Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prowadzący: mgr inż. Jan Palacz Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze Sp. z o. o. Sp. k. Adresaci: szkoły i przedszkola (dyrektorzy) Drezdenko, r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prowadzący: mgr inż. Jan Palacz Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze Sp. z o. o. Sp. k. Adresaci: szkoły i przedszkola (dyrektorzy) Drezdenko, r."— Zapis prezentacji:

1 Prowadzący: mgr inż. Jan Palacz Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze Sp. z o. o. Sp. k. Adresaci: szkoły i przedszkola (dyrektorzy) Drezdenko, 18.02.2016 r.

2 Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

3

4

5 www.rcl.gov.pl Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

6  Rządowy Proces Legislacyjny - system elektroniczny, który przedstawia prace Rządu w zakresie tworzenia prawa. System ten obejmuje projekty założeń projektów ustaw, projektów ustaw, projekty rozporządzeń Rady Ministrów, projekty rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów, projekty rozporządzeń właściwych ministrów oraz wszelkie dokumenty dotyczące prac na tymi projektami elektroniczne wersje Dzienników Urzędowych, w tym: Dziennik Ustaw, Monitor Polski, Wojewódzkie Dzienniki Urzędowe, Dzienniki Urzędowe Ministrów, Dzienniki Urzędowe Unii Europejskiej skorowidz przepisów prawnych 1918 – 2012  Internetowy System Aktów Prawnych (ISAP) dostępny na stronie internetowej Sejmu pod adresem www.sejm.gov.pl (górna zakładka Prace Sejmu - podzakładka ISAP po lewej stronie) zawiera teksty aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Ustaw oraz Monitorze Polskim z lat 1918-2012 www.sejm.gov.pl ISAP zawiera elektroniczne wersje tylko niektórych ujednoliconych tekstów ustaw, opracowanych przez Kancelarię Sejmu Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

7 Rodzaje aktów prawa wewnątrzszkolnego  statut przedszkola, szkoły, placówki  uchwały organów kolegialnych (rady szkoły, rady pedagogicznej, rady rodziców)  zarządzenia dyrektora szkoły  decyzje administracyjne dyrektora szkoły  regulaminy (rady szkoły, rady pedagogicznej, rady rodziców, samorządu uczniowskiego) Prawo nie stanowi, jaką formę redakcyjną powinny mieć akty prawa wewnątrzszkolnego Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

8 Skreśla ucznia z listy uczniów lub wnioskuje o jego przeniesienieDysponuje środkami finansowymiZapewnia bezpieczeństwoJest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracyWspółdziała z Radą szkoły lub placówki, Radą pedagogiczną Rodzicami Samorządem uczniowskim Związkami zawodowymi Wolontariuszami Organizuje procesyWykonuje inne zadania Może być wspierany przez wicedyrektora - stanowisko może być utworzone w szkole wskazanej w ramowym statucie Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

9 USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U.2014.191 ze zm.) Rozdział 7 Uprawnienia socjalne i urlopy Art. 53. 1. Dla nauczycieli dokonuje się corocznie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości ustalanej jako iloczyn planowanej, przeciętnej w danym roku kalendarzowym, liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) i 110% kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3, obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

10  Obowiązek tworzenia w szkole zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wynika z art. 53 KN.  Zakres zastosowania tego przepisu wyznaczony został przez postanowienia art. 1 i art. 91b KN.  Stosownie do art. 3 ust. 2 u.z.f.ś.s., pracodawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych tworzą Fundusz, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Pracodawca powinien w miarę możliwości i warunków zaspokajać potrzeby bytowe, socjalne i kulturalne pracowników - art. 16 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy ( t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.) -jest jedną z podstawowych zasad prawa pracy. Art. 94 pkt 8 k.p. - pracodawca ma obowiązek zaspokajania w miarę posiadanych środków socjalnych potrzeb pracowników. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

11 1. Ustawie podlegają nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w: 1)publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli działających na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1a oraz pkt 2 lit. a; 2)zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich oraz rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 178, z późn. zm.); 2. Ustawie podlegają również, w zakresie określonym ustawą: 2)nauczyciele zatrudnieni w: a)publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, b)przedszkolach niepublicznych, niepublicznych placówkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych; 3)nauczyciele urlopowani na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 167); 4)pracownicy zatrudnieni u pracodawców niewymienionych w ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1-3, pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz kierowników praktycznej nauki zawodu, posiadający kwalifikacje określone dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz wykonujący pracę dydaktyczną i wychowawczą w wymiarze przewidzianym dla tych nauczycieli; 5)pracownicy zatrudnieni w Ochotniczych Hufcach Pracy na stanowiskach wychowawców, pedagogów oraz na stanowiskach kierowniczych, posiadający kwalifikacje, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1, wykonujący pracę dydaktyczną i wychowawczą co najmniej w połowie obowiązującego ich czasu pracy. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

12 Art. 91b. 1. Do nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć nie stosuje się przepisów art. 54-61, 71, 72 i 86-91. 2. Do nauczycieli zatrudnionych w: 1)przedszkolach i szkołach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, bez względu na wymiar zatrudnienia, mają zastosowanie przepisy art. 11a i art. 63; 2)placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, bez względu na wymiar zatrudnienia, ma zastosowanie przepis art. 63; 3)przedszkolach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. a, oraz szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, w tym do nauczyciela zatrudnionego na stanowisku dyrektora, mają zastosowanie przepisy art. 6, art. 9-9i, art. 22 ust. 3 i 4, art. 26, art. 49 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 51, art. 70a ust. 3, 4 i 6, art. 75-86, art. 88 i art. 90; 4)przedszkolach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. b, w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, w tym do nauczyciela zatrudnionego na stanowisku dyrektora, mają zastosowanie przepisy art. 6, art. 9-9i, art. 22 ust. 3 i 4, art. 26, art. 49 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 51, art. 70a ust. 3, 4 i 6, art. 75-85 i art. 88. 2a. Do pracowników, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 4 i 5, mają zastosowanie przepisy art. 6, art. 51, art. 63, art. 64 ust. 3, art. 86-88 i art. 90. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

13 USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U.2014.191 ze zm.) Art. 53. 1a. Z odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, o którym mowa w ust. 1, wypłacane jest nauczycielowi do końca sierpnia każdego roku świadczenie urlopowe w wysokości odpisu podstawowego, o którym mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustalonego proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym. 2. Dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. 2a. (uchylony). Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

14 USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela Dz.U.2014.191 Rozdział 7 Uprawnienia socjalne i urlopy Art. 53. 3. Odpisy, o których mowa w ust. 1 i 2, łącznie z naliczonymi odpisami podstawowymi na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na pozostałych pracowników oraz emerytów, rencistów i nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne - byłych pracowników, stanowią jeden fundusz w szkole. 3a. W przypadku likwidacji szkoły organ prowadzący szkołę jest obowiązany wskazać inną szkołę, w której będzie naliczany odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na każdego nauczyciela będącego emerytem lub rencistą zlikwidowanej szkoły oraz nauczyciela pobierającego nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, którego szkoła była ostatnim miejscem pracy. Osoby te korzystają z usług i świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na zasadach i warunkach ustalonych w regulaminie obowiązującym we wskazanej szkole. 4. Organ prowadzący szkołę może tworzyć służbę socjalną powołaną do gospodarowania funduszem, o którym mowa w ust. 3. 5. W sprawach nieuregulowanych w ust. 1-4 stosuje się przepisy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

15 Pismo z dnia 5 listopada 2009 r. MEN 1. Wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli zależy od faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć). Bez znaczenia w tym względzie jest fakt, czy nauczyciel zatrudniony w szkole pobiera równocześnie emeryturę lub rentę. Należy przy tym zauważyć, iż fundusz świadczeń socjalnych w szkole, w której nauczyciel realizuje godziny ponadwymiarowe, jest niższy aniżeli w szkole, w której zamiast przydzielić godziny ponadwymiarowe, zatrudnia się dodatkowo innych nauczycieli. 2. Ustawa nakłada obowiązek dokonania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na każdego byłego nauczyciela danej szkoły, który przeszedł na emeryturę lub rentę, niezależnie od tego, czy nauczyciel ten łączy pobieranie emerytury lub renty z pracą w szkole. Na emerytowanego nauczyciela należy dokonać odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w szkole w odpowiedniej wysokości (5 proc. pobieranej przez niego emerytury). Jeżeli nauczyciel ten zostanie zatrudniony w szkole na pewien okres roku szkolnego, znajdzie to odzwierciedlenie w faktycznej przeciętnej liczbie zatrudnionych nauczycieli, co w konsekwencji wpłynie na wysokość obligatoryjnego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla zatrudnionych w szkole nauczycieli. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

16 Rozdział 1 Przepisy ogólne  działalność socjalna - usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową Rozdział 2 Tworzenie Funduszu Art. 9. 1. Pracodawcy mogą prowadzić wspólną działalność socjalną na warunkach określonych w umowie. Art. 10. Środkami Funduszu administruje pracodawca. Rozdział 3 Zmiany w przepisach obowiązujących oraz przepisy przejściowe i końcowe Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

17  Unormowania dotyczące tworzonego w szkole zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zawarte zostały w art. 53 ustawy Karta Nauczyciela oraz w o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.  Ustawa zakładowym funduszu świadczeń socjalnych reguluje ogólne zasady tworzenia i sposób gospodarowania funduszem socjalnym.  Przepis art. 53 KN zawiera szczególne regulacje dotyczące funduszu socjalnego tworzonego w szkole – wskazany przepis reguluje przede wszystkim sprawy związane z dokonywaniem odpisów na fundusz dla nauczycieli i byłych nauczycieli – emerytów i rencistów oraz z wypłacaniem nauczycielom świadczenia urlopowego, a także zasady korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przez nauczycieli będących emerytami lub rencistami w przypadku likwidacji szkoły, w której dotychczas korzystali oni ze świadczeń socjalnych. W powyższym zakresie Karta Nauczyciela ustala inne zasady niż wynikające z unormowań ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

18 W myśl postanowień art. 53 ust. 3 KN – odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, dokonywane na:  nauczycieli;  byłych nauczycieli – emerytów i rencistów;  byłych pracowników – nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne;  pracowników szkoły niebędących nauczycielami – aktualnie zatrudnionych oraz byłych pracowników – emerytów i rencistów - stanowią jeden fundusz w szkole. Oprócz odpisów wskazanych powyżej, środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zasilane mogą być środkami, wymienionymi w art. 7 ust. 1 u.z.f.ś.s. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

19  Karta Nauczyciela –określa zasady dokonywania odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli oraz byłych nauczycieli – emerytów i rencistów i nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne;  ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – określa zasady dokonywania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników szkoły niebędących nauczycielami. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

20 Na podstawie art. 53 ust. 1 KN, dla nauczycieli dokonuje się corocznie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości, która jest ustalana jako iloczyn:  planowanej, przeciętnej w danym roku kalendarzowym, liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć), i  110% kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej, obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

21 Stosownie do art. 53 ust. 2 KN, dla nauczycieli będących emerytami i rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. W celu naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli – emerytów i rencistów lub nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, dyrektor szkoły powinien zwrócić się do wskazanej grupy osób, objętych opieką socjalną, o przedstawienie danych dotyczących wysokości pobieranych przez nich emerytur, rent, nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Ustalenie danych możliwe jest na podstawie rozliczenia z PIT 40A lub na podstawie otrzymywanego przez nauczyciela odcinka o wysokości pobieranego świadczenia. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

22 § 2 pkt 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2016 /poz.2294/– „podział części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego jest dokonywany z uwzględnieniem m.in. finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami”. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

23  Odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników szkoły niebędących nauczycielami dokonuje się zgodnie z zasadami określonymi w art. 5 u.z.f.ś.s.  Na podstawie postanowień tego przepisu, odpis naliczany jest w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.  Przeciętną liczbę zatrudnionych określa się w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. / Dz.U.2009.43.349 z dnia 2009.03.18/ Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

24 Dz.U.2009.43.349 § 1. Podstawę naliczania odpisu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, zwanej dalej "ustawą", stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba zatrudnionych u pracodawcy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych, obejmująca pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy). § 3. 1. Przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym (obrachunkowym) dodaje się przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę dzieli się przez 12. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

25 Odpisu dokonuje się w wysokości:  37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą;  w przypadku pracownika młodocianego – w pierwszym roku nauki 5%, w drugim roku nauki 6%, a w trzecim roku nauki 7% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą,  w przypadku pracownika zatrudnionego w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze – 50% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą (rodzaje prac w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze określone zostały w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych – Dz. U. Nr 237, poz. 1656). Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

26 Na podstawie u.z.f.ś.s, możliwe jest zwiększenie powyższych odpisów, według zasad:  na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności – o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą,  na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do opieki socjalnej – o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Określenie pojęcia „przeciętne miesięczne wynagrodzenie” zdefiniowane zostało w art. 110 ust. 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych 1)przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub drugim półroczu roku poprzedniego, 2)planowane roczne środki przeznaczone na wynagrodzenia osobowe - pomniejszone o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe. Ogłaszane jest przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego nie później niż do dnia 20 lutego każdego roku Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

27 Zgodnie z u.z.f.ś.s. wysokość odpisu może być zwiększona o 6,25% podstawy naliczania, czyli odpis podstawowy + 6,25% przeciętnego wynagrodzenia na każdą zatrudnioną osobę, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności. Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydają zespoły orzekające o niepełnosprawności. Ważne! Zatrudnianie niepełnosprawnych w stopniu lekkim nie uprawnia do naliczania na tych pracowników zwiększonych odpisów. Pracodawcy, którzy sprawują opiekę nad emerytami i rencistami, w tym także ze zlikwidowanych zakładów pracy, mogą zwiększać fundusz o 6,25% podstawy naliczania na każdego emeryta i rencistę uprawnionego do tej opieki. Ważne! Zwiększenia odpisu nalicza się na podstawie imiennego wykazu emerytów i rencistów. Na podstawie u.o.d.l.t. (dzieci do 3 lat) istnieje możliwość zwiększenia odpisu o 7,5% przeciętnego wynagrodzenia będącego podstawą odpisu, pod warunkiem że pracodawca: (NIE -W SZKOŁACH) utworzy zakładowy żłobek lub klub dziecięcy, przeznaczy na ten cel z odpisu podstawowego kwotę odpowiadająca 7,5% przeciętnego wynagrodzenia, całość zwiększenia zostanie przeznaczona na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego. Zarówno odpisy, jak i ich zwiększenia stanowią jeden zakładowy fundusz świadczeń socjalnych obowiązujący u danego pracodawcy. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

28 Środki funduszu (odpisy, zwiększenia) gromadzone są na odrębnych rachunku bankowym (art. 12 ust. 1 u.z.f.ś.s.) – pracodawca jest zobowiązany do przekazania równowartości dokonanych odpisów i zwiększeń na dany rok kalendarzowy na rachunek bankowy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w terminie do dnia 30 września tego roku, z tym że w terminie do dnia 31 maja tego roku przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75% równowartości odpisów obowiązkowych.  Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dokonywane są corocznie (art. 5 u.z.f.ś.s.);  Środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych niewykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny (art. 11 u.z.f.ś.s.).  Pracownik zatrudniony jednocześnie u kilku pracodawców, u których funkcjonuje zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – jest uprawniony do korzystania ze środków tego funduszu u każdego pracodawcy. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

29 art. 53 KN oraz przepisów art. 1 ust. 1 i art. 2 pkt 5 u.z.f.ś.s  Pracownicy szkoły – nauczyciele oraz pracownicy szkoły niebędący nauczycielami  Członkowie rodzin pracowników (wskazanie należy do materii regulaminu)  Emeryci i renciści – byli pracownicy  Nauczyciele pobierający nauczycielskie świadczenie kompensacyjne (byli pracownicy)  Członkowie rodzin emerytów i rencistów – byłych pracowników (wskazanie należy do materii regulaminu)  Inne osoby, którym prawo korzystania ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zostało przyznane w regulaminie Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

30  Pracownicy szkoły – nauczyciele oraz pracownicy szkoły niebędący nauczycielami Zapis wszystkich pracowników, bez względu na podstawę zatrudnienia (np. mianowanie, umowa o pracę na czas nieokreślony, umowa o pracę na czas określony) oraz bez względu na wymiar czasu pracy. Pracownikami nie są osoby, które wykonują świadczenia na podstawie umowy cywilnoprawnej np. umowy zlecenia, umowy o dzieło. Osoby, „zatrudnione” na podstawie umowy cywilnoprawnej nie są uprawnione do korzystania ze świadczeń finansowanych z funduszu socjalnego, chyba że pracodawca w regulaminie wyraźnie przyzna tej grupie osób uprawnienia do korzystania z zfśs. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

31  Emeryci i renciści – byli pracownicy Zapis dotyczy zarówno o byłych nauczycieli, jak też o byłych pracowników, niebędących nauczycielami - są uprawnieni do korzystania ze świadczeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, utworzonego w szkole, w której byli ostatnio zatrudnieni. Emeryt ma prawo do świadczeń z zfśs tylko u tego pracodawcy, u którego był ostatnio zatrudniony. Sąd Najwyższy wskazał w uchwale z dnia 15 listopada 1991 r., (uchwała SN z dnia 15 listopada 1991 r., I PZP 56/91 OSNC 1992, nr 4, poz. 63) „zaprzestanie pracy u danego pracodawcy i przejście na emeryturę sprawia, że pracownik staje się emerytem – byłym pracownikiem tego pracodawcy i od niego należą mu się świadczenia jako emerytowi - byłemu pracownikowi.” Emeryt i rencista nie może dowolnie wybierać szkoły, w której będzie korzystał z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Nawet fakt zmiany miejsca zamieszkania nie wpływa na uprawnienia do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych u pracodawcy, u którego pracownik był zatrudniony przed przejściem na emeryturę. Jeśli chodzi o nauczycieli emerytów i rencistów, to tylko w przypadku likwidacji szkoły organ prowadzący szkołę jest obowiązany wskazać inną szkołę, w której będzie naliczany odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na każdego nauczyciela będącego emerytem lub rencistą zlikwidowanej szkoły. Podobnie jest dla świadczenia kompensacyjnego. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

32  Administrowanie środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych należy do obowiązków pracodawcy (art. 10 u.z.f.ś.s.).  W ramach wypełniania tego obowiązku pracodawca powinien: utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz dokonywać odpisów na ten fundusz, zgodnie z zasadami i w terminach określonych w przepisach prawa; zapewnić obsługę zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (obsługa kadrowa i finansowa); ustalić regulamin korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową); przyznawać uprawnionym osobom świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową).  Na podstawie art. 53 ust. 4 KN, organ prowadzący szkołę może tworzyć służbę socjalną powołaną do gospodarowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

33 Podstawą prowadzenia wspólnej działalności socjalnej jest umowa zawarta między pracodawcami, która określić powinna:  przedmiot wspólnej działalności socjalnej,  zasady prowadzenia wspólnej działalności socjalnej,  sposób dokonywania rozliczeń,  tryb wypowiedzenia i rozwiązania umowy.  Treść umowy może także zawierać postanowienia dotyczące warunków odstąpienia od jej stosowania oraz odpowiedzialności stron z tego tytułu.  Zawarcie umowy o prowadzenie wspólnej działalności socjalnej oraz ustalenie treści takiej umowy wymaga uzgodnienia ze związkami zawodowymi, działającymi u każdego pracodawcy zawierającego umowę. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

34  Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z funduszu oraz zasady przeznaczania środków funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.  Regulamin ten ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową.  Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 11 maja 1999 r. (wyrok SN z dnia 11 maja 1999 r., I PKN 664/98 OSNP 2000, nr 14, poz.. 540), w którym podkreślił, że „Warunkiem obowiązywania regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest jego uzgodnienie ze wszystkimi organizacjami związkowymi działającymi w zakładzie pracy (art. 8 ust. 2 u.z.f.ś.s).”  W przypadku, gdy u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa – pracodawca obowiązany jest uzgodnić treść regulaminu z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.  Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych powinien określić w szczególności: katalog osób uprawnionych do korzystania ze świadczeń funduszu, przeznaczenie środków zfśs, zasady i warunki przyznawania świadczeń z zfśs. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

35 Zgodnie z tymi przepisami: zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest funduszem celowym – przeznaczonym na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z funduszu, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego (art. 1 u.z.f.ś.s.). Środki funduszu przeznaczane powinny być na finansowanie (dofinansowywanie) działalności socjalnej dla osób mniej zamożnych, uprawnionych do korzystania z funduszu. przyznawanie świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych powinno być dokonywane z uwzględnieniem sytuacji materialnej uprawnionego (art. 8 ust. 1 u.z.f.ś.s.). Uprawnienie do korzystania ze świadczeń funduszu nie oznacza, że każda osoba uprawniona musi otrzymać świadczenia ze środków zfśs. Przyznanie świadczeń finansowanych ze środków zfśs zależy bowiem w zasadzie jedynie od sytuacji materialnej uprawnionego i ma charakter uznaniowy. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

36  świadczenia finansowane ze środków zfśs mają charakter uznaniowy – oznacza to, że przyznanie świadczenia zależy od oceny sytuacji materialnej osoby ubiegającej się o dofinansowanie, ulgi itp.  przyznawanie uprawnionym świadczeń z zfśs wymaga uzgodnienia z zakładową organizacją związkową (co wynika z art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.).  świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych przyznawane są na wniosek osoby uprawnionej. Oznacza to, że bez złożenia wniosku pomoc świadczenie z zfśs nie zostanie przyznane. Samo złożenie wniosku nie gwarantuje przyznania świadczenia – ich charakter uznaniowy;  osoba ubiegająca się o świadczenie z zfśs powinna uzasadnić swój wniosek, tzn. złożyć oświadczenie dotyczące jej sytuacji rodzinnej i materialnej. Przedstawiając sytuację materialną należy uwzględnić wszystkie uzyskiwane dochody, a nie tylko dochody uzyskiwane u pracodawcy, u którego pracownik chce skorzystać ze świadczenia z zfśs. W myśl art. 22 1 § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - udostępnienie pracodawcy danych osobowych następuje w formie oświadczenia osoby, której one dotyczą. Dodać też należy, że pracodawca ma prawo żądać od pracownika danych, których podanie jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy (art. 22 1 § 2 pkt 1 k.p.). Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

37 Zajmowanie stanowiska w indywidualnych sprawach pracowniczych w zakresie unormowanym w przepisach prawa pracy, Zajmowanie stanowiska wobec pracodawcy i organu samorządu załogi w sprawach dotyczących zbiorowych interesów i praw pracowników, Sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem w zakładzie pracy przepisów prawa pracy, a w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, Kierowanie działalnością społecznej inspekcji pracy i współdziałanie z państwową inspekcją pracy,Zajmowanie się warunkami życia emerytów i rencistów, Ustalanie, wspólnie z pracodawcą, zasad wykorzystania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym podział środków z tego funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności Uzgadnianie regulaminów dot. praw i obowiązków pracowniczychUzgadnianie zasad wynagradzania, premiowania, nagradzania, przyznawania innych świadczeńUzgadnianie systemów czasu pracyProwadzenie sporów zbiorowych pracy Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

38 W zakresie spraw związanych z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych związkom zawodowym przysługują uprawnienia:  uzgadnianie treści ustalanego przez pracodawcę regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych; w przypadku, gdy u pracodawcy działa kilka organizacji związkowych – przedstawią one jedno, wspólnie uzgodnione stanowisko (art. 27 ust. 1 i art. 30 ust. 5 u.z.z.),  przyznawanie pracownikom świadczeń z funduszu socjalnego dokonywane jest w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową (art. 27 ust. 2 u.z.z.),  uzgadnianie treści umowy dotyczącej wspólnej działalności socjalnej pracodawców,  prawo wystąpienia do sądu pracy z roszczeniem o zwrot zakładowemu funduszowi świadczeń socjalnych środków wydatkowanych niezgodnie z przepisami ustawy o zfśs lub o przekazanie należnych środków na fundusz (art. 8 ust. 3 u.z.f.ś.s.). Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

39  art. 8 ust. 2 ustawy o zfśs - zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, (...), oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa, (...), pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych.  Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.  art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.) - ustalanie zasad wykorzystania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym podział środków z tego funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności, ustala pracodawca w regulaminie uzgodnionym z zakładową organizacją związkową.  art. 30 ust. 4 i 5 ustawy o związkach zawodowych - w sprawach wymagających zawarcia porozumienia lub uzgodnienia stanowiska z organizacjami związkowymi, organizacje te przedstawiają wspólnie uzgodnione stanowisko. Sposób ustalania i przedstawiania tego stanowiska przez każdorazowo wyłanianą do tych spraw wspólną reprezentację związkową określa porozumienie zawarte przez organizacje związkowe. Jeżeli w sprawie (...) regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (...) organizacje związkowe albo organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu art. 24125a Kodeksu pracy nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni, decyzje w tych sprawach podejmuje pracodawca, po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

40 Regulamin, obowiązujący w Zespole Szkół ………….. został opracowany na podstawie:  art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, ze zmianami),  ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, ze zmianami),  art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, ze zmianami,  rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 marca 1994 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 168, ze zmianami),  art. 110 ust.5 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74, ze zmianami),  ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Tekst jednolity: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, ze zmianami),  ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, ze zmianami).”. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

41  Przepisy wstępne 1. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych zwany dalej "Funduszem" tworzy się na podstawie przepisów: ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 349). 2. Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego obciążającego koszty działalności szkoły/…. 3. Środki Funduszu mogą być zwiększone poprzez : a)darowizny oraz zapisy osób fizycznych oraz prawnych, b)odsetki z oprocentowania pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe, c)odsetki od środków funduszu, d)dochody z tytułu sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących działalności socjalnej na rzecz pracowników zakładu, w części nie przeznaczonej na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych, e)wierzytelności likwidowanego zakładowego funduszu socjalnego, f)inne środki określone w odrębnych przepisach. 4. Środki nie wykorzystane w danym roku kalendarzowym przechodzą na rok następny. 5. Środki Funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym. 6. Środki Funduszu na poszczególne formy pomocy socjalnej są przyznawane w formie pieniężnej. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

42 W świetle przepisów ustawy o zfśs (art. 2 pkt 1 u.z.f.ś.s.), działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz: różnych form wypoczynku (np. wczasy organizowane we własnym zakresie oraz zorganizowane, kolonie, obozy dla dzieci); działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej (np. festyny, kuligi, ogniska, wypoczynek sobotnio-niedzielny, bilety na pływalnię, aerobik), opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, oraz udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, udzielanie zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe (np. na budowę domu, na wykup mieszkania, na remont) na warunkach określonych umową. Wymaga podkreślenia, iż warunki udzielenia i spłaty pożyczki na cele mieszkaniowe określa umowa między pożyczkobiorcą a pożyczkodawcą. Oczywiście treść tej umowy powstaje w oparciu o ogólne zasady, zawarte w regulaminie zfśs. Środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie mogą być przeznaczane na cele niemające charakteru socjalnego (tzn. nie dotyczą zaspokajania potrzeb materialnych i bytowych) Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

43 Środków funduszu nie można przeznaczać np. na: zakup upominków dla pracowników z okazji świąt lub innych okazji, finansowanie poczęstunków na spotkania okolicznościowe, zakup wieńców pogrzebowych. ale środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych mogą być również przeznaczane na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych, którymi są ośrodki wczasowe i kolonijne, domy wypoczynkowe, sanatoria, ogrody działkowe, obiekty sportowo- rekreacyjne, żłobki i przedszkola oraz obiekty służące działalności kulturalnej (art. 2 pkt 4 u.z.f.ś.s.). Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

44  Przeznaczenie Środki Funduszu przeznacza się na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu w tym : a)pomoc rzeczową przyznawaną osobom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, b)zapomogi pieniężne bezzwrotne, c)dofinansowanie krajowych wczasów pracowniczych, leczniczych, profilaktyczno-leczniczych zakupionych przez osoby uprawnione, d)dofinansowanie krajowego zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży w formie wczasów, kolonii, zimowisk, obozów, kolonii zdrowotnych, e)dofinansowanie wypoczynku urlopowego organizowanego we własnym zakresie, f)dofinansowanie wypoczynku sobotnio-niedzielnego, g)finansowanie działalności kulturalno-oświatowej w postaci zakupu biletów na imprezy artystyczne, kulturalne, rozrywkowe i sportowe oraz sprzętu sportowego do wspólnego użytku, h)pożyczki zwrotne na cele mieszkaniowe. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

45  Osoby uprawnione do korzystania ze świadczeń 1.Ze świadczeń Funduszu mają prawo korzystać : a)pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w.................................. niezależnie od rodzaju umowy o pracę oraz od wymiaru czasu pracy, b)pracownicy przebywający na urlopach wychowawczych, c)emeryci i renciści, którzy rozwiązali z...............umowę o pracę w związku z przejściem na emeryturę lub rentę, d)członkowie rodzin osób wymienionych w pkt. a - c. e)osoby świadczące pracę na rzecz............................................ na innej podstawie prawnej niż stosunek pracy. 2. Członkami rodzin, o których mowa w pkt 1 lit. d) są : a)współmałżonkowie, b)dzieci własne, dzieci przysposobione oraz przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, dzieci współmałżonka, wnuki i rodzeństwo pozostające na utrzymaniu osoby uprawnionej do 18 lat, a jeżeli kształcą się w szkole - do ukończenia nauki, c)członkowie rodzin po zmarłych pracownikach - jeżeli byli na ich utrzymaniu. 3. Do pomocy ze środków Funduszu przeznaczonej na cele mieszkaniowe uprawnieni są wszyscy pracownicy posiadający staż pracy w.............................. wynoszący co najmniej.......... lata. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

46 Zasady i warunki przyznawania świadczeń socjalnych 1.Przyznanie i wysokość pomocy (dofinansowania) za środków Funduszu uzależniona jest od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej, a w przypadku pomocy mieszkaniowej również od sytuacji mieszkaniowej. 2.Świadczenia udzielane są na wniosek osób uprawnionych i mają charakter uznaniowy. 3.Podstawą do przyznania ulgowych usług i świadczeń stanowi dochód przypadający na osobę w rodzinie, wskazany w oświadczeniu pracownika. 4.Podstawą ustalenia średniego dochodu przypadającego na członka rodziny są łączne dochody brutto współmałżonków z 6-ciu miesięcy poprzedzających wniosek o uzyskanie świadczenia socjalnego. 5.Pomoc z Funduszu przyznawana będzie do wysokości posiadanych środków według następujących kryteriów: ………………………………………………………………………………………………… Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

47 art. 53 ust. 1a KN – z odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, wypłacane jest nauczycielowi świadczenie urlopowe, które – ma charakter obligatoryjny. Z przepisów Karty Nauczyciela (art. 1 w związku z art. 91b KN) wynika, że świadczenie urlopowe przysługuje nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym zatrudnionym w: publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli, …….  Wysokość świadczenia urlopowego odpowiada wysokości odpisu podstawowego określonego w ustawie o zfśs, tj. 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu było wyższe.  Obligatoryjność świadczenia urlopowego oznacza, że jeżeli nauczyciel w danym roku szkolnym pozostawał w zatrudnieniu, to należy wypłacić mu świadczenie urlopowe. Wysokość świadczenia urlopowego ustalana jest proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym.  Świadczenie urlopowe wypłacane jest nauczycielom na mocy przepisu ustawy i ustawa określa zasady jego wypłacania, dlatego też w tym przypadku nie ma potrzeby składania wniosku o wypłacenie tego świadczenia. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

48 art. 53 ust. 1a KN –świadczenie urlopowe ma charakter obligatoryjny.  Świadczenie urlopowe powinno zostać wypłacone nauczycielowi do końca sierpnia każdego roku. Po tym terminie ma prawo wystąpić do pracodawcy z żądaniem wypłacenia tego świadczenia.  Prawo do świadczenia urlopowego nie jest uzależnione od wymiaru zatrudnienia nauczyciela, i przysługuje każdemu nauczycielowi zatrudnionemu w danym roku szkolnym, nawet jeśli nauczyciel zatrudniony był w wymiarze nieprzekraczającym połowy obowiązującego wymiaru zajęć-wysokość świadczenia urlopowego ustalana jest proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia.  Nauczyciel jednocześnie ma prawo do świadczenia urlopowego w kilku szkołach, gdzie pracuje.  Pobieranie należnego obligatoryjnie świadczenia urlopowego nie wyklucza możliwości korzystania przez nauczycieli z innych świadczeń wypłacanych z funduszu socjalnego (dopłat do wypoczynku, wczasy pod gruszą).  Jeśli nauczyciel spełnia warunki do uzyskania dopłaty do wypoczynku, to świadczenie to powinno zostać nauczycielowi wypłacone, niezależnie od przysługującego mu świadczenia urlopowego.  Ponadto świadczenie urlopowe wypłacają tylko tacy pracodawcy, którzy nie są zobowiązani do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.  Szkoły jako jednostki budżetowe są zobowiązane do tworzenia ZFŚS – w stosunku do pracowników szkoły niebędących nauczycielami wyłączony jest obowiązek wypłacania świadczenia urlopowego. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

49 Pożyczki - przykład 1.Pożyczki zwrotne na cele mieszkaniowe mogą być udzielone na: a)uzupełnienie wkładów mieszkaniowych do spółdzielni mieszkaniowych, b)budowę domu jednorodzinnego albo lokalu w domu mieszkalnym, c)zakup budynku mieszkalnego od jednostek, które wybudowały budynek w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, d)nadbudowę i rozbudowę budynku mieszkalnego, e)przebudowę strychu, suszarni bądź pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, f)pokrycia kosztów wykupu lokali na własność oraz uzupełnienie zaliczki na wkład budowlany w związku z przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do zajmowanego lokalu na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, g)przystosowanie mieszkań do potrzeb osób o ograniczonej sprawności fizycznej, h)remont i modernizację lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, i)kaucję i opłaty wymagane przy uzyskiwaniu i zamianie mieszkań. 2.Warunkiem przyznania pożyczki na cele mieszkaniowe przeznaczonej na remont i modernizację mieszkania lub domu ( ….) jest posiadanie własnego mieszkania lub domu bez względu na tytuł prawny do zajmowanego lokalu lub domu. 3.Pożyczka na cele mieszkaniowe, o której mowa w ……..może być udzielona nie częściej niż jeden raz na.............. lata, a na pozostałe cele mieszkaniowe................................................................ Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

50 Pożyczki – przykład 4.Warunkiem przyznania pożyczki jest całkowita spłata poprzednio uzyskanej pożyczki. 5.Jako zabezpieczenie spłaty pożyczki wymagane jest udzielenie poręczenia przez dwóch pracowników................................................................. 11. Oprocentowanie pożyczki wynosi........... % w stosunku rocznym. 12. Spłata pożyczki następuje w ratach miesięcznych w ilości nie większej niż............. 13.W szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy osoba zobowiązana do spłaty pożyczki znajduje się w trudnej sytuacji życiowej, pożyczka może być częściowo umorzona. 14.Pracownik otrzymujący pożyczkę zobowiązany jest do wyrażenia pisemnej zgody na potrącanie przypadających od niego rat z tytułu spłaty pożyczki z wynagrodzenia za pracę i zasiłku z ubezpieczenia społecznego. 15.Szczegółowe warunki przyznania i spłaty pożyczek na cele mieszkaniowe zostaną określone w umowie między pracodawcą a pożyczkobiorcą. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

51 Postanowienia końcowe –przykład zapisu 1.Środkami Funduszu administruje pracodawca. 2.Przyznawanie osobom uprawnionym świadczeń z Funduszu należy do decyzji pracodawcy uzgodnionej z reprezentantem pracowników. 3.W przypadku odmownego załatwienia wniosku osobie uprawnionej podaje się uzasadnienie. Regulamin niniejszy uzgodniony został z..................................... reprezentującym interesy pracowników na podstawie wyboru dokonanego w dniu............................................................................................................ (przedstawiciel pracowników)(pracodawca) Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

52  art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - wartość rzeczowych świadczeń oraz otrzymywanych przez pracownika (w związku z finansowaniem działalności socjalnej) świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł – wolna jest od podatku dochodowego.  Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.  Zwolnienie od podatku dochodowego świadczeń pieniężnych otrzymywanych przez pracownika z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wprowadzone zostało na mocy ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2009 r. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

53  Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a u.p.d.o.f., dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18.  Z mocy art. 21 ust. 1 pkt 26 u.p.d.o.f., wolne od podatku są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł.  Świadczenia wypłacane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w tym również świadczenie urlopowe – nie wchodzą do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (§ 2 ust. 1 pkt 19 i 21 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe). Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

54 Rodzaj świadczenia finansowanego z ZFŚSPodatekSkładki ZUS Świadczenia rzeczowe np. paczki i świadczenia pieniężne Nie, do kwoty 380 zł w roku Tak, powyżej 380 zł w roku podatkowym Nie Bony, talony, znakiTakNie ZapomogiTak, powyżej kwoty 2280 złNie Świadczenia dla emerytów i rencistów (byłych pracowników)* Tak, powyżej kwoty 2280 złNie * świadczenie dla byłych pracowników są zwolnione z podatku nie zależnie od źródła finansowania tj. środki z ZFŚS czy też środki obrotowe. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

55 Do końca sierpnia br. W 2016 r. nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć przez cały rok szkolny przysługuje świadczenie urlopowe, w zależności od charakteru pracy, w wysokości odpowiednio: 1.093,93 zł lub 1.458,57 zł. Podstawa prawna: - ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.), - ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 111 ze zm.). Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

56 W 2016 r. do ustalania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli stosuje się kwotę bazową obowiązującą w dniu 1 stycznia 2012 r., czyli kwotę 2.618,10 zł.  Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć w 2016 r. wynosi 2.879,91 zł (110% kwoty bazowej).  Dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Podstawa prawna: - ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.), - ustawa z dnia 16 grudnia 2015 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2016 (Dz. U. poz. 2199). Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

57 Wysokość odpisu na ZFŚS w 2016 r. nadal ustala się na podstawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2010 r. ogłoszonego przez Prezesa GUS (art. 5e ustawy o ZFŚS dodany na mocy ustawy z dnia 16 grudnia 2015 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2016; Dz. U. z 2015 r. poz. 2199). Wynagrodzenie to wynosi 2.917,14 zł (Mon. Pol. z 2011 r. nr 15, poz. 156). Odpis obligatoryjny na jednego zatrudnionego w tzw. normalnych warunkach pracy- 37,50%- 1.093,93 zł na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze – w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych- 50%- 1.458,57 zł na jednego pracownika młodocianego: zależy od roku nauki Zwiększenia fakultatywne (uznaniowe) na każdą osobę zatrudnioną, w stosunku do której orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, na każdego emeryta i rencistę, nad którym zakład sprawuje opiekę- 6,25%- 182,32 zł na każdą zatrudnioną osobę, pod warunkiem przeznaczenia całości tego zwiększenia na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego- 7,5% Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

58 Przykład: Młodociany w trakcie roku kalendarzowego zmieni status z "pracownika w pierwszym roku nauki" na "pracownika w drugim roku nauki". Jak obliczyć odpis na Fundusz?  Wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika młodocianego różni się w zależności od roku nauki i wynosi: w pierwszym roku nauki 5% podstawy, czyli 145,86 zł (2.917,14 zł x 5%), w drugim roku nauki 6% podstawy, czyli 175,03 zł (2.917,14 zł x 6%), w trzecim roku nauki 7% podstawy, czyli 204,20 zł (2.917,14 zł x 7%).  Odpis na pracowników młodocianych jest dokonywany na każdego zatrudnionego (nie na etat) - art. 5 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 111).art. 5 Ponieważ odpis ustala się na rok kalendarzowy, to jeżeli pracownik zgodnie z przyjętym programem nauczania kończy poszczególne lata nauki (i rozpoczyna następne) w trakcie roku, należy odprowadzić odpis w wysokości ustalonej w proporcji do odpowiednich jego części. Technika przeliczeń nie została w przepisach określona, a zatem może być dowolna, o ile prowadzi do przekazania odpowiedniej kwoty odpisu. Np.odpis na pracowników młodocianych: 8/12 x (145,86 zł x.. osób) + 4/12 x (175,03 zł x … osób) = ……….. zł Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

59 Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 15 listopada 1991 r. I PZP 56/91 TEZA aktualna Osoba, która uprzednio przeszła na wcześniejszą emeryturę i podjęła w nowym zakładzie pracy zatrudnienie przy zawieszeniu wypłaty emerytury, a następnie po rozwiązaniu stosunku pracy ponownie pobiera emeryturę, jest w rozumieniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 24 października 1986 r. o zakładowych funduszach socjalnym i mieszkaniowym w jednostkach gospodarki uspołecznionej (tekst jedn.: Dz. U. z 1990 r. Nr 58 poz. 343) "emerytem - byłym pracownikiem" tego ostatniego zakładu pracy. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 13 kwietnia 1999 r. I PKN 663/98 TEZA aktualna Pracodawca nie ma obowiązku uiszczenia odsetek od kwot nie przekazanych w terminie na rachunek bankowy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 lutego 2007 r. III SA/Wa 4283/06 TEZA aktualna Zorganizowanie imprezy okolicznościowej (integracyjnej) dla wszystkich uprawnionych, bez uwzględniania ich sytuacji życiowej, stałoby w sprzeczności z warunkami, na jakich może być przyznawana pomoc z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Sytuacja taka byłaby sprzeczna z obowiązującymi przepisami prawa. Pomoc z funduszu może być dokonywana jedynie wówczas, gdy uzależnia się jej przyznawanie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

60 Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 kwietnia 2001 r. I PKN 359/00 TEZA aktualna Sprzeczne z prawem rozwiązanie umowy o pracę nie uzasadnia natychmiastowej wymagalności pożyczki udzielonej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, chociażby regulamin zakładowy określał taką wymagalność na skutek wypowiedzenia umowy przez pracodawcę. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 11 maja 1999 r. I PKN 664/98 TEZA aktualna Warunkiem obowiązywania regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest jego uzgodnienie ze wszystkimi organizacjami związkowymi działającymi w zakładzie pracy (art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, jednolity tekst: Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm., w brzmieniu obowiązującym w 1996 r.). Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 lutego 2000 r. I PKN 538/99 TEZA aktualna Obowiązek przekazania na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przychodów z tytułu sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, jednolity tekst: Dz. U. 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), dotyczy środków, które aktualnie służą działalności socjalnej, a nie tych, które służyły lub mogłyby jej służyć w przyszłości. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

61 Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 grudnia 2001 r. I PKN 355/00 TEZA aktualna Niedopuszczalna jest droga sądowa w sprawie o ustalenie nieważności zakładowego regulaminu świadczeń socjalnych. Uchwała Sądu Najwyższego 7 sędziów z dnia 12 czerwca 1996 r. I PZP 7/96 TEZA aktualna Wysokość zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla nauczycieli ustala się bez uwzględnienia nie planowanych podwyżek wynagrodzeń w roku kalendarzowym (art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela - …). Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 sierpnia 2001 r. I PKN 579/00 TEZA aktualna Pracodawca administrujący środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie może ich wydatkować niezgodnie z regulaminem zakładowej działalności socjalnej, którego postanowienia nie mogą być sprzeczne z zasadą przyznawania świadczeń według kryterium socjalnego, to jest uzależniającego przyznawanie ulgowych usług i świadczeń wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

62  Procedura przedstawia najczęściej spotykane czynności dotyczące przyznawania nauczycielom świadczeń socjalnych o charakterze indywidualnym i zbiorowym oraz świadczenia urlopowego z uwzględnieniem współpracy ze związkami zawodowymi.  W każdej jednostce oświatowej procedura musi dodatkowo zostać uzupełniona o ewentualne dodatkowe zadania określone przez obowiązujące w niej zapisy regulaminu ZFŚS.  Opracowanie zawiera wzory najbardziej typowych wniosków i decyzji.  Omówienie wybranej przykładowej procedury Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

63 1.Komisja socjalna, powoływana jest przez............................................................,zwany dalej pracodawcą. W skład komisji socjalnej wchodzi: a)3 przedstawicieli pracowników wybranych przez załogę do reprezentowania jej interesów. b)2 osoby wskazane przez pracodawcę. 2.Członkowie komisji socjalnej powołują przewodniczącego komisji socjalnej, wyłonionego w drodze głosowania jawnego. 3.Członkowie Komisji wybierani są na czas nieokreślony. Członkostwo w Komisji wygasa z dniem rozwiązania umowy o pracę lub z chwilą złożenia przez członka pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji. 4.Do zadań Komisji należy m.in.: a)weryfikowanie poprawności składanych przez pracowników wniosków pod względem formalnym, b)opiniowanie wniosków pracowników dotyczących przyznania świadczeń, o których mowa w Regulaminie ZFŚS, c)rozpatrywanie wniosków pracowników, emerytów, rencistów znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej o pomoc finansową i rzeczową, d)informowanie pracowników o decyzjach dotyczących złożonych przez nich wniosków, e)sporządzanie preliminarza wydatków z ZFŚS na dany rok kalendarzowy, f)zgłaszanie nowych rozwiązań w zakresie środków z ZFŚS w oparciu o potrzeby zgłaszane przez pracowników, g)monitorowanie bieżących wydatków z ZFŚS, h)przygotowywanie protokołów ze spotkań Komisji Socjalnej. 5.Zadania, o których mowa pkt. 4 realizowane są w uzgodnieniu z pracodawcą. (ewentualnie związkami zawodowymi). 6.Posiedzenia Komisji są zwoływane na wniosek jednego z członków Komisji, zgodnie z bieżącymi potrzebami, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. 7.Na każdym posiedzeniu wymagana jest obecność przynajmniej trzech członków Komisji. 8.Rozpatrywanie wniosków następuje w drodze uzgodnienia wspólnego stanowiska przez członków Komisji. 9.W razie odmowy przyznania świadczenia przez Komisję socjalną zainteresowany ma prawo odwołać się do pracodawcy w terminie 7 dni od otrzymania decyzji Komisji. Rozpatrzenie odwołania następuję w terminie 14 dni. Decyzja pracodawcy jest ostateczna. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

64 Podstawa prawna: Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. Nr 100, poz. 908)  określa metodykę przygotowania i sposób redagowania projektów ustaw i rozporządzeń oraz innych normatywnych aktów prawnych, a także warunki, jakim powinny odpowiadać uzasadnienia projektów normatywnych aktów prawnych, jak również reguły przeprowadzania zmian w systemie prawa.  Warunkiem wejścia w życie aktu prawnego jest jego publikacja. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

65 Przy tworzeniu aktów prawa wewnątrzszkolnego warto posiłkować się odpowiednio zasadami wyrażonymi w rozporządzeniu w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”: Dział I, rozdział 7 - Oznaczenie przepisów ustawy i ich systematyzacja Dział II – Zmiana (nowelizacja) aktu prawnego Dział V – Projekt aktu prawnego Dział VI (dotyczy redagowania uchwał i zarządzeń) Artykuł (art.) zastrzeżony jest wyłącznie dla ustawy! Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

66  Każdą jednostkę redakcyjną (paragraf, ustęp, punkt, litera, tiret) zapisuje się od nowego wiersza i poprzedza jej oznaczeniem umieszczonym w tym samym wierszu - paragrafy i ustępy rozpoczyna się od akapitu -punkty, litery i tiret rozpoczyna się na wysokości początku wprowadzenia do wyliczenia  Paragrafy można grupować w jednostki systematyzacyjne wyższego stopnia, tj. w rozdziały, które numeruje się cyframi arabskimi [Rozdział 1, Rozdział 2, itd.] kodeksy części księgi tytuły działy rozdziały artykuły paragrafy ustępy punkty litery tiret ustawy artykuł (art.) ustęp (ust.) punkt (pkt) litera (lit.) tiret akty wykonawcze (rozporządzenia, zarządzenia) paragraf (§) ustęp (ust.) punkt (pkt) litera (lit.) tiret Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

67  Oznaczanie przepisów i ich systematyzacja przy powoływaniu § 1 – symbol „§” bez względu na liczbę i przypadek + cyfra arabska bez kropki ust. 1 – skrót „ust.” bez względu na liczbę i przypadek + cyfra arabska bez kropki pkt 1 – skrót „pkt” (bez kropki!) bez względu na liczbę i przypadek + cyfra arabska bez nawiasu lit. a – skrót „lit.” bez względu na liczbę i przypadek + litera alfabetu łacińskiego bez nawisu tiret pierwsze – wyraz „tiret” + wyrażony słownie numer porządkowy tego tiret (w rodzaju nijakim)  Przepisy paragrafu podzielonego na ustępy, punkty, litery i tiret powołuje się w następującej kolejności: „§ … ust. … pkt … lit. … tiret” bez przecinków po kolejnych jednostkach redakcyjnych Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

68  Ma charakter najczęściej wewnętrzny i obowiązuje tylko jednostki organizacyjne podległe organowi wydającemu zarządzenie  Podstawę prawną do wydawania przez dyrektora szkoły zarządzeń stanowią jego uprawnienia kierownicze, wynikające zarówno z przepisów prawa oświatowego, np. ustawy o systemie oświaty (art. 39 ust. 1 pkt 1), jak i prawa powszechnie obowiązującego, np. kodeksu pracy, ustawy o finansach publicznych, rozporządzeń i innych.  Zarządzenia powinny być ponumerowane i opublikowane w księdze zarządzeń stanowiącej integralną część obowiązującej dokumentacji szkolnej. Język zarządzenia powinien zawierać zwroty urzędowe, uwzględniając te, które są właściwe dla prawa wykonawczego wydawanego przez organ jednoosobowy, np. zwrot: zarządzam, co następuje. Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

69 Poprawnie przygotowana uchwała lub zarządzenie zgodnie z zasadami techniki prawodawczej składa się z następujących elementów: 1. tytuł 2. podstawa prawna 3. przepisy merytoryczne 4. przepisy uchylające (w razie potrzeby) 5. przepisy dotyczące wejścia w życie 6. podpis osoby upoważnionej Język uchwał i zarządzeń powinien zawierać zwroty urzędowe, uwzględniając te, które są właściwe dla prawa stanowionego, np. zwrot: „…uchwala się, co następuje:”, „….zarządza się co następuje:” Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

70  W tytule uchwały lub zarządzenia zamieszcza się: oznaczenie rodzaju aktu (uchwała, zarządzenie) numer aktu (sposób numerowania – w kolejnych latach szkolnych czy jednym ciągiem przez szereg lat – ustalenie winno znaleźć się w regulaminie działalności rady pedagogicznej) nazwę organu, który akt wydaje datę (określony kalendarzowo dzień, w którym uchwała lub zarządzenie zostały podpisane „z dnia 21 czerwca 2013 r.”) określenie przedmiotu uchwały lub zarządzenia (zwięzłe i rozpoczynające się od wyrazów „w sprawie”)  podstawę prawną wydania uchwały lub zarządzenia wyraża się zwrotem: „Na podstawie art. … ustawy … (§ … rozporządzenia …) zarządza się (uchwala się) co następuje: …” Wejście w życie 21 maja 2013 r. (dzień ogłoszenia zarządzenia ) + 7 dni 21 maja -22-23-24-25-26-27-28- 29 maja (data wejścia w życie) Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

71 Załącznik nr 1 do Regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – tabela świadczeńopracowanie tabeli Wzory pism i decyzji Wzory regulaminu ZFŚS Interpretacje indywidualne Udzielanie pożyczek z ZFŚS Sankcje dla dyrektora za złe gospodarowanie ZFŚS 100 pytań do… Drezdenko, 18 lutego 2016 roku

72 Dyskusja


Pobierz ppt "Prowadzący: mgr inż. Jan Palacz Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze Sp. z o. o. Sp. k. Adresaci: szkoły i przedszkola (dyrektorzy) Drezdenko, r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google