Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałApolonia Czarniecki Został zmieniony 10 lat temu
1
Jadwiga Woźniak-Kasperek Instytut Informacji Naukowej
i Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego 1
2
Kryzys wartości czy ich transformacja?
Refleksje na przykładzie kategorii wiedzy i informacji „Biblioteka w kryzysie czy kryzys w bibliotece?” IV Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej –
3
Własności i cechy pożądane informacji:
Znaczenie. Treść Relewantność. Pertynentność. Użyteczność Aktualność Kompletność. Pełność Dokładność Użyteczność i przyswajalność Dostępność Spójność Odpowiedniość. Adekwatność Przystawalność Przetwarzalność. Transferowalność Bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo i niezawodność systemu informacyjnego Efektywność: operacyjna (skuteczność), ekonomiczna Wiarygodność Obiektywność Zgodność z zasadami i normami etycznymi PROLOG
4
PRAWDA W KIERUNKU WARTOŚCI
5
W KIERUNKU WARTOŚCI oczekop.files.wordpress.com/2009/06/prawda.jpg
6
Wartości są kompasem utrzymującym człowieka na właściwej drodze życiowej
CO TO SĄ WARTOŚCI?
7
CO TO SĄ WARTOŚCI?
8
Prawda jest jedną z podstawowych wartości
DOBRO, PIĘKNO, PRAWDA
9
Dziś coraz częściej mamy do czynienia z pragmatyzacją prawdy Wiedza i prawda stają się wynikiem umowy społecznej DOBRO, PIĘKNO, PRAWDA
10
Cóż to jest prawda? http://portalwiedzy.onet.pl/_i/pilate.jpg 10
DOBRO, PIĘKNO, PRAWDA 10
11
Postmodernizm Prawda Konsumpcja Pragmatyzm Medializacja Relatywizm
DOBRO, PIĘKNO, PRAWDA Prawda Medializacja Relatywizm
12
DUCH EPOKI ZEITGEIST Sieć, cyfryzacja Informacja, wiedza Etyka,
wartości Tempo, pośpiech ZEITGEIST DOBRO, PIĘKNO, PRAWDA
13
Wiedza jest wartością WIEDZA
14
Gospodarka oparta na wiedzy
Dewaluowanie wiedzy jest dewaluowaniem jednej z wartości wyższego rzędu Społeczeństwo wiedzy Organizacje wiedzy Gospodarka oparta na wiedzy Pracownicy wiedzy Zarządzanie wiedzą
15
Dewaluowanie wiedzy jest dewaluowaniem jednej z wartości wyższego rzędu
WIEDZA
16
Wiedzę można opanować na różnych poziomach „wtajemniczenia”: ● poznanie (znajomość faktów, metod, definicji itp.) ● stosowanie (posiadanie umiejętności, znajomość algorytmów) ● zrozumienie (głęboka znajomość, intuicja, dostrzeganie powiązań) ● twórczość (odkrywanie nowych obszarów, rozwiązywanie trudnych problemów) WIEDZA
17
Paradoks inteligencji - nieodróżnianie gromadzenia wiedzy od jej wykorzystania
WIEDZA
18
Masowa produkcja wiedzy przez ludzi i odpowiednio zaprogramowane komputery bardzo często jest dziś produkcją tandety, „wiedzy” bezużytecznej i bezwartościowej (lub małowartościowej) WIEDZA
19
Wiedzy należy przywrócić jej rangę i sens
WIEDZA
20
Nie utożsamiać wiedzy z informacją
INFORMACJA
21
Dbać o wartość informacji
INFORMACJA
23
KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?
W języku polskim słowo „kryzys” konotuje m. in.: nagłość i trudność sytuacji, osiągnięcie pewnego punktu kulminacyjnego, narażanie osoby lub grupy osób na funkcjonowanie na granicy możliwości fizycznego, psychicznego i duchowego radzenia sobie z określoną sytuacją KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?
24
KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?
Ale kryzys to także: okazja, możliwość, nowe perspektywy, moment przełomu KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?
25
KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?
Każdy kryzys może stać się czynnikiem powodującym wzrost, odnowę, rozwój KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?
26
KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?
27
KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?
Dziękuję za uwagę KRYZYS CZY TRANSFORMACJA?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.