Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Studenckie Koło Naukowe Pielęgniarstwa Internistycznego

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Studenckie Koło Naukowe Pielęgniarstwa Internistycznego"— Zapis prezentacji:

1 Studenckie Koło Naukowe Pielęgniarstwa Internistycznego
Temat: PROCES PIELĘGNOWANIA Opiekunowie: d n. med. I. Uchmanowicz mgr B. Jankowska Autor: Aleksandra Jakubowska

2 Proces pielęgnowania Jest propozycją takiej opieki pielęgniarskiej, która wykorzystuje świadome stosowanie rozpoznawania stanu biologicznego, psychicznego i społecznego jednostki i środowiska , a także podejmowanie celowych i planowych działań mających przyczynić się do utrzymania lub zmiany dotychczasowego stanu oraz oceniania uzyskanych wyników.

3 W procesie pielęgnowania pielęgniarka występuje jako:
Niezależna od innych profesjonalistów w sprawach związanych z pielęgnowaniem pojedynczych osób lub całych grup Współzależna od członków zespołu terapeutycznego w zakresie koordynowania prac podejmowanych na rzecz pacjenta i środowiska

4 Cechy procesu pielęgnowania
Wieloetapowość Ciągłość i dynamika Logiczność i następstwo czasowe Całościowe podejście do pielęgnowanego Szerokie możliwości realizowania procesu pielęgnowania

5 Wieloetapowość procesu pielęgnowania
Składa się z kilku kolejno następujących po sobie etapów, w skład których wchodzą jeszcze elementy mniejsze. Etap I-> rozpoznania- to gromadzenie danych o pacjencie i środowisku. Dane te pochodzą z różnych źródeł. Etap II-> planowanie- to decydowanie o tym co i w jaki sposób powinno być zrobione dla pacjenta, przez pacjenta lub przy pacjencie, by można było osiągnąć stan optymalny. Etap III-> realizowanie- to zastosowanie w praktyce ustalonego wcześniej planu pielęgnowania. Jeśli z określonych powodów jakaś część z zaplanowanych zadań nie zostanie zrealizowana, to ten fakt musi zostać odnotowany i uzasadniony. Etap IV-> ocenianie- to wynik porównania stanu rozpoznanego w I etapie z uzyskanym dzięki podjeciu celowych i planowych działań profesjonalnych.

6 Ciągłość i dynamika Czteroetapowy proces pielęgnowania to cykl, który może być powtarzany wielokrotnie. Liczba powtórzeń uzależniona jest m. in. Od częstości zmian zachodzących w stanie pacjenta i środowiska oraz skuteczności podejmowanych działań opiekuńczych. Ciągłe i pełniejsze pielęgnowanie pacjenta i środowiska pozwala mówić o procesie jako o dynamicznym modelu pielęgnowania.

7 Logiczność i następstwa czasowe w procesie pielęgnowania
Logiczność jest rozumiana jako uzasadnione, konsekwentne przechodzenie od fazy do fazy, od etapu do etapu. Następstwo czasowe łączy się z kolei w sposób ścisły z logicznością procesu pielęgnowania. Racjonalne przechodzenie od etapu do etapu podlega podlega regułom czasowym. Oznacza to, że są działania wcześniejsze i późniejsze; poprzedzające i następujące po innych.

8 Całościowe podejście do pielęgnowania pacjenta i jego środowiska
Jeśli zgadzamy się ze stwierdzeniem, ze postrzegany człowiek jest istotą złożoną, funkcjonującą w trzech sferach: biologicznej, społecznej i psychicznej, to pielęgnując go musimy przyznać jednakową ważnośc każdej ze sfer. Stąd w procesie pielęgnowania podstawowego znaczenia nabiera fakt objęcia taką samą opieką każdej ze sfer indywidualnego i społecznego życia człowieka.

9 Szerokie możliwości realizowania procesu pielęgnowania
Ważną właściwością procesu jest jego uniwersalność- oznacza to, ze może być on stosowany w zależności dla indywidualnych potrzeb człowieka, rodziny, a także całego społeczeństwa Proces planowany w stosunku do rodziny w swoich ogólnych założeniach nie odbiega od realizowanego w odniesieniu do pojedynczego człowieka. Pielęgnowanym w myśl zasad procesu pielęgnowania może być pacjent zaliczany do różnych kategorii medycznych i wiekowych (Np. pacjent przytomny, chory psychicznie) Proces pielęgnowania można stosować w zdrowiu, w szeroko rozumianej profilaktyce, w chorobie, w stanie umierania człowieka.

10 Gromadzenie danych niezbędnych do określenia stanu biologicznego, psychicznego i społecznego pacjenta To pierwsza faza, która rozpoczyna proces pielęgnowania. Pozyskane przez pielęgniarkę dane stanowią „bank” inf. o pacjencie i środowisku. W praktyce zakres i charakter gromadzonych danych określają arkusze do nanoszenia danych o pacjencie i środowisku, wykorzystywane przez pielęgniarki realizujące proces pielęgnowania Bez wzglądu na to, jak ogólne czy też szczegółowe są wspomniane arkusze, to zawsze pozwalają na zgromadzenie danych prezentujących trzy sfery funkcjonowania człowieka: biologiczną , psychiczną i społeczną.

11 Gromadzenie danych niezbędnych do określenia stanu bio- psycho- społecznego pacjenta Cd.
Sfera biologiczna-> powinny znaleźć się w niej informacje o stanie podstawowych układów. Sfera psychiczna-> powinny znaleźć się w niej dane, które pozwolą na określenie m.in. : a) podstawowych możliwości umysłowych podopiecznego b) orientacji co do własne osoby i najbliższego otoczenia c) stosunku do sytuacji w jakiej się znajduje, stan własnego zdrowia, hospitalizacji, pielęgnowania, leczenia. Sfera społeczna-> są w niej dane, które pozwalają na wywnioskowanie o stanie: a) pacjenta jako członka rodziny b) rodziny, czy tez osób bliskich danemu pacjentowi

12 Źródła danych i metody ich pozyskiwania
1. Źródła danych-> każdy pacjent jest nośnikiem danych mówiących o nim samym. Bardzo wiele możemy wywnioskować obserwując zew. wygląd oraz jego najbliższe otoczenie. Ważną rolę odgrywa tu także rodzina lub też osoby bliskie pacjentowi. 2. Metody pozyskiwania danych-> W celu uzyskania inf. Niezbędnych do sformułowania rozpoznania stanu pacjenta i środowiska można wykorzystać: obserwację pielęgniarską, wywiad, pomiar oraz analizę dokumentów, z jaką człowiek wchodzi w system opieki zdrowotnej

13 Diagnoza pielęgniarska
Sformułowanie diagnozy ma podstawową wartość dla dla indywidualnego i celowego pielęgnowania, bowiem wyraźnie eksponuje z jakim stanem podopiecznego ma do czynienia pielęgniarka. I tak np. może ona rozpoznać rożne stany, takie jak: nadwaga, bark motywacji do dotychczasowego sposobu odzywania się itp. Stwierdzenie określonego stanu wymaga podjęcia konkretnych działań decyzyjnych. Oznacza to, ze pielęgniarka musi zadecydować o tym: -czy należy dążyć do zmiany rozpoznanego stanu - czy też utrzymywać go na rozpoznanym poziomie

14 Zasady planowania opieki
Oparte na podstawach naukowych – dowiedzione teoretycznie lub sprawdzone w praktyce pielęgniarskiej jako najkorzystniejsze dla danego stanu pacjenta, w jakich opieka jest świadczona Specyficzne dla celu jaki zakłada się osiągnąć Konkretne i możliwe do wykonania w danych warunkach Znane pacjentowi/środowisku- pacjent będzie rozumiał co ma być zrobione oraz dlaczego takie działanie zostało zaplanowane. Innowacyjne – uwzględnia nowe propozycje wychodzące poza ramy znane i praktykowane dotychczas. Bezpieczne – pielęgniarka musi mieć pewność, że to co planuje jest bezpieczne Możliwe do oceny

15 Metody i kryteria oceny indywidualnego pielęgnowania
Ocenianie wyników celowego i planowego pielęgnowania zamyka czteroetapowy cykl działań podejmowanych na rzecz pacjenta i środowiska, a określany mianem procesu pielęgnowania. Racjonalna ocena odzwierciedla to, co w zakresie opieki nad pacjentem i środowiskiem zostało już dokonane. Ocena o jakiej mowa może być wyrażona w skali procentowej: * cel został osiągnięty w całości- 100% * cel został osiągnięty tylko częściowo- 50% *celu nie osiągnięto- 0%

16 Dokumentacja przebiegu procesu pielęgnowania
W arkuszu do nanoszenia opieki pielęgniarskiej zostaje odzwierciedlony cały 4-etapowy cykl procesu pielęgnowania. Dokumentowanie całego procesu pielęgnowania polega m. Inn. na pisaniu wszystkich rozpoznanych stanów na jednej kartce w kolejności ich rozpoznawania. Plany opieki nigdy nie powinny być niszczone. Stanowią one bezpośrednio istotną wartość dla podnoszenia poziomu opieki pielęgniarskiej ,a pośrednio- dla rozwoju nauki o pielęgnowaniu.

17 Przykład procesu pielęgnowania
Data Diagnoza stanu Cel Plan działania Realizacja Ocena 18.II. 2009r. Niemożność wypróżnienia się z powodu braku poczucia intymności Zapew-nienie intym-ności przed i w czasie defeka-cji Przenie-sienie do łazienki w czasie, kiedy zwykle się wypróżnia Przenie-siono i pozosta-wiono w łazience na 10 min Pacjent oddał niewielką ilość stolca (cel osiągnięto w części)

18 Bibliografia: „Pielęgniarstwo” pod redakcją K. Zahradniczek, PZWL, Warszawa 2004 „Wprowadzenie do pielęgniarstwa” pod redakcją K. Zahradniczek, PZWL, Warszawa 1999 „Wsparcie społeczne jako element procesu pielęgnowania” Krawczyńska- Butrym, Warszawa 1994 „Proces pielęgnowania. Zarys podręcznika” CMDNŚrSzM, Warszawa 1990


Pobierz ppt "Studenckie Koło Naukowe Pielęgniarstwa Internistycznego"

Podobne prezentacje


Reklamy Google