Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

4/29/2014 1 Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "4/29/2014 1 Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni."— Zapis prezentacji:

1 4/29/ Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (z dnia 1 lutego 2013 r., Dz. U. poz. 199)

2 4/29/ Motto: W świecie edukacji sukces będzie zależał nie tyle od próby kontroli ludzkich zachowań, ile od pomocy w kontrolowaniu własnych zachowań poprzez stawanie się bardziej świadomymi tego co się robi J. Elliott

3 4/29/ O czym mówi nowe rozporządzenie ? określa, że klientami poradni są dzieci od momentu urodzenia, młodzież, rodzice, nauczyciele, przedszkola, szkoły i placówki; zadania poradni: - diagnozowanie dzieci i młodzieży - udzielanie pomocy bezpośredniej uczniom oraz rodzicom - realizacja zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno- wychowawczych - wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obowiązująca w poradniach dokumentacja.

4 4/29/ Diagnozowanie dzieci i młodzieży Cel - określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienie mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazanie sposobu rozwiązania tego problemu. Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności: wydanie opinii; wydanie orzeczenia; objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno- pedagogiczną; wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.

5 4/29/ Opinia jest wydawana: na pisemny wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia, który powinien zawierać uzasadnienie w ciągu: - nie dłużej niż 30 dni - w szczególnie uzasadnionych przypadkach – 60 dni - 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia lekarskiego jeśli w celu wydania opinii niezbędne było przedstawienie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka Poradnia może zwrócić się do dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki w celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka, informując o tym osobę składającą wniosek.

6 4/29/ Wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia jest konieczny do: wydania opinii przekazania kopii opinii do przedszkola, szkoły lub placówki wydania informacji o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni współpracy ze szkołą w celu określenia niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich do potrzeb ucznia niepełnosprawnego

7 4/29/ Opinia zawiera: oznaczenie poradni wydającej opinię, nr opinii, datę wydania podstawę prawną imię i nazwisko dziecka/pełnoletniego ucznia, jego numer PESEL, a w przypadku braku tego numeru serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie oddziału przedszkolnego w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka lub pełnoletniego ucznia (w dotychczasowych przepisach diagnozę poziomu rozwoju) oraz opis mechanizmów wyjaśniających jego funkcjonowanie w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia oraz szczegółowe jego uzasadnienie wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem/pełnoletnim uczniem wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem /pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię oraz podpis dyrektora poradni

8 4/29/ Orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży

9 4/29/ Bezpośrednia pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom, polega w szczególności na: prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin; udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno- pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

10 4/29/ Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w celu poprawy jakości ich pracy w zakresie: wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa oraz zmian wprowadzanych w systemie oświaty wymagań, których wypełnianie jest badane w procesie ewaluacji zewnętrznej, przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny realizacji podstaw programowych rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianów i egzaminów potrzeb zdiagnozowanych na ich podstawie innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę

11 4/29/ Wspomaganie obejmuje: pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki zaplanowanie form wspomagania i ich realizację wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form.

12 4/29/ Od kiedy ? Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obowiązkowym zadaniem poradni od 1 stycznia 2016 r. Do 31 grudnia 2015 r. poradnie mogą to zadanie realizować.

13 4/29/ Rozporządzenia przygotowywane do prac legislacyjnych w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży w sprawie zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach

14 4/29/ Ukazało się nowe rozporządzenie z dnia 11 października w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. poz.1257)

15 4/29/ Projekty na rzecz nowego systemu wspomagania pracy szkół : Projekt systemowy MEN: Wzmocnienie systemu wspierania szkół ze szczególnym uwzględnieniem doskonalenia nauczycieli i doradztwa metodycznego – Działanie 3.3 Projekt systemowy ORE: System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół – Działanie 3.3 Powiatowe projekty konkursowe: Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół – Działanie 3.5

16 4/29/ Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkoły. 123 projektów powiatowych 9 projektów realizowanych od stycznia projektów realizowanych od września 2013 W roku szkolnych 2013/14 ok szkół/650przedszkoli

17 4/29/ Rola poradni psychologiczno – pedagogicznych w projektach pilotażowych 1.Organizacja i zarządzanie projektem 2.Organizacja wspomagania pracy szkół 3.Koordynowanie sieci współpracy i samokształcenia 4.Pełnienie roli eksperta merytorycznego

18 4/29/ Organizacja wspomagania (szkolny organizator rozwoju edukacji) wspólna diagnoza potrzeb zaplanowanie działań zorganizowanie formy doskonalenia zaangażowanie nauczycieli i dyrektora udostępnianie niezbędnych materiałów i narzędzi wspieranie nauczycieli we wdrażaniu nowych rozwiązań włączenie oceny efektów procesu do ewaluacji wewnętrznej szkoły wspólne opracowanie rekomendacji.

19 4/29/ Warsztat diagnostyczno - rozwojowy Spotkanie przedstawicieli RP prowadzone przez szkolnego organizatora rozwoju edukacji. Opracowanie koncepcji działań wdrożeniowych Wykorzystanie technik warsztatowych, które angażują uczestników i pomagają w określeniu potrzeb i kierunków rozwoju szkoły. Warsztat to okazja do pogłębienia współpracy między nauczycielami.

20 4/29/ Lista najczęściej wybieranych ofert Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich Wspieranie pracy wychowawców klas Rodzice są partnerami szkoły Wykorzystywanie narzędzi TIK w nauczaniu

21 4/29/ Sieci współpracy i samokształcenia Sieci tworzy powiat zgodnie z potrzebami szkół i przedszkoli W powiecie powstaje minimum cztery sieci. Uczestnicy sieci spotykają się 3 – 5 razy w roku szkolnym. Uczestnicy sieci podejmują działania na platformie informatycznej udostępnionej przez ORE. Pracami sieci kieruje koordynator sieci.

22 4/29/ Działania w ramach sieci współpracy Spotkanie organizacyjne: Integracja uczestników sieci Rozpoznanie potrzeb i zasobów Ustalenie celów, harmonogramu pracy i działań na platformie Spotkania robocze: Dzielenie się doświadczeniami, narzędziami, dobrymi praktykami Spotkania z ekspertami Tworzenie nowych rozwiązań Spotkanie podsumowujące: Podsumowanie i omówienie pracy sieci Zaplanowanie promocji i sposobów udostępniania wypracowanych rozwiązań innym Ewaluacja

23 4/29/ Tematy sieci: Zadania dyrektora w zakresie organizacji pomocy psychologiczno –pedagogicznej w szkole Jak radzić sobie ze szkolną absencją? – bezpieczeństwo w szkole Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów? Sieć dla nauczycieli wychowawców klas Sieć współpracy dla pedagogów szkolnych

24 4/29/ Nowe zadania nakreślone przed poradniami psychologiczno-pedagogicznymi dają szansę na: rozwijanie kompetencji zawodowych pełniejsze i bardziej optymalne wykorzystanie potencjału zatrudnionych specjalistów ściślejszą współpracę z przedszkolami, szkołami i placówkami

25 4/29/ Oprac. Urszula Podsiad-Jeziorska Dziękuję za uwagę!


Pobierz ppt "4/29/2014 1 Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni."

Podobne prezentacje


Reklamy Google