Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DISTANCE LEARNING CZYLI NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ. Co to jest e-learning? E-learning jest to technika szkolenia, która wykorzystuje wszelkie dostępne media.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DISTANCE LEARNING CZYLI NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ. Co to jest e-learning? E-learning jest to technika szkolenia, która wykorzystuje wszelkie dostępne media."— Zapis prezentacji:

1 DISTANCE LEARNING CZYLI NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ

2 Co to jest e-learning? E-learning jest to technika szkolenia, która wykorzystuje wszelkie dostępne media elektroniczne tj: Internet Internet Intranet (sieć lokalna) Intranet (sieć lokalna) extranet (wirtualna sieć) extranet (wirtualna sieć) przekazy satelitarne przekazy satelitarne taśmy audio/video taśmy audio/video telewizję interaktywną telewizję interaktywną CD-ROMy. CD-ROMy.

3 jest najczęściej kojarzony z nauczaniem, w którym stroną przekazującą wiedzę i egzaminującą jest komputer, dlatego tę formę nauki nazywamy "distance learning" czyli kształcenie na odległość, w którym brak jest fizycznego kontaktu z nauczycielem. E-learning jest najczęściej kojarzony z nauczaniem, w którym stroną przekazującą wiedzę i egzaminującą jest komputer, dlatego tę formę nauki nazywamy "distance learning" czyli kształcenie na odległość, w którym brak jest fizycznego kontaktu z nauczycielem.

4 POCZĄTKI NAUCZANIA NA ODLEGŁOŚĆ. Pierwsze korespondencyjne kursy miały miejsce w Stanach Zjednoczonych już w XVII w. Druga fala związana była z rozwojem telewizji i powstaniem różnego rodzaju audycji o charakterze edukacyjnym. Kolejny przełom dokonał się w latach osiemdziesiątych, kiedy to dokonywano pierwszych, jeszcze nieśmiałych prób związanych z pojawieniem się Internetu. Polegały one m.in. na poszukiwaniu najskuteczniejszych metod nauczania na odległość. Pierwsze korespondencyjne kursy miały miejsce w Stanach Zjednoczonych już w XVII w. Druga fala związana była z rozwojem telewizji i powstaniem różnego rodzaju audycji o charakterze edukacyjnym. Kolejny przełom dokonał się w latach osiemdziesiątych, kiedy to dokonywano pierwszych, jeszcze nieśmiałych prób związanych z pojawieniem się Internetu. Polegały one m.in. na poszukiwaniu najskuteczniejszych metod nauczania na odległość.

5 PRZYCZYNY ROZWOJU E-LEARNINGU Stale rosnąca populacja studentów jako wynik zmian demograficznych oraz zapotrzebowania na zdobywanie wyższego wykształcenia. Stale rosnąca populacja studentów jako wynik zmian demograficznych oraz zapotrzebowania na zdobywanie wyższego wykształcenia. Potrzeba bardziej efektywnego systemu kształcenia przygotowującego studentów do konkurowania w gospodarce opartej na wiedzy. Potrzeba bardziej efektywnego systemu kształcenia przygotowującego studentów do konkurowania w gospodarce opartej na wiedzy.

6 Modele nauczania na odległość. Nauczanie synchroniczne Nauczanie asynchroniczne

7 Dwa modele nauczania na odległość Synchroniczny czyli udział w wirtualnych zajęciach prowadzonych przez nauczyciela z grupą studentów, z wykorzystaniem łączności internetowej w tym samym czasie. Synchroniczny czyli udział w wirtualnych zajęciach prowadzonych przez nauczyciela z grupą studentów, z wykorzystaniem łączności internetowej w tym samym czasie. Asynchroniczny czyli samodzielne studia w oparciu o elektronicznie opracowane materiały edukacyjne, wykorzystywane w dowolnym czasie Asynchroniczny czyli samodzielne studia w oparciu o elektronicznie opracowane materiały edukacyjne, wykorzystywane w dowolnym czasie

8 Narzędzia dla danego typu. Model synchroniczny Telewizja transmituje wykłady Telewizja transmituje wykłady Telewizja satelitarna pozwala na transmisję wykładów do kilku kontynentów Telewizja satelitarna pozwala na transmisję wykładów do kilku kontynentów Videokonferencja jako narzędzie edukacji jest podstawą modelu synchronicznego Videokonferencja jako narzędzie edukacji jest podstawą modelu synchronicznego Wady: duże koszty instalacji i utrzymania Wady: duże koszty instalacji i utrzymania

9 Narzędzia dla danego typu. Model asynchroniczny Komputer można użyć do: Komputer można użyć do: pisania, rysowania, zapamiętywania, pisania, rysowania, zapamiętywania, do drukowania tekstów i rysunków, do drukowania tekstów i rysunków, czytania, słuchania i oglądania, czytania, słuchania i oglądania, liczenia, symulacji, projektowania, liczenia, symulacji, projektowania, łączenia z siecią Internetu i z całym światem, łączenia z siecią Internetu i z całym światem, wysyłania i odbioru informacji pocztą . wysyłania i odbioru informacji pocztą . Komputer niezastąpione narzędzie edukacji

10 Narzędzia dla danego typu. Internet pozwala na transmisję informacji z miejsca do wielu miejsc Internet pozwala na transmisję informacji z miejsca do wielu miejsc Portal edukacyjny udostępnia studentom ogromne zasoby wiedzy i informacji Portal edukacyjny udostępnia studentom ogromne zasoby wiedzy i informacji Internet pozwala na interaktywną pracę wykładowca – studenci Internet pozwala na interaktywną pracę wykładowca – studenci Internet pozwala na prowadzenie na odległość eksperymentu Internet pozwala na prowadzenie na odległość eksperymentu

11 Narzędzia dla danego typu. Dyski CD i DVD mają ogromną pojemność pamięci Dyski CD i DVD mają ogromną pojemność pamięci Na dyskach można umieścić: Na dyskach można umieścić: podręczniki elektroniczne, podręczniki elektroniczne, sekwencje filmowe nagrań wykładów,, sekwencje filmowe nagrań wykładów,, archiwa publikacji, zdjęcia fotograficzne, itp., archiwa publikacji, zdjęcia fotograficzne, itp., programy komputerowe, programy komputerowe, Przygotowanie materiałów jest kosztowne, Przygotowanie materiałów jest kosztowne, Powielanie jest bardzo tanie. Powielanie jest bardzo tanie.

12 E-learning w Polsce. W Polsce nauczanie na odległość ma już ponad 200 letnią tradycję. W 1776 roku Uniwersytet Krakowski podejmował pierwsze próby prowadzenia wykładów dla osob spoza uczelni metodami nauczania korespondencyjnego. W 1779 roku uruchomiono w Warszawie wykłady z fizyki dla zainteresowanych osób spoza uczelni. W latach funkcjonowała w Polsce Politechnika Telewizyjna, która wykorzystywała w procesie edukacji metody nauczania na odległość. Obecnie większość polskich uczelni prowadzi nauczanie on-line. W Polsce nauczanie na odległość ma już ponad 200 letnią tradycję. W 1776 roku Uniwersytet Krakowski podejmował pierwsze próby prowadzenia wykładów dla osob spoza uczelni metodami nauczania korespondencyjnego. W 1779 roku uruchomiono w Warszawie wykłady z fizyki dla zainteresowanych osób spoza uczelni. W latach funkcjonowała w Polsce Politechnika Telewizyjna, która wykorzystywała w procesie edukacji metody nauczania na odległość. Obecnie większość polskich uczelni prowadzi nauczanie on-line.

13 Popularność-learningu. Już ponad 10 milionów osób studiuje przez internet, głównie w Wielkiej Brytanii, Kanadzie, USA, Australii i Nowej Zelandii. Również Polacy zaczynają się przekonywać do tej formy edukacji – kształcenie za pośrednictwem Internetu oferuje już kilkadziesiąt szkoł średnich i wyższych. Już ponad 10 milionów osób studiuje przez internet, głównie w Wielkiej Brytanii, Kanadzie, USA, Australii i Nowej Zelandii. Również Polacy zaczynają się przekonywać do tej formy edukacji – kształcenie za pośrednictwem Internetu oferuje już kilkadziesiąt szkoł średnich i wyższych.

14 Zalety e-learningu Oszczędność pieniędzy. Oszczędność pieniędzy. Eliminacja kosztów związanych z prowadzeniem szkoleń w sposób tradycyjny, tym samym znikają z budżetu takie pozycje jak: honorarium trenera, wynajem ośrodka szkoleniowego, transport, zakwaterowanie. Eliminacja kosztów związanych z prowadzeniem szkoleń w sposób tradycyjny, tym samym znikają z budżetu takie pozycje jak: honorarium trenera, wynajem ośrodka szkoleniowego, transport, zakwaterowanie. Oszczędność czasu. Słuchacze szkolą się w czasie, który jest dla nich najwygodniejszy. Nie tracą czasu na dojazdy na szkolenia. Nie muszą też odrywać się od swoich codziennych

15 Zalety e-learningu Monitoring wyników nauczania. Monitoring wyników nauczania. Wykładowcy mogą w łatwy sposób monitorować postępy w Wykładowcy mogą w łatwy sposób monitorować postępy w nauce swoich słuchaczy. Dzięki testom weryfikującym, nauce swoich słuchaczy. Dzięki testom weryfikującym, możliwe jest sprawdzenie stopnia przyswojonej wiedzy. możliwe jest sprawdzenie stopnia przyswojonej wiedzy. Dowolna liczba osób szkolonych. Dowolna liczba osób szkolonych. Nie ma żadnych ograniczeń ilości osób, które mogą Nie ma żadnych ograniczeń ilości osób, które mogą korzystać ze szkoleń przez internet. korzystać ze szkoleń przez internet. Stałe doskonalenie programu szkoleniowego. Stałe doskonalenie programu szkoleniowego. Każdy program szkoleniowy może być modyfikowany wraz z Każdy program szkoleniowy może być modyfikowany wraz z rozwojem potrzeb słuchaczy i wymaganiami stawianymi rozwojem potrzeb słuchaczy i wymaganiami stawianymi przez rynek. Szkolenia są coraz lepsze i bardziej efektywne, przez rynek. Szkolenia są coraz lepsze i bardziej efektywne, gdyż uwzględniane są sugestie i uwagi poprzednich gdyż uwzględniane są sugestie i uwagi poprzednich uczestników szkoleń i kursów. uczestników szkoleń i kursów.

16 Zalety e-learningu Nieograniczony dostęp do wiedzy. Słuchacz zawsze w dogodnym dla siebie czasie może powrócić do informacji zawartych w szkoleniach internetowych. Sprzyjajaca forma kształcenia dla osób niepełnosprawnych, którzy maja problem z dojazdem do miejsca kształcenia.

17 Wady e-learningu Duże koszty przygotowania odpowiednich materiałów dydaktycznych Duże koszty przygotowania odpowiednich materiałów dydaktycznych Aspekt techniczny-wymaga szybkich łączy o dużej przepustowości. Aspekt techniczny-wymaga szybkich łączy o dużej przepustowości. Samodyscyplina. Samodyscyplina. Brak werbalnego kontaktu z nauczycielem. Brak werbalnego kontaktu z nauczycielem.

18 Podsumowanie Uczenie się na odległość polega przede wszystkim na samokształceniu z elementami samokontroli. Rolą nauczyciela - opiekuna nie jest wyłącznie egzekwowanie wiedzy uczącego się ale również pomoc w opanowaniu materiału. Uczenie się na odległość polega przede wszystkim na samokształceniu z elementami samokontroli. Rolą nauczyciela - opiekuna nie jest wyłącznie egzekwowanie wiedzy uczącego się ale również pomoc w opanowaniu materiału.


Pobierz ppt "DISTANCE LEARNING CZYLI NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ. Co to jest e-learning? E-learning jest to technika szkolenia, która wykorzystuje wszelkie dostępne media."

Podobne prezentacje


Reklamy Google