Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałArkadiusz Skalik Został zmieniony 11 lat temu
1
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem
dr Magdalena Olempska
2
Formy kształcenia: Szkoły specjalne dla uczniów niesłyszących,
Szkoły specjalne dla uczniów słabo słyszących, Szkoły integracyjne, Szkoły ogólnodostępne.
7
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem….
Cel - określenie ścieżek edukacyjnych uczniów z uszkodzonym słuchem. Badaniami objęto 283 dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem (w tym 117 dziewcząt i 166 chłopców). Zebrane dane dotyczą lat 2004/05 – 2008/09.
8
Badana grupa: 18% uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną;
9
(źródło: badania własne)
10
Edukacja przedszkolna
STOPIEŃ USZKODZENIA SŁUCHU PRZEDSZKOLE OGÓLNODOSTĘPNE INTEGRACYJNE SPECJALNE LEKKI 41 11 UMIARKOWANY 59 2 ZNACZNY 12 30 GŁĘBOKI 23 58 25 Razem 135 110 29 (źródło: badania własne)
11
(źródło: badania własne)
12
(źródło: badania własne)
13
Warto podkreślić, że zespoły orzekające działające przy poradniach psychologiczno-pedagogicznych nie kierują się jedynie stopniem uszkodzenia słuchu przy kierowaniu do danej formy kształcenia.
14
Bardzo istotny jest poziom intelektualnego, społecznego i emocjonalnego rozwoju dziecka, motywacji do nauki szkolnej a przede wszystkim stopień rozwoju mowy fakt czy rodzice dziecka z uszkodzonym słuchem są osobami słyszącymi czy osobami niesłyszącymi
15
Gimnazjum… (źródło: badania własne)
16
(źródło: badania własne)
17
Rekwalifikacje… Etap szkoły podstawowej: Etap gimnazjum:
ok. 3% uczniów z uszkodzonym słuchem Etap gimnazjum: ok. 2% uczniów z uszkodzonym słuchem
18
Zalety kształcenia w szkołach specjalnych:
Indywidualizacja nauki Zmniejszenie współczynnika stresu Stosowanie specjalnych metod, form i środków
19
Ograniczenia kształcenia w szkołach specjalnych:
Niewielka liczba szkół Izolacja dziecka od rodziny Ryzyko pojawienia się zaburzeń w procesie wychowawczym Brak lub ograniczenie naturalnej stymulacji rozwoju językowego
20
Zalety kształcenia uczniów w szkołach masowych:
Ciągła stymulacja rozwoju językowego; Wzrastanie w środowisku, w którym dziecko naturalnie żyje; Pozostawanie z rodziną.
21
Ograniczenia… Stres; Brak indywidualizacji nauczania;
Duże zespoły klasowe; Werbalne metody przekazywania wiedzy.
22
Ograniczenia… Brak specjalistycznie wykwalifikowanej kadry;
Brak odpowiedniej aparatury wspomagającej słyszenie; Możliwość zetknięcia się dziecka z przejawami dyskryminacji; Czasem kłopoty dziecka z identyfikacją zarówno z grupą słyszących jak i niesłyszących; Duże zaangażowanie rodziców.
23
Dziękuję za uwagę…
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.