Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
2
Nadzór pedagogiczny ewaluacje
Ogółem w województwie przeprowadzono 255 ewaluacji, w tym: 74 całościowych 181 problemowych w obszarze efekty, w obszarze środowisko
3
Nadzór pedagogiczny ewaluacje
4
Nadzór pedagogiczny ewaluacje
5
Nadzór pedagogiczny ewaluacje
Ogółem przeprowadzono 118 ewaluacji, w tym: 38 całościowych 80 problemowych - 60 w obszarze efekty, - 20 w obszarze środowisko
6
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji - przedszkola
EFEKTY Działania nauczycieli służą wszechstronnemu rozwojowi dziecka: intelektualnemu, fizycznemu; stwarzają warunki do poszerzania wiedzy, nabywania nowych umiejętności, wspierają rozwój osobowym wychowanka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym i przyrodniczym. Przedszkola tworzą warunki do rozwijania aktywności w różnorodnych formach działalności. Nauczyciele pobudzają inicjatywy i aktywność własną wychowanka poprzez oddziaływanie na wszystkie sfery jego rozwoju.
7
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji
Należy: Dążyć do poszukiwania przez nauczycieli przedszkoli różnorodnych systemów motywacji dzieci mających na celu wzmacnianie właściwych, eliminowanie negatywnych zachowań. Tworzyć warunki do rozwijania aktywności dzieci w różnorodnych formach działalności z wykorzystaniem zasobów lokalnego środowiska. Zadbać o konstruktywne formułowanie wniosków z dokonywanych przez nauczycieli analiz i diagnoz. Wzmóc nadzór przez dyrektora nad wdrażaniem wniosków do codziennej pracy z dzieckiem.
8
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji - szkoły
EFEKTY Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej, ćwiczą kompetencje takie jak: współdziałanie w zespole, przedsiębiorczość, kreatywność, umiejętność poszukiwania i rozwiązywania problemów. Nauczyciele formułują i wdrażają wnioski z analizy osiągnięć uczniów. Szkoły zapewniają bezpieczeństwo uczniom, tworzą atmosferę pracy, nauki. Nauczyciele analizują występowanie możliwych zagrożeń, podejmują działania mające na celu eliminowanie niepożądanych.
9
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji
Należy: Dokonywać rzetelnej i systematycznej analizy wyników egzaminów zewnętrznych jako sposobu poprawy efektywności pracy szkoły. Wykorzystywać analizę egzaminów zewnętrznych do oceny poziomu umiejętności uzyskiwanych przez uczniów. Planować i organizować w sposób zaplanowany monitorowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z wykorzystaniem różnych metod: pomiaru, obserwacji, analizy prac, itp. Pracę nad poprawą efektów kształcenia uczniów opierać na rzetelnej analizie i przemyślanych wnioskach.
10
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji - przedszkola
Procesy: Procesy zachodzące w przedszkolach służą wspieraniu rozwoju dziecka w sposób świadomy i celowy, który zmierza do ukształtowania osobowości wychowanka.
11
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji
Należy: Badać trafność oferty edukacyjnej w odniesieniu do potrzeb dziecka. Poszukiwać odpowiedzi w jaki sposób wyniki i wnioski z analizy badania rozwoju dzieci wpływają na modyfikację oferty programowej przedszkola. Dokonywać ewaluacji podejmowanych działań realizowanych w ramach oferty programowej, w zakresie oczekiwanych efektów. Szukać potwierdzenia, że prowadzona w przedszkolu indywidualizacja procesu wspomagania rozwoju i edukacji dzieci zwiększa szanse edukacyjne.
12
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji - szkoły
Procesy: Szkoły kształtują własną ofertę edukacyjną, która wynika z podstawy programowej, jest modyfikowana i poszerzana. Realizacja podstawy programowej jest monitorowana, oferta edukacyjna jest spójna z nią, uwzględnia kształtowanie kompetencji potrzebnych na rynku pracy. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany.
13
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji
Należy: Dokonywać ewaluacji podejmowanych działań realizowanych w ramach oferty edukacyjnej, w zakresie oczekiwanych efektów. Szukać potwierdzenia, że prowadzona w szkole indywidualizacja procesu wspomagania rozwoju i edukacji uczniów zwiększa szanse edukacyjne. Należy zwrócić uwagę na indywidualizację wymagań przez nauczycieli i bieżące przekazywanie uczniom wskazówek do pracy pozwalające na poprawę wyników kształcenia. W ofercie zajęć ujmować zajęcia wyrównawcze, rozwijające kompetencję oraz dające wsparcie psychologiczne uczniom.
14
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji - przedszkola
Środowisko: W przedszkolu i w środowisku promowana jest wartość wychowania przedszkolnego, potrzeba edukacji, co w znaczący sposób przyczynia się do pozytywnego postrzegania placówek w środowisku. Upowszechnianie informacji dotyczących ofert edukacyjnej, podejmowanych działań i osiągnięć przedszkoli odbywa się w różnych formach.
15
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji
Należy: Podejmować działania mające na celu aktywne włączanie się w realizację różnych akcji organizowanych w środowisku lokalnym oraz poza nim i podtrzymywanie kontaktów opierających się na współpracy z lokalnymi instytucjami. Współpracę i współdziałanie z rodzicami spostrzegać jako jeden z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny.
16
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji - szkoły
Środowisko: Szkoły znają zasoby środowiska i potrafią je wykorzystać w procesie edukacji i wychowania, oferując w zamian własne zasoby i działania integrujące. Nauczyciele współpracują z różnymi podmiotami, podejmują inicjatywy na rzecz społeczności lokalnej, co korzystnie wpływa na rozwój ucznia. Realizowane przez szkołę przedsięwzięcia, programy i projekty inspirują uczniów do uczenia się. Współpraca poszerza o nowe możliwości, także w związku z realizacją wielu programów rządowych i unijnych.
17
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji
Należy: W dalszym ciągu wykorzystywać zasoby środowiska do promowania wartości edukacji i promocji szkoły na zewnątrz . Umiejętnie i celowo wykorzystywać informacje o losach absolwentów do doskonalenia efektów nauczania i wychowywania, planowania oferty edukacyjnej, projektowania zmian w szkole. Poszukiwać rozwiązań i działań mających na celu przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia lub funkcjonowania na rynku pracy. Wspólnie z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny zapewniać pomoc i wsparcie w rozwiązywaniu trudnych sytuacji wychowawczych, rodzinnych, edukacyjnych.
18
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji szkoły i przedszkola
Zarządzanie: Warunki lokalowe oraz wyposażenie pozwala na realizację podstawy programowej, sprzyja poszerzeniu oferty edukacyjnej. Podejmowane działania wzbogacające i modernizujące bazę są prowadzone w oparciu o analizę potrzeb.
19
Nadzór pedagogiczny wnioski z ewaluacji
Należy: Zadbać o udrożnienie przepływu informacji między funkcjonującymi w przedszkolu/szkole zespołami (zadaniowymi, problemowymi). Proces rozwoju szkół i placówek planować, modyfikować w oparciu o wyniki ewaluacji wewnętrznej. Wprowadzić zmiany w procesie zarządzania placówką mające na celu usprawnianie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego, ze szczególnym uwzględnieniem ewaluacji wewnętrznej, zewnętrznej i wyników kontroli. Dążyć do ciągłego doskonalenia modelu, procedur ewaluacji w nadzorze dyrektora. Stwarzać możliwość do podejmowania działań/decyzji rad pedagogicznych opartych na badaniach czy też wynikach ewaluacji wewnętrznej. Spostrzegać nadzór pedagogiczny prowadzony przez dyrektora jako działanie służące doskonaleniu, poprawie pracy szkoły/placówki.
20
Nadzór pedagogiczny kontrole planowe
Zakres kontroli Liczba kontroli Prawidłowość wykonywania przez dyrektorów publicznych szkół i placówek planowych zadań w zakresie nadzoru pedagogicznego. 188 Zgodność przeprowadzania egzaminów poprawkowych z przepisami prawa. 105 Wybór podręczników szkolnych. 138 Prawidłowość nadzorowania przez dyrektora publicznej szkoły podstawowej spełniania przez dzieci pięcioletnie i sześcioletnie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. 87 Prawidłowość klasyfikowania i promowania w zakresie dopuszczania słuchaczy do egzaminów semestralnych w publicznej i niepublicznej szkole ponadgimnazjalnej dla dorosłych. 96
21
Nadzór pedagogiczny kontrole planowe
Zakres kontroli Liczba kontroli Prawidłowość organizacji praktyk zawodowych przez publiczne technika dla młodzieży. 19 Zgodność organizacji i sposobu działania innej formy wychowania przedszkolnego z przepisami prawa. 16 Zgodność organizacji zajęć w -f realizowanych w formie zajęć klasowo-lekcyjnych z ramowymi planami nauczania. 189 Zgodność organizacji kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. 54 Ogółem 892
22
Nadzór pedagogiczny kontrole planowe
23
Nadzór pedagogiczny kontrole planowe
24
Nadzór pedagogiczny kontrole planowe
Zakres kontroli Liczba kontroli Prawidłowość wykonywania przez dyrektorów publicznych szkół i placówek planowych zadań w zakresie nadzoru pedagogicznego. 71 Zdecydowana większość dyrektorów kontrolowanych szkół prawidłowo wykonuje zadania nadzoru pedagogicznego. Stwierdzone nieprawidłowości najczęściej dotyczyły braku : realizacji zaplanowanych działań z zakresu kontroli i wspomagania nauczycieli uchybień w planowaniu zadań brak celów i harmonogramu ewaluacji brak tematyki szkoleń i narad dla nauczycieli brak zakresów kontroli brak terminów realizacji zadań
25
Nadzór pedagogiczny kontrole planowe
Zakres kontroli Liczba kontroli Zgodność przeprowadzania egzaminów poprawkowych z przepisami prawa. 59 W 45 % kontrolowanych szkół egzaminy poprawkowe były przeprowadzane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wydano łącznie 51 zaleceń. Nieprawidłowości dotyczyły głównie: 1. dokumentowania przeprowadzanych egzaminów: brak w protokołach wyniku egzaminu i oceny uzyskanej przez ucznia. brak pytań egzaminacyjnych w protokole i informacji o odpowiedziach ustnych ucznia 2. terminów przeprowadzania egzaminów 3. składu komisji egzaminacyjnej
26
Nadzór pedagogiczny kontrole planowe
Zakres kontroli Liczba kontroli Wybór podręczników szkolnych. 59 Szkoły przestrzegają przepisów w zakresie wyboru podręczników. Nieliczne nieprawidłowości dotyczyły: niezachowania terminu podania do publicznej wiadomości zestawu podręczników obowiązujących w szkole. niepodejmowania działań organizacyjnych umożliwiających obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły.
27
Nadzór pedagogiczny kontrole planowe
Zakres kontroli Liczba kontroli Prawidłowość nadzorowania przez dyrektora publicznej szkoły podstawowej spełniania przez dzieci pięcioletnie i sześcioletnie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. 37 Dyrektorzy kontrolowanych szkół prawidłowo nadzorują spełnianie przez dzieci pięcio- i sześcioletnie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. Nieliczne nieprawidłowości dotyczyły: dokumentowania spełniania przez dzieci obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
28
Nadzór pedagogiczny kontrole planowe
Zakres kontroli Liczba kontroli Zgodność organizacji i sposobu działania innej formy wychowania przedszkolnego z przepisami prawa. 5 Organizacje punktów przedszkolnych wymagają dostosowania do faktycznych potrzeb punktu oraz obowiązującego stanu prawnego. Stwierdzono przypadki, że do dziennika zajęć punktu wpisywane są dzieci poniżej 3 roku życia. Kontrolowane punkty przedszkolne funkcjonują od 10 do 11 godzin dziennie.
29
Nadzór pedagogiczny kontrole planowe
Zakres kontroli Liczba kontroli Zgodność organizacji zajęć w - f realizowanych w formie zajęć klasowo-lekcyjnych z ramowymi planami nauczania. 83 W 95% szkół zajęcia z wych. fizycznego są realizowane w formie zajęć klasowo-lekcyjnych. W większości kontrolowanych szkół zajęcia były organizowane zgodnie z ramowymi planami nauczania. W 5 szkołach nie została zachowana odpowiednia, zgodna z przepisami, liczba uczniów.
30
Nadzór pedagogiczny kontrole planowe
Zakres kontroli Liczba kontroli Zgodność organizacji kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. 18 Dyrektorzy nie umieszczają w organizacji pracy szkoły, godzin na zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Zalecenia wynikające z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego realizowane są z godzin wynikających z art. 42 KN i w ramach etatu pedagoga szkolnego. Nauczyciele, z braku miejsca, nie dokumentują w dziennikach lekcyjnych realizacji podstawy programowej realizowanej z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Nauczyciele dokumentują realizację zajęć rewalidacyjnych a oceny zwykle są opisowe.
31
Nadzór pedagogiczny kontrole doraźne na wniosek MEN
Zakres kontroli Liczba kontroli Prawidłowość organizowania i realizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach oraz publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych. 130 Prawidłowość organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność, w szkole ogólnodostępnej. 62 Ogółem 192
32
Nadzór pedagogiczny kontrole doraźne na wniosek MEN
Zakres kontroli Liczba kontroli Prawidłowość organizowania i realizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach oraz publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych. 28 W 40% kontrolowanych szkół zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze były organizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nieprawidłowości najczęściej dotyczyły: realizowanego wymiaru godzin zajęć dokumentowania zajęć braku współpracy nauczyciela prowadzącego zajęcia z psychologiem. Łącznie wydano 27 zaleceń.
33
Nadzór pedagogiczny kontrole doraźne na wniosek MEN
Zakres kontroli Liczba kontroli Prawidłowość organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność, w szkole ogólnodostępnej. 34 W 78 % kontrolowanych szkół w arkuszu organizacji szkoły nie uwzględniono zajęć rewalidacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność. Zajęcia rewalidacyjne nie są organizowane zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dyrektorzy proponują uczniom zajęcia możliwe do zorganizowania w ramach zasobów (kadrowych i organizacyjnych) szkoły, a nie wynikające z orzeczenia. Ponadto są to głównie zajęcia zespołowe - logopedia, korekcyjno – kompensacyjne (lub terapia pedagogiczna), a nie indywidualne. Zajęcia odbywają się głównie w ramach realizacji godzin określonych w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy KN, a także w ramach godzin pracy pedagoga szkolnego, logopedy, psychologa, w przypadku gdy takimi specjalistami szkoła dysponuje.
34
Nadzór pedagogiczny kontrole doraźne - inne
Ogółem w województwie przeprowadzono 372 kontrole doraźne, dotyczące nadzoru pedagogicznego,najczęściej w zakresie: przestrzegania zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów. przestrzegania statutu szkoły lub placówki. przestrzegania praw dziecka. zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. realizacji podstaw programowych i ramowych planów nauczania. zgodności zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami.
35
Wojewódzkie zadania edukacyjne
. Wojewódzkie zadania edukacyjne Forma Liczba nauczycieli Kursy kwalifikacyjne 326 Rady pedagogiczne 204/4638 Kursy doskonalące 1290 W ramach grantów 2011 r. łącznie przeszkolono 6254 nauczycieli.
36
Wojewódzkie zadania edukacyjne
Szkolenia rad pedagogicznych Odpowiedzialność prawna nauczycieli i rodziców w kontekście praw dziecka i ucznia Kursy doskonalące dla nauczycieli Praca z różnymi tekstami kultury w kontekście wymagań nowej podstawy programowej Organizowanie pracy dydaktycznej nauczyciela języka obcego nowożytnego w szkole ponadgimnazjalnej zgodnie z nową podstawą programową E-learning jako forma indywidualizacji pracy z uczniem Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Sieci
37
Wojewódzkie zadania edukacyjne
Kursy doskonalące dla nauczycieli – cd. Stosowanie technologii informacyjnej w kreatywnej pracy nauczyciela a wszechstronny rozwój ucznia Praca z dzieckiem sześcioletnim w klasie pierwszej szkoły podstawowej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu Tworzenie indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Rozpoznanie indywidualnych potrzeb ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi podstawą opracowania karty indywidualnych potrzeb ucznia i planu działań wspierających
38
Wojewódzkie zadania edukacyjne
Kursy doskonalące dla nauczycieli –cd. Dobra współpraca z rodzicami w wychowaniu i profilaktyce jako jeden z warunków przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży. Profilaktyka otyłości i nadwagi – tworzenie całościowej polityki szkoły w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Szkolenie przygotowujące nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
39
Wojewódzkie zadania edukacyjne
Badanie potrzeb doskonalenia zawodowego nauczycieli: 3 września – 2 października 2012 r.
40
Nadzór pedagogiczny - wnioski
Szczegółowa analiza działań wynikających z nadzoru pedagogicznego wraz z wnioskami zostanie opublikowana 31 października 2012 r.
41
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.