Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

AUDYT TECHNOLOGICZNY Dr Zbigniew Krzewiński Leszno, 30.11.2010 Charakterystyka działań z obszaru e-gospodarki i e-administracji podejmowanych na regionalnym.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "AUDYT TECHNOLOGICZNY Dr Zbigniew Krzewiński Leszno, 30.11.2010 Charakterystyka działań z obszaru e-gospodarki i e-administracji podejmowanych na regionalnym."— Zapis prezentacji:

1 AUDYT TECHNOLOGICZNY Dr Zbigniew Krzewiński Leszno, Charakterystyka działań z obszaru e-gospodarki i e-administracji podejmowanych na regionalnym poziomie

2 Agenda 1.Istota i cele audytu technologicznego 2.Strategiczne zarządzanie technologiami 3.Identyfikacja zasobów technologicznych 4.Technologia i konkurencyjność przedsiębiorstwa 5.Portfel technologiczny przedsiębiorstwa 6.Model audytu zarządzania technologią

3 Istota audytu technologicznego Strategia technologiczna: 1. Analiza strategiczna – analiza misji i strategii przedsiębiorstwa 2. Założenia (hipotezy) strategiczne - wybór w zakresie fundamentalnych kwestii 3. Plan strategiczny – zdefiniowanie głównych zadań do realizacji decyzji strategicznej 4. Na wszystkich etapach ważne jest uzasadnienie (przyjęcie pewnych założeń)

4 Istota audytu technologicznego Funkcje audytu – czyli po co nam audyt? 1.Metoda identyfikacji przewag konkurencyjnych firmy 2.Identyfikacja kluczowego know-how w działalności firmy 3.Wytyczanie kierunków rozwoju przedsiębiorstwa 4.Pozyskanie i wykorzystanie nowych technologii

5 Istota audytu technologicznego Główne cele audytu: 1.Ocena potencjału technologicznego 2.Kontrola stosowanych procedur 3.Analiza potrzeb przedsiębiorstwa w zakresie przyszłego wykorzystania technologii

6 Istota audytu technologicznego Wykorzystanie technologii jest ściśle powiązane z innymi dziedzinami tj. : 1.Pozycjonowanie produktów i rynków firmy 2.Obszary wspierające: automatyka, IT, logistyka itp. 3.Innowacje wspomagające: wydajność, jakość elastyczność, energochłonność 4.Absorpcja nowych rozwiązań

7 Istota audytu technologicznego Audyt technologiczny wymaga zbadania całej firmy w tym również: 1.Zasoby ludzkie 2.Zarządzanie i komunikacja marketingowa 3.Działalność operacyjna 4.Działalność badawczo-rozwojowa 5.Kontrola jakości

8 Zebranie danych Analiza Kluczowych wartości Wartościowanie – Value Co-creation Raport Istota audytu technologicznego Główne etapy:

9 Strategiczne zarządzanie technologiami Czas WprowadzenieWzrostDojrzałość Schyłek Cykl życia produktu i technologii Model Levitta 1960 Innowacja

10 Żródło: Opracowanie własne. Innowacja technologiczna = pozaproduktowa INNOWACJE PRODUKTOWE Model biznesowy Proces produkcji, dystrybucji Technologia

11 Decyzja strategiczna Własne prace R&D Outsourcing

12 Open innovation - w świecie szeroko rozpowszechnianej wiedzy, firmy nie mogą wyłącznie polegać na swoich własnych badaniach, ale powinny nabywać patenty lub licencje na wynalazki i inne nowatorskie rozwiązania od innych firm. Ponadto firmy powinny udostępniać swoje wynalazki, które nie wykorzystują, innym podmiotom na zasadzie sprzedaży licencji, tworzenia konsorcjów czy firm typu spin-off. Henry Chesbrough, University of Berkley

13 DEFINICJA PRODUKTU i potencjalnych klientów Uświadomienie sobie WARTOŚCI dla klienta KLUCZOWI KLIENCI WIZUALIZACJA produktu RZECZYWISTA POTRZEBA – gotowość potencjalnych klientów do zapłacenia za produkt PLANOWANIE – bieżące analizy liczb SZYBKIE WEJŚCIE NA RYNEK Jak wdrażać innowacje?

14 SZYBKIE WEJŚCIE NA RYNEK – palma pierwszeństwa zawsze procentuje FEEDBACK LOOPS - grupa stałych i szczerych komentatorów-współpracowników WYKORZYSTANIE PROTOTYPÓW – warto je budować nawet jeżeli nie będą wdrożone PERMANENTNE INNOWACJE – nastawienie na szybkie wdrożenia nowości CASH IS KING – nacisk na zachowanie płynności Istota sukcesu wdrożenia

15 LUDZIE, KLUCZOWE PROCESY, WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA TAJEMNICE HANDLOWE WSZELKIE WYRÓŻNIKI, które sprawiają, że firma jest unikatowa Srebra rodowe – bez outsourcingu

16 Czas WprowadzenieWzrostDojrzałość Schyłek Strategiczne zarządzanie technologiami

17 Case study –produkt Eskulap na licencji Politechniki Poznańskiej: Doskonały produkt – nagrody i wyróżnienia Wdrożenia w ok. 100 szpitalach w całej Polsce (znaczny udział rynkowy) System zamknięty, brak interfejsu przeglądarkowego Trend rynkowy – aplikacje typu SaaS Strategiczna decyzja

18 Case study – mFinder (firma typu Spin-out Politechnika Poznańska): Firma oparta na wiedzy wspólników Nisza rynkowa – systemy zarządzania flotą w transporcie miejskim KLUCZOWE ZASOBY: własność praw autorskich do opracowanej aplikacji, kodów źródłowych, serwera, licencje na aplikacje mobilne, grafika i znak towarowy Identyfikacja zasobów

19 Technologie a konkurencyjność Wartość dla klienta Wartości klientaDostarczanie wartościKomunikowanie wartości Kreowanie wartości – value co-creation Identyfikacja wartości – crowd sourcing

20 MISJAMANTRA STRATEGIA (w tym KOMUNIKACJI) POZYCJA BRANŻOWA KOMUNIKACJA OPERACYJNA WEWNĘTRZNA ORGANIZACJA RYNEK WARTOŚCI I PRZEWAGI SKALA KNOW HOW PARTNERSTWA FEEDBACK LOOP KONKURENCJA BRANŻOWA KAPITAŁ KOSZTYPRZYCHODY + WYNIK FINANSOWY Model H. Strikwerdy

21 MISJAMANTRA STRATEGIA (w tym KOMUNIKACJI) POZYCJA BRANŻOWA KOMUNIKACJA OPERACYJNA WEWNĘTRZNA ORGANIZACJA RYNEK WARTOŚCI I PRZEWAGI SKALA KNOW HOW PARTNERSTWA FEEDBACK LOOP KONKURENCJA BRANŻOWA KAPITAŁ KOSZTYPRZYCHODY + WYNIK FINANSOWY Model transakcyjny

22 Model dystrybucyjny MISJAMANTRA STRATEGIA (w tym KOMUNIKACJI) POZYCJA BRANŻOWA KOMUNIKACJA OPERACYJNA WEWNĘTRZNA ORGANIZACJA RYNEK WARTOŚCI I PRZEWAGI SKALA KNOW HOW PARTNERSTWA FEEDBACK LOOP KONKURENCJA BRANŻOWA KAPITAŁ KOSZTYPRZYCHODY + WYNIK FINANSOWY

23 9 elementów: segmenty klientów propozycje wartości kanały dystrybucji relacje z klientem strumienie przychodów kluczowe zasoby kluczowe działania kluczowe partenrstwa struktura kosztów A. Osterwalder – business model canvas

24

25 Dostarczyciele treści Utrzymanie serwisu Zarządzanie treścią Promocja Serwis WWW Duże źródło niszowych produktów Narzędzia do tworzenia kontentu Platforma on-line Społeczność Dużo niszowych segmentów Dostarczyciele niszowych treści Koszt rozwoju platformy Koszty promocji (głównie w sieci – np. SEM SEO) Sprzedaż mniejszych ilości większego asortymentu User generated content

26 Organizatorzy eventów Kreatywność i inicjatywa Rozwój oprogramowania Serwis społecznościowy, platforma z oprogramowaniem Ciekawostki Spotkania społeczności Platforma on-line Eventy Ciągła konsumpcja i współtworzenie Klienci zasypywani informacjami Klienci poszukujący nowych wrażeń Koszt rozwoju platformy Koszty promocji (głównie w sieci – np. SEM SEO) Prowizje od organizatorów eventów, sprzedawców Ad support* eCommerce/Aug mented Reality

27 Wartość Kapitał Opracowana Koncepcja Działająca Technologia Sprzedaż rynkowa Wartość firmy Ryzyko Przychody Czas Zarządzanie ryzykiem Model V. Khosli

28 Portfel technologiczny Analiza portfelowa jest stosowana w sytuacji gdy: 1.Branża dynamicznie się zmienia – jest nieustanny rozwój produkcji, konkurencji lub technologii 2.Szybkie zmiany technologii powodują, że nie każdy produkt ma możliwość generowania marży 3.Następuje wypieranie z rynku produktów/usług

29 Portfel technologiczny Kryteria oceny (benchmarking): 1.Potencjał rozwojowy danej technologii 2.Stopień upowszechnienia danej technologii (zastosowanie w danej branży, procesie itp.) 3.Stopień standaryzacji 4.Możliwość zastosowania w innej dziedzinie (uniwersalność) 5.Czas potrzebny na opracowanie nowej technologii 6.Proces wdrażania nowej technologii

30 Przykład Audytu Technologicznego

31 POUFNY WYWIAD BEZPOŚREDNI Zasoby ludzkie – zespół i kwalifikacje Forma prawna Struktura własności Lokalizacja poszczególnych procesów Model biznesowy Główni klienci Główne rynki zbytu (Eksport) Najlepiej sprzedające się produkty Najnowsze produkty Otwartość na innowacje Źródło technologii (własne R&D) i outsourcing Zarządzanie prawami autorskimi, Benchmarking branżowy – trendy na świecie, najbliżsi konkurenci Efektywność technologii – wielkość produkcji do wielkości nakładów Bariery rozwoju i zmian technologicznych Analiza słabych stron, atutów, zagrożeń i szans (SWOT)

32 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "AUDYT TECHNOLOGICZNY Dr Zbigniew Krzewiński Leszno, 30.11.2010 Charakterystyka działań z obszaru e-gospodarki i e-administracji podejmowanych na regionalnym."

Podobne prezentacje


Reklamy Google