Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

WIELOŚCIANY, KTÓRE CIESZĄ WZROK I POBUDZAJĄ WYOBRAŹNIĘ

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "WIELOŚCIANY, KTÓRE CIESZĄ WZROK I POBUDZAJĄ WYOBRAŹNIĘ"— Zapis prezentacji:

1 WIELOŚCIANY, KTÓRE CIESZĄ WZROK I POBUDZAJĄ WYOBRAŹNIĘ
uczestnicy: 10 uczniów Gimnazjum nr 1 w Międzyrzecu Podlaskim nauczyciel: Dorota Oponowicz 1 z 18 1z 18

2 CELE PROJEKTU Uczeń: 1. Wykonuje modele i siatki wielościanów zarówno w programach graficznych jak i "ręcznie" 2. Korzystając z twierdzenie Eulera oraz kątów bryłowych, wyjaśni, dlaczego wielościanów platońskich jest tylko pięć. 3. Przy pomocy programu PowerPoint stworzy prezentację, zawierającą wiadomości o wielościanach wyszukane w Internecie 4. Przy pomocy programu Gimp wykona album dotyczący występowania wielościanów na co dzień. 2 z 18

3 KRÓTKI OPIS PROJEKTU Proponując uczniom taką tematykę, chciałam pokazać im, że oprócz tradycyjnych wielościanów są również takie, których już sam kształt jest interesujący. Zdecydowałam się wybrać 4 główne rodzaje wielościanów – Platona, Archimedesa, Catalana i Keplera – Poinsota. W projekcie uczniowie przeanalizowali te wielościany od historii ich powstania, poprzez budowę i podstawowe własności, aż po praktyczne zastosowanie w życiu codziennym - w sztuce, chemii, architekturze. Mogli zobaczyć również, jaki nastąpił rozwój nauki od momentu powstania wielościanów platońskich aż po współczesne wielościany. Chodzi tu głównie o sposób konstrukcji i wykorzystywane narzędzia. I to właśnie współczesne narzędzia (komputer i Internet) mieli wykorzystać w swojej pracy nad projektem, zarówno do wyszukiwania informacji, tworzenia siatek i modeli, jak również do zaprezentowania końcowych efektów swojej pracy. 3 z 18 1z 18

4 NARZĘDZIA I PROGRAMY KOMPUTEROWE
W czasie trwania projektu wykorzystano: - przeglądarkę Google w celu wyszukania w Internecie informacji dotyczących wielościanów - programy Poly32, Cabri3D, Wingeom – przy ich pomocy uczniowie stworzyli siatki i modele wielościanów oraz proste animacje - PowerPoint został wykorzystany do stworzenia prezentacji efektów pracy poszczególnych grup - FrontPage – przy pomocy tego programu została stworzona strona internetowa, przedstawiająca realizację projektu - Gimp – wykorzystany do obróbki zdjęć z aparatu cyfrowego, oraz do stworzenia tła strony internetowej, strony tytułowej do albumów - Word – wykorzystany podczas przygotowania materiałów na gazetkę - edytor równań Microsoft Equation 3.0 – został zastosowany podczas pisania wzorów matematycznych dotyczących twierdzenia Eulera oraz wzorów na pole wielościanów Platona 4 z 18

5 ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁÓW UCZNIOWSKICH
Ze względu na małą liczebność uczestników projektu, uczniowie pracowali w zespołach dwuosobowych lub indywidualnie. Łącznie w projekcie wzięło udział 10 uczniów i ukończyło tyle samo, z tym, że w trakcie działań dwie osoby odeszły i zostały zastąpione innymi. Podział tematów do realizacji w zespołach był następujący: I–„Z historii wielościanów” – 5 uczniów: 4 z klasy I, 1 z klasy III Tę grupę tworzyli przedstawiciele wszystkich zespołów opracowujących poszczególne rodzaje wielościanów – dostarczyli oni materiału. Zespół miał za zadanie zapoznać z historią powstania wielościanów, umiejscowić w czasie oraz przybliżyć wygląd i dawne sposoby kreślenia wielościanów. Wszystko zebrała i opracowała jedna uczennica z klasy III. Przygotowała ona materiał na stronę www projektu. II–„Wielościany Platona” – 2 uczennice z klasy I Obie uczennice wszystko robiły wspólnie, nie było konkretnego podziału obowiązków. Ich zadanie polegało na wyszukaniu informacji o bryłach platońskich, wyjaśnić pojęcia związane z wielościanami foremnymi, stworzyć modele i siatki tych wielościanów, opisać je, jak również wyprowadzić wzory na pola tych wielościanów. Uczennice stworzyły prezentację w PowerPoincie III–„Wielościany Archimedesa” – 2 uczniów z klasy I Obaj wspólnie wyszukali informacje związane z tematem, jeden z nich stworzył modele i siatki w programie Poly32, drugi zaś „na papierze” oraz prezentację w PowerPoincie 5 z 18

6 III–„Wielościany Catalana” - 1 uczennica z klasy I
Uczennica wyszukała informacje dotyczące wielościanów Catalana, wykonała modele i siatki wszystkich brył w programie Poly32, a kilka z nich „na papierze”. Określiła ilość krawędzi, wierzchołków i ścian tych wielościanów. Stworzyła prezentację w PowerPoincie. IV–„Wielościany Keplera – Poinsota” – 1 uczennica z klasy I Uczennica wszystko wykonała samodzielnie. Wyszukała informacje, wykonała modele i siatki w programie Wingeom oraz niektóre „na papierze”, omówiła sposób powstawania tych wielościanów oraz stworzyła prezentację w PowerPoincie. V–„Twierdzenie Eulera” – 1 uczennica z klasy I Uczennica znalazła w Internecie wzór oraz jego wyprowadzenie. Na podstawie tego wytłumaczyła zależność między rodzajem wielokąta, ilością krawędzi wychodzących z jednego wierzchołka a ilością ścian. Przygotowała materiał na stronę www projektu. VI–„Kąt bryłowy” – 1 uczennica z klasy I Uczennica wyszukała definicję kąta bryłowego podstawowe własności. Korzystając z tego, wytłumaczyła dlaczego istnieje tylko 5 wielościanów foremnych. VII–„Wielościany na co dzień” – 2 uczennice z klasy II Uczennice wyszukały przykłady zastosowania wielościanów, stworzyły prezentację i album. Jedna z nich zajęła się występowaniem w sztuce, druga zaś w chemii i architekturze. 6 z 18

7 Rola Nauczyciela Uczniowie brali udział w projekcie po raz pierwszy, potrzebowali więc mojej uwagi. Pokazywali mi efekty swojej pracy, żeby utwierdzić się w przekonaniu, że zrobili dobrze lub żeby otrzymać wskazówki naprowadzające. Pełniłam więc rolę doradcy praktycznie na każdym etapie pracy w projekcie. Podjęłam również decyzje co do harmonogramu pracy. Zatwierdziłam propozycje uczniów związane z kryteriami zasad oceniania oraz pracy w grupie. Pomogłam dokonać selekcji wyszukanych materiałów, by realne stało się wykonanie zadań Nauczyłam obsługi programu Poly32, Wingeom, Cabri3D oraz Gimp Omówiłam błędy, jakie popełnili wykonując prezentacje w PowerPoint Pomogłam przy wytłumaczeniu zależności liczby wielościanów foremnych od wielokąta, będącego ścianą wielościanu a ilością krawędzi wychodzących z jednego wierzchołka Nauczyłam zmieniać parametry zdjęć oraz plików graficznych, które uczniowie skopiowali z Internetu. Nauczyłam pisać wzory matematyczne w edytorze równań Nauczyłam zapisywać zdjęcia z aparatu cyfrowego na komputer oraz wykonać ich obróbkę. Podczas końcowej prezentacji należało do mnie wprowadzenie, czyli powiedzenie kilku słów o projekcie. Robiłam również zdjęcia. 7 z 18

8 Tak to widzieli uczniowie:
OPIS DZIAŁAŃ UCZNIÓW Myśląc o opisie działań uczniów, postanowiłam zamieścić fragmenty ze wspomnień uczniów, gdyż oni najlepiej oddadzą klimat własnych działań. Wspomnienia w całości zamieszczone są na naszej stronie internetowej grudzień To miesiąc, w którym uczniowie zostali zapoznani z istotą projektu i zastanawialiśmy się nad wyborem tematu. Po długiej dyskusji padło na wielościany. Tak to widzieli uczniowie: Następnie przyszedł czas na wyszukanie potrzebnych informacji. Dostaliśmy pierwsze wskazówki i nieszczęsną pracę domową- poszukiwanie wszystkiego co się da na temat wielościanów. Wygrzebaliśmy więc stare podręczniki rodziców i nieco nowsze własne, przeczytaliśmy od A do Z każdą stronę o wielościanach i wiele książek z biblioteki. Och, to może lekka przesada, ale łatwo nie było. Dużo nie zawsze prawdziwych ciekawostek stworzyła nasza wybujała wyobraźnia, ale to powinno zostać w tajemnicy przed panią. Nie uniknęliśmy jednak kilku konfrontacji z rodzicami przesiadując wieczorami przy komputerze. Odkryliśmy bowiem , że w Internecie można znaleźć równie rzeczy pożyteczne. I tak było warto. Jednak nie każdy przejął się tym w równym stopniu, kiedy na czwartkowe spotkanie przyszło tylko sześć osób z podkrążonymi oczami i bladym obliczem byliśmy zdruzgotani. Miało być tak wspaniale- podział obowiązków, plany i wiele innych. No cóż zostało nam nic innego jak poszukać desperatów z innych klas. Na tym spotkaniu uczniowie, z moją pomocą, wybrali najważniejsze treści, którymi postanowiliśmy się zająć. 8 z 18

9 styczeń Początki stycznia to praca wstępna nad projektem, ułożenie harmonogramu, zaplanowanie wszystkiego, przydział zadań. Pierwsze spotkanie po nowym roku odbyło się dosyć spokojnie. Do tego doszła do nas świeża krew. Poza tym było nieco pracowicie. Ułożyliśmy cały harmonogram zajęć, przydzieliliśmy kto i za co jest odpowiedzialny, zasady pracy i kryteria oceniania. Niestety godzina lekcyjna, czyli 45 minut to zdecydowanie za mało na nasze ambicje. Ale mogliśmy być dumni. Pani była zachwycona naszym działaniem. Kryteria opracowaliśmy bardzo dokładnie, a harmonogram, co tu dużo ukrywać, był cudowny. Projekt ruszył pełną parą! Kolejne spotkanie to wstępna analiza znalezionych informacji Na następne spotkanie przynieśliśmy nasze wymęczone i wyszukane materiały o wielościanach- było co wybierać. Internet to potężne źródło wiedzy, a już szczególnie o wielościanach. Każdy wesoło się uśmiechał i pokazywał starannie wydrukowane pliki z drogocenną wiedzą. Omawialiśmy po kolei kartkę po kartce. Pani tłumaczyła- my słuchaliśmy. Ach, jak to dobrze, że ma nam kto pomóc, wiele z tych magicznych figur nawet nam się nie śniło, skąd mieliśmy wiedzieć o nich cokolwiek. Szczegóły- to praca domowa. Następna, ale już się przyzwyczailiśmy, tym bardziej, że robiło się coraz ciekawiej. Teraz dostaliśmy wyraźniejsze instrukcje. Mieliśmy stworzyć wstępną prezentację, każdy ze swojego działu. No to cóż zostało do powiedzenia? Zakasujemy rękawy i bierzemy się do roboty! 9 z 18

10 Uczniowie doczekali się wreszcie pracy z programami komputerowymi Nadszedł wyjątkowy dzień- nasze pierwsze zajęcia w pracowni komputerowej. Pani przygotowała dla nas na rozgrzewkę program Poly32. Kilka słów o mechanice, drobne wskazówki i po chwili przy każdym stanowisku siedział ktoś z nas i rysował wielościany. Najgorzej jednak miały dziewczyny, które zajmowały się tw. Eulera i kątami wielościanów. Ale od czego w końcu mamy naszą panią? Zaraz pospieszyła dziewczynom z pomocą.. Kolejny tydzień i... oczywiście kolejne spotkanie. Ku naszej radości tym razem również w pracowni. Pani przygotowała dziś dla nas nowe programy, mianowicie Carbi3d oraz Wingeom. Tworzyliśmy w nich kolejne modele i siatki wielościanów. Tymczasem Anita musiała znowu szukać pomocy u pani, bo mimo, że naczytała się sporo w Internecie nic nie rozumiała z tw. Eulera. Wyszło szydło z worka! luty Uczniowie gromadzą materiały na naszą stronę  internetową. Zaczynają rysować siatki i sklejać modele wielościanów Wszystko nabiera coraz większego rozpędu. W czasie naszego następnego spotkania Łukasz zaprezentował nam swoje wstępne wypociny, które niebawem miały nosić miano naszej oficjalnej strony internetowej. Była jeszcze taka biedna i pusta, ale już my zadbamy o to by wkrótce wyglądała profesjonalnie, zawierała dużo informacji i była prężnie rozwijającą się wizytówką naszej grupy. Każdy obmyślał nazwy przykładowych działów, układ, grafikę i wszystko to, co związane było ze stroną. Tak zeszło nam całe 45 minut. Łukasz trochę przerażony tym, ile pracy go czeka wyszedł z lekko przygnębioną miną. 10 z 18

11 Spotkanie feriowe – uczniowie rysują siatki wielościanów i sklejają modele, okazało się to bardzo czasochłonnym zajęciem. marzec Zakończył się czas lenistwa. Okazało się jednak, że niektórzy w pocie czoła pracowali skrycie w domu. W prawdziwe osłupienie wprawiły nas kręciołki Oli, przyniesione w pudełku po butach. Cudo, mówię wam. Zostaliśmy porządnie rozliczeni z naszych prezentacji, które przesyłaliśmy drogą mailową do naszej pani. Takiej długiej listy ich wad szczerze się nie spodziewaliśmy. Trzeba było analizować każdy punkt i praktycznie przerabiać każdy slajd. Po raz pierwszy zobaczyliśmy również zarys albumu o występowaniu wielościanów. Piątkowe wczesne popołudnie, cała szkoła już w domciu, a my mieliśmy zostać na godzinkę. Nikt z nas nie przypuszczał, że wyjdziemy ze szkoły o 1600, nawet nasi rodzice. Dużymi krokami zbliżał się finał naszego projektu. Trzeba było omówić końcową prezentację, wykonać gazetkę, sprawdzić czego jeszcze brakuje i na miejscu uzupełnić braki. Spotkała nas dobra wiadomość - prezentacje naszych grup zostały zatwierdzone, album też. Mamy tydzień na pozbycie się tremy, bo panikujemy, gdy wyszło, że mamy zaprezentować efekty naszej pracy przy obcych. 11 z 18

12 REZULTATY PRACY UCZNIÓW
Grupa I - chronologicznie ułożyła historię wielościanów. Została ona zamieszczona na naszej stronie internetowej GrupaII – w programie Cabri3d stworzyła siatki oraz modele wielościanów platońskich - wyprowadziła wzory na pola wielościanów platońskich - określiła ilość ścian, wierzchołków oraz krawędzi tych wielościanów. - wykonała z brystolu modele wielościanów platońskich - wykonała prezentację w PowerPoincie dotyczącą wielościanów platońskich Grupa III – w programie Poly32 stworzyła siatki modele brył archimedesowskich - wykonała z brystolu kilka modeli brył archimedesowskich - powstała prezentacja w PowerPoint 12 z 18

13 - określiła ilość ścian, krawędzi oraz wierzchołków tych wielościanów
GrupaIV – wykonała w programie Poly32 siatki, bryły oraz animacje dotyczące wielościanów Catalana - określiła ilość ścian, krawędzi oraz wierzchołków tych wielościanów - powstała prezentacja w PowerPoint - wykonała również kręciołki Grupa V - w programie Wingeom stworzyła siatki modele brył Keplera-Poinsota Grupa VI – powstał dowód dotyczący określonej ilości brył platońskich z zastosowanie tw. Eulera i kątów bryłowych Grupa VII – przedstawiła praktyczne zastosowanie wielościanów w życiu codziennym w formie prezentacji oraz albumu 13 z 18

14 PUBLICZNA PREZENTACJA PROJEKTU
Odbyła się 16 marca o godz. 8 rano. Uczestnicy projektu zaprezentowali efekty swojej pracy w projekcie uczniom dwóch klas pierwszych. PLAN PREZENTACJI Wstęp – ogólne informacje o projekcie Prezentacja dotycząca wielościanów Platona Wyjaśnienie, dlaczego wielościanów platońskich jest tylko 5 Prezentacja dotycząca wielościanów Archimedesa Prezentacja dotycząca wielościanów Catalana Prezentacja dotycząca wielościanów Keplera – Poinsota Wielościany na co dzień 14 z 18

15 Obserwatorom bardzo podobały się modele wykonane w programach, zwłaszcza wielościanów Keplera-Poinsota. Wszyscy z zaciekawieniem oglądali wykonane animacje. Największe jednak zainteresowanie wzbudził kurs robienia kręciołków, który prowadziła Ola. 15 z 18

16 Wnioski z realizacji Uważam, że projekt ten miał duży wpływ na uczniów, pozwolił im się rozwinąć zarówno jeśli chodzi o zakres wiadomości, jak i zdobytych umiejętności W dziedzinie, której dotyczył projekt uczniowie: - poznali rodzaje oraz budowę podstawowych wielościanów - nauczyli się rysować siatki i sklejać modele wielościanów - wyprowadzić wzory na pola wielościanów platońskich - poznali historię powstania i chronologię wielościanów - wiedzą, dlaczego wielościanów platońskich jest tylko 5, potrafią to udowodnić przy pomocy twierdzenia Eulera oraz kątów bryłowych - potrafią przy pomocy twierdzenia Eulera wyznaczyć ilość krawędzi i wierzchołków wielościanów - znają zastosowanie wielościanów w innych dziedzinach życia W zakresie posługiwania się komputerem i Internetem uczniowie: - nauczyli się wyszukiwać informacje w Internecie i selekcjonować je - potrafią narysować siatki, modele wielościanów w odpowiednich programach komputerowych - udoskonalili swoje umiejętności jeśli chodzi o wykorzystanie funkcji programu PowerPoint. - nauczyli się pisać wzory matematyczne przy pomocy edytora równań Microsoft Equation 3.0 - wykonali przy pomocy programu Gimp tła do albumów oraz prezentacji 16 z 18

17 WNIOSKI UCZNIÓW Z REALIZACJI PROJEKTU
„Ta metoda projektu udoskonaliła nasze wiadomości i umiejętności informatyczne. Nauczyliśmy się też współpracować w grupie oraz komunikować między sobą. Myślę, że jedynie mogliśmy poprawić nasze zaangażowanie w ten projekt” „Ogólnie mówiąc wiele się nauczyłam podczas tworzenia projektu. Poznałam programy komputerowe, o których wcześniej nie miałam pojęcia. Na spotkaniach było miło. Poznaliśmy lepiej naszą panią, która zadziwiła nas odpowiednim podejściem i umiejętnością pracy z młodzieżą. Fajnie było wziąć udział w takim "przedsięwzięciu". Godziny spędzone razem w pracowni mimo wszystko zbliżają" „Uważam, że praca nad projektem była nowym oraz bardzo interesującym doświadczeniem. Dowiedzieliśmy się masy przydatnych informacji, które teraz wykorzystujemy na lekcjach chemii i matematyki. Była to też lekcja odpowiedzialności i wywiązywania się z obowiązków. Musimy nauczyć się jedynie większej systematyczności, aby móc przyszłości sprawniej wykonywać niektóre zadania.„ „Nauczyliśmy się współpracy i systematyczności. Musimy nauczyć się większej zawziętości i zmniejszyć swoje lenistwo” „Praca w projekcie dała nam lepsze zapoznanie z programami komputerowymi, ja osobiście cieszę się, że miałam motywację do zgłębienia programu PowerPoint” „Ja nie wiedziałam, że mogą istnieć takie fajne figury, o których tak miło się uczy. Zauważyłam, że komputery i matematyka to całkiem dobre połączenie” 17 z 18

18 MOJE REFLEKSJE Z REALIZACJI PROJEKTU
Doświadczenie zdobyłam i to jest fakt. Jest to doświadczenie zdobyte na różnych płaszczyznach. Nigdy wcześniej nie pracowałam metodą projektu na tak wielką skalę. Wiem jednak, że warto, gdyż zdobywanie wiedzy w ten sposób sprawia dzieciakom wiele radości. Pracy metodą projektu zawdzięczam dwie główne rzeczy: 1. dużo się nauczyłam - systematyczności, dobrego planowania i dobrej organizacji pracy i to nie tylko swojej, ale również uczniów. - projekt zmotywował mnie do zapoznania się z trzema nowymi programami komputerowymi, o których istnieniu wcześniej nie wiedziałam. - nauczyłam się szukać nowych rozwiązań problemów. 2. poznałam swoich uczniów z zupełnie innej strony okazało się, że uczniowie są w stanie dla mnie wiele zrobić. Byłam bardzo wymagająca jeśli chodzi o formę i treści uczniowskich prezentacji miło było patrzeć w jakim szybkim tempie rozwijają się "pierwszaki", jak pokonują kolejne przeszkody, jak sobie wzajemnie pomagają i się uzupełniają. Oczywiście, że będę kontynuowała metodę projektu. Postanowiłam sobie, że każda klasa raz w roku otrzyma do wykonania metodą projektu jedno zadanie. Dzięki uczestnictwu w kursie zostałam zapoznana z wieloma fajnymi pomysłami, które będę chciała wprowadzić w klasach. Będę na pewno korzystała z poznanych programów - już miałam okazję wykorzystać w klasach drugich program do tworzenia parkietaży. 18 z 18


Pobierz ppt "WIELOŚCIANY, KTÓRE CIESZĄ WZROK I POBUDZAJĄ WYOBRAŹNIĘ"

Podobne prezentacje


Reklamy Google