Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE ID grupy: 96/G6_MP Lokalizacja: Gdynia Kompetencja: Matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Mój dom a środowisko Semestr/rok szkolny: Semestr 1 / rok szkolny 2009/2010

3 MÓJ DOM A ŚŚRODOWISKO

4 PLAN PREZENTACJI 1. O nas 2. Nasze domy a środowisko 3. Wokół nas 4. Recykling 5. Informacje ze świata 6. Ludzie o ekologii 7. Podsumowanie

5 Kto uczestniczy w projekcie? Beata Bondarczuk Paulina Chyła Joanna Dobrzyńska Marta Kupryciuk Adrianna Samul Jakub Pal Tymoteusz Fandrejewski Michał Młynarski Przemysław Kierznowski Oskar Sieńko

6 O NAS

7 Parę słów o nas Nasza grupa składa się z 10,,studentów'' i naszego wychowawcy. Do naszego zespołu przypisanych zostało: - 5 chłopaków - 5 dziewcząt - 1 wychowawca A teraz krótka ich prezentacja.

8 BEATA Beata to osoba raczej cicha i skryta. Jednak jeśli chce, to potrafi owinąć sobie chłopaków wokół palca. (patrz zdjęcie)

9 PAULINA Paulina jest głównym mózgiem grupy. Jej praca polega na pilnowaniu i motywowaniu innych. Jednak strzeż się! Nic nie umknie jej czujnemu wzrokowi.

10 ASIA Hobby: Koszykówka Ulubiony przedmiot: Fizyka O mnie: trochęę egoistyczna, maniak gier komputerowych, człowiek o dziwnych poglądach.

11 MARTA Osoba towarzyska i bardzo rozmowna. Jeśli skończą się jej pomysły, to zawsze znajdzie sposób na motywowanie innych do pracy.

12 ADA Ada znana jest pod pseudonimem,,cichociemna'' Stało się tak, ponieważ rzadko widujemy ją na spotkaniach. Ada miała wiele ciekawych pomysłów, które wykorzystaliśmy w prezentacji.

13 KUBA Informatyk. Na każde zajęcia przynosi laptopa. Jako jedyny z naszej grupy ma pracę. Zawodowo zajmuje się tworzeniem stron internetowych.

14 TYMEK Podobnie jak Oskar jeździ na desce. W towarzystwie udaje śmiertelnie poważnego, lecz wystarczy powiedzieć cokolwiek śmiesznego, a zacznie zwijać się ze śmiechu.

15 MICHAŁ Michał jest oczytany, i jest naszym źródłem wiedzy książkowej. Przydaje się również dlatego, że nie kończą mu się pomysły i zawsze wie co w danej chwili powiedzieć.

16 PRZEMEK Interesuje się sportem, elektroniką technika i muzyką.

17 OSKAR Drugi mózg grupy. Zastępca Pauliny. Człowiek bardzo nieokreślony. Ma tyle zainteresowań, że na ich wszystkich zebranie potrzebowałby co najmniej 2 dni. Hobby: Zbiera broń białą. (miecze, sztylety)

18 INTEGRACJA

19 Wieża Potrafisz ułożyć jak najwyższą wieżę z kilku kartek bez użycia kleju? NAM SIĘ UDAŁO !

20 Kółko czy kwadrat? Gra polegała na złapaniu się za ręce stojąc na planie koła, po czym mieliśmy z tego koła zrobić kwadrat. Dzięki tej zabawie nauczyliśmy się współpracować i opracowaliśmy hierarchię.

21 Pociąg Niektórzy z nas odkryli swoje powołanie – będą maszynistami!

22 REGULAMIN Żebyśmy się nawzajem słuchali Konsultowanie pomysłów Wygłaszanie swoich pomysłów na głos Współpraca Wspieranie się Wyrażanie głośno swoich opinii Dbanie o dobry humor zespołu Życzliwość, uprzejmość Zadawanie pytań Kultura Nie negowanie pomysłów Jedna osoba mówi, druga słucha – nie przekrzykiwać się!

23 NASZE DOMY A ŚŚRODOWISKO

24 Nasza karta badawcza

25

26

27

28 W OKÓŁŁ N AS

29 Ocenialiśmy nasze tereny (30x5) według określonych wcześniej kryteriów : A = 5/5 (zero śmieci) A- = 4/5 (do 5 małych śmieci) B = 3/5 (mało odpadków) C = 2/5 (widoczne śmieci) D = 1/5 (dzikie wysypiska) Zaśmiecenie Gdyni

30 Ocena Gdyni Wszyscy jednogłośnie nadaliśmy miastu Gdyni ocenę A-

31 Dzikie wysypiska W naszej okolicy znaleźliśmy dzikie wysypiska.

32 Dołożymy wszelkich starań aby takich wysypisk powstawało jak najmniej.

33 RECYKLING

34 EKO DOLINA - DOJAZD

35 Eko Dolina i recykling Gdy tylko dojechaliśmy na miejsce zastaliśmy ciężkie maszyny pracujące dla dobra środowiska. Ludzie pracują tutaj nawet w soboty.

36 ZDJĘCIA Maszyna do ugniatania odpadów

37 Śśmieci posegregowane i gotowe do przetworzenia

38 Sokół Pracownicy Eko Doliny znaleźli sprytny sposób aby odstraszać ptaki wyjadające resztki jedzenia. Sposobem na nie jest… inny ptak, a dokładnie sokół. Latając odstrasza swoją obecnością swój posiłek. Na szczęście on tylko odstrasza a nie konsumuje.

39 Nowy projekt czołg ;)

40 RECYKLING Na naszych zajęciach poruszyliśmy też temat recyklingu. Uważamy, że powinniśmy go popierać bo tylko dzięki niemu nasza planeta nie zatonie w śmieciach. Dlatego też właśnie odwiedziliśmy Eko Dolinę. Nareszcie zobaczyliśmy w jakich warunkach się to odbywa. W Polsce niestety nie ma dużo takich ośrodków. W naszym państwie przeważa składanie śmieci.

41 Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Polsce

42 ŚREDNI PROCENTOWY SKŁAD ODPADÓW KOMUNALNYCH 34% -odpadki organiczne 19% -papier, tektura 14% -frakcja drobna (np. popiół) 10% -tworzywa sztuczne 12% -szkło 4% -metale 7% -inne (np. tekstylia, odpady wielo materiałowe)

43 UNIESZKODLIWIANIE ODPADÓW 87,4% -składowana, 3,8% -kompostowana, 1% -spalana. 6,8% wyselekcjonowana 879 czynnych składowisk –3481 dzikich wysypisk

44 GMINY I GOSPODAROWANIE ODPADAMI Obecnie ok. 85% gmin w Polsce prowadzi selektywną zbiórkę odpadów. Najpopularniejsze systemy: - workowy - kontenerowy

45 NASTAWIENIE MIESZKAŃCÓW DO SEGREGACJI Niestety ludzie nie chętnie zajmują się segregacją, aby to zmienić, powinniśmy: - Prowadzić długofalowe programy edukacyjne - Stale promować segregację - Zapoczątkowywać krótkotrwałe programy zachęt materialnych - Wprowadzać kary

46 INFORMACJE ZE ŚŚWIATA

47 Gospodarowanie odpadami komunalnymi (Europa)

48 Przyrost ludności

49 Konsekwencje przyrostu ludności Wzrost zapotrzebowania na wody, żżywności, energiię, surowców Wzrost ilości odpadów i ścieków Rozwój sieci komunikacyjnych Rozwój miast, wzrost powierzchni zurbanizowanych Kurczenie się obszarów przyrodniczo czynnych

50 Ile ludzie wydają na jedzenie? Niemcy: Rodzina Melander z Bargteheide Tygodniowy wydatek na jedzenie: Euros lub $ Ulubione dania: pieczone ziemniaki z cebulą, bekon, śśledzie, smażony makaron z jajami i serem, pizza, budyń waniliowy

51 Polska: Rodzina Sobczyńskich z Konstancin-Jeziorna Tygodniowy wydatek na jedzenie: Złotych lub $ Danie rodzinne: Golonka z marchwią, seler i pasternak

52 Czad: Rodzina Aboubakar z obozu Breidjing Tygodniowy wydatek na jedzenie: 685 CFA Francs lub $1.23 Ulubione potrawy: zupa ze śświerzymęserem owcy

53 Dziura ozonowa Przyczyny : Skutki : Wzrost temperatury ziemi zmiana klimatu wzmo ż one parowanie wzrost powierzchni obszar ó w suchych Niszczenie chlorofilu zmniejszenie ilo ś ci ro ś lin na l ą dzie Niszczenie planktonu przerwanie łańcucha pokarmowego Os ł abienie uk ł adu odporno ś ciowego zwierz ą t wzrost zachorowań i śmiertelności Oddzia ł owywanie na atmosfer ę powstanie smogu fotochemicznego w miastach

54 Efekt cieplarniany Przyczyny :Skutki : Topienie sięę lodowców, podniesienie się poziomu mórz Utrata terenów mieszkalnych, zatopienie wysp i lądów wysychanie rzek i jezior oraz wzrost ilości terenów suchych Niedostatek żżywności, głód Zwiększone parowanie, wzrost opadów na północy Powodzie, huragany, oberwanie chmury, wzrost zachmurzenia Zmiana śśrodowiska na kuli ziemskiej Przemieszczanie sięę roślin i zwierząt, wymieranie gatunków

55 Ekologia nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca sięę badaniem oddziaływańń pomiędzy organizmami a ich śśrodowiskiem oraz wzajemnie między tymi organizmami. Ekologia zajmuje sięę badaniem powiązań między organizmami żywymi a śśrodowiskiem abiotycznym opartych na różnego rodzaju interakcjach. Ekologia najogólniej jest naukąą o porządku i nieporzadku w przyrodzie oraz konsekwencjach wynikających dla istnienia biosfery i człowieka.

56 WYJAŚNIENIE ZNAKÓW EKOLOGICZNYCH Znak ten ma przypominać nam, aby opakowanie po wykorzystanym produkcie trafiło tam, gdzie jego miejsce - tj. do pojemnika na śmieci. Znak przeznaczony dla opakowań, które nadają się do ponownego przetworzenia puszki, plastiki. Wewnątrz pętli może znajdować się liczba informująca jaki procent użytych do produkcji materiałów pochodził z recyklingu. Czasem także podaje się nazwę materiału, z którego wytworzono dany produkt.

57 Znak Ecolabel (zwany też Stokrotką lub Margerytką) został ustanowiony przez Komisję Europejską w 1992 roku i jest głównym europejskim wyróżnieniem przyznawanym wyrobom spełniającym wyższe normy środowiskowe. Ecolebel informuje konsumenta, że produkty nie są szkodliwe dla środowiska. Jest przyznawany przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Mogą go otrzymać usługi i wyroby krajowe i zagraniczne, które spełniają wymagające kryteria ochrony zdrowia, środowiska i ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych.

58 Zielony punkt widnieje na kartonach, puszkach, butelkach i innych produktach. Jest jednym z najczęściej stosowanych znaków na świecie. Oznacza, że producent wniósł wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Trzeba pamiętać, że znak nie określa jakości ekologicznej produktu. Znak ten pojawia się na opakowaniach przydatnych do wielokrotnego użytku. Takie opakowania, po wykorzystaniu, nie stają się odpadem. Projektuje się je specjalnie z myślą o ponownym użyciu do tego samego celu. Muszą nadawać się do użyciu co najmniej dwukrotnie. Znak można znaleźć na kontenerach, beczkach, pudełkach, puszkach, kanistrach etc.

59 Jest to jeden ze znaków, którym sygnuje się produkty nie testowane na zwierzętach. Dodatkowo mogą być one opatrzone literami BWC - Beauty Without Cruelty (piękno bez okrucieństwa) lub hasłem Animal Friendly (przyjazny dla zwierząt). Najczęściej stosują go producenci kosmetyków. Znak przydatności opakowania do recyklingu. Wraz ze wzrostem produkcji i zużycia dóbr materialnych wzrasta też obciążenie środowiska odpadami opakowaniowymi. W Polsce tworzą one już około 30% odpadów komunalnych.

60

61 ANKIETA DOTYCZĄCA ZNAJOMOŚCI ZNAKÓW WŚRÓD MŁODZIEŻY Numer znaku Ankieta 1. Ankieta 2. Ankieta 3. Ankieta 4. Ankieta 5. Ankieta 6. Średnia % 94%100% 86,50% 96, %85%77%92%100%37% %9%22%28%11%29% %61% 12%55%64% 49, %0% 88%0%32% 31, %0%11%72%0%32% 33, %14%33%68%44%29% % 84%88%37% 62,5 Ilość osób biorących udział w ankiecie * Wykresy dotyczące znajomości niektórych znaków

62 WYKRES PRZEDSTAWIAJĄCY ZNAJOMOŚĆ ZNAKU: WYRZUĆ DO KOSZA

63 WYKRES PRZEDSTAWIAJĄCY ZNAJOMOŚĆ ZNAKU: OPAKOWANIE NADAJE SIĘ DO PONOWNEGO PRZETWORZENIA

64 WYKRES PRZEDSTAWIAJĄCY ZNAJOMOŚĆ ZNAKU: EKOLEBEL

65 WYKRES PRZEDSTAWIAJĄCY ZNAJOMOŚĆ ZNAKU: NIE STOSOWANE NA ZWIERZĘTACH

66

67 W TABELI PRZEDSTAWIONO JAKIE ZNAKI EKOLOGICZNE SĄ NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANE NA OPAKOWANIACH PRZEZ POSZCZEGÓLNE WARSTWY SPOŁECZNE Źródło: M. Kołaczyńska –Janicka, Etykiety ekologiczne i ich społeczny odbiór, Problemy Ekologii, 2006, nr 1, s.48-53

68 PREZENTOWANE WYNIKI POKAZUJĄ POZIOM ŚWIADOMOŚCI BADANYCH OSÓB W ZAKRESIE ZNAJOMOŚCI EKOETYKIET SPOTYKANYCH NA PRODUKTACH. Źźródło: M. Kołaczyńska –Janicka, Etykiety ekologiczne i ich społeczny odbiór, Problemy Ekologii, 2006, nr 1, s.48-53

69

70 Spędziliśmy razem 1155 minut. Przez ten czas stworzyliśmy wszystko to, co pokazaliśmy w tej prezentacji i jeszcze więcej. Były burze mózgów, lawiny pomysłów i deszcze nowych informacji. Rozbudziliśmy w sobie chęć do działania, pragnienie zdobywania wiedzy i siłę do walki ze słabościami. A to przecież dopiero początek…

71 Organizatorzy projektu

72 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘĘ

73 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google