Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Nauczanie o Holokauście i II wojnie światowej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Nauczanie o Holokauście i II wojnie światowej"— Zapis prezentacji:

1 Nauczanie o Holokauście i II wojnie światowej
Mgr Agnieszka Pollak-Olszowska Zespół Szkół im.J.Tuwima w Bielsku-Białej

2 Pytania, które należy sobie zadać:
Czy ta dziedzina jest dla mnie? Wątpliwości: -,,Nie jestem historykiem” -trudny, smutny temat -rodzaj szkoły,placówki, w której pracujemy -nastawienie uczniów

3 Z czym się wiąże nauczanie na ten temat?

4 Jak mogę się przygotować?
-Letnia Szkoła Nauczania o Holokauście UJ -Jewish Foundation For The Righteous -Yad Vashem

5 Z polskiego punktu widzenia
-Muzeum Powstania Warszawskiego -Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau (dział edukacji) -kursy internetowe, konferencje (np.www.ceo.org.pl)

6 W jaki sposób przekazać uczniom wiedzę?
projekty edukacyjne: np. ,,Dobrzy ludzie w czasach zła”

7

8 ,,Dzienniki Elzy”

9

10 ,,Born in the U.S.A.”

11 ,,O-Twórz się!”Rozwijanie kreatywności uczniów metodą Janusza Korczaka

12 Nowe Media i popkultura

13 Warsztaty na temat tolerancji kulturowej i praw człowieka
przygotowujące do zwiedzania muzeów na terenie obozów zagłady

14 Wycieczki

15 Kraków z innej perspektywy

16 Konkursy

17 Bibliografia 5. Joe Kubert, Josel. 19 kwietnia 1945, Egmont 2006
1. Kazimierz Adamczyk, Doświadczenia polsko-żydowskie w literaturze emigracyjnej ( ), Universitas, Kraków 2008 2.J.Boyne, Chłopiec w pasiastej piżamie, WL, Kraków 2007 3. Katarzyna Bojarska, OBECNOŚĆ ZAGŁADY W TWÓRCZOŚCI POLSKICH ARTYSTÓW, 4.S.King, Cztery pory roku, Albatros, Warszawa 2002 5.M.Hendrykowska,Film polski wobec wojny i okupacji, WNUim.A.Mickiewicza, Poznań2011 5. Joe Kubert, Josel. 19 kwietnia 1945, Egmont 2006 6. Art Spiegelman, Maus. Mój ojciec krwawi historią, Post 2001 7. Art Spiegelman, Maus II. I tu zaczęły się moje kłopoty, Post 2001 8.

18 Pomoce dydaktyczne ,,Auschwitz. Pamięć dla przyszłości”, Teki edukacyjne IPN, Warszawa 2003 Cudziło Renata, „Miejsce pamięci narodowej w nauczaniu historii (scenariusz wycieczki historycznej uczniów należących do koła historycznego w liceum ogólnokształcącym”, [w:] „Wiadomości Historyczne”, nr4/2006, s Królikowska Wanda, „Wycieczka śladami warszawskiego getta”, [w:] „Szkolne Mówią wieki”, nr 4/03 (10)/2003, s. 5-7 Lorkowska Ewa, „Holocaust – kryzys cywilizacji europejskiej?”, [w:] „Scenariusze lekcji do serii podręczników A. Radziwiłł i W. Roszkowskiego – Historia 1789 – 1997”, pod redakcją Haliny Wesołowskiej i Krystyny Zaufal, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2000, s „Los Polaków i los Żydów w KL Auschwitz. Materiały historyczne dla nauczycieli”, wybór materiałów: Alicja Białecka, Adam Cyra, Emeryka Iwaszko, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Oświęcim 1999 Łoś Bogusław, Sinulingga Dawid, Żurek Sławomir J., „W drodze do gazu... Czy i jak mówić dziś o Holocauście na lekcjach języka polskiego?”, [w:] „Język polski w szkole średniej. Kwartalnik”, Rocznik XV, Kielce nr 1/ rok szkolny 2000/2001, s „Muzeum byłego hitlerowskiego obozu zagłady w Sobiborze”, CD- Rom, Program multimedialny zawierający szczegółowe informacje na temat: Nazizmu, Holocaustu, Akcji Reinhard, obozu w Sobiborze, oprawców, ofiar. Wydawnictwo Multimedialne KGL Planet S. C., Chełm 2000 Rutkowska Marta, „Sześć milionów czy więcej? O Holokauście i «osmaleniu». Scenariusz lekcji dla klas ponadgimnazjalnych”, [w:] „Zeszyty szkolne. Edukacja humanistyczna”, kwartalnik, nr 3(17), lato 2005, s Sobolewicz Tadeusz, „Kształcić czy zaliczać”, [w:] „Pro Memoria. Biuletyn Informacyjny Państwowego Muzeum Oświęcim-Brzezinka, Fundacji Pamięci Ofiar Obozu Zagłady Auschwitz-Birkenau”, nr 9/czerwiec 1998, s Szuchta Robert, „Polacy i Żydzi – płaszczyzny nieporozumień i porozumienia” - Konspekt lekcji bieżącej z historii w klasie III lub IV, [w:] „Praca nad źródłami. Konspekty i scenariusze lekcji dla nauczycieli”, pod redakcją Melanii Sobańskiej-Bondaruk i Stanisława Bogusława Lenarda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s Trojański Piotr, „Konspekt lekcji historii przeprowadzonej metodą dramy. Polacy i Żydzi – razem ale obok siebie”, [w:] „Wiadomości Historyczne”, nr 5(listopad-grudzień)/1997, s ,,Wybór źródeł do nauczania o zagładzie Żydów na okupowanych ziemiach polskich”, Wydawnictwo: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów,Rok wydania:


Pobierz ppt "Nauczanie o Holokauście i II wojnie światowej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google