Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dokumenty Aplikacyjne Absolwenta

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dokumenty Aplikacyjne Absolwenta"— Zapis prezentacji:

1 Dokumenty Aplikacyjne Absolwenta
Jak pisać CV, list motywacyjny, (podanie o pracę) Jakich błędów unikać. Anna Sorychta nauczyciel Gimnazjum nr 1 im. A. Mickiewicza w Rybniku

2 Dowiedz się na czym polega praca na wybranym stanowisku
Najważniejszym dokumentem jest CV czyli życiorys zawodowy. Jeśli pracodawca wyraża życzenie dołączamy też list motywacyjny Dokumenty muszą mieć konkretnego adresata. Zbierz więc informacje o firmie lub dziale w którym chcesz pracować Dowiedz się na czym polega praca na wybranym stanowisku Poznaj nazwisko osoby kierującej firmą lub danym działem

3 Informacje o rynku pracy możesz czerpać:
Odwiedzając serwisy internetowe poświęcone pracy Czytając ogłoszenia prasowe i dodatki do lokalnych gazet Odwiedzając witryny konkretnych firm Od osób zatrudnionych w wybranej firmie Odwiedzając urząd pracy lub doradcę zawodowego Przeglądając w internecie opisy stanowisk

4 Jakiego wykształcenia wymaga stanowisko
Z opisu stanowiska dowiesz się czy praca odpowiada Twoim predyspozycjom i jakie są oczekiwania pracodawcy: Jakiego wykształcenia wymaga stanowisko Jakimi dodatkowymi umiejętnościami musisz się wykazać (komputer ,języki, prawo jazdy) Jakie cechy charakteru posiadać Jakie są godziny pracy i forma zatrudnienia Które czynności będziesz wykonywać codziennie, często i rzadko

5 Jeśli już wiesz co Cię interesuje zacznij przygotowywać dokumenty:
Pamiętaj, że służą one poznaniu Twojej osoby przez potencjalnego pracodawcę Staraj się więc zamieścić w nich coś, co różni Cię od konkurentów Pisz o swoich pasjach, zainteresowaniach i osiągnięciach nawet jeśli pozornie nie mają związku z wybranym stanowiskiem Rzetelnie opisz swoje mocne i słabe strony

6 Poszukiwania pracy to praca sama w sobie. Warto więc poświęcić jej czas
Dokumenty aplikacyjne absolwenta nie muszą być nieciekawe. Wystarczy usystematyzować swoje dokonania w okresie szkoły i studiów i opisać wszystkie doświadczenia jakie udało nam się zdobyć.

7 Chcąc zdobyć interesującą pracę absolwenci często wspominają o:
Odbytych praktykach i stażach Działalności w Samorządzie uczniowskim, w organizacjach studenckich czy harcerstwie Osiągnięciach w konkursach przedmiotowych lub sporcie Pracy w wolontariacie Dorywczej pracy wakacyjnej( także na czarno) Pracy w charakterze Au Pair Odbytych kursach językowych Własnych zainteresowaniach ( nawet jeśli jest to poezja)

8 Schemat CV w układzie chronologicznym:
Dane personalne : imię oraz nazwisko aktualny adres zamieszkania telefon (jeśli nie masz własnego numeru stacjonarnego lub komórkowego, postaraj się o numer grzecznościowy. Pracodawca musi mieć z tobą łatwy kontakt, jest to bardzo ważne) data urodzenia (np. 5 marca (nie "marzec") 1979 r.) jeżeli posiadasz adres możesz lecz nie musisz go podawać. stan cywilny (w przypadku rozwodu lub wdowieństwa lepiej operować formą wolny/wolna lub kawaler / panna) w przypadku mężczyzn stosunek do służby wojskowej (tylko jeżeli jest uregulowany).

9 Wykształcenie Informacje na temat wykształcenia należy wpisać w odwróconej kolejności chronologicznej - zaczynając od tego, co miało miejsce ostatnio. Trzeba podać datę rozpoczęcia i zakończenia nauki, pełną nazwę szkoły czy uczelni, wydział i kierunek. (Warto zaznaczyć także specjalizację, wiodące przedmioty na studiach, ewentualnie tematykę pracy dyplomowej). Nigdy nie umieszczamy w tym punkcie informacji o ukończonej szkole podstawowej.

10 Doświadczenie zawodowe:
Należy tu umieścić w odwróconej kolejności (od ostatniego) wszystkie miejsca pracy i stanowiska, na których pracowaliśmy. Możemy też napisać za jakie zadania i przedsięwzięcia odpowiadaliśmy Piszmy w pierwszej osobie ( „ ja organizowałem, odpowiadałem”), Pamiętajmy by nie przypisywać sobie cudzych zadań. (Nasze kłamstwo zadziała przeciw nam na rozmowie kwalifikacyjnej)

11 Dotychczasowe osiągnięcia :
Zamieszczamy tutaj osiągnięcia naukowe (np. publikacje, stypendia naukowe), sportowe, społeczne (np. funkcje w organizacjach studenckich i innych). Osoby będące na początku kariery zawodowej powinny napisać o jakichkolwiek doświadczeniach, które udało im się zdobyć. Są to bardzo cenne informacje zarówno dla pracodawcy, jak i dla doradców personalnych. Mogą bowiem świadczyć o zaangażowaniu w pracy zespołowej, o umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji.

12 Dodatkowe kwalifikacje:
Prawo jazdy, znajomość języków obcych, (Nawet, gdy wydaje się nam, że oferowana praca nie będzie wymagać posługiwania się angielskim czy niemieckim, należy o tych umiejętnościach napisać. ) Trzeba podać w miarę dokładny stopień ich znajomości – w mowie i piśmie. Warto wspomnieć też o kursach odbytych za granicą, a jeśli posiadamy certyfikaty potwierdzające nasze umiejętności, to również je wymienić umiejętność obsługi komputera, pracy w grupie, organizowania pracy, kierowania, komunikowania się, łatwość nawiązywania kontaktów.

13 Zainteresowania pozazawodowe :
W części tej napisz o swoich zainteresowaniach. Jednak nie należy przesadzać i opisywać rozlegle swojej pasji, po prostu wymieniamy to co lubimy robić w wolnych chwilach - około 2-4 zainteresowań.

14 Na końcu, choć nieobowiązkowo możemy dodać:
Referencje Zgodę na przetwarzanie danych Wersja polska - Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia r. o Ochronie Danych Osobowych Dz. U. Nr 133 poz. 883) Wersja angielska - I declare, that I agree to have my personal data, if it necessary, processed for recruitment process (according to the Act of personal data protection, dated 29 of August 1997, Dz. U. Nr 133 Poz. 883). Całość obowiązkowo wieńczy: Odręczny podpis , czasem poprzedzony formułką grzecznościową Fotografia czasem może nam pomóc Aktualne zdjęcie, (byle nie kserokopia ) w prawym górnym rogu, jeśli takie jest życzenie pracodawcy

15 List motywacyjny Jest rozwinięciem cv ( nie jego kopią)
Jego zadaniem jest przedstawienie mocnych stron kandydata i jego przydatności na konkretnym stanowisku Ma przekonać pracodawcę, że będziesz właściwym człowiekiem na właściwym miejscu właśnie w jego firmie Jego adresatem jest prezes, dyrektor itp. a nie dział kadr

16 Forma listu motywacyjnego
Wstęp: Postaraj się przykuć uwagę czytającego, napisz na jakie stanowisko się ubiegasz . Jeżeli nie odpowiadasz na ogłoszenie, sprecyzuj o jaką prace się ubiegasz, dział, stanowisko. Utwierdź ich w przekonaniu iż będziesz dobrym pracownikiem. Rozwinięcie: W tej części postaraj się przekonać o atrakcyjności twojej kandydatury, nie rozpisuj się za bardzo gdyż dużo nie zawsze oznacza dobrze. Jeżeli nie spełniasz wymogów podanych w ofercie, zadeklaruj chęć zdobycia stosownych umiejętności lub uzupełnienia wykształcenia i wiedzy. Unikaj tutaj oklepanych zdań powtarzających się w setkach listów motywacyjnych takich Kwestie finansową zostaw na rozmowę kwalifikacyjną. Zakończenie: Wyraź chęć spotkania i zaprezentowania swojej osoby Zaznacz, że czekasz na odpowiedź Na końcu zamieść zwrot grzecznościowy, własnoręczny podpis, spis załączników oraz klauzulę o prywatności.

17 Częste błędy w pisaniu dokumentów aplikacyjnych:
Wysyłanie do wielu pracodawców dokumentów wg jednego schematu „Ubarwianie” życiorysu umiejętnościami nie mającymi poparcia w przykładach Deklaracja znajomości języka na wyższym od prawdziwego poziomie Deklarowanie kwalifikacji i doświadczenia zgodnie z oczekiwaniami rekrutera nie zaś z rzeczywistością Używanie utartych zwrotów przy opisie swojej osoby (np. kreatywny, ambitny, posiadający zdolności organizacyjne) Brak określenia pożądanego stanowiska lub pomyłka w nazwie Powtarzanie w liście motywacyjnym informacji zawartych w CV Nieczytelne „ przeładowane” informacjami, nużące dokumenty Błędy ortograficzne stylistyczne i merytoryczne

18 Chociaż nawet najlepsze dokumenty nie gwarantują pracy warto je pisać z zachowaniem reguł:
Dokumenty powinny być napisane na komputerze, na białym, gładkim papierze formatu A4. Objętość CV nie powinna przekraczać dwóch stron. Wszystkie informacje, które podajesz muszą być prawdziwe. Pisz zwięźle, pracodawca ma mało czasu na lekturę Twojego życiorysu. Na końcu możesz zamieścić kontakt do osób, które wystawią ci referencje. Musisz mieć jednak pewność, że dostaniesz dobrą opinię i że poprzedni pracodawca nie będzie zaskoczony, kiedy ktoś do niego zadzwoni. List motywacyjny może być bardzo krótki, zaledwie kilkuzdaniowy, może mieć też objętość jednej-dwóch stron formatu A4. Ma uzasadniać, dlaczego ubiegasz się o tę pracę. Może też być rozwinięciem najważniejszych twoim zdaniem punktów CV. Jeśli jesteś dyslektykiem poproś o sprawdzenie dokumentów przed wysłaniem

19 W internecie znajdziesz przykłady dokumentów kandydatów na różne stanowiska

20 Nawet jeśli nie od razu zostaniesz zaproszony na rozmowę nie zniechęcaj się:
Możesz wysłać aplikację nawet jeśli nie spełniasz dokładnie wszystkich wymagań na dane stanowisko Pamiętaj tylko do jakich firm i o jaką pracę aplikowałeś Możesz też zadzwonić i spytać o los swoich dokumentów( czy dotarły) Możesz sam zanieść aplikację i dać się zapamiętać Możesz wypełnić formularz aplikacyjny w firmie doradztwa personalnego( nawet przez internet) Pamiętaj jednak by określić jaka branża i jakie stanowisko Cię interesuje

21 Dziękuję za uwagę Prezentacja będzie dostępna w bibliotece, w serwisie internetowym szkoły i bibliotek regionu rybnickiego


Pobierz ppt "Dokumenty Aplikacyjne Absolwenta"

Podobne prezentacje


Reklamy Google