Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Tomasz Surtel. Ruch Towarzyszy człowiekowi od narodzin aż do śmierci.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Tomasz Surtel. Ruch Towarzyszy człowiekowi od narodzin aż do śmierci."— Zapis prezentacji:

1 Tomasz Surtel

2 Ruch Towarzyszy człowiekowi od narodzin aż do śmierci

3 70% komunikacji między ludźmi stanowi tak zwany język ciała, wykorzystując rytm i ruch, człowiek wyraża swoją: Osobowość Myśli Uczucia

4 Brak Otyłości Zdrowie fizyczne Kondycja fizyczna

5 A co z rozwojem psychiki?: Uwaga? Pamięć? Samoocena? Koordynacja wzrokowo – ruchowa?

6 HOLISTYCZNE UJĘCIE CZŁWIEKA CZŁOWIEK CIAŁO FIZYCZNEUMYSŁ NIEFIZYCZNY MÓZG

7 DZIECI unikają zajęć wychowania fizycznego, DZIECI nie mają nawyków uprawiania jakichkolwiek sportów, Rosnąca liczba zwolnień lekarskich

8 ZWOLNIENIA LEKARSKIE liczba zwolnień całorocznych sięga 12-14% populacji uczniowskiej. negatywne zjawisko nasila się w klasach starszych zaświadczenia lekarskie w większości przypadków nie posiadają uzasadnienia medycznego

9 Co czwarty uczeń wykazuje odchylenia od prawidłowego stanu zdrowia! problemy chorób nowotworowych latków występują podstawowe czynniki decydujące o zawałach serca, 7% nastolatków ma nadciśnienie tętnicze, 3% podwyższony procent cholesterolu, 1% cierpi na otyłość. W starszych grupach wiekowych wskaźniki te wzrastają dwukrotnie.

10 CHŁOPCY - w wieku przedszkolnym – 6 godz. ruchu, - w wieku młodszym szkolnym – 5 godz. 45 min. ruchu, - w wieku starszym szkolnym – 5 godz. ruchu; DZIEWCZYNKI - w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym – 5 godz. 15 min. ruchu, - w wieku średnim szkolnym – 5 godz., - w wieku starszym szkolnym – 4 i pół godz.

11 RUCH UKŁAD KRWIONO ŚNY UKŁAD RUCHU UKŁAD NERWOWY UKŁAD IMMUNOL OGICZNY UKŁAD HORMONA LNY UKŁAD ODDECHO WY

12 UKŁAD RUCHU aktywność fizyczna wpływa na mineralizacje kośćca; wzrastanie kości u dzieci i młodzieży; zapobiega i koryguje wady postawy; wzmacnia i stabilizuje stawy; wzmacnia przyczepy, ścięgna i wiązadła; zwiększa przekrój i objętość włókien mięśniowych; zwiększa napięcie, siłę i sprężystość mięśni, dzięki czemu organizm lepiej przystosowuje się do różnych obciążeń.

13 UKŁAD KRWIONOŚNY systematyczny trening zwiększa liczbę erytrocytów i hemoglobiny; zwiększa liczbę leukocytów; zwiększa pojemność tlenową krwi; powoduje zwolnienie tętna do uderzeń na minutę; zmniejsza ciśnienie skurczowe krwi; kształtuje ekonomiczniejszą pracę serca.

14 UKŁAD ODDECHOWY aktywność ruchowa zwiększa pojemność życiową płuc; zwiększa głębokość oddechu a także zużycie tlenu i pułap tlenowy o około 25%; zmniejsza liczbę oddechów na minutę; zmniejsza wielkość długu tlenowego.

15 UKŁAD NERWOWY ćwiczenia fizyczne pobudzają dojrzewanie ośrodków ruchowych w mózgu przyspieszając tym rozwój motoryczności; powodują wzrost szybkości przewodzenia bodźców nerwowych; polepszają koordynację ruchową; zmniejszają poziom lęku;

16 UKŁAD HORMONALNY aktywność fizyczna ma korzystny wpływ na budowę i czynność przysadki mózgowej przez co może odgrywać rolę czynnika intensyfikującego rozwój fizyczny.

17 UKŁAD IMMUNOLOGICZY wysiłek fizyczny wpływa na poprawę systemu obronnego i wzrost odporności na zachorowania.

18 Jakie są negatywne skutki jego braku?

19 BRAK RUCHU OTYŁOŚĆ OSTEOPO ROZA CUKRZYC A TYPU2 INFEKCJE NADCIŚN IENIE TĘTNICZE ZDROWIE UMYSŁO WE BÓLE KRĘGOSŁ UPA CHOROB Y SERCA I UDARY MÓZGU

20 CHOROBY SERCA Regularne ćwiczenia fizyczne są sposobem zapobiegania i jednym z elementów leczenia choroby niedokrwiennej serca. Ćwiczenia prowadzą do poprawy wydolności serca, obniżenia poziomu cholesterolu, obniżenia ciśnienia tętniczego krwi i poprawy przepływu krwi przez narządy. DOROŚLI Ale także DZIECI

21 NADCIŚNIENIE TĘTNICZE Wysiłek fizyczny zapobiega nadciśnieniu tętniczemu, natomiast u osób z nadciśnieniem obniża skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi. Do obniżenia ciśnienia krwi przyczynia się również obniżenie podwyższonego poziomu cholesterolu.

22 CUKRZYCA TYPU 2 Brak ćwiczeń, niska aktywność fizyczna mogą być czynnikami Ryzyka dla rozwoju Cukrzycy typu 2. Ryzyko powstania cukrzycy u osób bardzo aktywnych jest zredukowane o 33 do 50%. Natomiast u ludzi chorych na cukrzycę regularna aktywność fizyczna sprzyja prawidłowej kontroli stężenia cukru we krwi.

23 Otyłość Badania wykazały, że obniżenie poziomu aktywności fizycznej jest jedną z głównych przyczyn występowania epidemii otyłości wśród ludzi

24 Bóle kręgosłupa i dolegliwości stawowe Regularnie wykonywane ćwiczenia prowadzą do wzmocnienia mięśni, ścięgien, więzadeł i większej gęstości kości

25 Osteoporoza Ćwiczenia fizyczne sprzyjają uwapnieniu kości i zapobiegają osteoporozie

26 Infekcje Aktywność fizyczna wzmaga działanie układu immunologi cznego organizmu.

27 Zdrowie umysłowe Badania potwierdzają, że ćwiczenia i aktywność fizyczna polepszają nasze samopoczucie. Wykazano, że wysoka aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na prawidłowe funkcjonowanie umysłu: podejmowanie decyzji, planowanie, pamięć krótkotrwałą

28 CZY MY MOŻEMY COŚ Z TYM ZROBIĆ


Pobierz ppt "Tomasz Surtel. Ruch Towarzyszy człowiekowi od narodzin aż do śmierci."

Podobne prezentacje


Reklamy Google