Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHenryk Urban Został zmieniony 9 lat temu
1
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością info@easpd.eu www.easpd.eu
2
Zarys prezentacji I.Wyzwania II.W kierunku życia w środowisku III.Wnioski
3
I. Wyzwania Przemiany społeczne Zmiana paradygmatu w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością Zmiany demograficzne Zmiany gospodarcze Społeczeństwo wiedzy i teleinformatyka
4
Strategie i akty prawne odnoszące się do deinstytucjonalizacji Międzynarodowe i europejskie ramy polityczno-prawne Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (Art. 19) Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności (2010-2020) Konwencja ONZ o prawach dziecka (Art. 7; 9; 19; 23; 24; 28) Agenda UE na rzecz praw dziecka (2011) Europejska konwencja praw człowieka (Art. 3; 8) Karta praw podstawowych UE Europa 2020 Zasady działania ONZ na rzecz osób starszych (Art. 3; 8) Madrycki plan działania w kwestii starzenia się społeczeństw
5
W całej Europie istnieje pilna potrzeba rozwijania usług osadzonych w środowiskowu i zorientowanych na jednostkę w trzech sferach życia: edukacji, zatrudnienia oraz stałego wsparcia. Podstawowe kwestie: Ponowne przeszkolenie personelu placówek specjalnych Szkolenie personelu pracującego wśród społeczeństwa Opracowanie nowych profili zawodowych Szkolenie kadry zarządzającej pomocą społeczną Deinstytucjonalizacja I. Wyzwania
6
Różnice ‘kulturowe’ Opieka instytucjonalna Izolacja od szerszej społeczności Klienci nie mają dostatecznej kontroli nad swoim życiem Relacje paternalistyczne Rutyna Ujednolicone podejście Regulamin instytucji ważniejszy od potrzeb klientów Opieka w środowisku (CBS) Integracja ze środowiskiem Zaangażowanie klientów we wszystkie decyzje Partnerstwo Elastyczność Indywidualne podejście Klient w centrum zainteresowania I. Wyzwania
7
Nadmierne inwestowanie w obecnie istniejące instytucje Utrzymywanie usług funkcjonujących równolegle obok siebie Alternatywy w połączeniu z podejściem instytucjonalnym Zamknięcie instytucji bez wprowadzenia ich alternatyw w ramach działań środowiskowych 7 Ryzykowne scenariusze procesu przejściowego
8
Wszyscy bezpośrednio zainteresowani muszą przyczyniać się do opracowywania wydajnych i oszczędnych systemów usług. Dzisiejsze społeczeństwo jest złożone. Jedynie poprzez dobrze zorganizowaną współpracę i poczucie współodpowiedzialności możliwe jest opracowywanie i wprowadzanie w życie strategii. Podstawowe kwestie: Identyfikacja osób zainteresowanych Zgoda odnośnie różnych ról i zakresów odpowiedzialności Opracowanie narzędzi wspierających współpracę Finansowanie współpracy osób zainteresowanych Współpraca pomiędzy bezpośrednio zainteresowanymi a resztą społeczeństwa I. Wyzwania
9
1. Fenomen żaby Tak więc, trzeba: Koncentrować się na potrzebach i ocenie potrzeb Opracowywać i ukazywać alternatywy (ich dostępność) Tłumaczyć jak ważna jest zmiana paradygmatu Szkolić kadrę zarządzającą zmianami Szkolić personel pierwszego kontaktu w nowych umiejętnościach Identyfikować przeszkody natury prawnej i ich strukturę Zapewnić personelowi alternatywne zatrudnienie II. W kierunku życia w środowisku
10
Tak więc, potrzeba: Mechanizmu wsparcia socjalno- ekonomicznego dla ubogich rodzin Wsparcia w komunikacji Rozpoznania odmiennych ról: rodziców/braci, sióstr. 2. Wsparcie dla rodziny II. W kierunku życia w środowisku
11
Tak więc, potrzeba: Dostępości usług informacyjnych Świadomego i przeszkolonego personelu w szpitalach położniczych Usług wczesnej interwencji i pomocy ambulatoryjnej Asystentów zatrudnionych w placówkach opieki dziennej, w świetlicach, szkołach Usług opieki okazjonalnej i tymczasowej Wsparcia rodzin połączonego ze wsparciem osób z niepełnosprawnością Koncentracji na przechodzeniu przez kolejne etapy życia Dostępności wsparcia w głównym nurcie edukacji i służby zdrowia 3. Spektrum usług II. W kierunku życia w środowisku
12
4. Rozwijanie partnerstwa Tak więc, trzeba: Inwestować we współpracę osób zainteresowanych i zaangażowanie osób z niepełnosprawnością Rozpoznawać odmienne role Angażować wszystkich partnerów Włączać do głównego nurtu II. W kierunku życia w środowisku
13
Tak więc, trzeba: Wprowadzić elastyczne ramy czasowe dla usług (programy przed-szkolne) Określić liczbę osób mieszkających w instytucjach Przestać inwestować w budynki Ustalić plany rozbioru Wprowadzić likwidujące regulacje prawne 5. Odciąć linię dostaw II. W kierunku życia w środowisku
14
Tak więc, potrzeba: Zaangażowania strukturalnego osób z niepełnosprawnością Rozpoznania wypaczeń wynikających ze zbyt ogólnikowych rozwiązań prawnych Ujęcia jakości życia w jakości instrumentów usług publicznych 6. Wprowadzić w ruch mechanizm kuli śnieżnej II. W kierunku życia w środowisku
15
Brak planowania to plan na porażkę Tak więc, potrzeba: Ponownego (i kolejnego) ustalenia celów strategii Wykonalnych planów działania Zazębiania się systemów Jasno określonego budżetu Systemu kontroli działania i jakości Inwestycji w szkolenie Warunków niezbędnych dla uzyskania jakości Przywództwa III. Wnioski
16
16 Przy wsparciu finansowym Programu UE na rzecz zatrudnienia i innowacji społecznych “EaSI” (2014-2020) Dziękujemy! EASPD Av. d’Auderghem 63 / Oudergemlaan B – 1040 Brussels Tel +32 2 282 46 10 – Fax +32 2 230 72 33 www.easpd.eu info@easpd.eu
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.