Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Międzynarodowa Letnia Szkoła dla Młodych Fizyków International Summer School for Young Physicists (ISSYP) Przygotowała Dobromiła Nowak-Szczepaniak Gospodarz.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Międzynarodowa Letnia Szkoła dla Młodych Fizyków International Summer School for Young Physicists (ISSYP) Przygotowała Dobromiła Nowak-Szczepaniak Gospodarz."— Zapis prezentacji:

1 Międzynarodowa Letnia Szkoła dla Młodych Fizyków International Summer School for Young Physicists (ISSYP) Przygotowała Dobromiła Nowak-Szczepaniak Gospodarz ISSYP - Perimeter Institute for Theoretical Physics w Waterloo, Ontario, Kanada Polski udział w programie ISSYP 2005 Program Młodzi Fizycy (Young Physicists) - cele, realizacja

2 Perimeter Institute for Theoretical Physics Waterloo, Ontario, Kanada Powstał w roku 2000 Prowadzi badania dotyczące Kwantowej grawitacji Teorii strun Kwantowej teorii informacji Podstaw teorii kwantowej Planuje rozszerzyć zakres badań o: Kosmologię Fizykę wysokich energii Aspekty fizyki materii skondensowanej http://www.perimeterinstitute.ca

3 Michael Lazaridis (ur. w 1961r., Istanbuł, Turcja) założyciel i vice-prezes firmy Research in Motion. Firmy, która stworzyła komunikator o nazwie BLACKBERY, Rektor Uniwersytetu Waterloo, 23 października 2000r. Lazaridis założył Perimeter Institute for Theoretical Physics wkładając $100 millionów osobistych środków w fundusz założycielski. http://www.perimeterinstitute.ca Perimeter Institute powstał z inicjatywy Michaela Lazaridis. Posłuchajcie dlaczego fundator instytutu zajmującego się fizyką teoretyczną uważa, że warto zajmować się naukami podstawowymi – inwestować w nie energię, czas i środki finansowe. (kliknij zdjęcie by uruchomić film)

4 Fizyk teoretyk, sławny dzięki pracom dotyczącym pętlowej kwantowej grawitacji ; Jeden z „naukowych ojców” Perimeter Institute; Autor książek popularnonaukowych: – Życie Kosmosu – Trzy drogi do kwantowej grawitacji; Twórca koncepcji płodnego wszechświata. Jednym z pierwszych naukowców, który związał swoje zawodowe życie z Perimeter Institute jest Lee Smolin: Lee Smolin kilkakrotnie był gościem Zimowych Szkół Fizyki Teoretycznej organizowanych przez Instytut Fizyki Teoretycznej Uniwersytetu Wrocławskiego. W 2004 roku, na XL Zimowej Szkole właśnie on opowiedział mi o programie Young Physicists i o realizowanej w jego ramach Letniej Szkole dla młodzieży.

5 International Summer School for Young Physicists ISSYP http://www.perimeterinstitute.ca/activities/community/highschool/summerinstitute.php Program Młodzi Fizycy (Young Physicists) Międzynarodowa Letnia Szkoła dla Młodych Fizyków jest dwutygodniową imprezą szkoleniową przeznaczoną dla młodzieży w wieku 16-18 lat o zainteresowaniach i uzdolnieniach matematyczno- fizycznch. Celem szkoły jest  zapoznanie młodzieży z najnowszymi kierunkami badań w fizyce teoretycznej,  zaznajomienie ich ze specyfiką pracy fizyka-teoretyka,  wspieranie rozwoju ich zainteresowań i zdolności,  umożliwienie spotkania się młodzieży o wspólnych zainteresowaniach i wskazanie na międzynarodowy charakter tych zainteresowań. Poszerzmy horyzonty naszym uczniom —otwórzmy im oczy na: … nieskończoną cudowność i zagadkowość naszego wszechświata; … radość badania i odkrywania; … ogromny wpływ idei naukowych na kształtowanie społeczeństw, technologii i ekonomii. Richard Epp (dyrektor ISSYP 2003 i 2004)

6 International Summer School for Young Physicists ISSYP Historia programu Young Physicists: Początek programu: sierpień 2003 - Young Physicists of Canada – Dyrektor programów zewnętrznych Richard Epp organizuje pierwszą Letnią Szkołę przeznaczoną dla uczniów 11 klasy kanadyjskej szkoły (odpowiednik naszej 2LO) 20 wybranych uczniów (10 dziewcząt i 10chłopców ) przyjeżdża do PI i – są zachwyceni! Po sukcesie I Letniej Szkoły Richard Epp podejmuje decyzje o ‘umiędzynarodowieniu’ programu. Wysyła informacje do rządów różnych krajów z zaproszeniem do wzięcia udziału w programie. W 2004 roku Szkoła przyjmuje nazwę Międzynarodowa Letnia Szkoła dla Młodych Fizyków (ISSYP). W sierpniu tego roku bierze w niej udział 20 uczniów z Kanady (tak jak w poprzednim roku), 22 uczniów spoza Kanady (Chile, Holandia, Niemcy, Południowa Afryka, Stany Zjednoczone,Włochy, Uruguai) oraz 5 nauczycieli, którzy przylecieli ze swoimi podopiecznymi. W roku 2005 w programie, któremu patronuje nowy dyrektor programów zewnętrznych Damian Pope, wzięło udział 22 uczniów z Kanady i 18 uczniów z następujących krajów: Brazylia, NIemcy, Włochy, Grecja, Polska, Singapur, Południowa Korea, Australia i USA oraz 8 nauczycieli (Polska, Brazylia, Włochy, Singapur, Australia, USA i Kanada) http://www.perimeterinstitute.ca/activities/community/highschool/summerinstitute.php

7 (1) Wykłady bazowe dotyczące kluczowych zagadnień współczesnej fizyki (a) pojęcie pola (b) Szczególna teoria względności (c) Ogólna teoria względności (d) Teoria kwantowa bez szczegółowych rachunków – nacisk na wizualizację, intuicję, ogólny pogląd / obustronna korzyść ISS: Young Physicists Struktura programu

8 (2) Sesje przewodnie dotyczące zaawansowanych tematów współczesnej fizyki teoretycznej (a) Kwantowa grawitacja (b) Teoria strun (c) Kwantowa teoria informacji (d) Fizyka cząstek wysokiej energii (e) Podstawy teorii kwantowej (f) Czarne dziury O czym myślą dzisiejsi Einsteinowie? ISS: Young Physicists Struktura programu (kont.)

9 (3) Sesje grupowe pod opieką naukowców PI (a) uczniowie są podzieleni na małe grupy / jeden naukowiec na grupę (b) projekty grupowe – temat sugerowany pytaniami, zainteresowaniami uczniów (c) wprowadzenie do prawdziwej pracy naukowej (d) prezentacje projektów grupowych na koniec Letniej Szkoły Jak się uprawia prawdziwą naukę? ISS: Young Physicists Struktura programu (kont.)

10 Dzień z życia młodego fizyka… Przed: Einstein & Infeld, Ewolucja fizyki – lektura do samolotu Sobota: powitanie Niedziela: rozrywki planowane / integrowanie się Tydzień 1: (1)Poranne wykłady – fizyka współczesna (2) Popołudniowe dyskusje / ćwiczenia (3) Wsparcie uczniów (doktoranci, asystenci, nauczyciele) (4) Sesje grupowe / projekt grupowy Weekend: czas na ‘turystykę’ ISS: Young Physicists

11 Dzień z życia młodego fizyka… Tydzień 2: (1) Poranne sesje przewodnie – zaawansowane zagadnienia fizyki teoretycznej (2) Popołudniowe zajęcia w laboratorium (3) Wsparcie uczniów (doktoranci, asystenci, nauczyciele) (4) kontynuacja: Sesje grupowe / projekt grupowy Piątek: Prezentacje projektów grupowych sesja ‘biuro karier’ ceremonia zamknięcia co dalej –informacje o dobrych książkach, artykułach, stronach internetowych ISS: Young Physicists

12 Warsztaty dla nauczycieli Nauczyciele wysłuchują wszystkich wykładów i biorą udział w sesjach wspierających uczniów Podczas uczniowskich sesji grupowych nauczyciele biorą udział w dyskusji na temat: aspektów pedagogicznych zawartych w wykładach dotyczących fizyki współczesnej przystępności tych treści dla szerszego grona uczniów włączenia tych treści do lokalnych programów nauczania Cel: Dzięki udziałowi w ISSYP nauczyciele asystujący uczniom w programie uczą się jak uczyć fizyki współczesnej korzystając z doświadczeń naukowców z PI, a także innych nauczycieli biorących udział w programie. ISS: Young Physicists

13 (1)Zakwaterowanie: Na pobliskim kampusie uniwersyteckim (University of Waterloo) pod nadzorem doświadczonych opiekunów (2) Wyżywienie: Śniadania i obiady w miejscu zakwaterowania Lunch w restauracji w pobliżu PI (3) transport: Bus dowożący uczniów z miejsc zakwaterowania pod drzwi PI Wypożyczony bus na zaplanowane wycieczki (4) czas: Sierpień (od soboty do soboty) ISS: Young Physicists Szczegóły logistyczne

14 International Summer School for Young Physicists ISSYP Organizatorom ISSYP zależy na zaproszeniu do PI uczniów, którzy najbardziej skorzystają na udziale w Szkole. 20 kanadyjskich uczestników jest wybieranych na podstawie wniosków wypełnianych przez uczniów, ich nauczycieli i rodziców zawierających dane ucznia, informacje o jego zainteresowaniach, osiągnięciach i uzdolnieniach. Uczniowie spoza Kanady wybierani są przez organizacje/instytucje z poszczególnych krajów w sposób przez siebie zaproponowany i zaaprobowany przez PI. PI wymaga by zaproponowany konkurs kwalifikacyjny był konkursem ogólnokrajowym a wybrani uczniowie oprócz zainteresowań i uzdolnień matematyczno-fizycznych, biegle opanowali język angielski w mowie i piśmie. W jaki sposób polscy uczniowie mogą wziąć udział w programie?

15 I Polski Konkurs Kwalifikacyjny do Udziału w ISSYP Schemat konkursu: 1.Zgłoszenie: uczeń pisze esej dotyczący jego zainteresowań matematyczno- fizycznych, wraz z nauczycielem wypełnia formularz i wysyła na adres IFT UWr. 2.Wybrani uczniowie przyjeżdżają do Wrocławia by wziąć udział w finale, który składa się z dwóch części: pisemnej w języku angielskim, rozmowy kwalifikacyjnej. Uczniowie i nauczyciele są tego dnia gośćmi IFT UWr. W grudniu 2004 Dyrekcja Instytutu Fizyki Teoretycznej Uniwersytetu Wrocławskiego wyraziła zgodę na zorganizowanie konkursu kwalifikacyjnego w formie zaproponowanej przez autorkę tej prezentacji i zaakceptowanej przez organizatorów ISSYP.

16 I Polski Konkurs Kwalifikacyjny do Udziału w ISSYP Dostaliśmy 45 zgłoszeń, do Wrocławia zaprosiliśmy 14 osób wraz z opiekunami – nauczycielami i/lub rodzicami, do finałów, dnia 2 maja 2005, przystąpiło 12 osób, na rozmowę kwalifikacyjną zaprosiliśmy 4 osoby, do udziału w ISSYP zakwalifikowaliśmy Izabelę Balwierz z Krakowa i Tomasza Kubika z Bydgoszczy, którzy 6 sierpnia 2005 pojechali do Waterloo pod moją opieką. Koszty przelotu uczniów pokryły środki przyznane przez Urzędy Miast Bydgoszczy i Krakowa Izabela BALWIERZ Kraków WojciechCHROBAK Katowice AnnaCZERWIŃSKA Słupsk KlaudiaGŁOWICKA Chojnice Piotr GUŃKA Cieszyn MartynaJÓŹWIAK Bydgoszcz TomaszKUBIK Bydgoszcz KrzysztofMAZUR Sosnowiec BartoszNAMIEŚNIK Inowrocław MarcinPAWLIK Koniecpol BartoszPIWOWARCZYK Strzelce Opolskie KrzysztofSOJKA Cieszyn MariuszTARNOPOLSKI Strzelce Opolskie MarcinWÓJCIK Kraków

17 ISSYP 2005 - jak było… Od 7 do 21 sierpnia 2005r PolecieliśmyPolecieliśmy Zakwaterowanie – University of Waterloo campus

18 ISSYP 2005 Wykłady bazowe dotyczące kluczowych zagadnień współczesnej fizyki: Mechanika klasyczna Teoria kwantowa Szczególna teoria względności Ogólna teoria względności wykładowcy: Damian Pope i Fredric Schuller Sesje przewodnie dotyczące zaawansowanych tematów współczesnej fizyki teoretycznej: Kwantowa grawitacja Teoria strun Kwantowa teoria informacji Fizyka cząstek wysokiej energii Podstawy teorii kwantowej Czarne dziury wykładowcy :Lee Smolin, Fotini Marcopoulu-Kalamara, Mike Mosca, Floriani Girelli, Rob Spekkens, Freddy Cachazo - Program naukowy

19 ISSYP 2005 - Rozrywki fizyczne i nie tylko... Dyskusje w przerwach zagadki + teatr, karaoke, go-karty, laserowe wojny, ogniska, gry i inne zabawy…

20 ISSYP 2005 - wycieczki Laboratoria Niagara Toronto i oczywiście zakupy…

21 ISSYP 2005 Uczniowskie projekty grupowe -grupy 5-7 osób pod kierownictwem naukowców z PI przygotowywały projekt do zaprezentowania na sesji podsumowującej. Tematy wystąpień to np.: Prawdopodobieństwo zaobserwowania procesu 4-dżetowego w LHC w CERNie; Poprawki relatywistyczne do Newtonowskiej grawitacji; Paradoksy mechaniki kwantowej; Nauczycielskie warsztaty - Porównanie systemów nauczania fizyki w różnych krajach, Jak uczyć fizyki współczesnej, Wizyta w kanadyjskiej szkole, Dzielenie się pomysłami i doświadczeniami. - Zajęcia w podgrupach

22 ISSYP 2005 - Porównanie systemów nauczania fizyki

23 Michael Lazaridis o nauczycielach… (kliknij zdjęcie by uruchomić film)

24 ISSYP 2005 - podsumowanie Iza : „Dla mnie uczestnictwo w ISSYP i wyjazd do Kanady były przeżyciem nie do opisania. (…) Przebywanie w placówce naukowej zajmującej się dokładnie tymi samymi zagadnieniami, które były poruszane w naszych wykładach, sprawiło, że teraz zupełnie inaczej patrzę na pracę fizyków. Również możliwość nawiązania nowych znajomości z rówieśnikami z całego świata jest dla mnie bardzo cenną rzeczą. (…) Każdy z nas żywił pasję do fizyki i dzięki temu świetnie się rozumieliśmy. (…) Wciąż pozostajemy w kontakcie i mam nadzieję zostanie tak jeszcze na długo.” Tomek: „W ciągu tych dwu tygodni nauczyłem się więcej niż w ciągu semestru w szkole. I w dodatku takich ciekawych rzeczy! I mimo że to szkoła, to chętnie został bym tu znacznie dłużej.” Ja: Pomysły, wiedza i - przede wszystkim – przyjaźnie zdobyte w Waterloo już zawsze będą mi towarzyszyć. Jestem szczęśliwa, że wzięłam udział w ISSYP.

25 Polskie uczestnictwo w ISSYP 2006 W imieniu organizatorów II Konkursu Kwalifikacyjnego do udziału w ISSYP: Wrocławskiego Oddziału PTF i Instytutu Fizyki teoretycznej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz własnym zapraszam na stronę issyp.ift.uni.wroc.pl, gdzie znajdą państwo informacje o tegorocznej edycji konkursu. Dobromiła Nowak-Szczepaniak dobno@ift.uni.wroc.pl dobnosz@gmail.com


Pobierz ppt "Międzynarodowa Letnia Szkoła dla Młodych Fizyków International Summer School for Young Physicists (ISSYP) Przygotowała Dobromiła Nowak-Szczepaniak Gospodarz."

Podobne prezentacje


Reklamy Google