Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka."— Zapis prezentacji:

1 Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka

2 Warunek rozwoju OPIEKUN NIEMOWLĘ POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA

3 2-5 m.ż. Faza preobiektualna (przed utworzeniem reprezentacji nie-Ja) Dziecko dąży do stworzenia więzi symbiotycznej Brak poczucia odrębności - poczucie jedności (potrzeba) Dualna jedność o wspólnej wobec świata zewnętrznego granicy (niezależność od świata zewnętrznego) Możliwe stopniowe dojrzewanie funkcji psychicznych Obiekt częściowy Obiekt na usługach Ja, ale obiekt istnieje (b. istotne!) Warunek rozwoju

4 Rezultat OPIEKUN NIEMOWLĘ CIEKAWOŚĆ

5 FAZA I OPIEKUN DZIECKO ŚWIAT ZEWNĘTRZNY

6 Przeciętnie od ok. 6 m.ż. Otwieranie się na świat zewnętrzny, ekscytacja Możliwe dzięki ufnej więzi (bezpiecznej) Zwiększenie zakresu uwagi, kierowanie aktywności na zewnątrz Psychiczne narodziny Różnicowanie (Ja vs mama; mama vs inni) Lęk przed obcymi Lęk przed rozdzieleniem z mamą Obiekty przejściowe Zabawa w a kuku FAZA I

7 FAZA II OPIEKUN DZIECKO

8 Przeciętnie m.ż. Eskalacja zdolności ruchowych Dalsze różnicowanie siebie od mamy (ciało) Rozwój autonomii (poczucie wszechmocy) Dziecko rodzi się jako Osoba Eksploracja: romans ze światem Podwyższony nastrój/ endorfiny Zainteresowanie obcymi Możliwe tylko, jeśli dziecko przekonane o dostępności mamy FAZA II

9 FAZA III OPIEKUN DZIECKO ŚWIAT ZEWNĘTRZNY

10 Przeciętnie 15 m.ż. – 2 r.ż. Uświadomienie sobie własnych ograniczeń Wstydliwość Ponownie lęk separacyjny Zwiększenie świadomości znaczenia innych osób Konflikt potrzeb zależnościowych i autonomicznych Gwałtowne, skrajne emocje (Sam! Ale nie potrafi…) Ambiwalencja FAZA III

11 FAZA IV OPIEKUN DZIECKO

12 Przeciętnie /36 m.ż. Osiągnięcie indywidualności Używanie zaimka Ja Rozwój emocjonalnej stałości obiektu (internalizacja) – Utrzymywanie obrazu nieobecnej mamy – Rozwój myślenia symbolicznego (coś zastępuje coś innego) – Stabilna reprezentacja Ja i nie-Ja (teoria umysłu) FAZA IV

13 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka."

Podobne prezentacje


Reklamy Google