Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

JAK REALIZOWAĆ TREŚCI EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO GIMNAZJUM Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "JAK REALIZOWAĆ TREŚCI EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO GIMNAZJUM Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej."— Zapis prezentacji:

1 JAK REALIZOWAĆ TREŚCI EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO GIMNAZJUM Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia

2 Trochę teorii... ZDROWIE jak każda norma – jest szare, nieefektowne, niegodne uwagi lub wręcz niedostrzegalne. Jak wszystko co zwykle jest tylko tłem do niezwykłego. Maciej Demel

3 według Karty Ottawskiej W promocji zdrowia zwraca się szczególną uwagę na jednostkową i społeczną odpowiedzialność za zdrowie. Kształtowanie właściwych postaw jest efektem pracy wszystkich środowisk, w których funkcjonuje człowiek.

4 DBAŁOŚĆ O CIAŁO OSOBOWOŚĆ DBAJĄCA O ZDROWIE SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWE RADZENIE SOBIE ZE STRESEM KOREKTA BUDOWY CIAŁA DBANIE O POPRAWNĄ POSTAWĘ HARTOWANIE ORGANIZMU NAWYK RUCHU HIGIENA OSOBISTA

5 Edukacja prozdrowotna – w której głównym kreatorem jest nauczyciel – to ciągły, rytmicznie i planowo realizowany proces, w którym ludzie uczą się dbać o zdrowie własne i innych, z równą troską. Zofia Żukowska

6 RADA PEDAGOGICZNA WYCHOWAWCY KLAS RODZICE UCZNIOWIE NAUCZYCIEL WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

7 Kształtowanie postaw prozdrowotnych opiera się na dostarczeniu uczniowi wiedzy na temat funkcjonowania własnego organizmu i sposobów diagnozowania jego reakcji na różne sytuacje (np. zmęczenie, stres, wysiłek fizyczny, choroba itp.) w połączeniu z umiejętnością zastosowania tego w praktycznym działaniu.

8 Kształtowanie u ucznia prozdrowotnych postaw na zajęciach wychowania fizycznego wymaga wyposażenia go w następujące umiejętności: diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego zasady układania treningu zdrowotnego dbałość o poprawną sylwetkę

9 DIAGNOZA SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ Zna różne próby testowe pozwalające ocenić poziom zdolności motorycznych Z pomocą nauczyciela interpretuje uzyskane wyniki Wie jakie ćwiczenia należy wykonać, by poprawić uzyskane wyniki

10 DIAGNOZA ROZWOJU FIZYCZNEGO Zna sposób oceny poprawnej sylwetki Zna ćwiczenia korygujące różne wady postawy Wie jaka jest poprawna w jego wieku masa ciała Wie jak należy dbać o zacho- wanie poprawnej sylwetki

11 ORGANIZACJA TRENINGU ZDROWOTNEGO Wie jakie zmiany zachodzą w organizmie podczas wysiłku fizycznego Zna korzyści dla zdrowia będące efektem podejmowania aktywności ruchowej Potrafi dobrać formę aktywności ruchowej do możliwości swojego organizmu

12 ORGANIZACJA TRENINGU ZDROWOTNEGO Zna sposoby ergonomicznego podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wielkości i różnym ciężarze Wie jak zorganizować swój dzień dzieląc go na czas pracy i odpoczynku Zna zasady prawidłowego odżywiania się Czuje potrzebę podejmowania uczestnictwa w różnych formach ruchu

13 PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ FORMA PRACY W ZESPOŁACH – TRYB ZMIENNY – NA JEDNYM ZE STANOWISK ZADANIE ZWIĄZANE Z EDUKACJĄ ZDROWOTNĄ Wymienia czynniki, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczucie – próbuje je opisać Rozwiązywanie krzyżówek lub układanie krzyżówek o problematyce zdrowotnej

14 PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ FORMA FRONTALNA – PROPOZYCJE ĆWICZEŃ RELAKSACYJNYCH Uczeń poznaje różne ćwiczenia pozwalające na rozluźnienie napięć i sytuacji stresowych (np. joga, ćwiczenia oddechowe itp.) FORMA FRONTALNA – TEST COOPERA Pomiar tętna spoczynkowego i po wykonaniu testu, umiejętność analizowania swoich wyników

15 PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ ORGANIZACJA FESTYNU PROZDROWOTNEGO DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM Kramik ze zdrową żywnością Więcej warzyw i owoców – konkurs na sałatki i surówki Pomiar ciśnienia tętniczego Oblicz swoje BMI Sprawdź swoją wydolność - próba Harwardzka

16 PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ UKŁADANIE INDYWIDUALNEGO TRENINGU ZDROWOTNEGO Poznanie swojego poziomu sprawności fizycznej Pomiar parametrów somatycznych Dobór formy ruchu do zainteresowań Zaplanowanie przebiegu treningu Ocena rezultatów realizowanego treningu

17 PRZYDATNE ADRESY STRON Z MATERIAŁAMI DO REALIZACJI EDUKACJI ZDROWOTNEJ wsse.szczecin.pl/docs/ozipz/tf/PORADNIK%20DLA%20 NAUCZYCIELI%20TF_2009_2010.pdf

18 Po dobrze przeprowadzonej lekcja wychowania fizycznego: na twarzach uczniów powinien gościć uśmiech ćwiczący są zmęczeni, ale zadowoleni INNA KONCEPCJA BUDOWY TOKU LEKCYJNEGO WG DANUTY UMIASTOWSKIEJ

19 Czy tak jest rzeczywiście w naszych szkołach? Czy dokładamy wszelkich starań, aby tym potrzebom sprostać ? Czy tok lekcyjny zgodnie z którym prowadzimy zajęcia nam to umożliwia? Czy współczesna szkoła nie domaga się pewnych zmian w sposobie prowadzenia lekcji?

20 WAŻNE!!! Stanisław Strzyżewski 7 zadań pedagogicznych 3 zasady budowy lekcji: wszechstronności, zmienności pracy stopniowego natężenia wysiłku Władysław Pańczyk 5 efektów lekcji: psychomotoryczny, utylitarny, zdrowotny, psychospołeczny i wychowawczo-aksjologiczny

21 CZĘŚĆ LEKCJIOGNIWO LEKCJI Część wstępna (10 minut) 1.Ćwiczenia porządkowo-wychowawcze 2.Ćwiczenia, zabawa lub gra o charakterze ożywia- jącym 3.Ćwiczenia kształtujące wolne Część główna (28 minut) 1.Ćwiczenia wprowadzające do danej dyscypliny 2.Ćwiczenia nauczane 3.Ćwiczenia doskonalone 4.Zastosowanie poznanych elementów w praktycz- nym działaniu (gra drużynowa, pokonanie toru przeszkód, konkurs skoków lub rzutów) Część końcowa (7 minut) 1.Ćwiczenie o charakterze uspokajającym 2.Ćwiczenia porządkowe i podsumowanie lekcji BUDOWA TOKU LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO (PROPOZYCJA WŁASNA)

22 OGNIWA LEKCJI 1. Ćwiczenia wprowadzające do danej dyscypliny 2. Ćwiczenia nauczane 3. Ćwiczenia doskonalone 4. Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu GIMNASTYKA GRY ZESPOŁOWE GRY I ZABAWY LEKKA ATLETYKA

23 GIMNASTYKA 1.Ćwiczenia kształtujące według Jezierskiego, Szota, Młokosiewicz 2.Ćwiczenia stosowane: równoważne, zwinnościowe, podpory, zwisy, skoki 3.Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu: układ ćwiczeń wolnych, zwinnościowy tor przeszkód, piramidy dwójkowe i trójkowe

24 GRY I ZABAWY 1.Ćwiczenia kształtujące w formie zabaw dla dzieci młodszych 2.Zabawy i gry ruchowe orientacyjno-porządkowe, na czworakach, z mocowaniem, bieżne, skoczne, rzutne, kopne (stosownie do wieku uczniów) 3.Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu: gry drużynowe, wyścigi rzędów z przy- borami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi

25 GRY ZESPOŁOWE 1.Ćwiczenia kształtujące z piłkami 2.Elementy techniki wykorzystywane w grze 3.Elementy taktyki gry 4.Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu: gra ruchowa, wyścigi rzędów (z kozłowa- niem, prowadzeniem piłki nogą itp.), małe gry, gra szkolna, gra uproszczona, gra właściwa

26 LEKKA ATLETYKA 1.Bieg 2.Skok 3.Rzut 4.Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu: konkurs skoku w dal, konkurs skoku wzwyż, mała zabawa biegowa, duża zabawa biegowa, gra w palanta, gra w kwadranta, wyścigi rzędów, sztafety wahadłowe

27 Najczęściej popełniane błędy w szkole: przysłowiowe lekcje na macie niezauważanie mniej sprawnych wspólne zajęcia dziewcząt i chłopców w starszych klasach lekceważenie zainteresowań wychowanków brak prawdziwych zajęć ruchowych w nauczaniu zintegrowanym PROBLEM - przezwyciężenie niechęci uczniów do ćwiczeń

28 Najczęściej popełniane błędy rodzicielskie: wygórowane ambicje – MÓJ NAJLEPSZY! nadopiekuńczość – BEZPIECZNIEJ W DOMU PRZED MONITOREM NIŻ GRAJĄC W PIŁKĘ NA PODWÓRKU zwolnienie na życzenie – NIE ĆWICZ, BO SIĘ SPOCISZ I ZMĘCZYSZ! PROBLEM - przezwyciężenie niechęci uczniów do ćwiczeń

29 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!


Pobierz ppt "JAK REALIZOWAĆ TREŚCI EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO GIMNAZJUM Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google