Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Postmodernistyczna architektura. Polska Marek Budzyński: Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, Sąd Najwyższy w Warszawie Projekt Świątyni Opatrzności.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Postmodernistyczna architektura. Polska Marek Budzyński: Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, Sąd Najwyższy w Warszawie Projekt Świątyni Opatrzności."— Zapis prezentacji:

1 Postmodernistyczna architektura

2 Polska Marek Budzyński: Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, Sąd Najwyższy w Warszawie Projekt Świątyni Opatrzności Bożej Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego na Ursynowie Irato Isozaki, Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Mangha w Krakowie

3 Daniel Libeskind, wieżowiec Złota 44 Zaha Hadid, projekt wieżowca obok Marriota w Warszawie

4 M.Budzyński, świątynia Opatrzności Bożej

5

6

7 Biblioteka Uniwersytecka

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19 Sąd Najwyższy

20

21 Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego

22 Akademia Muzyczna w Poznaniu

23 Filharmonia w Łodzi

24 Giełda Papierów Wartościowych Warszawa

25 I. Isozaki, Mangha, Kraków

26

27 Bulanda, Mucha, Spichrze, Bydgoszcz

28 Libeskind

29

30 Norman Foster, Metropolitan

31

32 Termin postmodernizm (czyli po-modernizm) ukuł m.in. Charles Jencks (Post-Modern Architecture, 1975), wprowadzony do powszechnego obiegu przez dziennikarzy New York Timesa w 1978 przy okazji prezentacji projektu biurowca AT&T projektu Philipa Johnsona.

33 Philip Johnson, AT&T, Nowy Jork

34 Architektura postmodernistyczna cechuje się pluralizmem i złożonością architektura powinna zależeć od kontekstu, nastroju czy wreszcie osobistych upodobań architekta i inwestora.

35 Występuje w niej wiele równoległych tendencji, np. high-tech, dekonstruktywizm, historyzująca często eklektyzujące nawiązywanie do form historycznych, dekoracyjność stylistyczny pluralizm. W postmodernizmie elewacja traktowana jest jako odpowiednik stroju u ludzi.

36 Sprzeciw wobec modernizmu - Modernistyczna forma budynku, której sprzeciwiają się postmoderniści, często przybiera formę przypadkową, zaprojektowaną bez jakichkolwiek uwarunkowań kulturowych i przywołującą inne treści od zamierzonych (np. biura kojarzące się raczej z fabryką czy kościoły z biurowcem).

37 Modernistyczne hasła form follows function – forma podąża za funkcją (Louis Sullivan) i less is more – mniej znaczy więcej (Mies van der Rohe) zastąpiono hasłami form follows fiction i less is bore, co oznacza forma podąża za fikcją i im mniej tym nudniej.

38 Architekci high-tech Norman Foster Nicholas Grimshaw Renzo Piano Richard Rogers

39 Renzo Piano, Centrum George Pompidou

40

41 Norman Foster

42 Norman Foster, SwissReHQ, ogórek, Londyn

43

44 Wnętrze British Museum

45 Reichstag, Berlin

46

47 City Hall, Londyn

48

49 Stadion Wembley

50 Wiadukt Tysiąclecia, Francja

51

52 Architektura high-tech (również hi-tech) - kierunek w architekturze, skupia się na intensywnym wykorzystaniu nowych technologii zarówno w konstrukcji budynków, jak i w ich wyposażeniu technicznym. Elementy techniczne, szczególnie powtarzalne (jak np. żaluzje czy baterie słoneczne), stanowią rodzaj nowoczesnego ornamentu.

53 Renzo Piano, lotnisko Kasai, Japonia

54

55

56

57

58 Renzo Piano

59 Potsdamer Platz

60 Potsdamer Platz, Bahn Tower

61 Kolhoff Tower

62 Helmut Jahn, Centrum Sony

63

64

65 Kościół San Giovanni il rotondo

66

67 Centrum Paula Klee, Berno

68

69

70 Richard Rogers, katedra Milenium, Londyn

71 Europejski Trybunał Sprawiedliwości, Strasburg

72 Nicolas Grimshaw, osiedle Camden Town, Londyn

73 Postmodernizm to styl architektoniczny odwołujący się do archetypu – wzoru i reminiscencji – pamięci nie naśladuje zazwyczaj konkretnego stylu, lecz swobodnie łączy zapożyczone motywy z własnymi pomysłami twórców i uwarunkowaniami funkcji.

74 Niekiedy określa się go jako manieryzm modernizmu. Używane są ornament i symbol, Środkami kształtowania architektury stają się absurd, ironia, zaskoczenie.

75 Charles W. Moore, Piazza dItalia, Nowy Orlean

76 Dekonstruktywizm - późne lata 80. XX wieku Cechy charakterystyczne: fragmentacja, zainteresowanie manipulacją dotyczącą powierzchni lub pokrycia konstrukcji, krzywoliniowymi kształtami.

77 Końcowy efekt wizualny - stymulująca nieprzewidywalność i kontrolowany chaos. Architekci: Frank Ghery, Daniel Libeskind, Rem Koolhaas, Peter Eisenman, Zaha Hadid oraz Bernard Tschumi.

78 Daniel Liebeskind

79 Imperial War Museum, Massachusets

80 Felix Nissenbaum Museum, Osnabrück

81

82 Muzeum Żydowskie w Berlinie

83

84 Frank Gehry

85 Frank Gehry Muzeum Guggenheima, Bilbao

86 Piesek, Jeff Koons

87 Tańczący dom (Ginger i Fred), Praga

88 Weissman Museum, Minesota

89 Budynki na uniwersytecie Mit, Massachusets

90 Peter Eisenman, Pomnik Holocaustu, Berlin

91 Wexner center, Columbus, Ohio

92 Stadion Cardinals, Fenix, Arizona

93 Rem Koolhaas, Casa la Musica

94 Ambasada Holandii, Berlin

95 Biblioteka, Seattle

96 Mario Botta, Watari Muzeum Sztuki

97 Muzeum Sztuki, San Francisco

98 Zaha Hadid

99 Zaha Hadid, Budynek BMW, Lipsk

100 Reggio Calabria, Centrum Polifunzionale Lungomare, Włochy

101 Muzeum w Ordrup, Dania


Pobierz ppt "Postmodernistyczna architektura. Polska Marek Budzyński: Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, Sąd Najwyższy w Warszawie Projekt Świątyni Opatrzności."

Podobne prezentacje


Reklamy Google