Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zachodzą zmiany w wydzielaniu i działaniu hormonów. Przykładem jest wpływ treningu na wydzielanie i stężenie we krwi insuliny. Zmniejszenie wydzielania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zachodzą zmiany w wydzielaniu i działaniu hormonów. Przykładem jest wpływ treningu na wydzielanie i stężenie we krwi insuliny. Zmniejszenie wydzielania."— Zapis prezentacji:

1

2

3

4

5 Zachodzą zmiany w wydzielaniu i działaniu hormonów. Przykładem jest wpływ treningu na wydzielanie i stężenie we krwi insuliny. Zmniejszenie wydzielania tego hormonu pod wpływem aktywności ruchowej ma doniosłe znaczenie fizjologiczne - zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju cukrzycy i nadciśnienia (lepsza regulacja poziomu cukru we krwi). Lepsza eliminacja zbędnych produktów przemiany materii, Poprawa składu lipidów – mniej złego, więcej dobrego cholesterolu.

6 lepsze wykorzystanie pojemności płuc, wzmocnienie mięśni oddechowych, sprawniejsze oczyszczenie oskrzeli.

7 ćwiczenia fizyczne, szczególnie z obciążeniem kości kończyn, zapobiegają osteoporozie i sprzyjają uwapnianiu kości dzięki czemu są bardziej elastyczne oraz odporne na złamania, ćwiczenia fizyczne, szczególnie z obciążeniem kości kończyn, zapobiegają osteoporozie i sprzyjają uwapnianiu kości dzięki czemu są bardziej elastyczne oraz odporne na złamania, poprawia się zakres ruchu w stawach oraz ich większa odporność na urazy, poprawia się zakres ruchu w stawach oraz ich większa odporność na urazy, mięśnie stają się bardziej wytrzymałe i silniejsze, mogą dłużej i lepiej pracować, mięśnie stają się bardziej wytrzymałe i silniejsze, mogą dłużej i lepiej pracować, mięśnie zapewniają prawidłowy stan napięcia –lepszą, sprężystą sylwetkę. mięśnie zapewniają prawidłowy stan napięcia –lepszą, sprężystą sylwetkę.

8 poprawa ukrwienie mózgu, poprawa procesów koncentracji, uwagi i funkcji intelektualnych! lepsza koordynacja ruchowa, szybszy refleks, poprawa obrazu własnego JA, satysfakcja z własnej sprawności, łatwiejsze radzenie sobie ze stresem, odwaga, optymizm

9 odpowiednio dobrane ćwiczenia fizyczne wraz z dietą stanowią podstawę terapii otyłości, długotrwały(powyżej 30) i umiarkowany wysiłek fizyczny sprzyja pozbyciu się nadmiaru tkanki tłuszczowej poprawa trawienia, normalizacja apetytu, młodszy wygląd, opóźnienie procesów starzenia tkanek i narządów.

10 poprawę ogólnej sprawności fizycznej, obniżenie ciśnienia tętniczego, zwiększenie ilości masy kostnej, utrzymanie prawidłowej masy ciała, nasilenie spalania kalorii, obniżenie stężenia złego cholesterolu (LDL) we krwi, zwiększenie stężenie dobrego cholesterolu (HDL) we krwi, wzmożone działanie układu immunologicznego organizmu, przez co stajemy się bardziej odporni na przeziębienia i inne choroby, poprawę kondycji psychicznej i wzrost poczucia własnej wartości, zmniejszenie uczucia niepokoju i depresji.

11 CHOROBĘ NIEDOKRWIENNĄ SERCA CHOROBĘ NIEDOKRWIENNĄ SERCA NADCIŚNIENIE TĘTNICZE NADCIŚNIENIE TĘTNICZE OTYŁOŚĆ OTYŁOŚĆ UDAR MÓZGU UDAR MÓZGU OSTEOPOROZĘ OSTEOPOROZĘ CUKRZYCĘ INSULINOZALEŻNĄ CUKRZYCĘ INSULINOZALEŻNĄ CHOROBY NACZYŃ OBWODOWYCH CHOROBY NACZYŃ OBWODOWYCH NOWOTWORY: NOWOTWORY: PŁUC PŁUC ŻOŁĄDKA ŻOŁĄDKA PIERSI PIERSI PROSTATY PROSTATY OKRĘŻNICY OKRĘŻNICY ODBYTNICY ODBYTNICY

12 AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA, OBOK WŁAŚCIWEJ DIETY, JEST PODSTAWĄ ZDROWEGO STYLU ŻYCIA

13 Nowa piramida zdrowego żywienia nazywana jest także odwróconą piramidą, chociaż nie należy tego traktować dosłownie, ponieważ opiera się ona na starej, aczkolwiek wprowadza bardzo istotne zmiany, oparte właśnie na badaniach makrosubstancji odżywczych – białek, tłuszczów i węglowodanów. W tej piramidzie został po raz pierwszy położony nacisk na aktywność fizyczną, która warunkuje zdrowie, wspomaga właściwe trawienie i spalanie nadmiaru dostarczanej z pokarmem energii, w przeciwnym razie odkładającej się w postaci tkanki tłuszczowej. Oprócz ruchu ważne jest kontrolowanie swojej wagi, pilnowanie by była ona prawidłowa. Warto w tym celu obliczyć swoje BMI, wspólczynnik, który pozwala stwierdzić, czy nasza waga mieści sie w przedziale zdrowej wagi w stosunku do wzrostu

14 Nieodłączną konsekwencją ograniczenia ruchu są choroby zwane chorobami cywilizacyjnymi. Bezczynność ruchowa prowadzi do wielu schorzeń, które nie są groźne jedynie w latach młodzieńczych a ciągną się przez całe życie. Wiele chorób ujawnionych w dorosłym życia czerpie swój początek właśnie z lat szkolnych. Brak ruchu młodego człowieka początkowo objawia się wadami postawy takimi jak skrzywienie kręgosłupa, wadami kończyn czy deformacją stóp. Siedzący tryb życia prowadzi głównie do nadwagi i otyłości, która wpływa ujemnie na układ krwionośny prowadząc do nadciśnienia tętniczego i miażdżycy. Zbyt mała dawka ruchu potęguje również rozwój takich chorób jak cukrzyca, osteoporoza czy astma.

15 Wady postawy Plecy okrągłe Plecy wklęsłe Plecy okrągło-wklęsłe Plecy płaskie Boczne skrzywienie kręgosłupa (skoliozy) Wady kończyn dolnych Kolano koślawe Kolano szpotawe Stopa płaska Stopa płasko-koślawa Stopa wydrążona Nadwaga i otyłość Choroby układu krążenia Miażdżyca Choroba niedokrwienna serca Cukrzyca Osteoporoza Astma

16 pływanie Gimnastyka, fitness Nordic walking Jazda na rolkach Narciarstwo biegowe Jazda na rowerze

17 Ćwiczenia aerobowe [oparte na intensywnej wymianie tlenowej] – przyspieszają prędkość pracy serca i oddychania, poprawiają sprawność serca i płuc. Przykłady: szybki marsz, jogging i pływanie. Ćwiczenia wysiłkowe, kulturystyka i ćwiczenia z obciążeniem – pomagają w budowie i utrzymaniu prawidłowego stanu kości i mięśni poprzez ich pracę przeciwko sile ciążenia. Przykłady: podnoszenie ciężarów. Ćwiczenia równowagi i rozciągające – poprawiają równowagę fizyczną i elastyczność, co zmniejsza ryzyko urazów. Przykłady: delikatny stretching, taniec, joga, sztuki walki i tai-chi.

18 Bardzo ważnym współcześnie problemem zagrażającym zdrowiu człowieka są środki dopingujące. Mogą one oddziaływać na organizm w różny sposób. Zwykle są to substancje wpływające na funkcjonowanie układu nerwowego lub bezpośrednio wpływające na procesy metaboliczne. Zarówno jedne, jak i drugie, zażywane są w celu pobudzenia organizmu, mobilizacji i zwiększenia wytrzymałości.

19 Ich działanie jest złudne, ponieważ podwyższenie aktywności centralnego układu nerwowego i redukcja przykrych stanów napięć psychicznych trwają krótko. Natomiast stałe stosowanie tych środków lub ich nadużywanie prowadzi do zaburzeń i chorób psychicznych. Szkodliwy wpływ zależy oczywiście od samego środka, dawki, sposobu przyjmowania i od osobniczych właściwości danego organizmu. Zawsze jednak skutkiem ich zażywania jest trwała zmienność nastrojów, rozdrażnienie oraz brak koncentracji.

20

21 Jaskólski A.,Podstawy fizjologiczne wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka, Wydawnictwo AWF Wrocław, Wrocław 2002 Starosta W., Ruch w życiu człowieka i jego z naczenie dla zdrowia, Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Supraślu, Encyklopedia Internetowa


Pobierz ppt "Zachodzą zmiany w wydzielaniu i działaniu hormonów. Przykładem jest wpływ treningu na wydzielanie i stężenie we krwi insuliny. Zmniejszenie wydzielania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google