Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Nauczanie o Holokauście i II wojnie światowej Mgr Agnieszka Pollak-Olszowska Zespół Szkół im.J.Tuwima w Bielsku-Białej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Nauczanie o Holokauście i II wojnie światowej Mgr Agnieszka Pollak-Olszowska Zespół Szkół im.J.Tuwima w Bielsku-Białej."— Zapis prezentacji:

1 Nauczanie o Holokauście i II wojnie światowej Mgr Agnieszka Pollak-Olszowska Zespół Szkół im.J.Tuwima w Bielsku-Białej

2 Pytania, które należy sobie zadać: Czy ta dziedzina jest dla mnie? Wątpliwości: -,,Nie jestem historykiem -trudny, smutny temat -rodzaj szkoły,placówki, w której pracujemy -nastawienie uczniów

3 Z czym się wiąże nauczanie na ten temat?

4 Jak mogę się przygotować? -Letnia Szkoła Nauczania o Holokauście UJ http://www.holocaust.uj.edu.pl http://www.holocaust.uj.edu.pl/szkola-letnia -Jewish Foundation For The Righteous http://www.jfr.org/ -Yad Vashem www.yadvashem.org

5 Z polskiego punktu widzenia -Muzeum Powstania Warszawskiego www.1944.pl - Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau (dział edukacji) http://www.auschwitz.org/ -kursy internetowe, konferencje (np.www.ceo.org.pl)

6 W jaki sposób przekazać uczniom wiedzę? projekty edukacyjne: np.,,Dobrzy ludzie w czasach zła

7

8 ,,Dzienniki Elzy

9

10 ,,Born in the U.S.A.

11 ,, O-Twórz się!Rozwijanie kreatywności uczniów metodą Janusza Korczaka

12 Nowe Media i popkultura www.ceo.org.pl http://centropa.org/ www.storiesongeographies.eu

13 Warsztaty na temat tolerancji kulturowej i praw człowieka przygotowujące do zwiedzania muzeów na terenie obozów zagłady

14 Wycieczki http://www.auschwitz.org/ http://www.galiciajewishmuseum.org

15 Kraków z innej perspektywy

16 Konkursy www.shalom.org.pl

17 Bibliografia 1. Kazimierz Adamczyk, Doświadczenia polsko-żydowskie w literaturze emigracyjnej (1939-1980), Universitas, Kraków 2008 2.J.Boyne, Chłopiec w pasiastej piżamie, WL, Kraków 2007 3. Katarzyna Bojarska, OBECNOŚĆ ZAGŁADY W TWÓRCZOŚCI POLSKICH ARTYSTÓW, www.culture.pl[dostęp:3.IV.20 11 ] 4.S.King, Cztery pory roku, Albatros, Warszawa 2002 5.M.Hendrykowska,Film polski wobec wojny i okupacji, WNUim.A.Mickiewicza, Poznań2011 5. Joe Kubert, Josel. 19 kwietnia 1945, Egmont 2006 6. Art Spiegelman, Maus. Mój ojciec krwawi historią, Post 2001 7. Art Spiegelman, Maus II. I tu zaczęły się moje kłopoty, Post 2001 8. http://www.holocaustresearch.pl/

18 Pomoce dydaktyczne 1.,,Auschwitz. Pamięć dla przyszłości, Teki edukacyjne IPN, Warszawa 2003 2. Cudziło Renata, Miejsce pamięci narodowej w nauczaniu historii (scenariusz wycieczki historycznej uczniów należących do koła historycznego w liceum ogólnokształcącym, [w:] Wiadomości Historyczne, nr4/2006, s. 31-34 3.Królikowska Wanda, Wycieczka śladami warszawskiego getta, [w:] Szkolne Mówią wieki, nr 4/03 (10)/2003, s. 5-7 4.Lorkowska Ewa, Holocaust – kryzys cywilizacji europejskiej?, [w:] Scenariusze lekcji do serii podręczników A. Radziwiłł i W. Roszkowskiego – Historia 1789 – 1997, pod redakcją Haliny Wesołowskiej i Krystyny Zaufal, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2000, s. 67-73 5.Los Polaków i los Żydów w KL Auschwitz. Materiały historyczne dla nauczycieli, wybór materiałów: Alicja Białecka, Adam Cyra, Emeryka Iwaszko, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Oświęcim 1999 6.Łoś Bogusław, Sinulingga Dawid, Żurek Sławomir J., W drodze do gazu... Czy i jak mówić dziś o Holocauście na lekcjach języka polskiego?, [w:] Język polski w szkole średniej. Kwartalnik, Rocznik XV, Kielce nr 1/ rok szkolny 2000/2001, s. 44-48 7.Muzeum byłego hitlerowskiego obozu zagłady w Sobiborze, CD- Rom, Program multimedialny zawierający szczegółowe informacje na temat: Nazizmu, Holocaustu, Akcji Reinhard, obozu w Sobiborze, oprawców, ofiar. Wydawnictwo Multimedialne KGL Planet S. C., Chełm 2000 8.Rutkowska Marta, Sześć milionów czy więcej? O Holokauście i «osmaleniu». Scenariusz lekcji dla klas ponadgimnazjalnych, [w:] Zeszyty szkolne. Edukacja humanistyczna, kwartalnik, nr 3(17), lato 2005, s. 102-117 9.Sobolewicz Tadeusz, Kształcić czy zaliczać, [w:] Pro Memoria. Biuletyn Informacyjny Państwowego Muzeum Oświęcim-Brzezinka, Fundacji Pamięci Ofiar Obozu Zagłady Auschwitz-Birkenau, nr 9/czerwiec 1998, s. 71-73 10.Szuchta Robert, Polacy i Żydzi – płaszczyzny nieporozumień i porozumienia - Konspekt lekcji bieżącej z historii w klasie III lub IV, [w:] Praca nad źródłami. Konspekty i scenariusze lekcji dla nauczycieli, pod redakcją Melanii Sobańskiej- Bondaruk i Stanisława Bogusława Lenarda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 206-207 11.Trojański Piotr, Konspekt lekcji historii przeprowadzonej metodą dramy. Polacy i Żydzi – razem ale obok siebie, [w:] Wiadomości Historyczne, nr 5(listopad-grudzień)/1997, s. 301-304 12.,,Wybór źródeł do nauczania o zagładzie Żydów na okupowanych ziemiach polskich, Wydawnictwo: Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów,Rok wydania: 2010.


Pobierz ppt "Nauczanie o Holokauście i II wojnie światowej Mgr Agnieszka Pollak-Olszowska Zespół Szkół im.J.Tuwima w Bielsku-Białej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google