworzyć i sprzedać, aby utrzymać swoje rodziny Nowa rola, nowe kompetencje

17 (c) W. Cellary 2010 slajd 17 Wnioski Przetrwają bibliotekarze, jeśli przystosują się do wyzwań elektronicznej gospodarki opartej na wiedzy Papierowe biblioteki nie przetrwają – – zamienią się w muzea

18 (c) W. Cellary 2010 slajd 18 Dziękuję Wojciech Cellary


Pobierz ppt "(c) W. Cellary 2010 slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Mansfelda 4, 60-854 Poznań"

Podobne prezentacje


Reklamy Google