Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Badanie mediów społecznościowych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Badanie mediów społecznościowych"— Zapis prezentacji:

1 Badanie mediów społecznościowych
Gender and safety on the internet Anna Dryjańska, Fundacja Feminoteka asysta Aleksandra Sontowska

2 Metodologia 32 profile na Facebooku wybrane przypadkowo z najpopularniejszych stron fanowskich w Polsce (socialbakers.com) 16 dziewcząt i 16 chłopców w wieku 14-20 lat analiza treści wszystkie profile przebadane z pozycji osoby nieznajomej

3 Rzadko zdarzały się osoby, które swobodnie udostępniały swój numer telefonu

4 Jednak na podstawie dostępnych w profilu danych często można ustalić związki rodzinne

5 Obce osoby są w stanie ustalić status „związkowy” młodej osoby

6 Nawet jeśli w karcie informacji ukryta jest informacja o szkole, to często zdradza ją publicznie dostępna informacja o przynależności do grupy

7 Listy znajomych są dostępne dla obcych osób

8 Zainteresowania młodych ludzi są widoczne dla wszystkich

9 Dziewczęta częściej niż chłopcy ujawniają na Facebooku romantyczne zainteresowania

10 Młodzi ludzie dzielą się także swoimi zdjęciami z dzieciństwa

11 Zdjęcia profilowe dziewcząt często przedstawiają je z ustami ułożonymi w tzw. „dziubki”

12 Odrębna kategoria zdjęć profilowych: belieber, czyli nastolatka „wierząca” w piosenkarza Justina Biebera

13 Dziewczęta eksponują swoje ciała upozowane w seksualny sposób

14 Ale piersi eksponują również chłopcy, którzy jednak nie wdzięczą się do kamery

15 Chłopcy którym daleko do takich sylwetek ozdabiają swoje profile fotografiami „twardzieli”

16 Dziewczęta zamieszczają zdjęcia sugerujące związki seksualne między kobietami

17 Ale chłopcy są ostentacyjnie homofobiczni wobec innych chłopców

18 Homofobia wyrażana jest w sposób nieskrępowany i pod byle pretekstem

19 Chłopcy na zdjęciu w tle często eksponują zainteresowanie piłką nożną

20 Dziewczęta mają bardziej różnorodne tła, w tym te o charakterze erotycznym

21 Ale zdarzają się także tła z mocnym przesłaniem

22 Kopalnią wiedzy o młodych są publicznie dostępne odpowiedzi na pytania

23 Nie trzeba znać młodej osoby by dowiedzieć się, co dzieje się u niej w domu i w szkole

24 Wszyscy mogą dowiedzieć się, w jakim stanie emocjonalnym jest młoda osoba

25 Chłopcy też nie robią tajemnicy ze swoich przeżyć uczuciowych

26 Pojawiają się też postawy kontestacyjne wobec instytucjonalizacji okazywania uczuć

27 Dzień Kobiet budzi ambiwalentne reakcje – tu są klasyczne życzenia

28 A tu szarmancki brak życzeń

29 Dzień Kobiet – pół żartem, pół serio

30 Dzień Kobiet - dziewczyny jako alternatywa wobec masturbacji

31 Uroda jest niezwykle ważną kwestią

32 Tzw. słitfocie służą zaprezentowaniu własnej atrakcyjności

33 Reakcje na słitfocie (samojebki) są sprawdzianem popularności towarzyskiej

34 Słitfocie są linkowane przez znajomych do stron zbierających zdjęcia osób uznanych za ładne

35 Ta słitfocia zebrała niemal 200 lajków

36 Jednak reakcje na słitfocię nie zawsze są przychylne
Jednak reakcje na słitfocię nie zawsze są przychylne. Tu przykład nękania w sieci jednej dziewczyny przez drugą, któremu przyklaskują znajomi

37 Młodzi ludzie niezależnie od płci nie kryją swojej aprobaty dla nadużywania alkoholu

38 Palenie, picie i branie narkotyków przez młodzież nie jest już nawet tajemnicą poliszynela

39 Dziewczyny przejmują chłopięce atrybuty – przeklinają, chcą uchodzić za groźne

40 Szkoła jest w oczywisty sposób jednym z głównych tematów wpisów nastolatków

41 Dziewczęta zamieszczające „dziubkowe” zdjęcia potrafią być autoironiczne

42 Uprzedmiotowienie kobiet często jest wyrażane w żartobliwej konwencji

43 Chłopcy dyscyplinują swoich kolegów, by nie odbiegali od heteronormatywnej męskości

44 Wśród młodych osób popularne są łańcuszki służące nawiązaniu kontaktu z rówieśnikami i potwierdzeniu atrakcyjności towarzyskiej

45 Komentarze nierzadko mają charakter obrazkowo – tekstowy
Komentarze nierzadko mają charakter obrazkowo – tekstowy. Młodzież obraca w żart popkulturę, ale też wstrząsającą dokumentację katastrof humanitarnych

46 Jeśli już młodzież zamieszcza jakieś artykuły, to są to zazwyczaj teksty dotyczące relacji damsko-męskich i seksualności

47 Młodzież (1/2) Wygląd jest podstawą pozycji w grupie Muzyka jest ważna
Ustawienia prywatności są dziurawe Komentarze to często jedno zdanie, emotikony lub obrazki Słitfocie to sposób na animację interakcji i potwierdzenie własnej wartości

48 Dzieli się swoimi przeżyciami i nastrojami z całym światem
Młodzież (2/2) Dzieli się swoimi przeżyciami i nastrojami z całym światem Lubi używać aplikacji, które polegają na odpowiadaniu na pytania osobiste Nie ukrywa, że alkohol, papierosy i narkotyki to używki popularne wśród młodych Incydenty cyberagresji zdarzają się, ale rzadko w sposób publiczny, na wallu Wszem i wobec ogłasza informacje o wejściu w heteroseksualny związek, milczy o związkach jednopłciowych

49 Gender Dziewczęta Częściej zamieszczają słitfocie, pozują z ustami ułożonymi w dziubek Równają do chłopców wulgarnym słownictwem Eksponują zainteresowanie muzyką i różnymi innymi sprawami Podkreślają przynależność do grupy rówieśniczej Heteroseksualistki zamieszczają zdjęcia homoerotyczne Chłopcy Publikują zdjęcia swojej muskulatury, nie wdzięczą się do kamery Ich wygląd jest oceniany, a oni sami nazywani są „dupeczkami Eksponują zainteresowanie piłką nożną (czynne lub bierne) i muzyką Ostentacyjnie i pod byle pretekstem okazują homofobię wobec mężczyzn

50 Wnioski Pozorna ochrona prywatności
Choć rzadko zdarzają się sytuacje, że ktoś ujawnia swój numer telefonu, to wiele ważnych informacji można zebrać sprawdzając przynależność do grup lokalnych i grup zainteresowań. Są to dane dostępne nawet dla osoby z zewnątrz, nieznajomej. Gender i orientacja seksualna Zacierają się różnice genderowe – dziewczęta przeklinają, chłopcy są oceniani za wygląd tak jak koleżanki. Mniejszościowe orientacje seksualne są tabu – poklask zdobywają erotyczne zdjęcia par kobiet, ale za to zwykła uprzejmość między chłopcami budzi podejrzenia o homoseksualizm. Chłopcy dyscyplinują się do heteronormatywności.

51 Aneks: „dupeczki” i (czasami) „ciacha”

52 „Sexolatki” to jedno z łagodniejszych określeń nastoletnich dziewcząt
„Sexolatki” to jedno z łagodniejszych określeń nastoletnich dziewcząt. Strona prezentująca półnagie nastolatki szybko zdobywa popularność – niemal osób w 4 dni

53 Popularniejsze określenie na dziewczęta i młode kobiety to „dupeczki”
Popularniejsze określenie na dziewczęta i młode kobiety to „dupeczki”. Istnieje dużo popularnych polskojęzycznych stron, które są galeriami kobiecych ciał. „Ruchałbym” czy „jebałbym” to często spotykane komentarze użytkowników. Jako motywacji do uczestnictwa w uprzedmiotowieniu kobiet administratorzy używają m.in. homofobii. Ta strona ma ponad fanów

54 Zdjęcia dziewcząt w wieku lat, często o charakterze erotycznym, są wrzucane (nierzadko bez ich zgody) na strony wprost nazwane „Dupeczki z Gimnazjum X”. Strony te mają od kilkudziesięciu do nawet kilkudziesięciu tysięcy fanów, nie tylko w wieku gimnazjalnym

55 „Wyślij JEJ zdjęcie”

56 „Dupeczki z Technikum” to strona mająca aż 123. 000 fanów
„Dupeczki z Technikum” to strona mająca aż fanów. Administrator zachęca osoby trzecie do wysyłania zdjęć dziewcząt na jego adres . Zdjęcie „Kamili 17 lat” polubiło blisko osób

57 Typowe komentarze do zdjęcia z „dupeczkowej strony”
Typowe komentarze do zdjęcia z „dupeczkowej strony”. Mieszanka uznania (lajki) i agresywnej krytyki zarówno ze strony użytkowników jak i użytkowniczek Facebooka. Warto zwrócić uwagę na symptomatycznie seksistowskie komentarze, np. „Jebałbym, aczkolwiek szmacicho”.

58 Zdjęcia nastolatek pojawiają się na „dupeczkowych” stronach również bez ich wiedzy i zgody

59 Czasami chłopcy i młodzi mężczyźni też są określani mianem „dupeczek”, ewentualnie nazywani są ciachami. Jednak nie można doszukiwać się tu symetrii z uprzedmiotowieniem kobiet w skali zjawiska i reakcjach

60 Odrębną kategorią stron są fanpage typu „Hated” czy „Hated & Spotted”
Odrębną kategorią stron są fanpage typu „Hated” czy „Hated & Spotted”. Są używane jako narzędzie rówieśniczej kontroli społecznej…

61 …ale również mogą służyć cyberprzemocy, np
…ale również mogą służyć cyberprzemocy, np. wyśmiewaniu czyjegoś wyglądu


Pobierz ppt "Badanie mediów społecznościowych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google