Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PROJEKT GIMNAZJALNY UCZNIÓW KLASY 2B WPŁYW AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ NA ZDROWIE CZŁOWIEKA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PROJEKT GIMNAZJALNY UCZNIÓW KLASY 2B WPŁYW AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ NA ZDROWIE CZŁOWIEKA."— Zapis prezentacji:

1 PROJEKT GIMNAZJALNY UCZNIÓW KLASY 2B WPŁYW AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ NA ZDROWIE CZŁOWIEKA

2 Aktywność ruchowa – to niezbędna ilość ruchu – ćwiczeń fizycznych – potrzebna do rozwoju i zachowania zdrowia każdego człowieka. Prawidłowy przebieg procesów fizjologicznych i metabolicznych uwarunkowany jest koniecznością zapewnienia organizmowi człowieka optymalnej lub przynajmniej minimalnej ilości ruchu.

3 Światowa Organizacja Zdrowia w swej konstytucji z 1946 roku określiła zdrowie jako pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny, a nie wyłącznie brak choroby lub niedomagania". W ostatnich latach definicja ta została uzupełniona o sprawność do prowadzenia produktywnego życia społecznego i ekonomicznego a także wymiar duchowy.

4 Brak ruchu powoduje zaburzenia procesów metabolicznych i ma również ujemny wpływ na psychikę oraz zdolność odreagowania stresów. Naturalna potrzeba ruchu, największa w dzieciństwie, z wiekiem maleje, lecz ciągle pozostaje ważnym czynnikiem utrzymania zdrowia, młodości i zapobiegania wszystkim chorobom cywilizacyjnym, wynikającym z zaburzeń przemiany materii - (cukrzycy, miażdżycy, chorobom serca i układu krążenia).

5 Brak odpowiedniej aktywności ruchowej wynika z wychowania, braku nawyków rekreacyjnego uprawiania sportu. Powodem braku ruchu jest przeciążenie pracą zawodową, ograniczenia finansowe i organizacyjne, spędzanie wolnego czasu przed telewizorem lub komputerem, brak powszechnej mody na uprawianie ćwiczeń ruchowych.

6 AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Jest nieodłącznym atrybutem życia człowieka. Wynika z wrodzonych potrzeb organizmu i nabytych umiejętności. Jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia. Poprawia stan naszego zdrowia i samopoczucie.

7 ZDROWOTNE ELEMENTY AKTYWNOŚĆI FIZYCZNEJ

8 Korzyści płynące z aktywności fizycznej: - podczas wysiłku fizycznego w naszym organizmie wytwarzane są endorfiny – neuroprzekaźniki ( zwane hormonami szczęścia), które powodują doskonały nastrój - zwiększa się ogólny przepływ krwi dostarczanej w odpowiedniej ilości do tkanek powodując w nich wzrost metabolizmu

9 powoduje pozytywne zmiany czynnościowe w obrębie układu krążenia: - zwolnienie spoczynkowej częstości skurczów serca, czyli – u osoby zdrowej – zwolnienie tętna, - wpływa na wartość ciśnienia tętniczego (wartość ciśnienia skurczowego i rozkurczowego u osób wytrenowanych są istotnie niższe, od wartości stwierdzonych u osób nie ćwiczących)

10 powoduje pozytywne zmiany czynnościowe w obrębie układu krążenia (c.d.): - zwiększenie wewnętrznej średnicy tętnic oraz naczyń krwionośnych, - obniżenie stężenia cholesterolu, - zmniejszenie ryzyka tworzenia się zakrzepów,

11 - zwiększa masę kości i stopień ich mineralizacji, zapobiegając w wieku młodym wadom postawy a w wieku średnim i podeszłym zapobiega dolegliwościom bólowym kręgosłupa i osteoporozie - poprawia koordynację nerwowo-mięśniową - powoduje zmiany biochemiczne i fizjologiczne – np. w wydzielaniu hormonów (np. zmniejszenie wydzielania i stężenia we krwi insuliny obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę) - zapobiega przybieraniu na wadze, powoduje zmniejszenie tkanki tłuszczowej; przyspiesza przemianę materii

12 - wzrasta pojemność życiowa płuc - zwiększa się przepływ krwi przez szczytowe fragmenty płuc co ułatwia wymianę gazową w płucach - poprawia samopoczucie, jakość snu, łagodzi stresy - zmniejsza się ryzyko zachorowania na niektóre choroby nowotworowe, - zmniejsza się ryzyko przedwczesnej śmierci

13 - znacznie poprawia się odporność organizmu poprzez mobilizację układu immunologicznego. Dla wzmocnienia organizmu najlepsze są sporty wytrzymałościowe: aerobik, pływanie, uprawiane razy w tygodniu. Kilka ćwiczeń pobudzających krążenie może zapobiec rozpoczynającemu się przeziębieniu.

14 Aby aktywność fizyczna przynosiła odpowiednie efekty powinna być systematyczna

15 Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie człowieka jest nieoceniony w profilaktyce chorób cywilizacyjnych

16 Zalecana dla dzieci i młodzieży minimalna dawka aktywności ruchowej to: 1 GODZINA DZIENNIE DOWOLNEGO TYPU RUCHU O ZWIĘKSZONEJ INTENSYWNOŚCI

17 Obserwuje się obecnie zarówno u młodzieży jak i u dorosłych tendencję do ograniczania aktywności ruchowej Winą za to należy obciążyć zdobycze cywilizacji takie jak: samochód, TV, komputer, zapewniające wygodną i nie męczącą rozrywkę.

18 Jedynie 10% dziewcząt i 20% chłopców uprawia jakąś dyscyplinę sportową.

19 Obecnie uważa się, że brak aktywności fizycznej to jeden z głównych powodów epidemii otyłości. W podjęciu regularnych ćwiczeń osobom otyłym najbardziej przeszkadza: - brak czasu, - poczucie zawstydzenia, - niemożność wykonywania intensywnych ćwiczeń, - brak satysfakcji z ćwiczeń.

20 Mała aktywność fizyczna i często niewłaściwa dieta sprzyjają: - pogorszeniu wydolności organizmu - wadom postawy ciała - nadwadze i otyłości

21 Nasze działania miały na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie: czy aktywność fizyczna ma wpływ na zdrowie człowieka – nie tylko w teorii. Przeprowadziliśmy więc doświadczenie, w którym brali udział uczniowie uprawiający sport i nie uprawiający sportu.

22 Oto wyniki naszych badań: Oto wyniki naszych badań: - pomiar tętna Uczniowietętno przed wysiłkiem po wysiłku bezpośrednio po wysiłku po 5 min. po 10 min. po 15 min. po 20 min. po 25 min. po 30 min. po 35 min. nie uprawiający sportu uprawiający sport

23 - pomiar ciśnienia uczniowie przed wysiłkiem bezpośrednio po wysiłku po 5 min. po 10 min. po 15 min. po 20 min. po 25 min. po 30 min. nie uprawiający sportu 1.130/70180/80160/80150/80145/80130/75130/70125/ /80140/80145/80140/80130/70 120/70120/ /70160/70150/70140/70 130/70120/ /70160/80 140/75130/70130/65120/65120/ /60150/80145/80130/75130/70125/60120/60 uprawiający sport 1.120/60145/70125/60120/ /60140/60110/ /60125/60110/ /50140/80115/70110/60110/ /60130/70115/60120/60

24 Obserwacje Obserwacje Zaobserwowaliśmy że: - tętno a) u uczniów uprawiających sport tętno przed wysiłkiem jest niższe i jego wartości są mniej zróżnicowane b) u uczniów uprawiających sport tętno szybciej wraca do wartości sprzed wysiłku, a u jednej z uczennic nie uległo zmianie -ciśnienie a) u uczniów uprawiających sport ciśnienie przed wysiłkiem jest niższe i jego wartości są mniej zróżnicowane b) u uczniów uprawiających sport ciśnienie szybciej wraca do wartości sprzed wysiłku,

25 Wnioski: aktywność fizyczna ma korzystny wpływ na zdrowie człowieka – dzięki przeprowadzonemu eksperymentowi potwierdziliśmy, że takie parametry jak tętno i ciśnienie krwi u osób regularnie uprawiających sport są niższe, a po wykonaniu wysiłku szybciej wracają do normy.

26 Bibliografia: - Słownik Encyklopedyczny Biologia, Wyd. Europa Biologia Człowiek Wplyw-aktywnosci-ruchowej-na-organizm-czlowieka fizycznej-na-zdrowie-czlowieka/ - Lucyna Kożuch Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie człowieka - - Podstawy teoretyczne programu Trzymaj formę Poradnik dla nauczycieliBiologiaCzłowiek

27 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "PROJEKT GIMNAZJALNY UCZNIÓW KLASY 2B WPŁYW AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ NA ZDROWIE CZŁOWIEKA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google