Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum w Bielicach ID grupy: 96/34_mp_g1 Opiekun: Anna Puwalska Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Czy wiem, co jem? Semestr/rok szkolny: Semestr II/ rok szkolny 2010/2011

3 ODŻYWIANIE CZŁOWIEKA Każda żywa istota aby żyć, musi odżywiać się i oddychać. W procesie odżywiania dostarczane są do organizmu składniki odżywcze energetyczne, budulcowe i regulujące. Aby spełniły swe role, muszą najpierw zostać poddane procesom trawiennym w przewodzie pokarmowym i wchłonięte do krwi.

4 UKŁAD POKARMOWY CZŁOWIEKA

5 ODDYCHANIE KOMÓRKOWE Proces uwalniający energię zmagazynowaną w pożywieniu to oddychanie komórkowe. Zachodzi ono w każdej żywej komórce, w jej mitochondrium, gdzie,,spotykają się glukoza i tlen. Równanie oddychania komórkowego: glukoza + tlen dwutlenek węgla + woda + energia

6 SPOSOBY WYKORZYSTANIA ENERGII Pozyskana w ten sposób energia zostaje zużyta podczas pracy mięśni, myślenia, do ogrzania ciała, oraz do wielu innych procesów zachodzących w naszym ciele.

7 CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZAPOTRZEBOWANIE ENERGETYCZNE: wiek, płeć, klimat, w jakim mieszkamy, tryb życia, rodzaj wykonywanej pracy, stan zdrowia.

8 SKŁADNIKI ODŻYWCZE Abyśmy byli zdrowi musimy pamiętać aby zdrowo się odżywiać. Wśród substancji odżywczych wyróżniamy cukry, białka, tłuszcze, witaminy i sole mineralne.

9 CUKRY Dzielimy je na proste np. glukoza i złożone np. glikogen, skrobia i celuloza. Nie zawsze są słodkie (np. skrobia)! Dodają nam energii. Cukry występują w posiłkach takich jak: owoce, warzywa, makarony, pieczywo, słodycze.

10 BIAŁKA Białka dzielimy na pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Pełnią funkcję budulcową. Znajdują się w produktach takich jak: mięso, mleko, soja, fasola, groch, sery.

11 TŁUSZCZE Możemy je podzielić na pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Dostarczają nam energii i wchodzą w skład komórek tkanki tłuszczowej. Znajdziemy je w produktach takich jak: oliwa, olej, masło, słonina, tłuste ryby i orzechy.

12 WITAMINY Można je podzielić na dwie grupy: rozpuszczalne w tłuszczach i rozpuszczalne w wodzie. Do pierwszej grupy zaliczamy witaminy: A, D, E, K, do drugiej witaminy: B, C, H, PP. Witaminy regulują przebieg wielu ważnych procesów zachodzących w naszym ciele.

13 SOLE MINERALNE Są to substancje budulcowe i regulujące. Znajdują się niemal w każdym pokarmie. Pierwiastki wchodzące w skład organizmu można podzielić na: - mikroelementy (np. fluor, żelazo, jod), - makroelementy (np. wapń, magnez, fosfor).

14 OTO NASZE PLAKATY ZACHĘCAJĄCE DO ZDROWEGO ODŻYWIANIA

15 SKĄD WIEDZIEĆ, JAKIE PRODUKTY NALEŻY UWZGLĘDNIĆ W CODZIENNEJ DIECIE? Można posłużyć się piramidą żywieniową. Pokazuje ona, że powinniśmy spożywać najwięcej produktów zbożowych, warzyw i owoców (kilka razy dziennie). Rzadziej, bo raz lub dwa razy na dobę przetwory z mleka, mięso i tłuszcze. Nie wystarczy jednak zdrowo się odżywiać, ważna jest też aktywność fizyczna!

16 PIRAMIDA ZDROWEGO ODŻYWIANIA

17 JADŁOSPIS Na zajęciach projektowych nauczyliśmy się układać prawidłowy jadłospis. Dzięki temu wiemy już, że należy wziąć pod uwagę nie tylko upodobania smakowe, ale warto też zerknąć w tabelę zapotrzebowania energetycznego, tabelę kaloryczności produktów. Wartość energetyczna poszczególnych posiłków powinna być następująca (% zapotrzebowania dziennego): I śniadanie: 20-25% II śniadanie: 15 – 20% Obiad: 35 – 40% Kolacja : 15 – 20%

18 NASZ PRAWIDŁOWY JADŁOSPIS DLA 14-LATKA I dzień 1.Śniadanie- 2 kromki chleba żytniego, pomidor, mleko 0,5%, płatki pszenne, margaryna miękka = 437 kcal 2.Drugie Śniadanie- banan, jabłko, jogurt naturalny 2% tłuszczu = 289 kcal 3.Obiad- ryż na sypko, ryba z rusztu, kasza gryczana; Do sałatki:dwa ogórki, dwa pomidory,kapusta biała, 2x groszek konserwowy, marchewka, fasolka szparagowa, oliwa z oliwek, sok owocowy = 645 kcal 4.Kolacja- mleko 0,5% tłuszczu, płatki pszenne, chleb żytni razowy, ser twarogowy chudy= 308 kcal

19 NASZ PRAWIDŁOWY JADŁOSPIS DLA 14-LATKA II dzień 1.Śniadanie- chleb razowy, szynka wieprzowa, herbata z cukrem, płatki kukurydziane, mleko= 595 kcal 2. Obiad- zupa ogórkowa, pierś z kurczaka, ziemniaki, sos, surówka, sok owocowy, ogórek kiszony= 880 kcal 3. Kolacja- Chleb razowy, bułka, jajko, ser, masło, woda= 470 kcal

20 NASZ PRAWIDŁOWY JADŁOSPIS DLA 14-LATKA III dzień 1.Śniadanie- mleko,płatki kukurydziane, 2 bułki kajzerki, jajko, jogurt owocowy=525 kcal 2.Drugie śniadanie- jogurt naturalny, banan, kajzerka z serem twarogowym= 420 kcal 3.Obiad- ryba po grecku, 2 bułki paryskie, sok owocowy, surówka z warzyw= 840 kcal 4.Kolacja- 2 kanapki z chleba żytniego z szynką drobiową=420 kcal

21 DODATKI DO ŻYWNOŚCI Są to substancje chemiczne, których zadaniem jest poprawa smaku, trwałości lub wyglądu produktów spożywczych. Nie są one jednak obojętne dla organizmu i powinniśmy ich unikać!

22 SUBSTANCJE DODAWANE DO ŻYWNOŚCI Konserwanty czyli np. kwas benzoesowy (E 210 ) Substancje zakwaszające m. in. kwas octowy (E 260) Barwniki syntetyczne m. in. żółcień pomarańczowa (E 110) Preparaty zagęszczające i żelujące m. in. kwas alginowy (E 400) Preparaty zastępujące cukier w tym np. aspartam (E 951)

23 Substancje wymienione w poprzednim slajdzie mogą powodować: - Podrażnienia narządów, - Owrzodzenie jelit, - Alergię. Niewskazane dla osób, które mają chore nerki, wątrobę lub wrażliwy przewód pokarmowy.

24 ANKIETA Przeprowadziliśmy w naszej szkole ankietę, która miała odpowiedzieć na pytanie:,Czy młodzież odżywia się zdrowo?. W ankiecie uczestniczyło 150 uczniów naszej szkoły. Pytania układaliśmy samodzielnie na jednych z zajęć projektowych.

25 NASZA ANKIETA 1.Płeć: a) dziewczyna b)chłopak 2.Ile masz lat ………………… 3.Ile ważysz? Ile masz wzrostu? Ile posiłków jesz dziennie: a)1 b)2 c)3 d)4 lub więcej 6. Czy jesz śniadanie: a) tak b)nie 7. Gdzie się żywisz: a)dom b)szkoła c)restauracja 8.Który posiłek w ciągu dnia opuszczasz najczęściej? a)śniadanie b)obiad c)kolacja d)inne 9. Jak często jesz owoce i warzywa: a)codziennie b)raz w tygodniu c)wcale 10. Czy jesz mięso? a) tak b)nie 11.Co jesz na śniadanie? a)warzywa i owoce b)mięso c)kanapki d)nabiał e)słodycze 12. Jak często jesz słodycze? a)wcale b)kilka razy dziennie c)kilka razy w tygodniu 13. Ile czasu tygodniowo poświęcasz na aktywność ruchową (oprócz lekcji W-F-u) a)1h b)2h c)3h d)4 lub więcej 14. W wolnym czasie najczęściej: a)uprawiasz sporty b)czytasz książki c)grasz na komputerze d)oglądasz TV e) śpisz 15.Czy stosujesz dietę: a) tak b)nie c)staram się

26 WYNIKI ANKIETY

27

28

29 WNIOSKI Stwierdzamy iż większość badanych uczniów nie odżywia się prawidłowo: Większość osób nie zjada śniadania Jedzą dużo słodyczy, a za mało warzyw i owoców. Ponad 60 procent ankietowanych nie uprawia sportu za to dużo czasu spędza przed telewizorem lub komputerem. Posiłki są mało urozmaicone. Wskaźnik BMI pokazał, że 35% ankietowanych ma niedowagę.

30 ZAJĘCIA KULINARNE Na zajęciach kulinarnych robiliśmy różne potrawy, które później z wielką przyjemnością zjedliśmy. Wcześniej oczywiście udaliśmy się na samodzielne zakupy. W menu znajdowały się m.in. - Galaretki - Szaszłyki, w których skład wchodzą : banany, kiwi, jabłko i winogrono - Makaron z sosem pomidorowym - Pierogi leniwe - Sałatka warzywna - Koktajle mleczno - owocowe - Kanapki z jajkiem, serem, szynką i pomidorem - Legumina BYŁO WIĘC PYSZNIE, ALE TEŻ ZDROWO!

31 MISTRZOWIE W KUCHNI

32 EFEKTY NASZEJ PRACY W II SEMESTRZE: wiemy, jaki jest sens odżywiania, znamy zasady zdrowego odżywiania, potrafimy układać jadłospis i obliczać kaloryczność, potrafimy samodzielnie przygotować zdrowy posiłek, stosujemy zasady higieny podczas gotowania, potrafimy układać ankietę i przedstawiać jej wyniki, lepiej się poznaliśmy

33 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google