Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1 Marketing międzynarodowy P roces internacjonalizacji firmy prof. dr hab. Krzysztof Fonfara.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1 Marketing międzynarodowy P roces internacjonalizacji firmy prof. dr hab. Krzysztof Fonfara."— Zapis prezentacji:

1 1 Marketing międzynarodowy P roces internacjonalizacji firmy prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

2 2 INTERNACJONALIZACJA FIRMY (szkoła szwedzka) Internacjonalizacja firmy to proces stopniowego zwiększenia jej zaangażowania w operacje zagraniczne FAZY PROCESU INTERNACJONALIZACJI Powstanie firmy wielonarodowej Ustabilizowana pozycja na rynku krajowym Początek eksportu (udział eksportu w sprzedaży ogółem mniejszy niż 15%, eksport rozwijany jest do mniej niż 10 krajów) Konsolidacja eksportu (udział eksportu w sprzedaży ogółem większy niż 15%) Utworzenie oddziału ds. sprzedaży na rynku zagranicznym Utworzenie oddziału produkcyjnego na rynku zagranicznym Internacjonalizacja firmy prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

3 3 FAZY INTERNACJONALIZACJI (P. Lorange) Współpraca kapitałowa (joint venture) Eksport konwencjonalny Międzynarodowa współpraca kontraktowa (licencje, leasing, franchising) Fazy internacjonalizacji prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

4 4 ZALEŻNE I NIEZALEŻNE ŚCIEŻKI INTERNACJONALIZACJI (K. Fonfara) Próba osiągnięcia pozycji lidera na rynku międzynarodowym Wyspecjalizowany poddostawca/podwykonawca (sprzedaje za granicę jednemu dużemu odbiorcy, sprzedaż odbywa się pod marką odbiorcy) Poddostawcy/podwykonawcy szeregu odbiorców zagranicznych Stworzenie własnej marki handlowej Udoskonalenie produktu Zależne i niezależne ścieżki internacjonalizacji prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

5 5 Modele internacjonalizacji (synteza) Model szwedzki – Uppsala (Johanson, Vahlne 1977) wyróżnik : wiedza praktyczna praktyczne implikacje: stopniowe, rozłożone w czasie wchodzenie na rynki zagraniczne Paradygmat eklektyczny (Dunning 1988) wyróżnik : koszty transakcyjne praktyczne implikacje: decyzje dotyczące integracji pionowej prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

6 6 Sieci biznesowe (IMP Group) wyróżnik : interakcje praktyczne implikacje: rozwój długookresowych kontaktów i powiązań z otoczeniem (nabywcami, dystrybutorami, dostawcami, konkurentami itp.) Modele internacjonalizacji (synteza) Strategia firmy (Reid 1983, Root 1987) wyróżnik : proces decyzyjny w zakresie internacjonalizacji obejmuje obiektywne aspekty (możliwości rynkowe, zasoby firmy) oraz subiektywne aspekty (podejście decydentów do internacjonalizacji) praktyczne implikacje: badanie atrakcyjności rynków, nasilenie konkurencji, dystans psychiczny prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

7 7 PROCES WCHODZENIA FIRMY NA RYNEK ZAGRANICZNY Określenie i realizacja działań marketingowych na rynku zagranicznym (marketing mix, marketing partnerski) Motywy (dlaczego?) Badanie rynku zagranicznego Wybór rynku docelowego (gdzie?) Segmentacja rynku i pozycjonowanie produktu Wybór sposobu wejścia (jak?) Proces wchodzenia firmy na rynek zagraniczny prof. dr hab. Krzysztof Fonfara


Pobierz ppt "1 Marketing międzynarodowy P roces internacjonalizacji firmy prof. dr hab. Krzysztof Fonfara."

Podobne prezentacje


Reklamy Google