Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Styl życia a zdrowie JOLANTA SIEPLIŃSKA BEATA ŁAZIUK.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Styl życia a zdrowie JOLANTA SIEPLIŃSKA BEATA ŁAZIUK."— Zapis prezentacji:

1

2 Styl życia a zdrowie JOLANTA SIEPLIŃSKA BEATA ŁAZIUK

3 CZĘŚĆ I STYL ODŻYWIANIA SKUTKI NAŁOGÓW CZĘŚĆ II WPŁYW STRESU NA ZDROWIE ZNACZENIE RUCHU W ŻYCIU CZŁOWIEKA

4

5 STYL ŻYCIA – CAŁOKSZTAŁT CECH CHARAKTERYSTYCZNYCH DLA JEDNOSTKI LUB ZBIOROWOŚCI, WYRÓŻNIAJĄCY SIĘ W ŻYCIU CODZIENNYM – W POSTAWACH WOBEC PRACY, SPOSOBU SPĘDZANIA CZASU WOLNEGO, KONSUMPCJI, STROJU, STOSUNKACH MIĘDZYLUDZKICH.

6 ZDROWIE TO JAK NAJDŁUŻSZA MOŻLIWOŚĆ AKTYWNEGO I TWÓRCZEGO ŻYCIA BEZ CHORÓB I NIEPEŁNEJ SPRAWNOŚCI, ALE NAWET Z NIMI, JEŻELI NIE DA SIĘ ICH WYELIMINOWAĆ.

7 PREDYSPOZYCJE GENETYCZNE BŁĘDY ŻYWIENIOWE ZBYT NISKA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA SYTUACJA SPOŁECZNO – EKONOMICZNA - BIERNE FORMY WYPOCZYNKU - MODEL ŻYWIENIA W DOMU RODZINNYM - REAKCJA NA STRES

8 10 ZASAD PRAWIDŁOWEGO ŻYWIENIA DOSTOSUJ ILOŚĆ ZJEDZONEGO POŻYWIENIA DO TWOJEJ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ SPOŻYWAJ POSIŁKI REGULARNIE, JEDZ WOLNO I PRZEŻUWAJ KAŻDY KĘS STARAJ SIĘ, ABY CODZIENNE ZAPOTRZEBOWANIE ORGANIZMU NA ENERGIĘ W CO NAJMNIEJ 55% POKRYWAŁY WĘGLOWODANY BIAŁKO POWINNO DOSTARCZYĆ 12% OGÓŁU ENERGII

9 TŁUSZCZE POWINNY DOSTARCZAĆ NIE WIĘCEJ NIŻ 30% OGÓLNEJ ENERGII, UŻYWAJ OLEJÓW ROŚLINNYCH, WYSTRZEGAJ SIĘ TŁUSTYCH MIĘS, WĘDLIN I PRZETWORÓW MLECZNYCH O WYSOKIEJ ZAWARTOŚCI TŁUSZCZU MLEKO I PRZETWORY MLECZNE SPOŻYWAJ CODZIENNIE SPOŻYWAJ PRODUKTY ZAWIERAJĄCE BŁONNIK CZĘSTO SPOŻYWAJ WARZYWA I OWOCE OGRANICZ SPOŻYWANIE SOLI STARAJ SIĘ, ABY TWOJE POŻYWIENIE BYŁO UROZMAICONE I ZBILANSOWANE TŁUSZCZE POWINNY DOSTARCZAĆ NIE WIĘCEJ NIŻ 30% OGÓLNEJ ENERGII, UŻYWAJ OLEJÓW ROŚLINNYCH, WYSTRZEGAJ SIĘ TŁUSTYCH MIĘS, WĘDLIN I PRZETWORÓW MLECZNYCH O WYSOKIEJ ZAWARTOŚCI TŁUSZCZU MLEKO I PRZETWORY MLECZNE SPOŻYWAJ CODZIENNIE SPOŻYWAJ PRODUKTY ZAWIERAJĄCE BŁONNIK CZĘSTO SPOŻYWAJ WARZYWA I OWOCE OGRANICZ SPOŻYWANIE SOLI STARAJ SIĘ, ABY TWOJE POŻYWIENIE BYŁO UROZMAICONE I ZBILANSOWANE

10 codziennie Kilka razy w tygodniu Kilka razy w miesiącu lub częściej w mniejszych ilościach Mięso czerwone Słodycze Jaja Drób Ryby Ser i jogurt Olej Orzechy, migdały, ziarna owoce Pestki, rośliny strączkowe warzywa Makaron, chleb, kasza i inne produkty zbożowe, ryż, ziemniaki WARZYWA I OWOCE 5 x DZIENNIE AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA CODZIENNIE FUNDACJA PROMOCJI ZDROWIA

11 BMI = 17 – 24,9 - PRAWIDŁOWA MASA CIAŁA BMI = 17 – 24,9 - PRAWIDŁOWA MASA CIAŁA BMI = 25 – 29,9 - NADWAGA BMI = 25 – 29,9 - NADWAGA BMI > 30 OTYŁOŚĆ BMI > 30 OTYŁOŚĆ

12 NAŁÓG - CIELESNE I PSYCHICZNE UZALEŻNIENIE SIĘ OD JAKIEJŚ SUBSTANCJI, KTÓREMU TOWARZYSZĄ OKREŚLONE ZMIANY ZACHOWANIA ORAZ KONIECZNOŚĆ CIĄGŁEGO ZWIĘKSZANIA DAWKI. PRZYZWYCZAJENIE – PSYCHICZNE UZALEŻNIENIE OD JAKIEJŚ SUBSTANCJI PROWADZĄCE DO WYSTĄPIENIA OBJAWÓW ABSTYNENCJI PO JEJ ODSTAWIENIU. NADUŻYWANIE – UŻYWANIE DANEJ SUBSTANCJI W NADMIERNYCH ILOŚCIACH, SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA.

13 ALKOHOL LEKI SUBSTANCJE PSYCHOAKTYWNE NIKOTYNA JEDZENIE SEKS KOMPUTER HAZARD

14 SPOŁECZNE SKUTKI NAŁOGÓW ZATRUCIE POWIETRZA I CAŁEGO ŚRODOWISKA ZWIĘKSZONE RYZYKO ZACHOWAŃ PRZESTĘPCZYCH ZAGROŻENIE POŻAROWE ZWIĘKSZONE ZAGROŻENIE CHOROBAMI TRUDNOŚCI W PRZYSWAJANIU NOWYCH TREŚCI

15 OBNIŻONY POZIOM SAMOKONTROLI OBNIŻONA EFEKTYWNOŚĆ PRACY STRATY MATERIALNE, RODZINNE NIEHIGIENICZNOŚĆ ŻYCIA I WYGLĄDU STRATY MORALNE UTRATA PRACY WYKLUCZENIE ZE SPOŁECZEŃSTWA

16

17 DBAŁOŚĆ O MIKROKLIMAT POMIESZCZENIA, GDZIE ODBYWA SIĘ PRACA, NAUKA - TEMP.16 stopni, WILGOTNOŚĆ 40-60%,WIETRZENIE STOSOWANIE EFEKTYWNEGO WYPOCZYNKU : - bardzo krótkie 5 – 10 min. przerwy, relaks, gimnastyka oddechowa - krótki - aktywny wypoczynek najlepiej na świeżym powietrzu - długi - ferie, wakacje – wypoczynek urozmaicony - półgodzinny odpoczynek przed snem WŁAŚCIWE ODŻYWIANIE – CO NAJMNIEJ PÓŁ GODZINY PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY ORAZ W CZASIE PRZERW (soki, owoce), JEŚLI PRACA TRWA DŁUŻEJ – DŁUŻSZE PRZERWY (np. obiadowa)

18 BÓLE GŁOWY TRUDNOŚCI W PODEJMOWANIU DECYZJI ZMNIEJSZENIE KONCENTRACJI ZMIENNOŚĆ NASTROJÓW DRAŻLIWOŚĆ, LĘK OBNIŻENIE ODPORNOŚCI NA STRESY BÓLE GŁOWY TRUDNOŚCI W PODEJMOWANIU DECYZJI ZMNIEJSZENIE KONCENTRACJI ZMIENNOŚĆ NASTROJÓW DRAŻLIWOŚĆ, LĘK OBNIŻENIE ODPORNOŚCI NA STRESY

19 Ogólne fizyczne napięcie ciała,które może objawiać się podwyższonym ciśnieniem krwi, niestrawnością, bólami, wzmożonym poceniem się, uczuciem słabości, suchością w jamie ustnej Zaburzenia koordynacji Zwolniony refleks Lęk i zamęt w głowie Niemożność skoncentrowania się i normalnego myślenia

20 ODPRĘŻENIE PSYCHICZNE I JEDNOCZESNY PRZYPŁYW ENERGII ŚWIADOMOŚĆ DOBREJ FORMY I WŁAŚCIWEGO FUNKCJONOWANIA WYOSTRZONA UWAGA I WIARA W SIEBIE SZYBKI REFLEKS ZAINTERESOWANIE, ZAANGAŻOWANIE, ŁATWOŚĆ REALIZACJI ZADAŃ

21 POCZUCIE ZNUDZENIA I BEZUŻYTECZNOŚCI BRAK ZAINTERESOWANIA I ZAANGAŻOWANIA ODPŁYW ENERGII PRZEKONANIE, ŻE WSZYSTKO JEST BEZ SENSU URASTANIE PROSTYCH PRAC DO OGROMNYCH ZADAŃ

22 STRES NAPIĘCIE EMOCJONALNE NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE WZROST TOLERANCJI NA STRES, POCZUCIE ODPRĘŻENIA, RADOŚĆ ŻYCIA OBNIŻENIE NAPIĘCIA EMOCJONALNEGO ZMNIEJSZENIE NAPIĘCIA MIĘŚNIOWEGO AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

23 PRZYGOTUJ MIEJSCE NAUKI USTAL KOLEJNOŚĆ UCZENIA SIĘ PRZEDMIOTÓW – ZGODNIE Z WYMOGAMI HIGIENY; PRZEPLATAJĄC TRUDNE TREŚCI Z ŁATWYMI UCZ SIĘ SYSTEMATYCZNIE STOSUJ AKTYWNY SPOSÓB UCZENIA SIĘ PODCZAS POWTARZANIA ROZŁÓŻ MATERIAŁ STOSUJ CICHE, BARDZO UWAŻNE CZYTANIE, A NASTĘPNIE CZYTAJ GŁOŚNO, POWTARZAJĄC NOWE LUB WAŻNE WERSY

24 ZASADY ORGANIZACJI NAUKI PRZED EGZAMINEM WYBIERZ PORĘ DNIA I OKREŚL CZAS PRZEZNACZONY NA NAUKĘ MATERIAŁ WYMAGAJĄCY OPANOWANIA PAMIĘCIOWEGO POWTARZAJ WIECZOREM TREŚCI TRUDNE POWTARZAJ W GODZINACH NAJWIĘKSZEJ WYDOLNOŚCI ORGANIZMU ZAGADNIENIA Z DANEGO PRZEDMIOTU POWTARZAJ MNIEJSZYMI PARTIAMI, A CZĘŚCIEJ

25 POWTARZANIE ROZPOCZYNAJ OD ZAGADNIEŃ ŁATWIEJSZYCH I ZROZUMIAŁYCH INNYCH PRZEDMIOTÓW UCZ SIĘ W OSOBNYM BLOKU, CO NAJMNIEJ PO GODZINNEJ PRZERWIE WYKORZYSTUJ SWÓJ INDYWIDUALNY SPOSÓB UCZENIA SIĘ I WYPOCZYNKU UCZ SIĘ Z DRUGĄ OSOBĄ DO POWTARZANIA WYBIERAJ PRZEDMIOTY KONTRASTUJĄCE ZE SOBĄ SPORZĄDŹ PLAN MATERIAŁU DO POWTÓRKI PRZYNAJMNIEJ JEDEN DZIEŃ W TYGODNIU POZOSTAW WOLNY OD NAUKI

26 ZALECENIA DO WYKONYWANIA ĆWICZEŃ I WYSIŁKÓW WYTRZYMAŁOŚCIOWYCH Wysiłek taki nie powinien przekraczać 30% maksymalnej możliwości danej osoby Powinno się ćwiczyć codziennie przez godzinę lub 2-3 razy w tygodniu przez 2 godziny W czasie ćwiczeń należy kontrolować tętno : 200 – wiek w latach = X Jeśli wybierzemy bieganie, to pierwsze 5 – 6 treningów lepiej biegać lekkim truchtem, przeplatanym intensywnym marszem, pokonują dystans 2 -5 kilometrów

27 Nie należy biegać, ani ćwiczyć na pełny gaz; lepiej wolniej, ale dłużej : stopniowo wydłużać dystans Trening biegowy musi poprzedzać gimnastyka Na jeden trening trzeba przeznaczyć co najmniej 30 minut Należy ćwiczyć bez względu na pogodę i nie oczekiwać natychmiastowych efektów Ćwiczenie należy zaczynać nie wcześniej niż 2 godz. po posiłku

28 CELOWY RUCH FIZYCZNY : - CODZIENNE ĆWICZENIA PRZEZ 1 GODZINĘ LUB 2-3 RAZY W TYGODNIU PO 2 GODZINY - PRZED GIMNASTYKĄ TRENING BIEGOWY - SPACER - JAZDA NA ROWERZE - JOGGING - PŁYWANIE, TANIEC ĆWICZENIA RELAKSACYJNO – KONCENTRUJĄCE OPUSZCZENIE MIEJSCA STRESUJĄCEGO I SKIEROWANIE UWAGI NA INNE SPRAWY ĆWICZENIA ODDECHOWE DIETA ANTYSTRESOWA – VIT. B1, B5, B6, MAGNEZ

29 WPŁYW AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ POWIĘKSZENIE MOŻLIWOŚCI FUNKCJONOWANIA MÓZGU – ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ, ODBIORU WRAŻEŃ Z OTOCZENIA – RÓWNOWAGA PSYCHICZNA I NEUROWEGETATYWNA POBUDZENIE FUNKCJI PODWZGÓRZA I PRZYSADKI MÓZGOWEJ - POCZUCIE RADOŚCI ŻYCIA (EFEKT ANTYDEPRESYJNY) SZYBSZE I ŁATWIEJSZE OSIĄGANIE STANU ROZLUŹNIENIA MIĘŚNI MNIEJSZA PODATNOŚĆ NA WYBUCHY AGRESJI I WROGOŚCI SKUTEK ANTYNERWICOWY WIĘKSZA ODPORNOŚĆ NA ZABURZENIA FUNKCJONOWANIA ORGANIZMU TJ.: NIEPOKÓJ, LĘK, BÓLE I ZAWROTY GŁOWY, BEZSENNOŚĆ, ZABURZENIA PRZEWODU POKARMOWEGO, ZABURZENIA NACZYNIOWE

30 W NAJWIĘKSZYM PROCENCIE NA STAN ZDROWIA WPŁYWA STYL ŻYCIA CZŁOWIEK W NAJWIĘKSZYM STOPNIU MOŻE MODYFIKOWAĆ WŁASNY STYL ŻYCIA PRAWIDŁOWY STYL ŻYWIENIA WPŁYWA NA UTRZYMANIE ZDROWIA I PRAWIDŁOWEJ MASY CIAŁA NA EFEKTYWNOŚĆ NAUKI WPŁYWA PRZESTRZEGANIE ZASA D HIGIENY PRACY UMYSŁOWEJ PODSTAWĄ ZDROWIA I WOLNOŚCI JEST ŻYCIE BEZ NAŁOGÓW AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA PEŁNI FUNKCJĘ ANTYSTRESOWĄ, ANTYDEPRESYJNĄ, PODNOSI EFEKTYWNOŚĆ PRACY I NAUKI

31 Literatura uzupełniająca Charzyńska – Gula M., Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Katedra i Zakład Pielęgniarstwa Społecznego, Wydział Pielęgniarski Akademii Medycznej w Lublinie, Komisja Profilaktyki Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Lublin 1997.


Pobierz ppt "Styl życia a zdrowie JOLANTA SIEPLIŃSKA BEATA ŁAZIUK."

Podobne prezentacje


Reklamy Google