Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt edukacyjny z chemii...  Zdobywanie i pogłębianie wiedzy na temat cukrów(węglowodanów),  Kształcenie badawczego sposobu myślenia,  Kształtowanie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt edukacyjny z chemii...  Zdobywanie i pogłębianie wiedzy na temat cukrów(węglowodanów),  Kształcenie badawczego sposobu myślenia,  Kształtowanie."— Zapis prezentacji:

1 Projekt edukacyjny z chemii..

2  Zdobywanie i pogłębianie wiedzy na temat cukrów(węglowodanów),  Kształcenie badawczego sposobu myślenia,  Kształtowanie kreatywności i umiejętności prezentacji,  Pogłębianie umiejętności pracy w grupie,  Kształtowanie postaw przyjaznych środowisku przyrodniczemu.

3 Cukry-zwane też sacharydami lub węglowodanami, składają się z węgla C, wodoru H i tlenu O. Wzór ogólny cukrów:

4 FRUKTOZA C 6 H 12 O 6 GALAKTOZA GLUKOZA

5 DWUCUKRY SACHAROZA MALTOZALAKTOZA C 12 H 11 O 22

6 WIELOCUKRY SKROBIACELULOZA (C 6 H ) n

7 Cukry proste powstają w procesie fotosyntezy. Fotosynteza polega na wytworzeniu związków organicznych (cukrów), z prostych związków nieorganicznych tj. woda i dwutlenek węgla przy udziale energii świetlnej (słonecznej). Produktem ubocznym tego procesu jest tlen. Istotną rolę w fotosyntezie odgrywają barwniki fotosyntetyzujące (np. chlorofile ).

8

9  Pożytecznego: Energię niezbędną do życia (głównie skrobia).  Zbędnego: Choroby: cukrzycę, otyłość (głównie sacharoza, glukoza, fruktoza).

10 Właściwe spożywanie cukrów zapewnia naszemu organizmowi dawkę energii niezbędną do życia.Kluczem do utrzymania wysokiego poziomu energii przez cały dzień jest stabilny poziom cukru we krwi. Kiedy zjadasz słodycze następuje gwałtowny wzrost poziomu cukru, a następnie spadek. Słodycze, co widać na makiecie, zawierają głównie cukry proste i dwucukry, szczególnie sacharozę, czyli nasz cukier biały tzw. rafinowany.

11 Skrobia jest głównym dostarczycielem energii. W przewodzie pokarmowym ulega rokładowi do cukrów prostych- glukozy i fruktozy, dzięki czemu stopniowo jest uwalniana do krwi przez wiele godzin. Celuloza natomiast jest nieprzyswajalna przez nasz organizm, ale odgrywa istotną rolę jako składnik błonnika, który pobudza perystaltykę jelit i zapobiega nowotworom jelita grubego.

12 W dużej ilości produktów na makiecie obserwujemy obecność skrobi, która z kolei pozwala na zachowanie energii na dłużej przez stopniowy rozkład w organizmie do cukrów prostych. Dlatego jedz więcej produktów zawierających skrobię, np. makaron, kaszę, ryż, ziemniaki, banany, a nie słodycze! W ten sposób unikniesz otyłości, chorób układu pokarmowego i cukrzycy.

13

14

15

16

17

18 Co musimy zrobić? 1) Do probówki z roztworem azotanu(V) srebra(I) [AgNO 3 ] dodajemy kilka kropli roztworu zasady sodowej [NaOH]. 2) Następnie po wytworzeniu się osadu rozpuszczamy go dodając kilka kropli roztworu amoniaku [NH 3* H 2 O]. 3) Do otrzymanego roztworu dodajemy roztwór glukozy i ogrzewamy probówkę w kąpieli wodnej. 4) A następnie czekamy na efekt 4) A następnie czekamy na efekt

19 W wyniku przeprowadzonego doświadczenia uzyskujemy lustro srebrne czyli srebro wydzielające się na ściankach probówki. Jest to reakcja nazywana próbą Tollensa, a przedstawia ją równanie: C 6 H AgO 2Ag + C 6 H 12 O 7 glukoza + tlenek srebra srebro + kwas glukonowy Wynika to z właściwości redukujących glukozy.

20 Glukoza – cukier prosty jest stosowana nie tylko w przemyśle spożywczym, ale również do srebrzenia, co wykorzystuje się do produkcji bombek choinkowych i luster.

21


Pobierz ppt "Projekt edukacyjny z chemii...  Zdobywanie i pogłębianie wiedzy na temat cukrów(węglowodanów),  Kształcenie badawczego sposobu myślenia,  Kształtowanie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google