Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski"— Zapis prezentacji:

1 Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski
ROZPROSZONA ODPOWIEDZIALNOŚĆ NAUCZYCIELA czyli o STATYSTYCZNEJ ISTOCIE WYCHOWANIA Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

2

3 zawartość programów szkolnych
…dowcipy, przysłowia, sposoby na gotowanie jajka na miękko, melodie, wiersze, dziecięce rymowanki, modny kolor samochodu, krój sukienki, twierdzenia naukowe, szarże wojskowe, godła, symbole i sztandary, programy polityczne, reklamy a także… zawartość programów szkolnych

4 MEM (kulturowy byt Campbella)
jednostka informacji kulturowej przekazywana pozagenetycznie i mająca przystosowawcze znaczenie

5 Memy są czymś zewnętrznym w stosunku do umysłu. Nie rodzimy się z nimi
Memy są czymś zewnętrznym w stosunku do umysłu. Nie rodzimy się z nimi. Zdobywamy memetyczny bagaż. Jedne z memów zdobywają nas, innych szukamy wkładając w to wiele wysiłku. Strategie ich przetrwania w ekosystemach naszych myśli warunkują kształty kultur. WYSTĘPUJĄ W PAKIETACH FUNKCJONALNYCH - MEMPLEKSACH

6 Procesy przyswajania memów u każdego człowieka powodują powstanie otwartego systemu na którym opiera się zachowanie – memotypu Jego działanie w danej chwili jest zależne od wymogów środowiska

7 Fundamentalny mempleks to reguły gry społecznej
Kolektywny i hierarchiczny charakter naszego gatunku sprawia, że każde pokolenie postawione jest przez przed koniecznością znalezienia sobie miejsca w społecznym porządku. Punktem wyjścia tej gry są reguły ustanowione przez pokolenie rodziców

8 Pierre'a Bourdieu i „przemoc symboliczna” System edukacyjny w znacznym stopniu okazuje się mechanizmem skierowanym na odtwarzanie reguł panujących w danym czasie (pokoleniu). Sukces w takim systemie zapewnia dostosowanie się do reguł a nie szukanie własnych rozwiązań.

9 Każda gra wymaga reguł a ich znajomość jest jednym
z głównych warunków wygranej Z drugiej strony, wprawa w grze daje większe szanse.

10 DLACZEGO OCZEKUJEMY, ŻE KOLEJNE POKOLENIE ZAGRA
Z NAMI WEDŁUG STARYCH REGUŁ I SKAŻE SIĘ NA PRZEGRANĄ?

11 BUNT JEST WIĘC WPISANY W PROCES ZMIANY POKOLEŃ,
JEST JEJ CZĘŚCIĄ A NIE PRODUKTEM UBOCZNYM

12 Główny problem – Różnorodność potencjalnych wyzwań

13 …siła w różnorodności rozwiązań
W biologicznym ekosystemie stabilność zapewniana jest poprzez wielość sposobów na przetrwanie. Im więcej różnorodnych rozwiązań tym większa pewność powodzenia w przypadku sytuacji ekstremalnych

14 „Różnorodność jest sposobem chronienia tego co możliwe” Francois Jacob Przyszłość jest potencjalna, a skoro tak dlaczego oczekujemy, że może istnieć jakieś źródło rozwiązań, które ma absolutną przewagę nad pozostałymi?

15 Dom Szkoła MEMOTYP Grupa rówieśnicza

16 MEMOTYP S + MEMOTYP D + MEMOTYP GR
Dom Szkoła MEMOTYP S + MEMOTYP D + MEMOTYP GR Grupa rówieśnicza

17 Nauczyciel jako źródło memów
Jak każdy inny człowiek, nauczyciel wyposażony jest w zestaw przyjętych memów i rozwiązuje dzięki nim problemy napotykane w swoim życiu. Jego memotyp daje mu możliwość poruszania się w sieci społecznych zależności a efektem jego działania jest pozycja jaką zajmuje.

18 Memotyp pod lupą Uczniowie poddają działanie nauczycielskiego memotypu wnikliwej ocenie. Sprawdzają jaka jest jakość proponowanych przez wychowawcę rozwiązań i jakie efekty przynoszą dla niego samego...

19 Wyniki tych obserwacji są starannie sumowane i przetwarzane przez uczniów.
Ostatecznie wychowanek wydaje werdykt: Mistrz albo frajer Jeśli frajer, nie wierzy w to co mówi nauczyciel, memy, które próbuje wspierać są ignorowane ale jeśli werdykt brzmi MISTRZ...

20 Autorytet nauczyciela

21 AUTENTYCZNY MEMOTYP Obserwator

22 AUTENTYCZNY KOMUNIKAT O JAKOŚCI MEMOTYPU
AUTENTYCZNY MEMOTYP Obserwator AUTENTYCZNY KOMUNIKAT O JAKOŚCI MEMOTYPU

23 AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY
Obserwator

24 UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY
AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY Obserwator

25 UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY
AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY Obserwator AUTENTYCZNY KOMUNIKAT O JAKOŚCI MEMOTYPU CELEBRYTY

26 AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY
Obserwator

27 UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY
AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY Obserwator

28 Obserwator AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY
AUTENTYCZNY KOMUNIKAT O JAKOŚCI MEMOTYPU CELEBRYTY

29 Ponieważ w szkole nie działają filtry memetyczne albo bardzo trudno je stosować, nauczyciele – celebryci trwają krótko. Nie można budować w ten sposób jakiejkolwiek podstawy autorytetu. Musimy też przyjąć, że siła naszego oddziaływania będzie różna w różnych środowiskach

30 Dom Szkoła MEMOTYP NAUCZYIELA Grupa rówieśnicza

31 Potrzeba różnorodności implikuje wielość memetycznych źródeł i losową w zasadzie siłę wpływu każdego z nich. Nie można przewidzieć skutecznie ostatecznego znaczenia żadnego z nich. Taki wniosek nie oznacza jednak braku odpowiedzialności a raczej odpowiedzialność absolutną.

32 Dziękuję


Pobierz ppt "Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski"

Podobne prezentacje


Reklamy Google