Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Fundusze unijne w oświacie lokalnej Hanna Kułakowska-Michalak Problem Badania Analiza Wnioski Hanna Kułakowska-Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Fundusze unijne w oświacie lokalnej Hanna Kułakowska-Michalak Problem Badania Analiza Wnioski Hanna Kułakowska-Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej."— Zapis prezentacji:

1 Fundusze unijne w oświacie lokalnej Hanna Kułakowska-Michalak Problem Badania Analiza Wnioski Hanna Kułakowska-Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

2 Fundusze unijne w oświacie lokalnej Czy znamy te fundusze? Czy potrafimy je wykorzystać? Jaka jest znajomość tego zagadnienia? Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

3 Fundusze unijne dla oświaty zostały umiejscowione w: Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki w priorytetach III i IX Programie „Uczenie się przez całe życie”. Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

4 Tryb systemowy W trybie systemowym projekty są realizowane przez beneficjentów imiennie wskazanych w Programie lub dodatkowych dokumentach stanowiących jego uszczegółowienie. Tryb konkursowy W trybie konkursowym projekty mogą realizować wszystkie podmioty m.in.: instytucje szkoleniowe, instytucje systemu oświaty W ramach PO KL przewiduje dwa tryby realizacji projektów: Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

5 Projekty Konkursowe Projekty wybierane są w wyniku otwartego lub zamkniętego konkursu projektów, ogłaszanego i prowadzonego przez konkretną Instytucję Wdrażającą Wybór projektów w trybie konkursowym obejmuje następujące etapy: ogłoszenie konkursu nabór wniosków o dofinansowanie weryfikację formalną wniosków oraz ich ocenę merytoryczną ogłoszenie wyników konkursu procedurę odwoławczą (ewentualnie) podpisanie umów o dofinansowanie projektów rejestrację dokumentacji w systemie informatycznym, zgodnie z oddzielnymi regulacjami w przedmiotowych obszarach (pierwsza rejestracja po ocenie formalnej wniosku o dofinansowanie) Szczegółowe zasady naboru projektów dla trybu konkursowego są zawarte w Uszczegółowieniu Programu Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

6 Program „Uczenie się przez całe życie” Celem głównym programu jest podnoszenie jakości i zwiększenie atrakcyjności szkolnictwa w Europie. Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

7 Programy sektorowe (Lifelong Learning Programme) Comenius Erasmus Leonardo da Vinci Grundtvig Program międzysektorowy Program Jean Monnet Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

8 Program skierowany do osób korzystających z edukacji na poziomie przedszkolnym i szkolnym do końca szkoły średniej oraz do instytucji i organizacji organizujących kształcenie na tym poziomie. Promuje międzynarodową współpracę szkół, kadry nauczycielskiej i młodzieży Comenius Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

9 W ramach Comeniusa organizowane są: Partnerskie Projekty Szkół. Partnerskie Projekty Regio (współpraca regionalna) Asystentura Comeniusa Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej. Wyjazdy Indywidualne Uczniów Comeniusa. Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

10 Korzyści płynące z udziału szkół w projekcie Comenius Uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej szkoły poprzez ciekawą formę zdobywania wiedzy i poprawy kompetencji językowych Możliwość zetknięcia się młodzieży biorącej udział w projekcie z różnorodnością kultur europejskich Możliwość pogłębienia świadomości o własnej odrębności narodowej Doświadczenie samodzielnego i aktywnego funkcjonowania w środowisku międzynarodowym Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

11 Jak fundusze unijne są oceniane w lokalnej oświacie? Wyniki badań szkół piaseczyńskich Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

12 Badania piaseczyńskich gimnazjów Do badania użyłam: Wywiadu który przeprowadziłam z dyrektorami siedmiu gimnazjów z terenu Piaseczna Anonimowej ankiety którą przeprowadziłam wśród nauczycieli z siedmiu gimnazjów z terenu Piaseczna Na terenie Gminy Piaseczno znajduje się 8 gimnazjów. Jedna ze szkół nie wzięła udziału w badaniu z przyczyn organizacyjnych. Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

13 Pytania kluczowe Czy dyrektorzy i nauczyciele posiadają wiedzę dotyczącą funduszy unijnych w oświacie ? Jakie są przyczyny nie angażowania się szkół i nauczycieli w projekty unijne? Jakie są powody przystępowania do projektu? Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

14 Czy dyrektorzy i nauczyciele posiadają wiedzę dotyczącą funduszy unijnych w oświacie ? Z badań wynika, że wiedza dotycząca pozyskiwania funduszy unijnych jest niewielka. Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

15 Czy dyrektorzy i nauczyciele posiadają wiedzę dotyczącą funduszy unijnych w oświacie ? Czy w Pani/Pana szkole realizowane są projekty współfinansowane przez Unię Europejską? 79% odpowiedziało „Tak” Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

16 Czy dyrektorzy i nauczyciele posiadają wiedzę dotyczącą funduszy unijnych w oświacie ? Proszę wymienić projekty w których uczestniczy szkoła. 71% odpowiedziało „Nie znam żadnego” Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

17 Czy dyrektorzy i nauczyciele posiadają wiedzę dotyczącą funduszy unijnych w oświacie ? Proszę zaznaczyć, który z priorytetów PO KL (Operacyjny Kapitał Ludzki ) zakłada wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów? 82% odpowiedziało „Nie wiem” Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

18 Czy dyrektorzy i nauczyciele posiadają wiedzę dotyczącą funduszy unijnych w oświacie ? Najbardziej znany jest program Comenius - aż 68% nauczycieli zaznaczyło jego znajomość. Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

19 Jakie są przyczyny nie angażowania się nauczycieli w projekty unijne? 59% nauczycieli nie podejmuje starań z powodu braku wiedzy na temat projektów unijnych, 56% z powodu nadmiaru obowiązków, 50% z powodu braku znajomości procedur 3% jako powód podaje brak wsparcia dyrekcji. Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

20 Pytanie 6 Proszę podać Pani/Pana zdaniem przyczyny nie angażowania się nauczycieli w projekty unijne Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

21 Jakie są powody przystępowania do projektu? Najważniejszym powodem wg ankietowanych jest chęć własnego rozwoju. Tę przyczynę wskazało 82% badanych. Dla 68% ankietowanych powodem jest chęć poszerzenia horyzontów uczniom. 29% badanych uważa, że działanie w kierunku przystąpienia do projektu spowodowane jest przykładem innych. 9% konkurencyjność na rynku. Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

22 Pytanie 10 Jakie Pani/Pana zdaniem są przyczyny przystąpienia do projektu (Proszę wybrać 2 spośród podanych odpowiedzi) Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

23 Wnioski z badań Z przeprowadzonych badań wynika, że piaseczyńskie gimnazja korzystają z funduszy w stopniu umiarkowanym. Nauczyciele i dyrektorzy posiadają ograniczoną wiedzę na temat projektów unijnych. Największą popularnością spośród dostępnych dla oświaty funduszy unijnych cieszy się program „Uczenie się przez całe życie”, ze wskazaniem na projekty Comeniusa. Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

24 Wnioski z badań Według opinii badanych jest to związane z przejrzystością procedur wypełniania wniosków. Programy z POKL mają trudniejszą, bardziej wymagającą procedurę dlatego, też są rzadziej wybierane. Poszukiwania konkursów związane są z czasem, którego kadra pedagogiczna nie ma z powodu nadmiaru obowiązków. Duże znaczenie ma brak pomocy gminy przy procedurze składania wniosków i rozliczaniu dotacji. Istotnym powodem w przypadku programu „Uczenie się przez całe życie” jest brak znajomości języka obcego. Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

25 Ważne adresy Fundusz unijne dla oświaty w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020 http://www.efs.men.gov.pl/images/Fundusze20142020/ http://www.efs.men.gov.pl/images/Fundusze20142020/ Ośrodek Rozwoju Edukacji http://www.ore.edu.plhttp://www.ore.edu.pl Program Comenius http://www.comenius.org.pl/http://www.comenius.org.pl/ Bezpieczna i bezpłatna platforma dla nauczycieli w Europie pozwalająca na nawiązywanie kontaktów, współpracę przy projektach i dzielenie się pomysłami http://www.etwinning.net http://www.etwinning.net Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

26 ! W związku z nową perspektywą finansową na lata 2014-2020 pojawią się nowe środki finansowe przeznaczone na oświatę i skorzystają z nich tylko te placówki, które w ich pozyskiwaniu wykażą się rzetelną wiedzą i determinacją. Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013

27 Dziękuję za uwagę. Hanna Michalak Hanna Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej Warszawa listopad 2013


Pobierz ppt "Fundusze unijne w oświacie lokalnej Hanna Kułakowska-Michalak Problem Badania Analiza Wnioski Hanna Kułakowska-Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google