Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego Cele: uświadomienie uczestnikom tego, czym jest ocenianie szkolne i komu służy, przedstawianie założeń

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego Cele: uświadomienie uczestnikom tego, czym jest ocenianie szkolne i komu służy, przedstawianie założeń"— Zapis prezentacji:

1 Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego Cele: uświadomienie uczestnikom tego, czym jest ocenianie szkolne i komu służy, przedstawianie założeń oceniania kształtującego, zapoznanie z elementami oceniania kształtującego, praktyczne zastosowanie OK na lekcjach r. Małgorzata Roszak, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 1

2 Atmosfera sprzyjająca uczeniu się Co motywuje uczniów do nauki: rywalizacja czy docenianie ich wysiłku? Czy zła ocena powoduje, że uczniowie zaczynają się uczyć? Jaka jest rola nauczyciela w budowaniu atmosfery pracy w klasie? r. Małgorzata Roszak, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 2

3 Elementy oceniania kształtującego Cele lekcji, czyli po co ja tego uczę moich uczniów Po co ja uczę tego moich uczniów? Do czego przyda im się ta wiedza? Jak wykorzystają ją w przyszłości? Co będą umieć po mojej lekcji? r. Małgorzata Roszak, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 3

4 Elementy oceniania kształtującego Nacobezu, czyli na co będę zwracał uwagę Uczeń: Czuje się bezpieczny, nauczyciel nie zaskoczy go dodatkowym kryterium oceny; Stara się zwracać uwagę na to, co będzie oceniane; Wie, co powinno znaleźć się w pracy/sprawdzianie; Jest zainteresowany komentarzem nauczyciela. Nauczyciel: Zastanawia się i analizuje sens zadań zadawanych uczniom na sprawdzianach; Dostosowuje zadania na sprawdzianie do podanego wcześniej nacobezu; W czasie sprawdzania prac uczniowskich skupia się tylko na tym, co zapowiadał; Ma mniej skarg uczniów i rodziców dotyczących oceny pracy r. Małgorzata Roszak, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 4

5 Elementy oceniania kształtującego Praca z rodzicami, czyli szukamy sprzymierzeńców Czego się dzisiaj nauczyłeś? Liczba ocen nie świadczy o wiedzy i umiejętnościach uczniów! r. Małgorzata Roszak, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 5

6 Elementy oceniania kształtującego Pytania kluczowe, czyli pobudzamy twórcze myślenie Pokazują uczniom szerszą perspektywę zagadnienia; Są ściśle związane z celami lekcji; Dotyczą głównej problematyki lekcji; Mają spowodować zainteresowanie ucznia tematem r. Małgorzata Roszak, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 6

7 Elementy oceniania kształtującego Technika zadawania pytań, czyli jak pytać uczniów W jaki sposób zadawać uczniom pytania? Jak długo czekać na odpowiedź? Którego z uczniów prosić o odpowiedź? Jak wykorzystać błędne odpowiedzi? r. Małgorzata Roszak, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 7

8 Elementy oceniania kształtującego Informacja zwrotna, czyli nasze postępy Dobra informacja zwrotna zawiera: + + wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia -odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia Δ wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej r. Małgorzata Roszak, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 8

9 Elementy oceniania kształtującego Ocena koleżeńska, czyli bez rywalizacji Czy uczniowie mogą się wzajemnie uczyć? Jak uczyć oceny koleżeńskiej? Czy uczniowie mogą uczyć się od siebie nawzajem? r. Małgorzata Roszak, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 9

10 Elementy oceniania kształtującego Samoocena uczniowska, czyli umiem się uczyć Techniki samooceny: Świateł drogowych Zdań podsumowujących TAK-NIE Wiem, czego chciałbym się dowiedzieć, nauczyłem się (WCN) Oceniania trudności Małych kroków Kosz i walizka Test samokontroli r. Małgorzata Roszak, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 10

11 Zdania podsumowujące Dziś nauczyłem/łam się ……… Zrozumiałam/łem, że …………… Przypomniałem/łam sobie, że ……… Zaskoczyło mnie, że ………………… Dziś osiągnęłam/nąłem założony cel, gdyż …………… r. Małgorzata Roszak, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 11

12 Dziękujemy za uwagę! r. Małgorzata Roszak, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin, tel , 12


Pobierz ppt "Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego Cele: uświadomienie uczestnikom tego, czym jest ocenianie szkolne i komu służy, przedstawianie założeń"

Podobne prezentacje


Reklamy Google