Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Etykiety umieszczane na produktach spożywczych stanowią ważną informację o produkcie i pomagają konsumentowi dokonywać świadomych wyborów żywieniowych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Etykiety umieszczane na produktach spożywczych stanowią ważną informację o produkcie i pomagają konsumentowi dokonywać świadomych wyborów żywieniowych."— Zapis prezentacji:

1

2 Etykiety umieszczane na produktach spożywczych stanowią ważną informację o produkcie i pomagają konsumentowi dokonywać świadomych wyborów żywieniowych. Przed zakupem produktu warto więc przeczytać etykietę i dowiedzieć się czy produkt spełnia nasze wymagania.

3

4 W Polsce każdy produkt musi być oznakowany o języku polskim w sposób zrozumiały. Etykiety muszą być nie zsuwalne, a informacje powinny być umieszczone w widocznym miejscu na opakowaniu. Zasady etykiwtowania wprowadziła Unia Europejska z myślą o tym, by konsumenci, poczas robienia zakupów, mogli podejmować świadome decyzje.

5 Skład - jest to spis wszystkich surowców, które zostały użyte w procesie produkcji. Termin przydatności do spożycia - termin, po upływie którego produkt nie powinien być spożywany. Dane producenta lub paczkującego środek spożywczy - można też podawać jedynie dane wprowadzającego produkt na rynek w przypadku, gdy jego działalność jest zarejestrowana na terenie Unii Europejskiej. Oznaczenie partii - najczęściej podawane w formie kodu kreskowego nadanego przez producenta.

6  Nazwa produktu powinna być nazwą rodzajową (np. masło, olej, mąka) – towarzyszyć jej powinna informacja o formie produktu lub sposobie jego przygotowania (np. głęboko mrożony, pasteryzowany). Jeśli produkt poddano promieniowaniu jonizującemu – taka wzmianka również musi znaleźć się na opakowaniu.

7 „Mała czcionka, do tego jakieś tabelki, rysunki, cyferki – nie mam czasu, by bawić się w takie łamigłówki...” Te słowa to wymówka prawie każdego z nas, gdy zostajemy pytane o to, czy czytamy etykiety. Tymczasem te informacje to prawdziwa skarbnica wiedzy, która może uchronić nas przed kupnem kota w worku!

8 Jako konsument masz wiele praw – regulowanych m.in. przez Rozporządzenie w sprawie znakowania środków spożywczych. Zgodnie z nimi producent nie może wprowadzać Cię w błąd, co do jakości, składu i przeznaczenia produktu, który kupujesz – np. składniki, które są pokazane graficznie na opakowaniu powinny widnieć także na liście składników.

9 To pierwsza rzecz która powinna być przec ciebie przeczytana! Dlaczego? Ponieważ często dzieje się tak, że na półkach sklepowych produkty stoją nawet wtedy, gdy data ważności dawno minęła bądź jest przebita i na (tylko) pierwszy rzut oka może się wydawać, że wszystko jest w porządku. A przecież spożycie przeterminowanego produktu może stanowić niebezpieczeństwo dla zdrowia

10 Poza opisem właściwości produktu, producenci coraz częściej umieszczają na opakowaniach symbole, które oznaczają konkretną cechę. Warto się nimi zainteresować i się ich nauczyć, byś z łatwością mógł odróżniać np. pieczywo wieloziarniste od tego z pełnego ziarna.

11 Dzięki wskaźnikowi GDA (z ang. Guideline Daily Amount), oznaczającemu Wskazane Dzienne Spożycie, bez problemu dowiesz się, ile kalorii zawiera dany produkt i jaki procent dziennego zapotrzebowania na energię oraz składniki odżywcze pokrywa jego jedna porcja.

12 Lista składników podawana jest w kolejności od tego składnika, którego jest w produkcie najwięcej, do tego, którego jest najmniej. Dlatego kupując np. sok sprawdź czy to sok z owoców czy o smaku owocowym – może się bowiem okazać, że pomarańcze, z których rzekomo miał być zrobiony, to tak naprawdę woda i aromaty. Pamiętaj też, że na opakowaniu powinna być informacja o ewentualnych alergenach, które występują w produkcie np. mąka pszenna zawierająca gluten.

13 Konsument nie zawsze jest zorientowany, kiedy sprzedawca ponosi odpowiedzialność za sprzedanie wadliwego towaru. Co zrobić, jeżeli towar ma wadę, której nie odkryliśmy w sklepie? Zgodnie z prawem rękojmi, możemy zwrócić wadliwy towar i domagać się jego wymiany na nowy, bez wad.

14 Pierwszy krok, jaki powinien wykonać konsument (np. po zakupieniu towaru, w którym ujawniła się wada) - to zgłoszenie reklamacji w sklepie. Jeśli ona nie zostanie pozytywnie rozpatrzona - dopiero wtedy może zwrócić się o po pomoc do rzecznika konsumentów.

15 Miejscy lub powiatowi interweniują we wszystkich sprawach konsumenckich. Przede wszystkim wtedy, kiedy w zakupionym towarze ujawnia się wada, a poszkodowany konsument nie jest w stanie wyegzekwować swoich praw w wyniku postępowania reklamacyjnego.

16  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) jest centralnym organem administracji rządowej, właściwym w sprawach ochrony konsumentów, ale nie tylko, bo także w sprawach ochrony konkurencji.  Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócić się można wówczas, gdy praktyka dotyka nieograniczonej liczby osób np. zły system obsługi klienta, wprowadzająca w błąd reklama, nieprawdziwa informacja na opakowaniu produktu, ukryte wady przedmiotu  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Plac Powstańców Warszawy Warszawa tel.: Konsumentom, których prawa zostały naruszone, pomagają:

17 wykonuje zadania powiatu (lub miasta) w zakresie ochrony interesów konsumentów. Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej Pl. Powstańców Warszawy Warszawa tel.: fax:

18 Kluby Federacji znajdują się w 48 miastach na terenie całej Polski. Do takiego klubu można się zwrócić osobiście lub zadzwonić. Jeżeli sprawa jest bardziej skomplikowana i nie wystarczy telefoniczna porada, prawnicy federacji mogą podjąć bezpośrednią interwencję - np. zwrócić się do nieuczciwego sprzedawcy i wykazać mu, że postąpił niezgodnie z przepisami. Rada Krajowa Federacji Konsumentów Plac Powstańców Warszawy Warszawa tel.: fax: konsumentow.org.pl konsumentow.org.pl

19 Karolina Wielosik Klaudia Janus Paulina Jabłońska

20 Korzystałyśmy ze stron : moze-pomoc-rzecznik-konsumenta-poradnik,2,id,t,sa.html


Pobierz ppt "Etykiety umieszczane na produktach spożywczych stanowią ważną informację o produkcie i pomagają konsumentowi dokonywać świadomych wyborów żywieniowych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google