Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Biologiczne Mechanizmy Zachowania -12- Mowa i język.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Biologiczne Mechanizmy Zachowania -12- Mowa i język."— Zapis prezentacji:

1 Biologiczne Mechanizmy Zachowania -12- Mowa i język

2 Co to jest język definicja Blocha i Tragera z 1942 (za Jean Aitchison, 1991) która mówi: Język to system arbitralnych symboli dźwiękowych, za pomocą których współdziała dana społeczność.

3 Jak to się robi? Charles Hockett zaproponował: Definicja określa dziesięć cech które musi spełnić gatunek by móc powiedzieć, że posługuje się on językiem, a mianowicie: posługiwanie się kanałem dźwiękowym, arbitralność, semantyczność, przekaz kulturowy, spontaniczne stosowanie języka, dialogowość, dwoistość strukturalna, autonomiczność mowy, strukturalność i kreacyjność.

4 Punkt wyjścia Nauczyć zwierzęta mówić słowa Uczyć takie, które są blisko z nami spokrewnione Dwie drogi próbowania: wychowywać zwierzę jak człowieka wychowywać zwierzę jak człowieka stosować zasady eksperymentalne stosować zasady eksperymentalne

5 Pierwsze próby Kellog I Kellog siedmiomiesięczna szympansica Gua - wychowywana jak ludzkie dziecko wraz z ich synem Donaldem siedmiomiesięczna szympansica Gua - wychowywana jak ludzkie dziecko wraz z ich synem Donaldem rozumiała ponad 70 pojedynczych wyrazów - ale nigdy nic nie mówiła

6 Pierwsze próby Hayes i Hayes szympansica Viki - bardzo instensywnie uczona angielskiego szympansica Viki - bardzo instensywnie uczona angielskiego umiała powiedzieć 4 słowa po trzech latach ćwiczeń. mama mama papa papa cup cup up up

7 Nowy paradygmat badań Zaczęło się od badań Gardnerów Szympansica Washoe wiek ok. pół roku wiek ok. pół roku nauka ALS nauka ALS Tryb - stale przebywała z ludźmi uczona przy okazji Tryb - stale przebywała z ludźmi uczona przy okazji zdarzało się że zmieniała temat, wpadała w złość, uciekała, gryzła opiekuna.

8 Przypadek Washoe Postępy były zdumiewające. Początkowo opanowała podstawowe wyrazy iść, daj mi, pospieszyć się, słodki, łaskotki, iść, daj mi, pospieszyć się, słodki, łaskotki, po 21 miesiącach liczba używanych słów wynosiła 34 potem wzrosła do 100 Zarzuty psycholingwistów koncentrowały się na braku przestrzegania zasad gramatyki

9 Przypadek Sary (Premack) 1966 mieszkała w klatce i uczono ją układania żetonów na magnetycznej tablicy np. czerwony kwadrat = banan rozumiała ponad 100 wyrazów np. czerwony kwadrat = banan rozumiała ponad 100 wyrazów Przykłady prób eksperymentalnych: Kładziono jabłko i banan i mówiono jeżeli jabłko to czekolada. Kładziono jabłko i banan i mówiono jeżeli jabłko to czekolada. Sara położyć jabłko na talerz Sara położyć jabłko na talerz Czy kubek = łyżka? Czy kubek = łyżka? Prawidłowe odpowiedzi wynosiła 70/80 %

10 Przypadek Lany (Rumbaugh, ) Lana - trening w modelu Sary Klatka to pokój z klawiaturą komputera na całą ścianę od 1971 roku uczona symboli na klawiaturze Klawiatura sprzężona jest z automatem wydawania rzeczy

11 Przypadek Koko (Paterson, ) Koko gorylica IQ Koko = (skala S-B) Po pięciu latach nauki 645 pozycji słownikowych, a słownik roboczy wynosi 375 słów

12 Przypadek Koko (Paterson, ) Przykłady kreatywności i autonomizacji np. słomka = słomka do napojów, papieros, wąż plastikowy, antena radia. np. słomka = słomka do napojów, papieros, wąż plastikowy, antena radia. Oczy-kapelusz = maska Oczy-kapelusz = maska Słodka skała = słodka czerstwa bułka Ja tam płakać = na obrazek goryla w kąpieli Przekleństwa = Pełny klozet, paskudny diabeł


Pobierz ppt "Biologiczne Mechanizmy Zachowania -12- Mowa i język."

Podobne prezentacje


Reklamy Google