Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ROLE I FUNKCJE NAUCZYCIELA POMYSŁY NA PROWADZENIE LEKCJI.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ROLE I FUNKCJE NAUCZYCIELA POMYSŁY NA PROWADZENIE LEKCJI."— Zapis prezentacji:

1 ROLE I FUNKCJE NAUCZYCIELA POMYSŁY NA PROWADZENIE LEKCJI

2 KIM JEST NAUCZYCIEL? n dyrygentem orkiestry n aktorem na scenie n ogrodnikiem doglądającym swoich roślin n doradcą, asystentem n trenerem, aktywizatorem

3 CZYM JEST LEKCJA? n wspinaczką pod górę n wspólnym posiłkiem, spotkaniem n wizytą u lekarza n zakupami n symfonią

4 ROLE NAUCZYCIELA 1 n kontroler n organizator n oceniający n prowokator n uczestnik

5 ROLE NAUCZYCIELA 2 n źródło wiedzy n wychowawca n obserwator n dostarczyciel modelu języka

6 ROLE NAUCZYCIELA - UWAGI n wpływ teorii humanistycznych i podejścia komunikatywnego na zmianę wizerunku nauczyciela n nowe wymagania - uczyć uczenia się n rola nauczyciela zmienia się w zależności od rodzaju lekcji, a nawet w czasie jej trwania n role przyjmowane przez nauczyciela muszą być w zgodzie z jego osobowością i charakterem

7 PRZYKŁADOWE ZACHOWANIA NAUCZYCIELA PODCZAS RÓŻNYCH TYPÓW ZADAŃ n GRA, ZABAWA - zachęcanie, angażowanie, ocenianie n ODGRYWANIE RÓL - wyjaśnianie, wspieranie n SŁUCHANIE - zwracanie uwagi, precyzyjne skupianie się n GŁOŚNE CZYTANIE - informowanie, ogłaszanie, intrygowanie

8 NAUCZYCIEL JAKO MODEL JĘZYKA n niedoceniana,choć użyteczna rola n możliwość dostosowania trudności, tempa, długości tekstu do potrzeb i zainteresowań klasy n rutynowe, organizacyjne komendy i polecenia (prawdziwa komunikacja ) n przykładowe teksty do czytania (mówienia): historie, opowiadania, wiersze, scenki.

9 SPOSOBY UROZMAICANIA LEKCJI n tempo n organizacja pracy n umiejętności n trudność n temat n charakter

10 UKŁAD KOMPONENTÓW LEKCJI n trudniejsze przed łatwiejszymi n ciche przed głośnymi n cała klasa/grupa wspólnie na początku i na końcu n pomyśl o przejściach n zakończ pozytywnym akcentem

11 RODZAJE INTERAKCJI (ORGANIZACJA PRACY) n zadania w parach n praca w grupach n indywidualna nauka „studiowanie” n pytania otwarte (do klasy lub do indywidualnych uczniów) n pytania zamknięte (do klasy lub do indywidualnych uczniów) n prezentacja,” wykład” nauczyciela

12 WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE PLANOWANIA LEKCJI n przygotuj więcej niż potrzebujesz n zdecyduj wcześniej z czego zrezygnować n dbaj o czytelność instrukcji (przed rozpoczęciem zadania) n nie zostawiaj zadania domowego na ostatni moment n zaangażuj uczniów do prac organizacyjnych

13 PRZYKŁADOWE KRYTERIA EFEKTYWNOŚCI LEKCJI n materiał został zrozumiany /zapamiętany n uczniowie byli zaangażowani w pracę n uczniowie byli aktywni n miała miejsce komunikacja n lekcja odbyła się wg planu

14 GRAMATYCZNE GRY JĘZYKOWE- PRZYKŁADY n stopniowanie przymiotników- quiz dla drużyn ( np. o sporcie, geografii ) n okresy warunkowe- dokańczanie zdań( np..Jeśli pojadę do Indii ) n Czas Przeszły Prosty- wymyślanie historii do nagłówków gazetowych n określenia ilości - kółko i krzyżyk n czasowniki nieregularne- wąż słowny

15 GRY JĘZYKOWE NA SŁOWNICTWO - PRZYKŁADY n państwa/ miasta lub inne kategorie( występuje w parach, żyje w wodzie, porusza się szybko) n dopasowywanie odpowiedzi do pytań (liczebniki) n uzupełnianie brakujących liter (samogłosek) - pisownia n zaznaczanie nie pasującego elementu n zgaduj-zgadula (pytania) n dopasuj zapożyczenia do krajów

16 PRAWDA CZY FAŁSZ ? n podręczniki czasem przeszkadzają w nauczaniu n zawsze najpierw wyjaśnienia potem działanie n to JAK mówisz może być ważniejsze niż CO mówisz n naturalna konwersacja nie jest możliwa na poziomie elementarnym n nie można lekcji prowadzić zza biurka

17 PRAWDA CZY FAŁSZ ? n trudność tekstu zależy od użytego słownictwa n język ojczysty jest nieunikniony na lekcji n powtórki są nieodzowną częścią nauki n błędy zawsze trzeba poprawiać n prawidłowa kolejność to:usłyszeć, powiedzieć zobaczyć

18 BIBLIOGRAFIA n Harmer,J (2001): THE PRACTICE OF ENGLISH LANGUAGE TEACHING, Longman n Scrivener,J (2005) LEARNING TEACHING, Mcmillan n Seymour, D (2003) 700 CLASSROOM ACTIVITIES,Macmillan n Ur,P (1996) A COURSE IN LANGUAGE TEACHING Cambridge

19 DO ZOBACZENIA NA WARSZTATACH DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "ROLE I FUNKCJE NAUCZYCIELA POMYSŁY NA PROWADZENIE LEKCJI."

Podobne prezentacje


Reklamy Google