Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 17 w Radomiu „Bądź bezpieczny w sieci” Opracował Jakub Kłos Klasa 4b.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Publiczna Szkoła Podstawowa nr 17 w Radomiu „Bądź bezpieczny w sieci” Opracował Jakub Kłos Klasa 4b."— Zapis prezentacji:

1 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 17 w Radomiu „Bądź bezpieczny w sieci” Opracował Jakub Kłos Klasa 4b

2 Bądź bezpieczny w sieci ● Na czym polega bezpieczne korzystanie z sieci? ● Jakie ślady zostawiasz serfując po Internecie? ● Jak korzystać z portali społecznościowych? ● Komputery szkolne – co uczniowie mogą na nich robić, a czego nie? ● Szyfrowanie danych na szkolnych dyskach. ● Kontakty z nieznajomymi – jak się nauczyć zasad bezpieczeństwa? ● Strony, na które lepiej nie wchodzić (pornografia, hazard, „dziwne” organizacje). ● Zaproszenia do ubicia interesu.

3 Na czym polega bezpieczne korzystanie z sieci? Internet to niewyczerpane źródło wiedzy, a osoba potrafiąca z niego korzystać może znaleźć w nim niemal wszystko, czego potrzebuje. Oprócz komputerów indywidualnych użytkowników do Sieci podłączone są serwery, na których znajduje się niezliczona liczba stron internetowych, informacji, plików. Daje to ogromne możliwości zapewniając rozmaite typy komunikacji - tekstową, głosową, video. Ponieważ nie ma nadzoru z góry sieć często wykorzystywana jest w sposób niezgodny z prawem lub w sposób niebezpieczny dla innych użytkowników. Podejmuje się więc różnego rodzaju działania w celu wypracowania zasad korzystania z Sieci oraz sposobów ochrony internautów przed osobami, które tych zasad nie przestrzegają. Jakie korzyści ma młody człowiek dzięki dostępowi do Internetu? ● pomoc w nauce poprzez nieograniczony dostęp do wiedzy z różnych dziedzin ● rozwój zainteresowań, pogłębianie wiedzy ● poznawanie ciekawych ludzi, szansa na spotkanie przyjaciela ● pomoc w załatwieniu wielu spraw (np. rezerwacja biletów do kina, rekrutacja do szkół, sprawdzenie planu zajęć, rozkładu jazdy autobusów i wiele innych) ● może być źródłem dobrej i wartościowej rozrywki (muzyka, film, gry)

4 Na czym polega bezpieczne korzystanie z sieci? Na jakie zagrożenia narażony jest młody człowiek przebywając w sieci? ● treści nielegalne i szkodliwe - pornografia, treści popierające faszyzm, nietolerancję, także spam i reklama, teksty wypełnione przemocą i wulgaryzmem, promujące hazard itp. ● niebezpieczeństwo w prawdziwym świecie - znajomość internetowa może być początkiem wielkiej przyjaźni lub sympatii, ale może także skończyć się spotkaniem z pedofilem, oszustem, mordercą ● nękanie w Internecie - np. wulgarne słownictwo na internetowych czatach, nieprzyjemne żarty otrzymywane w komunikatorach ● łamanie prawa/straty finansowe - młodzież i dzieci często łamią licencję na oprogramowanie i prawa autorskie i w ogóle nie mają świadomości, że w ten sposób łamią prawo ● uzależnienie - zjawisko to może być szczególnie groźne w przypadku młodszego pokolenia, którego przedstawiciele traktują często rzeczywistość wirtualną na równi ze światem realnym Na czym więc polega bezpieczne korzystanie z sieci?? Przede wszystkim na używaniu Internetu z głową to znaczy niewchodzeniu na niepewne strony, nieotwieraniu podejrzanych załączników dodanych do i, zabezpieczenie się programem zapewniającym nam bezpieczeństwo w sieci, nieudostępnianiu haseł, adresów, zdjęć.

5 Jakie ślady zostawiasz serfując po Internecie? ● tak zwane pliki Cookie (ciasteczka), w których zawarte są informacje o ustawieniach witryn, zapamiętanych hasłach ● Google Analytisc czyli firma która zajmuje się statystykami strony GOOGLE.PL - w statystykach tej firmy znajdują się właśnie słowa które wyszukujemy oraz informacje o tym jakie strony otwieramy itd. ● przeglądarki internetowe (np. Mozilla Firefox, Internet Explorer) zapamiętują wszystkie dane z których korzystamy, a następnie przekazują je do innych firm statystycznych

6 Jak korzystać z portali społecznościowych? Wiele osób korzysta z takich stron jak Facebook, MySpace, czy Nasza Klasa. Ich konta nie zawsze mogą być całkowicie bezpieczne. Coraz częściej spotykane są przestępstwa spowodowane nieostrożnym korzystaniem z tych portali. Przede wszystkim nie można podawać wszystkich szczegółowych danych na temat swojej osoby. Imię, nazwisko… w porządku, ale po co znajomym twój szczegółowy adres i numer telefonu? Może on zostać wykorzystany przez osoby trzecie, nie koniecznie o dobrych zamiarach. Należy unikać klikania w nieznane linki przesyłane w wiadomościach niezależnie czy nadawcą jest osoba dobrze Ci znana czy też nie. Znajomi to osoby, które znamy i którym ufamy. Nie powinno się przyjmować zaproszeń od ludzi, którzy nie spełniają tych kryteriów. To wcale nie powoduje polepszenia naszego wizerunku. Zanim wstawi się na swój profil jakieś zdjęcie, należy się dobrze zastanowić czy na pewno ma ono trafić do sieci. Któryś ze znajomych może je pobrać i wstawić np. na swoim blogu. Następna osoba może również pobrać zdjęcie i ustawić na swojej stronie. W taki oto sposób zdjęcia pozostawione w sieci mogą krążyć po niej bardzo długo.

7 Komputery szkolne – co uczniowie mogą na nich robić, a czego nie? Każda pracownia ma swój regulamin, według którego uczniowie muszą postępować, np.: ● zabrania się uruchamiania sprzętu i programów bez wyraźnego polecenia nauczyciela ● zabrania się dotykania monitora oraz przesuwania sprzętu ● podczas zajęć można korzystać jedynie z materiałów wskazanych przez nauczyciela, zabrania się korzystania z własnych nośników informacji (dyskietki, płyty CD-ROM). Użycie ich możliwe jest po uzyskaniu zgody nauczyciela. ● niedozwolone jest dokonywanie przez uczniów jakichkolwiek napraw, przekonfigurowania sprzętu, samowolne manipulowanie sprzętem. ● można korzystać z Internetu ze stron takich jak Google, wszelkiego rodzaju encyklopedie internetowe, translatory, tylko za zgodą nauczyciela - nie wolno wchodzić na strony o treści pornograficznej, wulgarne itp.

8 Szyfrowanie danych na szkolnych dyskach. Zabezpieczanie powinno odbywać się na kilku poziomach. Najpopularniejsze jest filtrowanie treści i ograniczanie dostępu do Internetu za pomocą programów zainstalowanych na komputerach uczniów. Należy jednak pamiętać, że równie ważne są ochrona systemu i ograniczenie uprawnień na stacji roboczej, choćby dlatego, że stanowią istotną przeszkodę przy próbach omijania działania programów filtrujących. Uczeń pracujący na koncie z ograniczeniami ma mniejszą szansę na uszkodzenie systemu (przypadkowe lub świadome), a komputer jest mniej podatny na działanie wirusów czy trojanów. Istotne jest również takie rozmieszczenie komputerów w pracowni, które utrudni uczniom skryte manipulacje. Nie powinno się umieszczać komputerów w boksach czy niewidocznych miejscach. Z punktu widzenia jak najlepszej ochrony przed nieuprawnionymi działaniami uczniów, idealne jest ustawienie komputerów nie w rzędach, lecz w okręgu, tak aby nauczyciel zza swojego biurka widział, co dzieje się na ekranach wszystkich monitorów. Świadomość, że opiekun może nieustannie śledzić działania, studzi zapędy większości uczniów. Dla lepszej ochrony każdy z uczniów ma przydzielony unikalny Nick, oraz swobodę do ustalenia hasła.

9 Kontakty z nieznajomymi – jak się nauczyć zasad bezpieczeństwa? Kontakty z nieznajomymi mogą być bardzo niebezpieczne. Często nie są to osoby, za które się podają. Trzeba więc zachować szczególną ostrożność. Nie wolno otwierać obrazów, pobierać plików, ani klikać łączy w wiadomościach pochodzących od osób nieznanych. Spotykając się z osobą znaną jedynie z Internetu, należy podjąć odpowiednie środki ostrożności, np. nie spotykać się z tą osobą sam na sam (iść na takie spotkanie z przyjacielem lub rodzicem) i zawsze umawiać się na spotkanie i przebywać w miejscu publicznym, np. w kawiarni. Nie należy ujawniać danych osobowych, takich jak adres, numer telefonu, numer karty kredytowej lub hasła. Nigdy nie wiadomo z kim się rozmawia. Powinno się zachować ostrożność podczas wybierania nazwy ekranowej. Nie powinna ona zawierać lub nawiązywać do danych osobowych. Na przykład zamiast nazwy MarekOlsztyn, należy użyć pseudonimu KibicFutbolu Korzystając z komputera dostępnego publicznie, nie wolno włączać funkcji automatycznego logowania. Osoby, które jako następne będą korzystały z tego komputera będą mogły zobaczyć i użyć zapisanej nazwy ekranowej do zalogowania się.

10 Kontakty z nieznajomymi – jak się nauczyć zasad bezpieczeństwa?

11 Strony, na które lepiej nie wchodzić Pornografia W naszym kraju wchodzenie na strony pornograficzne jest dozwolone dla osób powyżej 18 roku życia. Jednakże nawet u takich osób może to prowadzić do silnego uzależnienia się od nich, a nawet do powstawania różnych zaburzeń psychicznych, powodujących liczne problemy w życiu. Hazard Korzystanie ze stron o tej tematyce może prowadzić do nałogu. Hazard zrujnował już życie nie jednemu człowiekowi, więc zanim się spróbuje, warto się zastanowić! „Dziwne” organizacje Takie strony bardzo często są nielegalne. Mają na celu np. wyłudzenie danych osobowych lub nawet pieniędzy. Przeważnie rejestrując się na stronie nie ma możliwości wycofania się bez licznych problemów.

12 Zaproszenia do ubicia interesu Często spotykanym problemem wynikającym z anonimowości w Internecie są oszustwa finansowe. Oferowane przez osoby trzecie korzyści wynikające ze wspólnego interesu, możliwość łatwego zarobku, są w większości przypadków zwykłym naciąganiem i próbą wyłudzenia. Wszelkiego rodzaju zaproszenia, przesłane na e, wizytówki zachęcające do współpracy, kuszą gigantycznymi zyskami. Tymczasem 90 ze 100 przypadków kończy się utratą wielkiej gotówki i stratami moralnymi. Należy pamiętać, aby nie inwestować w interesy, firmy, akcje osób kompletnie nieznanych. Nigdy nie wiadomo kto jest po drugiej stronie oraz jakie są tego kogoś intencje.

13 Podsumowanie


Pobierz ppt "Publiczna Szkoła Podstawowa nr 17 w Radomiu „Bądź bezpieczny w sieci” Opracował Jakub Kłos Klasa 4b."

Podobne prezentacje


Reklamy Google