Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ASPEKTY FINANSOWE 7.PROGRAMU RAMOWEGO PROGRAM POMYSŁY Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ASPEKTY FINANSOWE 7.PROGRAMU RAMOWEGO PROGRAM POMYSŁY Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów."— Zapis prezentacji:

1 ASPEKTY FINANSOWE 7.PROGRAMU RAMOWEGO PROGRAM POMYSŁY Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Dzień informacyjny Programu POMYSŁY Warszawa,

2 DOKUMENTY NA STRONACH KE Model Grant Agreement: Guide to Financial Issues (draft): Frequently Asked Questions Wysyłanie zapytań do KE

3 KOSZTY KWALIFIKOWALNE Rzeczywiście poniesione (nie koszty szacunkowe, przewidziane w budżecie lub domniemane) Poniesione przez beneficjenta Poniesione w okresie trwania projektu, z wyjątkiem kosztów poniesionych w związku ze sprawozdaniami końcowymi i sprawozdaniami dotyczącymi ostatniego okresu, a także w związku ze świadectwami kontroli sprawozdań finansowych, o ile są wymagane za ostatni okres i końcowymi przeglądami, o ile mają miejsce, które to koszty mogą być poniesione w terminie do 60 dni od zakończenia projektu

4 KOSZTY KWALIFIKOWALNE (2) Zgodne z normalnymi zasadami rachunkowości i zarządzania oraz praktykami beneficjenta i państwa, w którym beneficjent ma swoją siedzibę Poniesione wyłącznie dla osiągnięcia celów i zamierzonych wyników projektu z zachowaniem zasad gospodarności, skuteczności i wydajności Zaksięgowane w księgach rachunkowych beneficjenta; w przypadku wkładu strony trzeciej w księgach rachunkowych strony trzeciej Wskazane w szacunkowym budżecie ogólnym w aneksie I do Umowy grantowej UWAGA: Opłaty celne oraz VAT nie są kosztem kwalifikowalnym

5 KOSZTY BEZPOŚREDNIE I KOSZTY POŚREDNIE W PROJEKTACH Koszty bezpośrednie są to koszty poniesione bezpośrednio w związku z realizacją projektu, np. wynagrodzenia personelu zatrudnionego do wykonania poszczególnych zadań, koszty podróży, materiałów, zakupu sprzętu itp. Koszty pośrednie są to koszty ogólne funkcjonowania jednostki związane z realizacją danego projektu, np. koszty administracji i zarządzania, wynajęcia lub amortyzacji budynków i aparatury, usług telekomunikacyjnych i pocztowych, wody, elektryczności, ogrzewania, ubezpieczenia, wyposażenia biurowego, zatrudnienia personelu administracyjnego itp.

6 KOSZTY BEZPOŚREDNIE Wynagrodzenia Sprzęt trwały Materiały Podróże i diety Publikacje

7 KOSZTY BEZPOŚREDNIE (wynagrodzenia) Wszyscy beneficjenci mogą w kosztach personelu wykazywać wynagrodzenia stałych pracowników instytucji, jak też pracowników zatrudnionych na czas określony Osoby te muszą: Być zatrudnione bezpośrednio przez beneficjenta zgodnie z jego ustawodawstwem krajowym Pracować pod wyłącznym nadzorem technicznym beneficjenta i na jego wyłączną odpowiedzialność Być wynagradzane zgodnie z normalnymi praktykami beneficjenta Rozliczane mogą być jedynie koszty godzin rzeczywiście przepracowanych przez osoby bezpośrednio wykonujące prace w ramach projektu (konieczna rejestracja czasu pracy)

8 KOSZTY BEZPOŚREDNIE (sprzęt trwały) Musi być określony zgodnie z normalnymi zasadami księgowymi stosowanymi przez beneficjenta Amortyzacja wykazywana jest odpowiednio w każdym odnośnym raporcie finansowym okresowym Amortyzacja może być również obliczana od sprzętu, który został zakupiony przed datą rozpoczęcia umowy (Grant Agreement) i który będzie wykorzystywany w projekcie. Wykorzystanie sprzętu można wykazać jedynie w takim zakresie, w jakim został on wykorzystany w projekcie, procent wykorzystania sprzętu i czas muszą być sprawdzalne

9 PODWYKONAWSTWO Podwykonawca jest to strona trzecia, która zawarła umowę na warunkach handlowych z jednym lub kilkoma beneficjentami w celu realizacji części prac projektu, czyli w cenę usługi podwykonawcy wliczony jest jego normalny zysk. Generalnie beneficjent powinien być w stanie samodzielnie wykonać prace przewidziane umową, jednak w określonych okolicznościach część prac może zostać podzlecona Podwykonawstwo może obejmować jedynie realizację ograniczonej części projektu Konieczność skorzystania z podwykonawstwa musi zostać uzasadniona w aneksie I (wyszczególnienie zadań będących przedmiotem podwykonawstwa, szacunkowe koszty, identyfikacja podwykonawcy na tym etapie nie jest konieczna) Zasadniczo nie powinno być podzlecane wykonywanie podstawowych zadań projektowych. Jeśli jest taka potrzeba, powinno to być zaaprobowane przez Komisję Europejską. Proponowane rozwiązania: - włączenie podwykonawcy do projektu jako partnera - skłonienia konsorcjum do znalezienia innego partnera, który będzie w stanie wykonać podstawowe zadania, które pierwotnie konsorcjum zamierzało podzlecić

10 PODWYKONAWSTWO Beneficjenci mogą korzystać z zewnętrznych usług wspierających w celu uzyskania pomocy przy mniejszych zadaniach, które same w sobie nie stanowią zadań projektu, ale które są konieczne do jego realizacji. Takie pomniejsze podzlecane zadania nie muszą być wyszczególnione w aneksie I, jako że z definicji ich znaczenie i koszt są nieznaczne.

11 KOSZTY POŚREDNIE Ryczałt na koszty pośrednie w przypadku badań pionierskich (program Pomysły) wynosi 20 procent od kosztów bezpośrednich z wyłączeniem kosztów podwykonawstwa oraz kosztów zasobów udostępnionych przez strony trzecie, które nie są wykorzystywane na terenie beneficjenta

12 WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA KE Badania pionierskie (program Pomysły) są dofinansowywane przez Komisję Europejską w wysokości do 100% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu

13 Koszty działań związanych z: badaniami zarządzaniem szkoleniami rozpowszechnianiem wiedzy Total Personnel costs () Subcontracting () Other direct costs () Indirect costs () Total budget () Requested EC contribution ()

14 PŁATNOŚCI Zaliczka będzie wypłacona w ciągu 45 dni od wejścia w życie umowy o dotację. Zaliczka ta ma zapewnić beneficjentom zachowanie płynności finansowej w trakcie trwania całego projektu, jej wysokość zostanie ustalona w trakcie negocjacji i zapisana w art. 6 umowy Generalnie dla projektów z więcej niż dwoma okresami sprawozdawczymi wysokość zaliczki będzie wynosiła 160% średniej wysokości dofinansowania KE przypadającego na okres sprawozdawczy Płatności okresowe będą wypłacane na podstawie przedstawianych sprawozdań (płatność = zaakceptowane koszty x stawka dofinansowania) Płatność końcowa Suma płatności wynikających z wypłaconej zaliczki i płatności okresowych nie może przekroczyć 90% maksymalnego dofinansowania ze strony KE Dla projektów z jednym lub dwoma okresami sprawozdawczymi zaliczka będzie w wysokości 60%-80% dofinansowania KE

15 Certificate on Financial Statements (świadectwo kontroli sprawozdań finansowych) Świadectwo kontroli sprawozdań finansowych jest obowiązkowe tylko wtedy, gdy łączna żądana wysokość dofinansowania do danego projektu z KE na rzecz pojedynczego uczestnika, w ujęciu kumulatywnym za wszystkie okresy, za które świadectwo kontroli sprawozdań finansowych nie było przedstawiane, wynosi euro lub więcej. Jednak w przypadku projektu trwającego dwa lata lub krócej, od uczestnika wymaga się nie więcej niż jednego świadectwa kontroli sprawozdań finansowych na zakończenie projektu.

16 Dziękuję za uwagę Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk ul. Żwirki i Wigury Warszawa tel: fax: Osoby do kontaktu: Barbara Trammer Iwona Kucharczyk


Pobierz ppt "ASPEKTY FINANSOWE 7.PROGRAMU RAMOWEGO PROGRAM POMYSŁY Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów."

Podobne prezentacje


Reklamy Google