Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G2 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Czy wiem, co jem? Semestr/rok szkolny: Semestr IV, Rok szkolny 2011/2012

3 NAD CZYM PRACOWALIŚMY PRZEZ CAŁY SEMESTR: -przygotowaliśmy ankietę dotyczącą odżywiania się gimnazjalistów w naszej szkole, -zebraliśmy informacje dotyczące energii dostarczanej do organizmu, -wykonaliśmy portfolio, -poznaliśmy 10 zasad zdrowego żywienia, a także rolę składników pokarmowych, -opracowaliśmy przykładowy jadłospis dla młodzieży,

4 -odwiedziliśmy piekarnię znajdującą się w naszej miejscowości, -analizowaliśmy budowę układu pokarmowego, -znaleźliśmy ciekawe przepisy kulinarne, -zapoznaliśmy się z chemicznymi dodatkami do żywności, -spotkaliśmy się z dietetykiem, z którym omówiliśmy problem otyłości wśród nastolatków, -zorganizowaliśmy zajęcia nocne w szkole, podczas których przygotowaliśmy degustację zdrowych potraw.

5 Realizację zadań związanych z tematem Czy wiem co jem? rozpoczęliśmy od przeprowadzenia ankiety wśród uczniów gimnazjum. Ankieta dotyczyła codziennego odżywiania się gimnazjalistów. W ankiecie uczestniczyło 44 uczniów, w tym 21 kobiet i 23 mężczyzn Zebrane wyniki prezentuje poniższy wykres.

6 WYNIKI ANKIETY (CZ. I)

7 WNIOSKI Z ANKIETY Większość uczniów spożywa 3 posiłki dziennie; Połowa ankietowanych spożywa 1 – 2 litry płynów dziennie; Zdecydowanie więcej chłopców je przed wyjściem do szkoły i je drugie śniadanie; około 1/3 uczniów je owoce codziennie, a taka sama ilość ankietowanych bardzo rzadko je warzywa;

8 WYNIKI ANKIETY (CZ. II)

9 WNIOSKI Zdecydowana większość chłopców często jada słodycze; 25% zjada ostatni posiłek o godzinie 19:00; Tylko 9 osób spożywa posiłki o tej samej porze; 2/3 ankietowanych uprawia sport; Prawie wszyscy uczniowie nie mają problemów z trawieniem.

10 CO TO JEST ODŻYWIANIE? Odżywianie, to inaczej zaopatrywanie organizmu żywego we wszystkie elementy niezbędne do prawidłowego rozwoju. Są to elementy budulcowe, energetyczne oraz biorące udział w skomplikowanych procesach przemiany materii jak witaminy, enzymy, związki chemiczne i nieorganiczne oraz pierwiastki. Prawidłowe odżywanie polegałoby, więc na dowozie odpowiednich ilości tych elementów i w odpowiednich proporcjach każdego dnia i przez całe życie. Aby dostarczyć do organizmu wszystkie niezbędne elementy człowiek powinien zjadać dziennie kilkanaście kg bardzo urozmaiconego pożywienia, co w praktyce jest nierealne.

11 ODŻYWIANIE POWINNO DOSTARCZAĆ: 12-14% energii z białka 30% energii z tłuszczu (w tym nie mniej niż 3% z niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), 55-65% energii z węglowodanów.

12 ENERGIA DOSTARCZANA DO ORGANIZMU 1 g białka dostarcza 4 kcal (16,7 kJ) 1 g tłuszczu dostarcza 9 kcal (37,7 kJ) 1 g węglowodanów dostarcza 4 kcal (16,7 kJ) 1 kcal = 4,18 kJ 1 kJ = 0,24 kcal

13 CAŁKOWITE WYDATKI ENERGETYCZNE KCAL/H DOROSŁEGO CZŁOWIEKA O MASIE OK. 70 KG: Sen 65 kcal/h Siedzenie przy biurku 100 kcal/h Lekkie ćwiczenia fizyczne 170 kcal/h Powolny spacer (4 km/h) 200 kcal/h Forsowne ćwiczenia fizyczne 290 kcal/h Szybki marsz (6 km/h) 300 kcal/h Bieganie (8,5 km/h) 570 kcal/h Wchodzenie na schody 1100 kcal/h

14 10 ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA: 1. Dużo napojów, 2. Zredukowanie ilości spożywanych tłuszczy, 3. Zredukowanie ilości spożywanych mięs, 4. Dużo warzyw i owoców, 5. Spożywanie ryby raz w tygodniu, 6. Regularne spożywanie produktów pełno zbożowych,

15 7. Unikanie soli, 8. Zdrowe tłuszcze / oleje 9. Oszczędnie z alkoholem 10. Rozkoszowanie się smakiem

16 PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS DLA NASTOLATKA (JEDEN DZIEŃ): Śniadanie musli z owocami suszonymi 40 g (4 łyżki) 1 szklanka mleka 1,5% rogal maślany 4 płaskie łyżeczki dżemu niskosłodzonego 1 średnie jabłko szklanka soku pomarańczowego Wartość energetyczna posiłku wynosi około 754 kcal. Drugie śniadanie 2 kromki pumpernikla 1 łyżeczka masła śmietankowego duży liść sałaty 2 plasterki szynki drobiowej szklanka soku pomidorowego Wartość energetyczna posiłku wynosi około 250 kcal. Obiad pół talerza frytek pstrąg pieczony surówka z jabłka i marchewki napoleonka kawa z mlekiem i jedną łyżeczką cukru Wartość energetyczna posiłku wynosi około 872 kcal.

17 CD. PRZYKŁADOWEGO JADŁOSPISU Podwieczorek sałatka owocowa z owoców mieszanych (jabłko, gruszka, śliwki) pół szklanki soku grapefruitowego Wartość energetyczna posiłku wynosi około 126 kcal. Kolacja grahamka 1 łyżeczka masła śmietankowego 2 średniej wielkości plastry rokpola pomidor bez skórki 2 plasterki szynki drobiowej kakao z mlekiem Wartość energetyczna posiłku wynosi około 503 kcal. Wartość energetyczna całej diety wynosi około 2505 kcal.

18 BUDOWA UKŁADU POKARMOWEGO Najważniejszym zadaniem układu pokarmowego człowieka jest pobieranie pokarmów i wody, trawienie i przyswajanie składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestrawione, zbędne resztki pokarmowe podlegają usunięciu (defekacja).defekacja

19 WSPÓŁCZEŚNIE SUBSTANCJE DODATKOWE DODAJE SIĘ DO ŻYWNOŚCI W CELU: Przedłużenia jej trwałości; Poprawienia wyglądu, smaku, zapachu i konsystencji; Zwiększenia atrakcyjności konsumenckiej; Utrzymaniu stałej i powtarzalnej jakości produktów; Podniesienia wydajności produkcyjnej; Zachowania lub podniesienia wartości odżywczej (dodatek białek, witamin, składników mineralnych); Ochrony składników kształtujących wartość odżywczą produktów np. witamin.

20 SUBSTANCJE DODATKOWE DODAWANE DO ŻYWNOŚCI Dodatki smakowe Mogą być naturalne jak i otrzymywane syntetycznie. Producenci żywności preferują dodatki sztuczne, ponieważ obniżają zawartość wody w produkcie i są stabilniejsze. Antyutleniacze Zapobiegają utlenianiu się produktów. Przykładowo butylan hydroksyanizolu przeciwdziała jełczeniu tłuszczu. Konserwanty Powodują, że produkt dłużej jest świeży i zdatny do spożycia. Najczęściej stosowane konserwanty to azotany, siarczany i inne związki siarki.

21 CD. SUBSTANCJI DODATKOWYCH DODAWANYCH DO ŻYWNOŚCI Barwniki spożywcze Poprawiają wygląd gotowego produktu. Często przywracają naturalny kolor produktu, utracony w procesie produkcyjnym. Sporo barwników spożywczych otrzymywanych jest z produktów, w których występują naturalnie: kurkuma, czerwień buraczana, szafran. Substancje zagęszczające Zagęszczacze dodawane są do żywności w celu poprawienia jej konsystencji. Produkowane są one na bazie produktów roślinnych: pektyny, guma guarowa, metylceluloza.

22 SUBSTANCJE CHEMICZNE SZKODLIWE DLA ZDROWIA CZŁOWIEKA Substancje dodatkowe dodawane do żywności, m. in. barwniki i konserwanty, mogą prowadzić do wzrostu ilości substancji toksycznych w ludzkim organizmie i mieć negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Wśród źródeł toksyn, które są szkodliwe dla ludzkiego organizmu można wymienić m. in. odpady przemysłowe, zanieczyszczoną wodę i powietrze, ale też substancje dodatkowe dodawane do żywności m. in. barwniki i konserwanty.

23 LISTA NAJBARDZIEJ SZKODLIWYCH KONSERWANTÓW: E-210-do E-219-rakotwórczy (syntetyczny dodatek do napojów gazowanych, konserw). E-220-niszczy wit.B12, występuje w sokach owocowych i koncentratach, winie). E-221 do E-227-zakłuca czynności jelit. E-230 do E-233-powoduje zaburzenia funkcji skóry. E-239-rakotwórczy E-249 do E-252- dodawany do serów żółtych i topionych.

24 LISTA NAJMNIEJ SZKODLIWYCH KONSERWANTÓW: E-200 do E-203, dodawane do serów, margaryn. E-236 do E-238, dodawane do soków owocowych, ryb wędzonych. E-260 do E-283, dodawane do marynat.

25 PRZYKŁADOWE KODOWANIE BARWNIKÓW I KONSERWANTÓW: E476: polirycynolan poliglicerolu; występuje w produktach do smarowania o niskiej zawartości tłuszczu E123: amarant; czerwony; reakcje alergiczne; należy unikać E250: azotyn sodu; rakotwórczy E300: kwas L(-)askorbinowy (witamina C); nieszkodliwy E230: bifenyl; podejrzany E270: kwas mlekowy; nieszkodliwy E160: karoteny; 160a - nieszkodliwe; 160b - reakcje alergiczne

26 CD. PRZYKŁADOWEGO KODOWANIA BARWNIKÓW I KONSERWANTÓW: E220: dwutlenek siarki, kwas siarkawy; astma, bóle głowy, podrażnienie układu trawiennego, nudności, rozkład witaminy B1 w produktach; należy unikać E330: kwas cytrynowy; miejscowe podrażnienie i próchnica zębów E440: pektyna; nieszkodliwy; występuje w nektarach owocowych E500: węglan sodu (soda), wodorowęglan sodu; nieszkodliwy; występuje w deserach, wędlinach, mące pszennej E210: kwas benzoesowy; reakcje alergiczne; należy unikać E180: czerwień litolowa (rubin litolowy); nieszkodliwy E340: ortofosforan potasowy E100: kurkuma; nieszkodliwy E260: kwas octowy; nieszkodliwy; występuje w wędlinach

27 PYTANIE I DOTYCZĄCE ZAKUPU PRODUKTÓW SPOŻYWCZYCH:

28 PYTANIE II DOTYCZĄCE ZAKUPU PRODUKTÓW SPOŻYWCZYCH:

29 PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA

30 LINKI Z KTÓRYCH KORZYSTALIŚMY: nobel.com.pl ywnoci&catid=46:trucizny-w-naszym-zyciu&Itemid=63 BCFE17C3F6780BA9ED8630E382DF9&first=0&FORM=IDFRIR 561E8B04DFC187C727A8EF0FEFEB&first=120&FORM=IDFRIR

31 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google