Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Weronika Palka Weronika Idzikowska Anna Nowicz Aleksandra Zahorska Maciej CelińskiMałgorzata Ziółkowska Niepełnosprawno ść i choroba przewlekła – implikacje.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Weronika Palka Weronika Idzikowska Anna Nowicz Aleksandra Zahorska Maciej CelińskiMałgorzata Ziółkowska Niepełnosprawno ść i choroba przewlekła – implikacje."— Zapis prezentacji:

1

2 Weronika Palka Weronika Idzikowska Anna Nowicz Aleksandra Zahorska Maciej CelińskiMałgorzata Ziółkowska Niepełnosprawno ść i choroba przewlekła – implikacje społeczne Proces grupowy Dyskryminacja i rola stereotypów Motywowanie, ocenianie i komunikacja z uczniem

3 Niepełnosprawność i choroba przewlekła - implikacje społeczne Implikacje społeczne

4 Orzeczenia o niepełnosprawności dzieci z dysfunkcjami narządów ruchu niesłyszące i niewidome nowotwory cukrzyca schorzenia nerek uczeń niepełnosprawny choroby przewlekłe Implikacje społeczne

5 Chodzi o to, by niepełnosprawność potraktować jak zwykłą cechę człowieka. Nikt z nas nie ma wszystkiego. Niektórzy nie mają zdrowia. Implikacje społeczne

6

7 Jak w praktyce uaktywnić swoje działania wobec swoich uczniów? Proces grupowy: co buduje moją skuteczność na poszczególnych etapach procesu grupowego i w jaki sposób mogę wykorzystać szanse każdego etapu ? Etap formowania, burzy, normowania, działania Proces grupowy

8 PROCES GRUPOWY Formowanie Ludzie zbierają się, analizują cel i wymagania, badają terytorium. Szturmowanie ( Burze) Ludzie walczą o pozycje, testują limity, analizują możliwości, zawierają porozumienia. Ta faza może zawierać element buntu i niechęć do podporządkowania się innym. Normowanie Ludzie zgadzają się na zachowanie kolektywne ( normy), wspólne wartości oraz odpowiedzialność. Teraz odkrywasz, co możesz, a czego nie możesz w obrębie grupy. Działanie Członkowie współpracują ze sobą, aby zrealizować wspólne cele. Proces grupowy

9 FORMOWANIE Najważniejsza potrzeba: stać się jak najszybciej członkiem grupy. Proces grupowy

10 FORMOWANIE – możliwe problemy POWĄTPIEWANIE W SENS GRUPY LUB ZADANIA BRAK ZAANGAŻOWANIA SPRAWDZANIE NAUCZYCIELA ZBYT WIELE GADANIA BRAK ZGODY POSZUKIWANIE PROSTYCH ROZWIĄZAŃ (INNA KLASA, INNI TERMIN, INNI LUDZIE) Proces grupowy

11 FORMOWANIE CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK: Dlaczego tu jesteśmy? Jaki jest nasz cel? Co nasz łączy? Jakie obowiązują zasady współpracy? Czego oczekujemy od siebie wzajemnie? Jakie jest najlepsze i najgorsze z rozwiązań, jeżeli pójdziemy razem w wyznaczonym kierunku? Proces grupowy

12 JAK POSTĘPOWAĆ? Etap formowania Poproś dzieci o przedstawienie się Wyjaśnij, jaki jest cel klasy/ zadania. Zadbaj o integrację Zbierz oczekiwania Wyznacz cele, opracujcie program itp. Pracuj na rzecz zaufania w grupie Ucz słuchania i otwartego komunikowania się Na osobności porozmawiaj z osobami sprawiającymi kłopoty. Proces grupowy

13 SZTURMOWANIE (BURZE) Najważniejsza potrzeba: WYRÓŻNIĆ SIĘ JAKO JEDNOSTKA Proces grupowy

14 SZTURMOWANIE -możliwe problemy KŁÓTNIE BEZ POWODU ZŁOŚĆ NA INNYCH I NA NAUCZYCIELA DYSKUSJE ZASTEPUJĄ DZIAŁANIE TWORZĄ SIĘ PODGRUPY I KAŻDA Z NICH CIĄGNIE W SWOJĄ STRONĘ POJAWIAJĄ SIĘ NIEOCZEKIWANE PROBLEMY Proces grupowy

15 SZTURMOWANIE (BURZE) CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK: Jaką rolę odgrywa każdy z nas I CO JEST WAZNE? Jak bedziemy wyrażać opinie o innych? Jak będziemy radzić sobie z konfliktem i rozbieżnością opinii? Jak radzimy sobie z silnymi emocjami- na przykład czy i jak dawać im wyraz? Proces grupowy

16 JAK POSTĘPOWAĆ? Etap burz Promuj różnorodne punkty widzenia. Koncentruj się na czasie i celach. Duże problemy podziel na mniejsze. Ciesz się nawet z małych sukcesów. Rozmawiaj indywidualnie z uczniami. Pozwól konfliktom ujawnić się. Proces grupowy

17 NORMALIZOWANIE Najważniejsza potrzeba: potwierdzenia swojego miejsca i roli w grupie. Proces grupowy

18 NORMOWANIE Zaczynają tworzyć się utarte ścieżki. Zespół dzieli świat na “nas i ich." Tworzą się podgrupy i każda z nich ciągnie w swoją stronę. Na przeszkodzie stają nieoczekiwane problemy. Proces grupowy

19 NORMOWANIE Co robimy: Modelujemy konstruktywne zachowania. Dbamy o równowagę pomiędzy wsparciem a konfrontacjami. Promujemy zachowania, które zwiększają poziom spójności w grupie. Zwracamy uwagę na rozwój i ugruntowanie norm grupowych. Proces grupowy

20 JAK POSTĘPOWAĆ? Etap normowania Nakłoń klasę do refleksji i samodzielnego rozwiązania nieporozumień. Zmień styl, staraj się bardziej wspierać zespół. Podziel się obowiązkami lidera z innymi. Nalegaj, aby wszyscy wzięli odpowiedzialność za podjęte decyzje. Trzymaj się planu i nie trać z pola widzenia celów. Proces grupowy

21 DZIAŁANIE Najważniejsza potrzeba: realizacja zadań indywidualnych i grupowych Proces grupowy

22 DZIAŁANIE PROBLEMY Z KOMUNIKACJĄ NIEKTÓRZY CZŁONKOWIE ZESPOŁU DZIAŁAJĄ SAMODZIELNIE NIEKTÓRZY UNIKAJA NUDNEJ PRACY BRAK MOTYWACJI Proces grupowy

23 JAK POSTĘPOWAĆ? Etap działania Pozwólcie sobie na ustalenie własnego kursu działania Wprowadź zwyczaj regularnego omawiania spraw. Prowadź swoja klasę w kierunku samodzielności ( do sukscesu czy mistrzostwa?) Proces grupowy

24 DZIAŁANIE CZAS ZNALEŹĆ W KLASIE ODPOWIEDZI NA PYTANIA TAKIE JAK: Jakie są nasze cele? Jak zamierzamy je zrealizować? Na kim spoczywa dane zadanie i jak dana osoba rozumie jego znaczenie? Czy możemy uprzyjemnić przebywanie ze sobą ? Jak można wspierać dzieci w ich zadaniach? Kto wykazuje wysokie, a kto niskie zaangażowanie w sprawy klasy? Jak wygląda współpraca? Czy klasa rzeczywiście koncentruje się na działaniu? Proces grupowy

25 mecz piłki nożnej Stereotypy

26

27 Zawsze nieprzygotowany; Leń; Rozkojarzony Zaniedbany Zdolny leń … Stereotypy

28 Komunikaty narzucające nam określone role: Znowu jesteś nieprzygotowany Jak zwykle ty … Jesteś leniwy / wredny / niezorganizowany … Nie wiem jak zdasz ten egzamin / jak sobie poradzisz z … Znowu się nie popisałeś Stereotypy

29 Wyobrażenie o uczniu Komunikat potwierdzający wyobrażenie Zachowanie ucznia zgodne z komunikatem Stereotypy

30 ODDZIEL OSOBĘ OD PROBLEMU PODEJMIJ WYSIŁEK ODCIĘCIA SIĘ OD WYOBRAŻENIA Stereotypy

31 Komunikacja w pracy z uczniami wzmacniamy zachowania pożądane i korygujemy zachowania niepożądanych – chwaląc ucznia wzmacniamy pozytywne zachowania u niego – kiedy wyrażamy krytykę wygaszamy zachowanie niepożądane – aby zachować równowagę powinno stosować się te dwa narzędzia. Tylko wówczas mają one siłę i moc sprawstwa! Komunikacja

32 Ken Blanchard :„Dostajesz od ludzi to, co w nich wzmacniasz” Komunikacja

33 Dostajesz od ludzi to, co w nich wzmacniasz Co to oznacza w praktyce? jeśli chcemy by jakieś zachowanie częściej się powtarzało – doceńmy je np. dajmy pozytywną informację zwrotną jeśli chcemy wyeliminować jakieś zachowanie – ukarzmy je tzn. np. dajmy negatywną informację zwrotną Komunikacja

34 Brak wzmocnienia pozytywnego to kara. Co to oznacza w praktyce? Jeśli nie dajemy pozytywnej informacji zwrotnej, myśląc sobie np.: że to normalne, że ludzie czy uczniowie robią swoją pracę dobrze i nie należy ich za to chwalić, to tak naprawdę „wygaszamy „ pożądane zachowanie. Komunikacja

35 Brak wzmocnienia negatywnego to nagroda. Co to oznacza w praktyce? Jeśli nie reagujemy, kiedy coś się nam nie podoba, to tak naprawdę „nagradzamy i wzmacniamy” właśnie takie zachowanie. Nauczyciele powinni pamiętać więc o tym, że dostaniemy od naszych uczniów to co w nich wzmocnimy. Te działania z kolei wpływają motywowanie uczniów do nauki. Komunikacja

36 Ideałem jest motywacja wewnętrzna. Do motywacji wewnętrznej zaliczamy: – Bezinteresowna potrzeba zdobywania i rozumienia wiedzy – Zainteresowanie nauką szkolną – Ambicje – Plany i dążenia życiowe – Przekonanie uczniów o praktycznej przydatności zdobywanej wiedzy Składniki motywacji zewnętrznej: – Osobowość nauczyciela – Ocena szkolna – Nagroda i kara – Sytuacja rodzinna ucznia Komunikacja Motywacja

37 Informacja zwrotna pozytywna do ucznia Opis sytuacji Pomogłeś koledze w zadaniu z chemii. Uczucia Podoba mi się, że potrafisz cierpliwie tłumaczyć. Oczekiwania Chciałabym, abyś pomógł czasem Karolowi. Rezultaty Sprawdzisz się jako „nauczyciel”, pomożesz mu poprawić oceny i wtedy częściej będziecie mogli grać w piłkę po szkole. Komunikacja

38 Informacja zwrotna negatywna do ucznia Opis sytuacji Często się zdarza, że przerywasz lekcję i mówisz nie na temat. Uczucia Irytuje mnie to, bo lekcja jest niedokończona i musicie pracować sami w domu. Oczekiwania Zależy mi na tym, żebyś wypowiadał się na zadany temat. Rezultaty Poprawi to nasze relacje i oboje będziemy zadowoleni ze współpracy. W innym przypadku będę zmuszona zostawiać Cię po lekcjach na rozmowę. Komunikacja

39 Informacja zwrotna do rodzica Opis sytuacji Bożenka nie czyta lektur szkolnych. Uczucia Zależy mi, żeby Pani córka mogła czynnie uczestniczyć w lekcji i żeby miała dobre oceny. Oczekiwania Jak moglibyśmy to rozwiązać? (Czekamy na propozycje rodzica.) Rezultaty (Omawiamy konsekwencje zmiany lub braku zmiany zachowania córki.) Komunikacja

40 DZIĘKUJEMY!


Pobierz ppt "Weronika Palka Weronika Idzikowska Anna Nowicz Aleksandra Zahorska Maciej CelińskiMałgorzata Ziółkowska Niepełnosprawno ść i choroba przewlekła – implikacje."

Podobne prezentacje


Reklamy Google