Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wprowadzenie do Edukacji Humanitarnej
Część I Wprowadzenie do Edukacji Humanitarnej
2
„Człowiek nie żyje sam na Ziemi i jest od Niej zależny.”
MEMENTO „Człowiek nie żyje sam na Ziemi i jest od Niej zależny.” „Dlatego, każdy powinien szanować wszystko co go otacza i racjonalnie tym gospodarować, chroniąc zarazem środowisko i jego bioróżnorodność.” Szczepan Kawski Wrocław, dn
3
Jakie relacje? Ludzie wobec siebie i wobec zwierząt nie powinni przejawiać tego typu zachowań:
4
Stan obecny Zwierzęta: zaniedbane, katowane, zabijane, porzucane
Środowisko: dewastowane, rabowane (zasoby naturalne), biodegradowane (niszczenie bioróżnorodności), zaśmiecane i zatruwane Ludzie: prześladowani, katowani, zabijani, wykorzystywani, hańbieni i poniżani, ale jednocześnie ludzie: niewrażliwi, bezwzględni, chciwi, egoistyczni, nieuczciwi, nieodpowiedzialni, bezmyślni, okrutni
5
Skutki Zwierzęta: przepełnione schroniska, zwierzęta wałęsające się, stanowiące zagrożenie dla zdrowia i życia innych zwierząt oraz ludzi, zanieczyszczenie ulic i osiedli, zagrożenia komunikacyjne, zwierzęta okaleczone i zabite albo umierające w cierpieniach Środowisko: ocieplanie atmosfery Ziemi, ubożenie powierzchni naturalnych lasów i innych formacji roślinnych na Ziemi, kurczenie się zasobów naturalnych, postępujące zmiany klimatyczne prowadzące do występowania nietypowych dla danych obszarów Ziemi zjawisk atmosferycznych lub o nie notowanej dotychczas sile lub natężeniu, które prowadza do klęsk i katastrof, pogarszanie się lokalnych mikroklimatów i warunków do życia Ludzie: wzrastające rozwarstwienie społeczno-kulturowe i ekonomiczne, wzrastające napięcie na tle religijnym, rasowym i ekonomicznym, wzrost agresji i przemocy oraz okrucieństwa, brak poszanowania dla innych (ludzi, zwierząt, środowiska)
6
Wnioski Przyczyny stanu obecnego leżą wyłącznie w samym człowieku, gdyż winowajcą jest człowiek. Konieczne są działania, które doprowadzą do zmiany człowieka na lepsze. Człowiek przestrzega zasad i praw o ile je rozumie i akceptuje. Najskuteczniejsza jest w takich przypadkach odpowiednia edukacja.
7
Cele, zadania i metody Konieczne jest bieżące „uśmierzanie” skutków wynikających z problemów (kontrole, kary, schroniska, adopcje itp.). Niezbędne jest aby równolegle położyć nacisk na przeciwdziałanie skutkom problemów, gdyż profilaktyka zawsze jest najtańszym i najskuteczniejszym sposobem zapobiegania. Same zmiany w prawie, choćby najlepsze, i próba jego egzekwowania, nie wystarczą gdy zabraknie podstawowej wiedzy i przekonania do jego przestrzegania. Konieczne jest wzbudzenie w nas sumienia ekologicznego i nauczenie zasad etyki środowiskowej i humanitarnej. Edukacja Humanitarna „Człowiek-Zwierzę-Środowisko” stanowi projekt zbieżny z postulatami „Agendy 21” i najlepsze rozwiązanie w zakresie profilaktyki.
8
Omówienie projektu i pakietu materiałów do Edukacji Humanitarnej
Część I Omówienie projektu i pakietu materiałów do Edukacji Humanitarnej
9
Program Edukacji Humanitarnej
Agenda 21 określa zasady zrównoważonego rozwoju, które stanowią podstawę materiałów edukacyjnych w zakresie projektu: Edukacja Humanitarna "Człowiek-Zwierzę-Środowisko"
10
Program Edukacji Humanitarnej
Pakiet materiałów edukacyjnych zawiera: Zbiór tekstów krajowych przepisów prawnych i międzynarodowych konwencji oraz deklaracji, odnoszących się do ludzi, zwierząt i środowiska. Zbiór opracowań naukowych i opinii (artykułów) w odniesieniu do problematyki humanitarnej. Zestaw gotowych pomocy naukowych do wykorzystania podczas lekcji (spotkań) poświęconych zagadnieniom objętym projektem. Zestaw materiałów pomocnych przy tworzeniu Szkolnych Kół/Klubów Przyjaciół Zwierząt. Zestaw materiałów dla nauczycieli i wychowawców, ułatwiających prowadzenie programu (przewodnik). Zestaw poradników dla każdego, a szczególnie dla rodziców i wychowawców. Materiały dla dyrektorów szkół i władz gmin – przewodnik prowadzenia i koordynacji Szkolnego/Gminnego Programu Edukacji Humanitarnej.
11
Program Edukacji Humanitarnej
Strona zawiera informacje pomocnicze do realizacji programu nauczania w zakresie ochrony praw zwierząt w ujęciu Agendy 21 (zrównoważony rozwój).
12
Program Edukacji Humanitarnej
Strona jest mirrorem strony w dziale nauka-ekologia. Strona stanowi początek drogi do poznania szerszej wiedzy z zakresu edukacji humanitarnej: Edukacja Humanitarna "Człowiek-Zwierzę-Środowisko". Po pobieżnym zapoznaniu się z jej zawartością, osoby zainteresowane projektem będą mogły skorzystać z informacji zawartych na innych stronach o podobnej tematyce.
14
Program Edukacji Humanitarnej
Podstawowe materiały edukacyjne, niezbędne do realizacji Programu Edukacji Humanitarnej „Człowiek-Zwierzę-Środowisko”, zajmują ok. 100 Mb na płycie CD-R. Zestaw ten jest rozpowszechniany bezpłatnie zainteresowanym. Pakiet edukacyjny zawiera opis zasad współistnienia ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego oraz wskazuje na właściwe relacje, jakie człowiek powinien z nimi wytworzyć, aby nie szkodzić i przetrwać, a jednocześnie jednak realizować swoje cele. Projekt kładzie nacisk, podobnie jak Agenda 21, na zrozumienie i zaakceptowanie przez człowieka konieczności samoograniczenia się dla dobra swojego oraz zwierząt i środowiska, w którym żyje.
15
Program Edukacji Humanitarnej
Podstawową treść programu stanowi kształtowanie właściwych postaw wobec zwierząt, gdyż ten element naszego wychowania jest na co dzień najmniej i najrzadziej wykorzystywany. Zatem, problematyka ochrony humanitarnej zwierząt i odpowiedzialnej opieki nad nimi stanowi trzon niniejszej edukacji. Ekologia i relacje międzyludzkie stanowią uzupełnienie edukacji humanitarnej
16
MEMENTO „ Zrozumienie i zaakceptowanie przez człowieka konieczności samoograniczenia się dla dobra swojego i bliźnich oraz zwierząt i środowiska, w którym żyje, stanowi klucz do prawdziwego człowieczeństwa i przetrwania ludzkości.” Szczepan Kawski Wrocław, dn
31
Koniec części I
32
Omówienie materiałów pomocniczych do Edukacji Humanitarnej
Część II Omówienie materiałów pomocniczych do Edukacji Humanitarnej
52
plansze pomocnicze do prowadzenia zajęć w ramach Edukacji Humanitarnej
Część II Przykładowe plansze pomocnicze do prowadzenia zajęć w ramach Edukacji Humanitarnej
84
Koniec części II
86
Omówienie Agendy 21 w aspekcie Edukacji Humanitarnej
Część III Omówienie Agendy 21 w aspekcie Edukacji Humanitarnej czerwiec 1992 r. - Deklaracja z Rio de Janeiro w sprawie środowiska i rozwoju wrzesień 2002 r. - Deklaracja z Johannesburga w sprawie zrównoważonego rozwoju
87
„Prawdziwa wolność jest poszanowaniem innych wolności!”
MEMENTO „Prawdziwa wolność jest poszanowaniem innych wolności!” „Wolność ściśle wiąże się z odpowiedzialnością za wolność Innych!” Szczepan Kawski Wrocław, dn
88
Konferencja Narodów Zjednoczonych ”Środowisko i Rozwój”
w Rio de Janeiro od 3 do 14 czerwca 1992 r.
89
KARTA ZIEMI Deklaracja z Rio
Deklaracja z Rio de Janeiro w sprawie środowiska i rozwoju określa Zasady ogólnych praw i obowiązków (wobec Ziemi)
90
KARTA ZIEMI Deklaracja z Rio (wybór)
Zasada 1 Istoty ludzkie są w centrum zainteresowania w procesie zrównoważonego rozwoju. Mają prawo do zdrowego i twórczego życia w harmonii z przyrodą.
91
KARTA ZIEMI Deklaracja z Rio (wybór)
Zasada 2 Państwa, w zgodzie z Kartą Narodów Zjednoczonych i zasadami prawa międzynarodowego, mają suwerenne prawo do korzystania ze swych zasobów naturalnych stosownie do ich własnej polityki dotyczącej środowiska i rozwoju oraz są odpowiedzialne za zapewnienie, że działalność prowadzona w ramach ich prawa lub kontroli, nie spowoduje zniszczeń środowiska naturalnego innych państw lub obszarów znajdujących się poza granicami narodowych uregulowań prawnych.
92
KARTA ZIEMI Deklaracja z Rio (wybór)
Zasada 3 Prawo do rozwoju musi być wypełnione tak, ażeby sprawiedliwie połączyć rozwojowe i środowiskowe potrzeby obecnych i przyszłych generacji. Zasada 4 Aby osiągnąć zrównoważony rozwój, ochrona środowiska powinna stanowić nierozłączną część procesu rozwoju i nie może być rozpatrywana oddzielnie od niego.
93
Zasady zrównoważonego rozwoju
Powinna panować harmonia pomiędzy prawami przyrody, treścią edukacji i wychowania oraz działaniami ludzi w życiu codziennym!
95
Agenda 21 dokument rangi międzynarodowej pt. AGENDA 21 (opracowany na forum ONZ w Rio' 1992).
96
Agenda 21 IDEA AGENDY 21 Działalność polityczna i społeczno-gospodarcza człowieka musi być zatem podporządkowana Zasadom Zrównoważonego Rozwoju, których narzędziem (zbiorem zasad i wskazówek) jest dokument rangi międzynarodowej pt. AGENDA 21 (opracowany na forum ONZ w Rio' 1992). W imię przetrwania ludzkości nie może istnieć absolutna wolność działania i podejmowania decyzji. Muszą być one ograniczone dla dobra wspólnego. Szczepan Kawski Wrocław, dn
97
Agenda 21 (informacja skrótowa)
Agenda 21 należy do jednego z trzech dokumentów przyjętych na Szczycie Ziemi - Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych "Środowisko i Rozwój" (UNCED) - w Rio de Janeiro, w czerwcu 1992 roku. Agenda 21 zawiera zbiór zaleceń i wytycznych działań, które powinny być podejmowane na przełomie XX i XXI wieku w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju ludzkości.
98
Agenda 21 (informacja skrótowa)
Agenda 21 składa się z 40 rozdziałów, które stanowią IV części: Zagadnienia socjalne i ekonomiczne; Ochrona i zarządzanie zasobami naturalnymi w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju; Wzmacnianie roli głównych grup społecznych i organizacji; Możliwości realizacyjne.
99
MEMENTO „ W imię przetrwania ludzkości nie może istnieć absolutna wolność działania i podejmowania decyzji. Muszą być one ograniczone dla dobra wspólnego.!” Szczepan Kawski Wrocław, dn
100
Deklaracja z Johanesburga
Rio+10 ŚWIATOWY SZCZYT ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU w Johanesburgu 4 września 2002 r. Deklaracja z Johannesburga w sprawie zrównoważonego rozwoju
101
Deklaracja z Johanesburga (wyjątki z tekstu deklaracji)
Czerpiąc z naszego dziedzictwa, działamy dla przyszłości 1. My, przedstawiciele narodów świata, zgromadzeni na Szczycie Świata w sprawie Zrównoważonego Rozwoju w Johannesburgu, w Republice Południowej Afryki, w dniach 2-4 września 2002 roku, potwierdzamy nasze zobowiązanie do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. 2. Zobowiązujemy się do budowania humanitarnego, sprawiedliwego i wrażliwego społeczeństwa globalnego, uznając, że wszyscy ludzie mają prawo do godności.
102
Deklaracja z Johanesburga (wyjątki z tekstu deklaracji)
Wyzwania, przed którymi stoimy 11. Uznajemy, że wykorzenienie ubóstwa, zmiana wzorców konsumpcji i produkcji oraz ochrona i zarządzanie bazą zasobów naturalnych dla rozwoju gospodarczego i społecznego stanowią nadrzędne cele i istotne warunki zrównoważonego rozwoju. 12. Głęboki podział ludzkości na bogatych i biednych oraz coraz większe różnice między krajami rozwiniętymi a rozwijającymi się stanowią poważne zagrożenie dla globalnej pomyślności, bezpieczeństwa i stabilności.
103
Deklaracja z Johanesburga (wyjątki z tekstu deklaracji)
Wyzwania, przed którymi stoimy 13. W dalszym ciągu cierpi globalne środowisko. W dalszym ciągu zmniejsza się różnorodność biologiczna, zubażane są zasoby ryb, pustynnienie powoduje utratę coraz większej powierzchni żyznych gruntów, już widoczne są negatywne skutki zmian klimatu, coraz częstsze i bardziej niszczycielskie są klęski żywiołowe, kraje rozwijające są coraz mniej odporne, zaś zanieczyszczenie powietrza, wód i mórz w dalszym ciągu pozbawia miliony możliwości zapewnienia sobie godnego życia.
104
Na zakończenie części III podsumowujące
DEZYDERATA
105
„Człowiek nie żyje sam na Ziemi i jest od Niej zależny.”
MEMENTO „Człowiek nie żyje sam na Ziemi i jest od Niej zależny.” „Dlatego, każdy powinien szanować wszystko co go otacza i racjonalnie tym gospodarować, chroniąc zarazem środowisko i jego bioróżnorodność.” Szczepan Kawski Wrocław, dn
106
konieczności samoograniczenia się dla dobra swojego i bliźnich
MEMENTO „Zrozumienie i zaakceptowanie przez człowieka konieczności samoograniczenia się dla dobra swojego i bliźnich oraz zwierząt i środowiska, w którym żyje, stanowi klucz do prawdziwego człowieczeństwa i przetrwania ludzkości.” Szczepan Kawski Wrocław, dn
107
„Prawdziwa wolność jest poszanowaniem innych wolności!”
MEMENTO „Prawdziwa wolność jest poszanowaniem innych wolności!” „Wolność ściśle wiąże się z odpowiedzialnością za wolność Innych!” Szczepan Kawski Wrocław, dn
108
MEMENTO „W imię przetrwania ludzkości nie może istnieć absolutna wolność działania i podejmowania decyzji. Muszą być one ograniczone dla dobra wspólnego.!” Szczepan Kawski Wrocław, dn
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.