Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DIAGNOZA PEDAGOGICZNA Czyli jak przeprowadzić dobrą obserwację poziomu umiejętności dziecka. Ewa Dołęga.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DIAGNOZA PEDAGOGICZNA Czyli jak przeprowadzić dobrą obserwację poziomu umiejętności dziecka. Ewa Dołęga."— Zapis prezentacji:

1 DIAGNOZA PEDAGOGICZNA Czyli jak przeprowadzić dobrą obserwację poziomu umiejętności dziecka. Ewa Dołęga

2 Definicja: n -diagnosis, gr., rozpoznanie n -rozpoznawanie stanu rzeczy i jego tendencji rozwojowych na podstawie objawów i w oparciu o znajomość ogólnych prawideł

3 CELE DIAGNOZY: n Optymalizacja rozwoju –profilaktyka –terapia –prognoza

4 ETAPY DIAGNOZY n Etap wstępny - stawiamy pytanie:Czy dziecko wykonuje poprawnie dane zadanie? n Etap zasadniczy - szukamy odpowiedzi na pytanie: Dlaczego dziecko nie wykonuje poprawnie danego zadania? n Etap prognostyczny - przewidujemy przyszłość edukacyjną dziecka.

5 ELEMENTY PEŁNEJ DIAGNOZY n Diagnoza lekarska n diagnoza psychologiczna n diagnoza pedagogiczna

6 W diagnozie najważniejsze jest to, że: -nie walczy z zaburzeniami ale dociera do przyczyn, - dąży do ciągłego poznawania dziecka.

7 Walory dobrej diagnozy: n Trafność n prawdziwość n wierne odzwierciedlenie rzeczywistości n dokładność n staranność n rzetelność

8 Zadania nauczyciela dotyczące diagnozy przedszkolnej: n Wybrać program wychowania przedszkolnego. n Prowadzić i dokumentować obserwacje pedagogiczne 5- 6 latków. n Dokonywać analizy zebranych danych pod kątem przygotowania dziecka do nauki w szkole. n Przekazywać informacje rodzicom.

9 Oraz:))) n Opracować program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka. n Przekazać wyniki diagnozy specjalistom w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dziecka. n :))))

10 GOTOWOŚĆ SZKOLNA n POJĘCIE ZWIĄZANE Z ROZWOJEM DZIECKA. n TAKI POZIOM ROZWOJU PSYCHOFIZYCZNEGO, KTÓRY CZYNI DZIECI WRAŻLIWE I PODATNE NA NAUCZANIE I WYCHOWANIE.

11 ZAKRESY DIAGNOZY PRZEDSZKOLNEJ n Dojrzałość fizyczna i ruchowa. n Dojrzałość umysłowa. n Dojrzałość emocjonalna. n Dojrzałość społeczna

12 PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI n Opracuj, bądź wykorzystaj gotowy dobry ARKUSZ DIAGNOSTYCZNY n Stwórz dziecku takie warunki aby w trakcie diagnozy mogło zachowywać się naturalnie. n Obserwuj dzieci w małych grupkach. n Nie ujawniaj wobec zachowań dzieci ocen pozytywnych i negatywnych.

13 A także: n Nie wyróżniaj dzieci w żaden sposób. n Wobec dzieci mających trudności stosuj środki mobilizacji. n Obserwuj, czy dziecko stawia sobie wyższe cele. n Dostosuj czas do możliwości dziecka.

14 Weź pod uwagę, że zarówno dzieci jak i Ty przychodzicie do przedszkola z różnym nastawieniem.


Pobierz ppt "DIAGNOZA PEDAGOGICZNA Czyli jak przeprowadzić dobrą obserwację poziomu umiejętności dziecka. Ewa Dołęga."

Podobne prezentacje


Reklamy Google