Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zarządzanie wiedzą w organizacji Wiedza jako zasób Systemy kodyfikacji wiedzy Uczenie się organizacji Kluczowe kompetencje dr Aleksandra Spik WZ UW.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zarządzanie wiedzą w organizacji Wiedza jako zasób Systemy kodyfikacji wiedzy Uczenie się organizacji Kluczowe kompetencje dr Aleksandra Spik WZ UW."— Zapis prezentacji:

1 Zarządzanie wiedzą w organizacji Wiedza jako zasób Systemy kodyfikacji wiedzy Uczenie się organizacji Kluczowe kompetencje dr Aleksandra Spik WZ UW

2 Pojęcia i koncepcje Model uczenia się organizacyjnego (K. Lewin) Pojedyncza i podwójna pętla uczenia się (Argyris). Strategia kodyfikacji wiedzy (Hansen, Hohira). Kluczowe kompetencje (Hamel, Prahalad). dr Aleksandra Spik WZ UW

3 Uczenie się organizacji - Model uczenia się organizacyjnego (K. Lewin) dr Aleksandra Spik WZ UW Obserwacja i refleksjaKonkretne doświadczenia Sprawdzanie pomysłów w nowych sytuacjach Formułowanie abstrakcyjnych koncepcji i uogólnień

4 Uczenie się organizacji – rozwój dyscypliny Lata 90-te – „złoty wiek” – 1991 – „Organization science” poświęcone uczeniu się organizacji. – 1993 – „The Learning Organization” – 1993 – Powstaje The Center for Organizational Learning w MIT Sloan School of Management (obecnie Society for Learning). – http://www.solonline.org/ dr Aleksandra Spik WZ UW

5 Pojedyncza i podwójna pętla uczenia się (Argyris, Schon) Pojedyncza pętla uczenia się (single learning loop) – nieskuteczny schemat uczenia się. Podwójna pętla uczenia się (double learning loop) – zalecany model organizacyjnego uczenia się. dr Aleksandra Spik WZ UW

6

7 Wiedza a informacja Informatyczne systemy gromadzenia informacji nie są systemami zarządzania wiedzą ! Zarządzanie wiedzą = informacje + analizy + interpretacje + doświadczenie +kontekst organizacyjny + + wartości. Przykłady (HBR, IV 2013): 1. Kabbage – finansowanie firm internetowych 2. LinkdIn - Johnatan Goldman: „zamykanie trójkąta” INFORMACJAWIEDZA dr Aleksandra Spik WZ UW DANE

8 Strategie zarządzania wiedzą – Kodyfikacja a personalizacja(Hansen, Nohira) Kodyfikacja  budowa pamięci organizacyjnej- kiedy kodyfikacja jest skuteczna? MODEL SECI (Nonaka, Takeuci). – 4 procesy transformacji wiedzy Jawna  Ukryta Socjalizacja Eksternalizacja Kombinacja Internalizacja dr Aleksandra Spik WZ UW Model zarządzania wiedza ukrytą

9 Kodyfikacja wiedzy – wyzwania i ograniczenia 1.Jak kodyfikować wiedzę ukrytą (tacit knowledge)? 2.Nadmierna formalizacja i biurokratyzacja pracy. 3.Wątpliwy efekt, jeśli pracownik nie chce podzielić się wiedzą. 4.Czasochłonne (kosztowne). 5.Jak opracować sposób wykorzystywania zgromadzonej wiedzy? dr Aleksandra Spik WZ UW

10 Kluczowe kompetencje Umiejętności bazowe (core competences) wg. C.K. Prahalada, G. Hamela (1990, 1991, HBR). – „Zdolność organizacji do KOLEKWTYWNEGO UCZENIA SIĘ I KUMULOWANIA RÓŻNEGO RODZAJU DZIAŁAŃ I UMIEJĘTNOŚCI PRODUKCYJNYCH ORAZ INTEGROWANIA RÓZNYCH STRUMIENI TECHNOLOGII”. Kompetencje, w przeciwieństwie do zasobów, zwiększają się w miarę jak są wykorzystywane i dzielone. dr Aleksandra Spik WZ UW

11 „Różnorodność jest przereklamowana” dr Aleksandra Spik WZ UW

12 Kluczowe kompetencje – nowa odsłona „Profit from the core” (2010) „Repeatability” (2012) Chris Zook, dyrektor Bain & Company Badania ponad 200 firm, które charakteryzują się trwałym, rentownym wzrostem. Ponad 30 różnych czynników strategicznych Źródło sukcesu: Replikowanie zdolności, które do tej pory pozwalały osiągnąć sukces. dr Aleksandra Spik WZ UW

13 Kluczowe kompetencje – Powtarzalny model biznesowy Warunki sukcesu: 1. Centrum modelu biznesowego  POMYSŁ: prosty, odmienny od konkurencji, możliwy do stosowania w różnych segmentach i rynkach geograficznych. dr Aleksandra Spik WZ UW

14 Oczywiście, że nasz pomysł jest wyjątkowy … 80% menadżerów wyższego szczebla uznało, że oferta ich firm w dużym stopniu odróżnia się od oferty konkurencji. Tę opinię podzielało zaledwie 8 % nabywców…(HBR, 2013). dr Aleksandra Spik WZ UW

15 Założyciel- Ruben Rausing (1943) „ Opakowanie musi przynosić większe oszczędności niż kosztuje ”. SCA (sustainable competetive advantage): 1.Wydłużona przydatność do spożycia. 2.Wydajność  kształt opakowań. 3.Technologia do zastosowania na rynkach masowych. dr Aleksandra Spik WZ UW

16 LEGO Firma rodzinna – założyciel Ole Kirk Kristainsen (1932). Obecny właściciel jest wnukiem założyciela firmy. Klocek LEGO dwukrotnie został uznany „ Toy of the century”. Klocek w obecnym kształcie ostał wypuszczony na rynek w 1958 r. – Przewaga nad konkurencją – daje nieograniczone możliwości konstruowania i łączenia z innymi klockami. dr Aleksandra Spik WZ UW

17 Powtarzalny model biznesowy - LEGO Zarządzanie marką czy dostarczanie zabawek? dr Aleksandra Spik WZ UW

18 Podsumowanie Pojedyncza i podwójna pętla uczenia się. Model SECI Kluczowe kompetencje Powtarzalny model biznesowy dr Aleksandra Spik WZ UW


Pobierz ppt "Zarządzanie wiedzą w organizacji Wiedza jako zasób Systemy kodyfikacji wiedzy Uczenie się organizacji Kluczowe kompetencje dr Aleksandra Spik WZ UW."

Podobne prezentacje


Reklamy Google