Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak dbać o serce – zdrowy styl życia, aktywność fizyczna, dieta.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak dbać o serce – zdrowy styl życia, aktywność fizyczna, dieta."— Zapis prezentacji:

1 Jak dbać o serce – zdrowy styl życia, aktywność fizyczna, dieta

2 Zdrowy styl życia Pojęcie zdrowego stylu życia zagościło na świecie w 1947 roku, kiedy to Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), podała definicję zdrowia człowieka jako równowagę pomiędzy sferami: fizyczną, umysłową i społeczna. Wcześniej zdrowie określano tylko jako brak choroby. Od tego momentu w Stanach Zjednoczonych zaczął rozwijać się ruch „Dobrego Samopoczucia”.

3

4 Regularna, umiarkowana aktywność fizyczna taka jak chodzenie, jazda na rowerze, mają znaczące korzyści dla zdrowia. Aby zmniejszyć ryzyko choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu, cukrzycy czy raka należy uprawiać różnorakie dyscypliny sportowe. Brak aktywności fizyczna został określony przez Światową Organizację Zdrowia jako czwarty czynnik ryzyka śmierci na świecie. Wpływ aktywności fizycznej na serce

5  W Polsce pojawia się coraz więcej zwolenników zdrowego trybu życia, którzy niestety traktują to pojęcie bardzo wybiórczo. Samo picie wody mineralnej, wprowadzenie do diety warzyw i owoców, czy sporadyczne bieganie jest dalekie od zdrowego stylu życia.  Zdrowy styl życia opiera się na kilku podstawowych czynnikach: właściwa dieta, aktywność fizyczna, unikanie czynników szkodliwych, umiejętność odpoczywania i właściwe podejście do życia.

6 Nikotyna  Nikotyna już po 7 sekundach od zaciągnięcia się dymem tytoniowym powoduje pobudzenia komórek w układzie nerwowym : przyśpiesza prace serca a w układzie pokarmowym ruch jelit

7 Dieta Dieta (z stgr. δίαιτα diaita – "styl życia") – sposób odżywiania. Potocznie często używane nieprawidłowo, w stosunku do diet odchudzających. Termin dieta, stosowany w nauce o żywieniu człowieka ma różne znaczenia. Ogólnie wyróżnia się 4 rodzaje diet:  dieta zwyczajowa (naturalna) - to powszechny w danej społeczności sposób odżywiania się,  dieta alternatywna - to przyjęty w sposób świadomy sposób odżywiania się mający na celu rezygnację ze stosowania niektórych pokarmów i metod ich przygotowania (np. wegetarianami),  dieta lecznicza - to żywienie w którym z przyczyn zdrowotnych zmodyfikowano podaż produktów spożywczych (produkty zalecane, dozwolone i zabronione), konsystencję diety, techniki kulinarne. W medycynie pod nazwą dieta rozumie się dietę leczniczą,  dieta doświadczalna - to specjalnie skomponowane pożywienie wykorzystywane w badaniach żywieniowych, które mogą być prowadzone na zwierzętach laboratoryjnych lub ludziach.

8

9 Wiemy dobrze co szkodzi naszemu organizmowi i czego powinniśmy unikać. Dietetycy zgodnie powtarzają, że należy przyjmować wszystkie ważne dla zdrowia składniki odżywcze w zależności od płci, wieku i wykonywanej pracy. A unikać produktów, które nam szkodzą: alkoholu, słodyczy, napoi gazowanych, wszelkich wysoko przetworzonych pokarmów, chipsów, nadmiaru tłustego mięsa itp. W zdrowej diecie nie ma też mowy o częstym jedzeniu w barach czy fast foodach. Posiłki najlepiej przygotowywać samemu z nieprzetworzonych produktów.

10 Typ jedzeniaMięso- żerca Wszystko -żerca Pescowe getarianiz m Wegeta- rianizm Wega- nizm Witar- ianizm OwoceX√√√√√ WarzywaX√√√√X ZbożaX√√√√X Mięso drobiowe √√XXXX Ryby√√√XXX Owoce morza√√√XXX Wołowina√√XXXX Wieprzowina√√XXXx Jajka√√√√XX NabiałX√√√√√

11 Obecnie zalecaną przez ministerstwo zdrowia jest dieta śródziemnomorska zbudowana w kształcie piramidy, składającej się z produktów zbożowych, warzyw, owoców, ograniczonej ilości produktów zwierzęcych (mięsa, jaj), i minimalnej tłuszczów i słodyczy[potrzebne źródło]. Jest to dieta wysoko węglowodanowa. Dieta jest oparta na zaleceniach tzw. "Food guide p i ramid", opracowanego przez United States Department of Agriculture i jest ona dość powszechnie uważana za zdrową przez większość ośrodków naukowych zajmujących się kwestiami zdrowego odżywiania.

12

13  1. Należy spożywać produkty z różnych grup żywności (dbać o urozmaicenie posiłków) W skład produktów spożywczych wchodzą niezbędne składniki odżywcze zawarte w różnych ilościach i proporcjach. Nie ma produktu żywnościowego, który dostarczałby wszystkich składników pokarmowych w odpowiednich ilościach. Aby nie dopuścić do powstania niedoborów należy w codziennym jadłospisie uwzględnić produkty ze wszystkich grup: produkty zbożowe, warzywa i owoce, mleko i jego przetwory, produkty dostarczające pełnowartościowego białka. Zasada urozmaicenia powinna dotyczyć wszystkich posiłków. Komponując swój jadłospis należy kierować się zasadami zdrowego żywienia i dodatkowymi informacjami zawartymi w Piramidzie Zdrowego Żywienia.

14 o 2. Kontroluj masę ciała (dbaj o zachowanie należnej masy ciała) Nadwaga i otyłość to nie tylko problem estetyczny, ale choroba, będąca przyczyną innych chorób takich jak: cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, choroby układu krążenia i wiele innych. Aby zachować prawidłową masę ciała należy odżywiać się zgodnie z zasadami zdrowego żywienia. Osoba z nadwagą lub otyłością powinna: Ograniczyć spożycie tłuszczów zarówno widocznych (masło, olej itp.) oraz niewidocznych (zawartych np. w ciastach, batonach, tłustych gatunkach mięs itp.) Zrezygnować ze spożywania dań typu fast food i słodyczy oraz słodzenia napojów Zwiększyć spożycie warzyw i owoców Unikać potraw smażonych lub pieczonych tradycyjnie ze względu na wysoką zawartość tłuszczów stosowanych do ich przygotowania. Zaleca się pieczenie w folii aluminiowej, rękawie, na grilu, gotowanie, gotowanie na parze, duszenie bez uprzedniego obsmażania Wyeliminować doprawianie potraw zasmażkami, śmietaną czy mąką Wyrzeczenia dietetyczne połączyć z aktywnością fizyczną.  3. Produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii Produkty zbożowe powinny stanowić podstawowe źródło energii w diecie człowieka. Produkty te dostarczają węglowodanów złożonych, błonnika pokarmowego oraz białka roślinnego. Z witamin zawierają przede wszystkim witaminy z grupy B oraz witaminę E. Dostarczają również składników mineralnych takich jak: żelazo, miedź, magnez, cynk oraz potas i fosfor. Wartość żywieniowa produktów zbożowych jest uzależniona od stopnia przemiału ziarna, w trakcie którego usuwane są zewnętrzne części bogate w składniki odżywcze. Mniejszą zawartością witamin i składników mineralnych charakteryzują się produkty otrzymane z wyższego stopnia przemiału, wówczas mąka i pieczywo są bielsze a kasza drobniejsza. Natomiast pieczywo razowe oraz grube kasze odznaczają się wyższą zawartością witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego.

15 Źródło: „Ciekawa Biologia” pod redakcją Wawrzyńca Kofty, pl.wikipedia.org, encyklopedia PWN, portalwiedzy.onet.pl, grafika Google, Przygotowali : KAMIL KAMZELA KAROL STAWOWSKI RADEK KAWAŁEK


Pobierz ppt "Jak dbać o serce – zdrowy styl życia, aktywność fizyczna, dieta."

Podobne prezentacje


Reklamy Google