Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

W dniu 6.05.2011 w naszej szkole na godzinie wychowawczej przeprowadzono wśród młodzieży badania na temat sposobów radzenie sobie ze stresem. Narzędziem.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "W dniu 6.05.2011 w naszej szkole na godzinie wychowawczej przeprowadzono wśród młodzieży badania na temat sposobów radzenie sobie ze stresem. Narzędziem."— Zapis prezentacji:

1

2 W dniu w naszej szkole na godzinie wychowawczej przeprowadzono wśród młodzieży badania na temat sposobów radzenie sobie ze stresem. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety, składający się 11 pytań dotyczących przyczyn, objawów, skutków oraz sposobów radzenia sobie ze stresem. Badaniami objęto 113 uczniów z 6 klas ( 4 integracyjnych) – Ia, Ib, IIa, IIb, IIIa, IIIc. Wyniki badań przedstawiają się następująco: W badaniu wzięło udział: 52 dziewczynki - tj. 46% i 61 chłopców, co stanowi 54% ogółu badanych.

3

4 Z podanego wykresu wynika, że 55 uczniów (49%) nie denerwuje się, zaś 58 (51%) łatwo przeżywa zdenerwowanie.

5

6

7 J EŚLI CHODZI O SYTUACJE SZKOLNE TO NAJBARDZIEJ STRESUJĄCE SĄ : ODPOWIEDZI USTNE (74 ODP.), KLASÓWKI I SPRAWDZIANY (53 ODP.), NIEZAPOWIEDZIANE KARTKÓWKI (52 ODP.) ORAZ OCENY NIEDOSTATECZNE (28 ODP.). NAJMNIEJ STRESUJĄCE JEST OBAWA OŚMIESZENIA PRZED KLASĄ (23 ODP.), ZŁOŚLIWOŚĆ KOLEGÓW, KOLEŻANEK (21 ODP.), NADMIERNE DOCIEKANIA RODZICÓW (18 ODP.), MAŁO INTERESUJĄCE ZAJĘCIA (16 ODP.), NIE OTRZYMANIE PROMOCJI DO NASTĘPNEJ KLASY (12 ODP.) I SŁABE OCENY (2 ODP.).

8

9 Według badanej młodzieży najlepszym sposobem radzenia sobie ze stresem jest: słuchanie muzyki (79 odp.), odpoczynek (50 odp.), rozmowa z przyjacielem/bliskimi (49 odp.), mniej skuteczniejszymi sposobami są jedzenie słodyczy (19 odp.), unikanie sytuacji stresowych (14 odp.), płacz (12 odp.), nie zwalczanie stresu (9 odp.) i stosowanie technik relaksacyjnych (7 odp.).

10 Według uczniów w walce ze stresem najbardziej pomocna jest jazda na rowerze (40 odp.), gry zespołowe (26 odp.),, bieganie (21 odp.). Najmniej skuteczna jest jazda na rolkach (11 odp.) i tenis (7 odp.). 20 uczniów twierdzi, że żaden sport nie jest pomocny w walce ze stresem.

11 Według 30 uczniów (26%) stres wpływa negatywnie na ich relacje z rodzicami oraz otoczeniem, gdyż są oni zdenerwowani i prowadzą kłótnie z najbliższymi osobami. Zdaniem 83 osób (73%) nie odgrywa on znaczącej roli.

12 Zdaniem 51 badanych osób (45%) stres motywuje ich do pracy, zaś 62 osoby (55%) nie motywuje.

13 Najbardziej typowymi skutkami stresu są: agresja (42 odp.), płacz (26 odp.), krzyk (23 odp.) i załamanie psychiczne (23 odp.). Rzadziej młodzież zażywa leki (10 odp.) i doświadcza bólów brzucha, głowy (6 odp.).

14

15 WNIOSKI Z BADAŃ: Większość przebadanej młodzieży łatwo się denerwuje, przeżywa stres. Zdaniem większości stres nie motywuje ich do pracy, nie wpływa negatywnie na ich relacje z rodzicami i otoczeniem. Najczęstszymi przyczynami stresu są :problemy w szkole, problemy w domu oraz kłótnie z koleżankami i kolegami. W szkole najbardziej stresujące dla uczniów są: odpowiedzi ustne, niezapowiedziane kartkówki i sprawdziany oraz oceny niedostateczne. Zdaniem ankietowanych najczęstszymi objawami stresu są: szybsze bicie serca, bóle brzucha, głowy, wymioty, obgryzanie paznokci, zmęczenie. Najskuteczniejszymi sposobami radzenia sobie ze stresem są: słuchanie muzyki, odpoczynek, rozmowa z przyjaciółmi, bliskimi. Mało osób stosuje techniki relaksacyjne. Bardzo pomocny jest także sport, a zwłaszcza jazda na rowerze, gry zespołowe, bieganie. Skutkami długotrwałego stresu u większości badanych uczniów są: agresja, płacz, krzyk. Bardzo rzadko młodzież sięga po leki. W chwilach zdenerwowania młodzież najczęściej zwraca się o pomoc do rodziców oraz przyjaciół, koleżanek, rzadko do nauczycieli.

16 JAK POMÓC SAMEMU SOBIE W SYTUACJACH STRESOWYCH? - Rozładuj nagromadzone emocje przez: spacer, gimnastykę, pływanie, bieganie, tenis, gry zespołowe czy towarzyskie (planszowe lub karciane). - Zajmij się czymś, co sprawia Ci przyjemność. -Śmiej się! Śmiech burzy napięcie, rozjaśnia Twoją twarz, rozluźnia mięśnie, przywraca obiektywizm i ożywia nadzieję. - Zadbaj o sposób życia - odżywiaj się prawidłowo, śpij odpowiednio długo, zaplanuj czas na rozrywkę. - Unikaj hałasu. -Nie bierz za dużo spraw na swoje barki. - Zaobserwuj i ocen swój stres. Dopóki nie nauczysz się identyfikować czynników wywołujących stres, dopóty nie będziesz potrafił/a sobie z nimi radzić. - Pozwól sobie na odpoczynek. Nie mieszaj tego czasu z innymi zajęciami. -Oczekuj najlepszego. Nawet jeżeli spotka Cię rozczarowanie, czas przed nim przeżyjesz bez stresu. - Zaakceptuj siebie ze wszystkimi zaletami i wadami. Pamiętaj, że nikt nie jest doskonały!

17 Autorzy projektu: przygotowanie kwestionariusza ankiety: Agata Śladowska, Karol Olszewski, Maciej Milewski, przeprowadzenie ankiety: Karolina Wolska, Pola Kania, zestawienie wyników, opracowanie analiz: Sylwia Wójciak, Patrycja Szcześniak, Monika Osica, przygotowanie prezentacji multimedialnej o stresie (informacje teoretyczne i wyniki badań): Alan Głodek, Piotr Owczarzak.


Pobierz ppt "W dniu 6.05.2011 w naszej szkole na godzinie wychowawczej przeprowadzono wśród młodzieży badania na temat sposobów radzenie sobie ze stresem. Narzędziem."

Podobne prezentacje


Reklamy Google