Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak powstał pierwszy film science-fiction ? Autorzy projektu: Nikola Wrzołek Magdalena Karpiesiuk Natalia Bugdol Z klasy 2a.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak powstał pierwszy film science-fiction ? Autorzy projektu: Nikola Wrzołek Magdalena Karpiesiuk Natalia Bugdol Z klasy 2a."— Zapis prezentacji:

1 Jak powstał pierwszy film science-fiction ? Autorzy projektu: Nikola Wrzołek Magdalena Karpiesiuk Natalia Bugdol Z klasy 2a

2 Spis treści Co to jest film science-fiction? Niesamowity film Kim był Georges Méliès ? Jak stworzył pierwszy trick filmowy? Skąd pomysł o podróży na Księżyc ? Realizacja filmu Obróbka dzieła Dalsze losy filmu Uznanie i ratowanie filmu Bibliografia(1-2)

3 Co to jest film science-fiction? Spośród wielu gatunków filmowych,wyodrębnił się film science-fiction. To zaliczany do fantastyki gatunek filmowy. Najczęściej pojawiające się tematy to życie na innych planetach, podróże w czasie, nadnaturalne zdolności ludzkiego ciała i umysłu i wiele innych. Często łączą się z elementami futurystycznymi, takimi jak: roboty, cyborgi, statki kosmiczne, podróże międzygwiezdne, wysoko rozwinięta technologia, problemy społeczne i polityczne. Rozwijana bywa również filozoficzna refleksja nad istotą człowieczeństwa. Jednak od czego się to wszystko zaczęło ? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć.

4 Niesamowity film Motyw pocisku w oku Księżyca był często wykorzystywany w kulturze popularnej. Młodsi powinni go kojarzyć z filmu Hugo i jego wynalazek z 2011 roku,a starsi z videoclipu do piosenki Heaven for everyone grupy Queen.

5 Motyw ten pochodzi z francuskiego filmu pod tytułem Podróż na Księżyc(Le Voyage Dans La Lune),który powstał w 1902 roku i jest uważany za pierwszy film science- fiction. Dzieło stworzył Georges Méliès.

6 To pierwszy hit kinowy. Fabuła dzisiaj wydaje się banalna. Lecz wtedy,gdy radio i telefon były nowinkami technicznymi dla bogatych,a kino dopiero się narodziło nikt nie myślał o czymś tak abstrakcyjnym jak podróż na Księżyc. W owym czasie była to awangarda kinowa.

7 Film trwa kwadrans i jest owocem trzymiesięcznej pracy. Akcja rozpoczyna się w Instytucie Astronomii Niekoherentnej.

8 Gdzie grany przez samego Mélièsa profesor Barbenfouillis nakłania kolegów do uczestniczenia w wyprawie na Księżyc. Grupa naukowców buduje wielki pocisk.

9 Zostaje on wystrzelony w kierunku Księżyca. Po wylądowaniu na jego powierzchni uczeni zachwycają się pięknymi zjawiskami. Spotykają tajemniczych selenitów.

10 Kim był Georges Méliès ? Georges Méliès urodził się w 1861 roku w Paryżu.Często nazywany jest wielkim magiem ekranu.Był reżyserem, aktorem i producentem,człowiekiem teatru,a także iluzjonistą.

11 Jako pierwszy tworzył filmy fabularne,filmy będące przełożeniem na język kina nie rzeczywistości,lecz artystycznych wizji twórcy. Będąc na pierwszym płatnym pokazie filmów braci Lumière (twórców kina) postanowił wykorzystać film w swoich pokazach iluzji. Od 1896 r. realizował filmy,z początku podobne do filmów francuskich braci. Szybko spostrzegł,że kino może stanowić rozrywkę dla ludzi. Bracia Lumière

12 Lubił wykonywać wszystko sam. Tworzył scenografię,ustalał kostiumy,był aktorem i reżyserował. Zmarł 21 stycznia 1938 roku.

13 Jak stworzył pierwszy trick filmowy ? Filmował ruch pojazdów na Place de l'Opéra,aparat zaciął mu się na chwilę i w efekcie na ekranie omnibus zamienił się nagle w...karawan,który przez czas zatrzymania kamery zajął miejsce omnibusu.

14 Skąd pomysł o podróży na Księżyc ? W 1902 roku Méliès poinformował elektryka Jeana-Luca Desponta,że chce zabrać publiczność na niezwykłą podróż. Elektryk myślał,że chodzi mu dosłownie o jakieś miejsce. Tam gdzie jeszcze nie byli. Wtedy Francuz powiedział : Zabierzmy ich w podróż na Księżyc. Elektryk zażartował,że bliższa będzie Nicea,lecz reżyser był nieugięty. Przypuszcza się,że Méliès przeczytał książki Juliusza Verne pt: Z Ziemi na Księżyc oraz Pierwsi ludzie na Księżycu H.G. Wellsa. Jego film nawiązuje do historii przedstawionych w tych powieściach.

15 Realizacja filmu Méliès zbudował w swoim ogrodzie w Montreuil pod Paryżem pierwsze i największe studio filmowe na świecie,w którym realizował wszystkie swoje filmy,w tym te najbardziej znane. Była to wielka sala o wymiarach 17x6m. Oszklona matowymi szybami. Nie było wówczas żadnych urządzeń scenicznych. Reżyser sam je zbudował.

16 W studiu wykorzystuje się tylko światło naturalne. O godzinie 7.00 Méliès ustalał ujęcia,wymyślał nowe tricki optyczne,które dopracowywał razem z asystentami. Malował dekoracje na sklejkach lub płótnie. Były czarno- białe gdyż tak lepiej wychodziły na wciąż prymitywnej taśmie filmowej. Kręcić mógł od do Tylko wtedy Słońce oświetlało plan.

17 Ekipa musiała starannie przygotować kostiumy i rekwizyty, żeby nie tracić cennego czasu. W maju Méliès rozpoczął pracę nad swoim najambitniejszym dziełem. Wielki spektakl w trzydziestu scenach. Owoc trzymiesięcznej pracy trwający kwadrans. Absolutna nowość. Film nie był montowany, więc trzeba było stale zmieniać dekoracje. Aby sprawdzić jak wyszły zdjęcia trzeba było wywołać taśmę co zabierało dużo czasu. Film został wyświetlony po raz pierwszy w październiku 1902 roku.

18 Obróbka dzieła Kolor nadawał filmom niezwykłą atmosferę i uczucie baśniowości. Zaintrygowało to Mélièsa,który od tej pory wykorzystywał to w swoich filmach. Wszystkie filmy reżysera były ręcznie kolorowane w pracowni pani Elizabeth Tulie. Kolorowanie dwucentymetrowych klatek filmowych nie wymagało specjalistycznego sprzętu, lecz precyzji i cierpliwości.

19 Elizabeth Tulie zatrudniała dwieście pracownic,które zarabiały jednego franka dziennie. Pani Elizabeth w nocy dobierała kolory, które w dzień nakładały pracownice według jej instrukcji. Każda pracownica nakładała jeden kolor, a scena mogła ich liczyć dziesięć. Pokolorowanie nawet krótkiego filmu trwało bardzo długo. Zabarwienie trzystu metrowej taśmy kosztowało tysiąc franków. W pracowni wykonywano średnio sześćdziesiąt kopii jednego filmu. Dla producentów było to bardzo kosztowne. Kolorowanie filmów to sztuka sama w sobie. Tworzyło to nową jakość. Realizm nie był istotny.

20 Dalsze losy filmu Sukces Podróży na Księżyc miał jednak gorzki smak. Film był pokazywany na całym świecie jednak Méliès nie czerpał z tego żadnych korzyści. Taśma tuż po premierze została skradziona i skopiowana w tajnej pracowni. Następnie kopie wysłano do wielu amerykańskich kin.

21 Siegmund Lubin, Zelig i Edison eksploatowali film nie płacąc jego reżyserowi ani centa. Méliès wysłał do Stanów Zjednoczonych swojego brata,by ten otworzył filię Méliès Star Film i chronił przed piractwem. Lecz nie przyniosło to oczekiwanego skutku. Co gorsza konkurencyjne studia nauczyły się tricków stosowanych przez Francuza i tworzyły własne serie o wyprawach w kosmos. Powstały plagiaty.

22 W 1909 r. na kongresie producentów filmowych postanowiono,że w każdym studiu tygodniowo zostanie nakręcone 10 minut filmu,by sprostać oczekiwaniom publiczności. Dla Star Film to było za dużo. Francuz miał kłopoty finansowe. Ludzie oczekiwali czegoś poważniejszego,on zaś tworzył tylko filmy o baśniowej tematyce. Zburzono jego teatr,a on sam musiał sprzedać posiadłość w Montreuil razem z nieczynnym studiem. W rozpaczy spalił wszystkie swoje filmy, łącznie ok. 500 negatywów. Razem z żoną Jeanne D'Alcy prowadził sklep z zabawkami na stacji Montparnasse.

23 Uznanie i ratowanie filmu Kilka lat później rozpoznał go jeden z dziennikarzy filmowych i w zorganizował na jego cześć galę. Niestety uznanie przyszło za późno i przetrwało tylko osiem filmów. Wśród nich Podróż na Księżyc. Jednak odnaleziona kopia była niekompletna, porysowana i kontrastowa. Próbowano ją odświeżyć, niestety na próżno. Mimo to reżyser zdobył uznanie.

24 Pojawił się dźwięk. Nikt nie chciał oglądać niemych filmów. Celuloid,który wchodził w skład taśm filmowych został wykorzystany np. w grzebieniach. Założono filmotekę,która odnajdowała nieme filmy i je chroniła. Do tej pory odnalazło się dwieście filmów Mélièsa.

25 Jednak odnajdywanie niemych filmów to wyścig z czasem, gdyż taśmy filmowe były wykonywane z nietrwałych materiałów,które po kilkudziesięciu latach się rozkładają. Reakcja jest nieodwracalna. W 2001 roku,odnalazła się kolorowa kopia Podróży na Księżyc.Zwój taśmy był twardy jak drewno,choć powinien był dawno się rozłożyć. Skopiowanie filmu wymagało odklejenia klatek. Najlepsze laboratoria kinematograficzne rozkładały ręce.

26 Trzeba było zastosować substancje chemiczne. Było to bardzo ryzykowne,gdyż substancje te mogły spowodować uszkodzenie filmu. Jednak udało się skopiować wszystkie klatki do komputera. Trwało to aż rok. Żeby móc naprawić uszkodzone fragmenty filmu,czekano jeszcze osiem lat,gdyż ówczesne technologie na to nie pozwalały. Odniesiono sukces. W 2012 r. na festiwalu w Cannes zaprezentowano naprawioną kopię filmu. Znów przenieśliśmy się w świat Mélièsa,pełen magii i marzeń.

27 Bibliografia Zdjęcia

28 Bibliografia Oraz kadry z filmu dokumentalnego : Niezwykła wyprawa (Le Voyage Extraordinare) z 2011 roku w reżyserii Serge Bromberga i Erica Lange.Kraj produkcji :Francja,emitowany na kanale Ale kino +. Informacje: Film dokumentalny : Niezwykła wyprawa (Le Voyage Extraordinare) z 2011 roku w reżyserii Serge Bromberga i Erica Lange.Kraj produkcji :Francja,emitowany na kanale Ale kino +. :http://pl.wikipedia.org/wiki/Georges_M%C3%A9li%C3%A8shttp://pl.wikipedia.org/wiki/Georges_M%C3%A9li%C3%A8s Wywiad z Jeanem-Lucem Despontem z 1954 roku. Fragment odcinka Podróż na Księżyc amerykańskiego serialu Z Ziemi na Księżyc z 1998 roku.

29 Dziękujemy za uwagę.


Pobierz ppt "Jak powstał pierwszy film science-fiction ? Autorzy projektu: Nikola Wrzołek Magdalena Karpiesiuk Natalia Bugdol Z klasy 2a."

Podobne prezentacje


Reklamy Google