Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Czy w diecie dzieci potrzebne są suplementy ? dr hab. prof. UJK Jacek Wilczyński Instytut Fizjoterapii Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Czy w diecie dzieci potrzebne są suplementy ? dr hab. prof. UJK Jacek Wilczyński Instytut Fizjoterapii Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach"— Zapis prezentacji:

1 Czy w diecie dzieci potrzebne są suplementy ? dr hab. prof. UJK Jacek Wilczyński Instytut Fizjoterapii Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach „ nic nad zdrowie ani lepszego ani dro ż szego ” Jan Kochanowski

2 Czynniki genetyczne warunkują predyspozycje dziecka do: określonego tempa rozwoju, do odpowiednich rozmiarów ciała, sprawności fizycznej i umysłowej. Czynniki paragenetyczne to np.: tryb życia matki w czasie ciąży. czynniki egzogenne, np. klimat. Na rozwój ontogenetyczny dziecka wpływają: czynniki endogenne (genetyczne), czynniki endogenne (paragenetyczne), czynniki egzogenne. Zdrowie dzieci

3 Dzieciom do rozwoju psychofizycznego potrzebne są witaminy, ale nie przesadzajmy z suplementacją diety. Silne, aktywne ciało jest kluczem do silnego i aktywnego umysłu. Zdrowie dzieci

4 Witaminy w tabletkach są czystymi związkami chemicznymi, zsyntetyzowanymi w fabryce. Nawet jeśli producent twierdzi, że jest tu witamina C z dzikiej róży, to została ona poddana tak wielu procesom technologicznym, że nie ma wiele wspólnego z naturą. Nadmiar witamin jest równie niebezpieczny jak niedobór. Dlatego zanim dziecko zacznie przyjmować suplementy należy zrobić mu morfologię, a wybór preparatów witaminowych skonsultować z lekarzem prowadzącym dziecko. Zdrowie dzieci

5 W naturze jest bogactwo związków o podobnym działaniu i w takich połączeniach, które są łatwo przyswajalne. Nie wiemy natomiast, czy witaminy zawarte w suplementach są odpowiednio aktywne !!. W produktach naturalnych występuje wiele związków. Np. w marchewce jest kilkadziesiąt karotenoidów, a nie tylko betakaroten (czyli prowitamina A). Zdrowie dzieci

6 Terminem witamina D określane są związki chemiczne z grupy steroidów, wykazujące działanie przeciwkrzywiczne. Witamina D występuje takich produktach, jak: ryby (śledzie, sardynki, makrele, tuńczyk), masło, jaja i mleko. Badania przeprowadzane przez Instytut Matki i Dziecka potwierdzają, że większość dzieci ma niedobory witaminy D i wapnia. D3 (cholekalcyferol) i D2 (ergokalcyferol). Zdrowie dzieci

7 Niedobór witamin, jeśli już występuje, jest sprawą bardzo indywidualną i w indywidualny sposób powinien być uzupełniany. Stan odżywienia organizmu witaminą D uwarunkowany jest przede wszystkim wielkością jej syntezy w skórze pod wpływem promieni słonecznych oraz wykorzystaniem z pożywienia. Główne źródło witaminy D to nie dieta, lecz wspomniana synteza w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Zdrowie dzieci

8 To, co czasem wydaje się brakiem witamin, może również wynikać z innych niedomagań lub typu młodego organizmu. Szczególną ostrożność muszą zachować rodzice małych dzieci, które otrzymują jedzenie wzbogacane witaminami – np. kaszki, soki, musy owocowe. W takiej sytuacji bardzo łatwo o przedawkowanie witamin. Zdrowie dzieci

9 Błędem popełnianym w trakcie leczenia kilkulatka z infekcją jest dodatkowe włączenie suplementu witaminowego z myślą o tym, by wzmocnić mały organizm. Wirusy i bakterie, które wywołują chorobę, także potrzebują witamin do funkcjonowania.. Rodzice często zupełnie tracą głowę, gdy dziecko ma ciąg infekcji. Zdrowie dzieci

10 Podstawę do uzupełniania witamin i minerałów muszą stanowić szczegółowe badania morfologiczne. Decydując się na suplementację, nie można się kierować opiniami innych albo pojedynczymi zachowaniami dziecka. Zdrowie dzieci Ulegając magii reklam, zapominamy, że suplementy nie zastąpią zdrowego jedzenia. Z żywności organizm czerpie więcej korzyści niż z jej chemicznych odpowiedników.

11 ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM (Instytutu Żywności i Żywienia 2009) Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie. Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie piramidy. Spożywaj codziennie przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych takich jak jogurty, kefiry, maślanka, sery. Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy – mięso, ryby, jaja. Uwzględniaj też nasiona roślin strączkowych. Zdrowie dzieci

12 ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM (Instytutu Żywności i Żywienia 2009) Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce. Ograniczaj spożycie tłuszczów nasyconych, w szczególności zwierzęcych. Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów. Ograniczaj spożycie słonych produktów. Pij codziennie odpowiednią ilość wody. Bądź codziennie aktywny fizycznie - ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową postawę. Zdrowie dzieci

13 Autorem terminu „witamina” (łac. vita – życie, amina – związek chemiczny zawierający grupę aminową był polski biochemik Kazimierz Funk ( ).

14 Zdrowie dzieci

15

16

17 DZIĘKUJĘ dr hab. prof. UJK Jacek Wilczyński Instytut Fizjoterapii Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Pogodnych Świąt Bożego Narodzenia


Pobierz ppt "Czy w diecie dzieci potrzebne są suplementy ? dr hab. prof. UJK Jacek Wilczyński Instytut Fizjoterapii Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach"

Podobne prezentacje


Reklamy Google