Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Recepty na dobre czytanie
2
Codzienny trening czytania
Czytać można się nauczyć, tylko czytając. Trening głośnego czytania wspomaga technikę czytania. Jeżeli dziecko czyta coś dla siebie, czy też lekturę powinno czytać po cichu. Już od I klasy powinno się wdrażać dziecko do cichego czytania. Można do tego wykorzystać różne codzienne sytuacje, np. niech dziecko czyta mamie przepis kulinarny podczas gotowania, datę przydatności produktu, program telewizyjny, nagłówki w gazecie, itp. Ważne jest by trening odbywał się codziennie, nawet w weekend.
3
Głośne czytanie z rodzicem
Wspólne czytanie z dzieckiem może się odbywać w odwołaniu do obrazka (dziecko interpretuje obrazek na podstawie tego, co widzi i co usłyszało podczas czytania). Czytanie wspólne może się także odwoływać to tekstów czytanych – rodzic czyta, a dziecko wodzi paluszkiem i wzrokiem po czytanych wyrazach i rozpoznaje niektóre z nich, np. imiona.
4
Czytanie na „raty” Dziecko czyta na głos – zależnie od możliwości od jednej linijki tekstu do pół strony. Dziecko czyta razem z dorosłym na glos „chórem” – dorosły nieco ciszej; ilość tekstu dwa razy większa (niż w pkt 1). Dorosły czyta dziecku na głos – ilość tekstu trzy razy większa (niż w pkt 1). Dziecko czyta samo po cichu – ilość tekstu zależy od możliwości. Powtórka całego cyklu ( pkt 1 – 4) Streszczenie całego przeczytanego tekstu- opowiadanie ustne.
5
Jeżeli u dziecka występują trudności w czytaniu, to zaleca się technikę „czytania w parach”. Powinno się ono odbywać codziennie – ok.10 min. Dorosły i dziecko jednocześnie czytają głośno ten sam tekst. Dorosły czyta ściszonym głosem, wydłużając wyrazy. Dziecko w tym czasie również czyta głośno, starając się nadążyć za dorosłym. CZYTAMY CAŁYMI WYRAZAMI. Gdy dziecko ma problem z odczytaniem wyrazu, to dorosły podnosi ton głosu - do czasu gdy dziecko zacznie względnie płynnie czytać.
6
Czytanie innym Czytanie innym (np. babci, starszemu rodzeństwu) stanowi dla dziecka duże wyzwanie i jest zachętą do czytania. W ten sposób dz. się dowiaduje, że jest słuchane, potrzebne innym i czuje się przez to dowartościowane.
7
Kolorowe nakładki Przezroczysta, kolorowa nakładka do czytania polecana jest wszystkim osobom, które mają trudności w czytaniu. Dzięki odgraniczeniu czytanej linijki tekstu nakładka przynosi korzyści również osobom z zaburzeniami ruchów gałek ocznych, jak i czytelnikom, którzy gubią się w tekście podczas czytani. Kolorowa nakładka ułatwia kontrolę ruchów gałek ocznych. Bibliografia: „Uczeń z dysleksją w domu” – M. Bogdanowicz; A. Adryjanek; M. Rożyńska. Wydawnictwo Operon, Gdynia 2011.
8
Dziękuję za uwagę. Katarzyna Olszewska
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.