Pobierz prezentację
OpublikowałSławomira Cieloch Został zmieniony 10 lat temu
1
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO - WYCHOWAWCZY W KRASNYMSTAWIE
2
Biografia Weroniki Sherborne
Weronika Sherborne ( ) z wykształcenia była nauczycielką wychowania fizycznego i fizjoterapeutką. Studiowała w Bedford College of Physical Education. Rok 1943 spędziła w Studium Sztuki Ruchu w Manchester, noszącym obecnie nazwę Laban Centre for Movement and Dance (Centrum Ruchu i Tańca im. Labana). Znalazła się tam pod wpływem twórczości Rudolfa Labana, jego pracy i systemu nauczania. Znajomość ta wywarła decydujący wpływ na jej życie i twórczość Podczas nauczania na specjalistycznych kursach w Dartington Hali zetknęła się z zespołem pracowników Centrum Rehabilitacji Withymead w Exeter. Podjęła wówczas pracę jako terapeuta ruchu, wykorzystując swoje zdolności i wiedzę w zakresie obserwowania ruchu i uczenia ruchu pacjentów z zaburzeniami nerwicowymi. Przełomowym momentem w jej działalności profesjonalnej był udział w kursie zorganizowanym w Bristolu (w latach 50-ych) przez Krajowe Towarzystwo Higieny Psychicznej dla osób, które chciały pracować z dziećmi upośledzonymi umysłowo. Zetknięcie się z problematyką upośledzenia umysłowego spowodowało, że W. Sherborne zaczęła rozwijać własną metodę oddziaływania na dzieci upośledzone umysłowo oraz kształcić nauczycieli w tym zakresie.
3
Metoda stosowana jest w pracy z dziećmi, jak i osobami dorosłymi, z osobami o różnych zaburzeniach rozwojowych oraz z osobami o prawidłowym rozwoju. Metoda jest wykorzystywana w pracy: * z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie, * z dziećmi autystycznymi, * z dziećmi z zespołem Aspergera, * z dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, * z dziećmi z zaburzeniami emocjonalnymi, * z dziećmi niesłyszącymi, * z dziećmi niewidomymi, * z dziećmi z zespołem Downa * z dziećmi z domów dziecka,
4
Metoda Weroniki Sherborne:
W metodzie wyróżnia się cztery grupy ćwiczeń: 1) ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała 2) ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu 3) ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerami grupy 4) ćwiczenia twórcze
5
Jedną z najważniejszych potrzeb małego dziecka jest potrzeba RUCHU
Jedną z najważniejszych potrzeb małego dziecka jest potrzeba RUCHU. Ciągłe ograniczanie swobody ruchu prowadzi do tzw. „stanu chronicznego” organizmu wzrost wewnętrznego napięcia stres psychiczny, stany niepokoju i zahamowań, utrata wiary we własne możliwości człowiek zamyka się w sobie, odsuwa się od innych, traci kontakt z otoczeniem.
6
Cechy charakterystyczne metody W
Cechy charakterystyczne metody W. Sherborne: - ćwiczenia muszą być radosną zabawą dla dziecka, - początek zajęć, to ćwiczenia, które dają poczucie bezpieczeństwa i oparcia, - na koniec zajęć wykonywane są ćwiczenia relaksacyjne, - uczymy się używania siły i delikatności, - na przemiennie ćwiczymy dynamiczne i relaksacyjne - utrzymujemy z dzieckiem kontakt wzroku, - stymulujemy aktywność dziecka (większość ćwiczeń na poziomie podłogi), - stopniowo rozszerzamy kręg doświadczeń społecznych.
7
ZASADY PANUJĄCE PODCZAS ZAJĆ RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. SHERBORNE
Dobrowolność uczestnictwa w zajęciach. W czasie trwania sesji nie ma rywalizacji i współzawodnictwa. Każdy ma prawo odnieść sukces. Prowadzący ma kontakt z każdym dzieckiem.
8
EFEKTY PRACY METODĄ RR SHERBORNE
Korzyści jest naprawdę wiele! Ćwiczenia proponowane przez Weronikę Sherborne dają pozytywne odczucie w kontakcie z innym człowiekiem, wyzwala swobodę zachowań i naturalność oraz są doskonałą okazją do rozładowania energii. Dzieci poddawane są próbom pokonania własnych zahamowań wynikających z uprzednich negatywnych doświadczeń. Mają możliwość wchodzenia w inną rolę niż zazwyczaj (dominująca, bierna) oraz budowania partnerstwa. Ćwiczenia są źródłem odczuwania przyjemnych doznań płynących z własnego ciała oraz ogólnej radości. Natomiast kiedy dziecko jest w bliskim kontakcie z drugą osobą to ma okazję do bliskiego kontaktu fizycznego, obejmowania i przytulania, na którym często zapominamy w codziennej bieganinie. Udział w ćwiczeniach ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznawania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych. Ponieważ dzięki temu zaczyna mieć ono zaufanie do siebie, zyskuje też poczucie bezpieczeństwa.
9
Liczebność grupy: 6-14 wychowanków, Wiek uczestników: nieograniczony,
ORGANIZACJA ZAJĘĆ RUCHU ROZWIJAJĄCEGO W. SHERBORNE NA TERENIE SOSW W KRASNYMSTAWIE: Liczebność grupy: 6-14 wychowanków, Wiek uczestników: nieograniczony, Częstotliwość spotkań: minimum raz w tygodniu. Czas trwania 1 spotkania – około 1h. Początkowo zajęcia mogą być krótsze (20-30 minut) zależnie od samopoczucia i możliwości dzieci. Miejsce: sala gimnastyczna, Prowadzeniem grupy: mgr Ewelina Fornal, mgr Karolina Micewicz (przeszkoleni terapeuci).
11
Zapraszamy na sesje terapeutyczne prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
12
KONIEC
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.