Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rozwój sieci dyskontowych w Polsce Stan obecny i prognoza 6.11.2013 VI Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2013 Maciej Bartmiński, Market Side www.marketside.pl.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rozwój sieci dyskontowych w Polsce Stan obecny i prognoza 6.11.2013 VI Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2013 Maciej Bartmiński, Market Side www.marketside.pl."— Zapis prezentacji:

1 Rozwój sieci dyskontowych w Polsce Stan obecny i prognoza 6.11.2013 VI Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2013 Maciej Bartmiński, Market Side www.marketside.pl

2 2 Wprowadzenie Źródła informacji analiza danych adresowych (geokody, odległości) z baz Market Side analiza liczby ludności inne badania / dane wtórne Ważne kwestie duża dynamika ekspansji dyskontów dalsze kierunki i potencjał wzrostu pozycja innych formatów względem dyskontów

3 3 Liczba hipermarketów spożywczych i dyskontów Utrzymanie dynamicznego, 13% wzrostu liczby sklepów dyskontowych w 2012 roku, przy niewielkim wzroście hipermarketów. W 2013 oczekujemy nieznacznego spadku dynamiki.  Na koniec 2012 roku w Polsce funkcjonowało 2952 supermarketów dyskontowych. Na jeden dyskont przypadało 12,9 tys. Mieszkańców (w 2011 roku – 14,6 tys.)  Liczba hipermarketów (6 największych sieci, w tym cały Kaufland) wynosiła w tym samym czasie 420, a licząc sklepy działające na 31.12.2012 jedynie 416 (+2%). +9 marketów (2%) (6 największych sieci 1, w tym cały Kaufland) 2 1 Auchan, Carrefour, Kaufland (cała sieć) Leclerc, Real, Tesco 2 Bez uwzględnienia 4 hipermarketów Carrefour przejętych 01.01.2013 przez Real, jako nie działających na dzień 31.12.2012 Liczba hipermarketów spożywczych i dyskontó +344 sklepy (13%) (prognoza) 2010 2011 2012 2013 2010 2011 2012

4 4 Liczba ludności w Polsce w przeliczeniu na jeden sklep dyskontowy spadła w ciągu 4 lat z 16,5 tys. do 11,8 tys. Ludność w przeliczeniu na dyskont (prognoza) 2010 2011 2012 2013 2013 2012 2011 2010

5 5 Udział w ogólnej liczbie dyskontów 2010-2013 Biedronka umocniła swój udział w liczbie dyskontów na poziomie 72% w 2012 roku. Oczekujemy dalszego wzmocnienia pozycji tej sieci.  Udział Lidla w liczbie sklepów dyskontowych spadł z 17,5% w 2010 roku do 16,2% w 2012 roku Udział we wzroście liczby sklepów dyskontowych w 2012 r. Aldi Netto Lidl Biedronka 71% 72% 73% 18% 17% 16% 15% 9% 2% (prognoza)

6 6 Szczecin Koszalin Elbląg Olsztyn Białystok Lublin Tarnów Rzeszów Bielsko Biała Tychy Częstochowa Kielce Rybnik Wałbrzych Opole Wrocław Legnica Gorzów Wlkp. Zielona Góra Poznań Kalisz Bydgoszcz Toruń Płock Włocławek Radom Kraków Trójmiasto Warszawa Łódź Katowice Ludność przypadająca na jeden dyskont wg województw Szczecin Koszalin Elbląg Olsztyn Białystok Lublin Tarnów Rzeszów Bielsko Biała Tychy Częstochowa Kielce Rybnik Wałbrzych Opole Wrocław Legnica Gorzów Wlkp. Zielona Góra Poznań Kalisz Bydgoszcz Toruń Płock Włocławek Radom Kraków Trójmiasto Warszawa Łódź Katowice Powyżej 20 000 15 001 – 20 000 10 000 – 15 000 Poniżej 10 000 Ludność na jeden dyskont Wyraźne geograficzne zróżnicowanie nasycenia dyskontami  Na jeden sklep dyskontowy najwięcej osób przypada w województwach świętokrzyskim i małopolskim.  W stosunku do liczby ludności słabo nasycone dyskontami są także województwa leżące na wschodzie i w centrum kraju.  Najmniej osób na jeden dyskont (poniżej 10 tys.) przypada w województwach zachodnich. Ludność na jeden dyskont 1 Ludność ogółem, dane GUS, XII 2011 2012 23 238 20 659 19 151 17 888 17 657 16 346 15 012 12 082 11 907 11 723 11 041 10 149 9 941 9 754 8 126 7 870 świętokrzyskie małopolskie mazowieckie podkarpackie lubelskie łódzkie podlaskie wielkopolskie warmińsko-mazurskie kujawsko-pomorskie śląskie pomorskie opolskie dolnośląskie zachodnio-pomorskie lubuskie

7 7 Blisko 1/3 (29%) dyskontów jest zlokalizowana w miastach do 20 tys. mieszkańców, w których mieszka niespełna 13% Polaków.  Na jeden sklep dyskontowy przypada tu 5,8 tys. ludności, co jest bliskie średniej dla rynku niemieckiego.  Dynamika wzrostu jest jednak największa w dużych miastach oraz na wsi. Liczba dyskontów wg wielkości miast powyżej 500 tys. 201-500 tys. 101-200 tys. 51-100 tys. 20-50 tys. Liczba dyskontów wg wielkości miast wieś powyżej 500 tys. 201-500 tys. 101-200 tys. 51-100 tys. 20-50 tys. poniżej 20 tys. wieś 1 Ludność ogółem, dane GUS, XII 2011 29% dyskontów (13% populacji, 5 mln ludności w 685 miastach) poniżej 20 tys. 2011 (31.12) 2010 (31.12) 2012 (31.12) 15 634 10 094 9 334 7 967 7 227 5 826 106 709 Zmiana liczby dyskontów 2012 / 2011 Ludność na jeden dyskont 1

8 8 Liczba mieszkańców przypadających na 1 sklep dyskontowy jest dość silnie związana z odsetkiem ludności miejskiej w danym województwie  W miastach, przy skoncentrowanym skupieniu ludności, potencjał zakupowy w bliskich strefach zasięgowych jest wyższy niż na wsi.  Ten rodzaj analizy nasycenia sklepami dyskontowymi wskazuje na największy potencjał rozwoju sieci dyskontowych w województwach mazowieckim, śląskim i łódzkim. % ludności miejskiej Liczba mieszkańcow na dyskont -64% współczynnik korelacji liniowej Ludność na sklep dyskontowy a % ludności miejskiej – wg województw Średnia dla Polski.

9 9 Liczba dorosłej ludności w 1-km strefie zasięgowej dyskontów 2010 (31.12) 2011 (31.12) 2012 (31.12) Ludność w mln % dorosłych Polaków % ludności powyżej 18 r.ż. Ludność w wieku 18 i więcej lat w strefach 1 km od dyskontów ogółem (w mln) mln W 1-kilometrowej strefie zasięgowej dyskontów w 2012 mieszkała już ponad połowa dorosłych Polaków (15.9 mln, czyli 51% dorosłej ludności) mln (+0,7 mln) (+2p.p) Podano liczbę dorosłej ludności (18 i więcej lat) wg danych GUS, stan na 31.12.2011 Ludność w wieku 18+: 31,4 mln mln (+0,9 mln) (+3p.p)

10 10 Liczba dyskontów wg miast 50,000+ (pełna lista w raporcie) Miasto Ludność (GUS, 31.12.2011) Liczba dyskontówLudność / dyskont (tys) 31.12. 2012 31.12. 2011 Wzrost (2012- 2011) 31.12. 2012 31.12. 2011 Warszawa1 708 49179631621,627,3 Kraków759 13738281020,027,0 Łódź725 0554335816,921,1 Wrocław631 23560481210,513,2 Poznań553 564605559,210,0 Gdańsk460 5175439158,511,7 Szczecin409 596544687,68,8 Bydgoszcz363 020373529,810,2 Lublin348 5672723412,915,2 Katowice309 3043024610,312,8 Białystok294 2982217513,417,4 Gdynia248 9392420410,412,4 Częstochowa235 7981714313,917,0 Radom220 6022118310,512,4 Sosnowiec215 262222119,810,4 Toruń204 921272617,67,9 Kielce201 8151312115,517,0 Gliwice186 868232218,18,9 Zabrze180 3321511412,017,0 Rzeszów180 0311817110,010,5 Bytom176 1061514111,713,0 Olsztyn175 4201615111,011,8 Bielsko-Biała174 5031210214,517,5 Ruda Śląska143 024181627,98,9 Rybnik140 944181537,89,4 Tychy129 32276118,521,6 Dąbrowa Górnicza125 47512 010,510,6 Gorzów Wielkopolski124 554211745,97,4 Płock124 31811 011,311,5 Elbląg124 257119211,314,0 Niskie nasycenie dyskontami (duży potencjał wzrostu) Wysokie nasycenie dyskontami (niewielki potencjał wzrostu)

11 11 Wśród miast 50,000+ w Raciborzu przypada najmniej ludności na jeden sklep dyskontowy  Działa tu aż 11 dyskontów.  Dodatkowo w mieście zlokalizowany jest hipermarket Auchan oraz supermarkety Kaufland, Leclerc i Tesco.  Działa także 5 drogerii wiodących sieci: 2 sklepy Rossmann, 2 Drogerie Natura i 1 Hebe. Case study - największe skupienie sklepów dyskontowych Racibórz Auchan Tesco Leclerc Kaufland Aldi Netto Lidl Biedronka Dyskont innej sieci Supermarket, hipermarket 56 tys. mieszkańców. 11 sklepów dyskontowych: - 8 Biedronek - 1 Aldi, 1 Lidl, 1 Netto 5,1 tys. osób / dyskont Dodatkowo: - hipermarket Auchan - supermarkety Kaufland, Tesco i Leclerc

12 12 Rozwój sieci Biedronka od 2009 roku: Ile dyskontów powstanie jeszcze w Polsce? rok liczba sklepów, 31.12 wzrost liczby sklepów dynamika 20091.466 20101.64918312,5% 20111.87322413,6% 20122.125 252 1 13,5% rok liczba sklepów, 31.12 wzrost liczby sklepów 2013 2.400275 2014 2.705305 2015 3.035330 Przy zachowaniu obecnych trendów i preferencji konsumenckich w 2015 roku w Polsce będzie działało ponad 3 tys. sklepów Biedronki, a liczba wszystkich dyskontów przekroczy 4 tysiące. Docelową wielkość rynku dyskontów w Polsce oceniamy na ok. 5 tys. sklepów. 1 W lutym 2012 (poprzednia edycja Raportu) prognozowaliśmy wzrost Biedronki do 31.12.2012 o 255 sklepów (z dokładnością do 3 sklepów). Prognoza dalszego rozwoju sieci Biedronka: + 45% w ciągu ostatnich 3 lat

13 13 Geograficzna bliskość sieci

14 14 Dyskonty jako konkurencja hipermarketów Średnia liczba dyskontów w zasięgu 3 km od hipermarketów Średnia odległość hipermarketów do najbliższego dyskontu W strefie 3 km od przeciętnego hipermarketu w Polsce działa 7,5 sklepów dyskontowych  Najbliższy dyskont zlokalizowany jest przeciętnie w odległości 700 metrów  W 2012 roku zarówno średnia liczba sklepów dyskontowych w promieniu 3 km od hipermarketów jak i odległość od najbliższego dyskontu zmieniły się w podobny sposób jak w 2011 roku.  Wskazuje to na stały wzrost konkurencyjności dyskontów względem hipermarketów. km 2010 r. 2011 r. dyskontów 2012 r. dyskontów km

15 15 Co to oznacza dla hipermarketów? Obroty sieci sklepów dyskontowych: Biedronka W 2011 roku 23.8 mld PLN obrotów, około 13.5 mln złotych na sklep rocznie 1 W 2012 roku 28.1 mld PLN obrotów, około 14.1 mln złotych na sklep rocznie 1 Lidl: W 2011 roku 6.092 mld PLN obrotów, około 14.4 mln na sklep rocznie 2 Miesięcznie dyskont ma sprzedaż na poziomie około 1.2 mln złotych. Obroty hipermarketów: Real 1.3 mld EUR obrotów w 2011 roku, około 101 mln złotych na sklep rocznie 3 Jeden sklep dyskontowy osiąga obroty na poziomie blisko 15% obrotów hipermarketu. 1 Obliczenia własne, obroty za: JMD 2 Obliczenia własne, obroty za: rachunek wyników spółki; brak jednolitych danych za 2012 rok 3 Obliczenia własne, obroty za: www.ekonomia24.pl W przeliczeniach użyto średniej liczby sklepów w ciągu roku

16 16 Liczba supermarketów wybranych sieci w 2012 roku Spośród wybranych 13 sieci supermarketów na koniec 2012 roku największą liczbą placówek dysponował Polomarket (386) i Tesco (363)  Najmniej sklepów miały sieci Alma (35), Simply Market (31) i Leclerc (26).  Z większy sieci w zestawieniu nie uwzględniliśmy Społem, ze względu na brak dokładnej informacji o liczbie i lokalizacji sklepów (rozproszone bazy danych, liczba sklepów szacowana nawet na ok. 4 tysiące). Wszystkie sklepy (razem z hipermarketami w Blue City i Poznań ul. Promienista)

17 17 Supermarkety chętnie lokują się w małych miastach, jednak lokalizacja silnie zależy od konkretnej sieci.  Porównanie liczby supermarketów wybranych sieci do liczby dyskontów w podziale na wielkości miast wskazuje na niemal liniową zależność – tam, gdzie jest dużo supermarketów, duża jest również liczba sklepów dyskontowych. Liczba supermarketów wg wielkości miast powyżej 500 tys. 201-500 tys. 101-200 tys. 51-100 tys. 20-50 tys. Liczba supermarketów wybranych sieci wg wielkości miast wieś poniżej 20 tys. supermarkety (N=2.197) dyskonty (N=2.952) 91% współczynnik korelacji liniowej

18 18 km Średnia liczba dyskontów w zasięgu 1 km od supermarketu Średnia odległość do najbliższego dyskontu Dyskonty w 1-km zasięgu supermarketów Aż ¾ (75%) supermarketów wybranych sieci ma w strefie zasięgowej 1-km sklep dyskontowy  Średnia liczba sklepów dyskontowych w strefie 1-km od supermarketów to 1,7.  Przeciętna odległość od najbliższego dyskontu to 1,76 km, a dla supermarketów które mają dyskont w promieniu 1 km to tylko 420 metrów.

19 19 Liczba dyskontów w zasięgu 1 km – wg sieci supermarketu Leclerc oraz Piotr i Paweł to sieci, które mają w swoich strefach 1-km zasięgu największą liczbę dyskontów  Ze względu na koncentrację tych dwóch sieci w dużych miastach, liczba konkurujących dyskontów może w kolejnych latach znacząco rosnąć, wraz z dalszym rozwojem dyskontów w Warszawie, Krakowie, Łodzi czy Wrocławiu (duże miasta o słabym nasyceniu dyskontami)..  Dino oraz Spar – sieci ze względnie dużą liczbą lokalizacji na wsi (ponad 1/3 sklepów na wsi) – mają najmniej sklepów dyskontowych w swoich zasięgach. Średnia liczba dyskontów przypadająca na jeden supermarket w zasięgu 1 km, wg sieci 2012 (31.12)

20 20 Dodatek badania konsumenckie Market Side badania konsumenckie Market Side dane JMD dane JMD

21 21 BiedronkaLidl Średnio 2,0 konkretnych produktówŚrednio 1,9 konkretnych produktów W porównaniu z Lidlem w Biedronce więcej wskazań uzyskał nabiał, owoce i warzywa produkty sypkie oraz tłuszcze.  Na zakupy chemii gospodarczej i/lub kosmetyków specjalnie do dyskontu wybrałoby się kilkanaście procent dorosłych Polaków. Po co do Biedronki, po co do Lidla – porównanie Nabiał 44% Warzywa, owoce 27% Napoje, woda 17% Pieczywo 16% Produkty sypkie 16% Mięso, wędliny, ryby 16% Tłuszcze, 13% Słodycze, przekąski 12% Chemia gosp. 10% Alkohol, papierosy 10% Kawa, herbata 4% Produkty gotowe 4% Art. higie- niczne 4% Art. dla dzieci 2% Art,. przemy- sł.1% Dodat ki do potraw 1% Kosmet yki, pielęgna cja 2% Nabiał 32% Warzywa, owoce 20% Napoje, woda 17% Pieczywo 20% Produkty sypkie 10% Mięso, wędliny, ryby 14% Tłuszcze, 4% Słodycze, przekąski 23% Chemia gosp. 14% Alkohol, papierosy 10% Kawa, herbata 4% Produkty gotowe 6% Art. higie- niczne 2% Dodatki do potraw 3% Art,. prze- mysłowe 2% Odzież, obuwie 2% Kosmet yki, pielęgna cja 2% ŹRÓDŁO: Omnibus CATI firmy Market Side, marzec 2012, ogólnopolska próba reprezentatywna N=1010

22 22 Strategia lidera rynku dyskontów Źródło: JMD, 2013 Dynamika sprzedaży, 1 poł. 2013 Zmiana EUR 18% LFL +5,3% Zmiana PLN +16% Źródła wzrostu: produkty świeże, non-food

23 23 Pozycjonowanie cenowe lidera rynku dyskontów Źródło: JMD, 2013

24 24 Podsumowanie  Utrzymana silna dynamika wzrostu dyskontów  Znaczna regionalizacja nasycenia dyskontami, od Polski zachodniej (duże nasycenie) do wschodniej  Nadal znaczący potencjał wzrostu, szczególnie w największych miastach  Docelowo do 5.000 sklepów dyskontowych (do około 7.500 mieszkańców / dyskont)  Bezpośrednia konkurencja dyskontów z innymi formatami – hipermarketami, supermarketami, drogeriami

25 25 Z czego wynika sukces dyskontów ?  Niskie ceny  Wysoka percepcja jakości  Bardzo dobra ocena sklepów dyskontowych przez klientów  Dogodna lokalizacja – przejęcie roli ‘sklepu w sąsiedztwie’ O sukcesie tego formatu decydują klienci, wybierając sklepy dyskontowe jako miejsce regularnych i/lub najczęstszych zakupów

26 26 Dziękuję za uwagę Maciej Bartmiński Market Side www.marketside.pl


Pobierz ppt "Rozwój sieci dyskontowych w Polsce Stan obecny i prognoza 6.11.2013 VI Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2013 Maciej Bartmiński, Market Side www.marketside.pl."

Podobne prezentacje


Reklamy Google