Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dr inż. Paweł Szyszkowski. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251), wprowadziła obowiązek przygotowywania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dr inż. Paweł Szyszkowski. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251), wprowadziła obowiązek przygotowywania."— Zapis prezentacji:

1 Dr inż. Paweł Szyszkowski

2 Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251), wprowadziła obowiązek przygotowywania planów gospodarki odpadami, które podlegają aktualizacji nie rzadziej niż co 4 lata.

3 Wojewódzki System Odpadowy (Urząd Marszałkowski, lata 2006 - 2008). Dane GUS (za lata 2006 - 2008). Dane Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska (za lata 2006 - 2008). Plan gospodarki odpadami dla województwa podlaskiego na lata 2007 - 2010. Ankietyzacja. Wizje lokalne. Akty prawne z zakresu gospodarowania odpadami. Inne opracowania z zakresu gospodarki odpadami.

4 Grupy, podgrupy i rodzaje odpadów określano zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206 z późn. zm.).

5 Dla potrzeb planu odpady podzielone zostały na: odpady komunalne (grupa 20), pozostałe odpady (grupy 01 – 19), odpady niebezpieczne (grupy 01 - 20).

6 Przedstawione w Planie cele i zadania dotyczą okresu 2009 - 2012 oraz perspektywicznie okresu 2013 - 2020. Rokiem bazowym jest rok 2008.

7 Zwiększenie udziału odzysku, w tym w szczególności odzysku energii z odpadów, zgodnego z wymaganiami ochrony środowiska Zmniejszenie ilości wszystkich odpadów kierowanych na składowiska odpadów, w tym w szczególności doprowadzenie do sytuacji, że w 2013 r. nie będzie składowanych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji więcej niż 50 % masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. Zamknięcie do końca 2009 r. wszystkich krajowych składowisk niespełniających standardów Unii Europejskiej Wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów

8 Zwiększenie udziału odzysku, w tym w szczególności odzysku energii z odpadów, zgodnego z wymaganiami ochrony środowiska Zmniejszenie ilości wszystkich odpadów kierowanych na składowiska odpadów, w tym w szczególności doprowadzenie do sytuacji, że w 2013 r. nie będzie składowanych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji więcej niż 50 % masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. Zamknięcie do końca 2009 r. wszystkich krajowych składowisk niespełniających standardów Unii Europejskiej Wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów

9 Objęcie umowami na odbieranie odpadów komunalnych 100% mieszkańców, najpóźniej do końca 2007 r. Zapewnienie objęcia wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów, dla którego minimalne wymagania określono w niniejszym krajowym planie, najpóźniej do końca 2007 r. Zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska odpadów, aby nie było składowanych: w 2010 r. więcej niż 75 %, w 2013 r. więcej niż 50 %, w 2020 r. więcej niż 35 % masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

10 Całkowite ograniczenie składowania osadów ściekowych. Zwiększenie ilości komunalnych osadów ściekowych przetwarzanych przed wprowadzeniem do środowiska oraz osadów przekształcanych metodami termicznymi. Maksymalizacja stopnia wykorzystania substancji biogennych zawartych w osadach przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich wymogów dotyczących bezpieczeństwa sanitarnego i chemicznego.

11 Od dnia 1.01.2013 r. zakaz składowania odpadów o kodach 19 08 05, 19 08 12, 19 08 14, 19 12 12 oraz z grupy 20 na składowiskach odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne jeśli mają ciepło spalania powyżej 6 MJ/kg s.m. Rozporządzenie MG z dnia 12.06.2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kryteriów oraz procedur dopuszczenia odpadów do składowania na składowiskach danego typu

12 Wytyczne Ministerstwa Środowiska (2009)

13 Kompostowanie Kontrolowane procesy tlenowego rozkładu substancji organicznej, prowadzące do uzyskania nawozu Odparowanie Zmniejszenie ciężaru i objętości Produkt: nawóz (warunek: odpowiedni wsad) Efekt ekologiczny: wysoki

14 Proces dwustopniowy Pierwszy stopień w reaktorze zamkniętym lub w zamkniętej hali, o czasie prowadzenia procesu min. 2 tygodnie (opt. 4 tyg.), zalecany proces kompostowania dynamicznego Drugi stopień – czas kompostowania od 8 do 10 tyg. Łączny czas kompostowania w obydwóch stopniach – min. 12 tyg. Napowietrzanie wymuszone w pierwszym stopniu, otwarte pryzmy z mechanicznym przerzucaniem w drugim stopniu Kompostowanie

15 Fermentacja metanowa + kompostowanie Kontrolowane procesy beztlenowego rozkładu substancji organicznej, prowadzące do uzyskania biogazu Zmniejszenie ciężaru i objętości Produkt: biogaz, energia cieplna, elektryczna, nawóz (warunek: odpowiedni wsad) Efekt ekologiczny: wysoki

16 Fermentacja w zakresie mezofilowym przez min. 20 dni, a w zakresie termofilowym – min. 15 dni Tlenowa stabilizacja (kompostowanie) przefermentowanego materiału przez min. 4 tygodnie, w tym min. 1 tydzień w reaktorze zamkniętym lub w hali, pozostałe min. 3 tyg. w pryzmach z mechanicznym przerzucaniem Fermentacja

17 Odpady komunalne

18 Utrzymanie tendencji oddzielenia wzrostu ilości wytwarzanych odpadów od wzrostu gospodarczego kraju wyrażonego w PKB. Zwiększenie udziału odzysku, w tym w szczególności odzysku energii z odpadów, zgodnego z wymaganiami ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w województwie w oparciu o regionalne zakłady zagospodarowania odpadów. Zwiększenie ilości zbieranych selektywnie odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych. Wyeliminowanie praktyki nielegalnego składowania odpadów. Zmniejszenie ilości odpadów unieszkodliwianych przez składowanie. Zamknięcie do końca 2009 r. wszystkich składowisk odpadów niespełniających przepisów prawa.

19 Objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych, w tym zbieraniem selektywnym 100% mieszkańców województwa do końca roku 2010. Zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwianych przez składowanie. W stosunku do ilości tych odpadów wytwarzanych w województwie podlaskim w roku 1995, zgodnie z zapisami krajowego planu gospodarki odpadami (2006) dopuszcza się do składowania następujące ilości odpadów ulegających biodegradacji: w 2010 r. nie więcej niż 75%, w 2013 r. nie więcej niż 50%, w 2020 r. nie więcej niż 35%.

20 Zakaz składowania odpadów o kodach 19 08 05, 19 08 12, 19 08 14, 19 12 12 oraz z grupy 20 na składowiskach odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne jeśli mają ciepło spalania powyżej 6 MJ/kg s.m. od dnia 1.01.2013 r. Zmniejszenie masy składowanych odpadów do max. 85% ilości odpadów wytwarzanych w roku 2014.

21 Odpady komunalne

22 Intensyfikacja działań edukacyjno - informacyjnych promujących właściwe postępowanie z odpadami. Promowanie wykorzystywania produktów wytwarzanych z materiałów odpadowych poprzez odpowiednie działania promocyjne i edukacyjne oraz zamówienia publiczne. Eliminowanie uciążliwości dla środowiska związanych z eksploatacją składowisk, w tym zamykanie i rekultywacja składowisk niespełniających wymogów prawa. Ujmowanie kryteriów ochrony środowiska przy finansowaniu zadań ze środków publicznych.

23 Wzmocnienie kontroli podmiotów prowadzących działalność w zakresie zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów. Zapewnienie przepływu strumieni odpadów zgodnie z uchwalonymi planami gospodarki odpadami. Kontrolowanie przez gminy stanu zawieranych umów przez właścicieli nieruchomości z podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych.

24 Wspieranie wdrażania efektywnych ekonomicznie i ekologicznie technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów, w tym technologii pozwalających na odzyskiwanie energii zawartej w odpadach w procesach termicznego i biochemicznego ich przekształcania. Kontrolowanie przez odpowiednie organy zgodności ustaleń zawartych w wydanych zezwoleniach podmiotom prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz odzysku i unieszkodliwiania odpadów.

25 Opracowanie programów rozwoju selektywnego zbierania odpadów komunalnych na poziomie gminnym/międzygminnym w ramach planów gospodarki odpadami. Współpraca samorządu terytorialnego z organizacjami odzysku i przemysłem w celu stymulowania rozwoju rynku surowców wtórnych i produktów zawierających surowce wtórne.

26 Wydawanie pozwoleń wyłącznie na budowę instalacji realizujących założenia planów gospodarki odpadami, których celowość została potwierdzona analizą koszty - korzyści. Monitorowanie wskazanych w WPGO wskaźników wytwarzania odpadów.

27 Tworzenie systemów gospodarowania odpadami uwzględniającego wszystkie niezbędne elementy gospodarki oraz dostosowanych do warunków lokalnych.

28 Zgodnie z Kpgo 2010, prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych tak, aby możliwe było wydzielenie następujących frakcji odpadów: odpady z pielęgnacji ogrodów i parków (tzw. odpady zielone), papier i tektura (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.), odpady opakowaniowe ze szkła w podziale na szkło bezbarwne i kolorowe, tworzywa sztuczne, metale, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki, chemikalia (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.), meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane remontowe. Pozostałe frakcje odpadów komunalnych mogą być zbierane łącznie jako zmieszane odpady komunalne.

29 Sposób zbierania odpadów odpowiedni dla przyjętych w zakładach zagospodarowania odpadów technologii przekształcania odpadów, do których odpady te będą kierowane. Transport selektywnie zebranych odpadów w sposób zapobiegający ich zmieszaniu. Gospodarka odpadami w województwie oparta o wskazane w WPGO zakłady zagospodarowania odpadów (ZZO). Zgodnie z Kpgo 2010, zakłady te powinny obsługiwać obszar zamieszkały przez co najmniej 150 tys. mieszkańców.

30 Odpady do zagospodarowania mogą być kierowane z terenu gminy tylko i wyłącznie do obiektów zapewniających co najmniej zakres usług podany w pkt. 7. Zgodnie z Kpgo 2010, ZZO winny zapewniać co najmniej następujący zakres usług: mechaniczno – biologiczne lub termiczne przekształcanie zmieszanych odpadów komunalnych i pozostałości z sortowni, składowanie przetworzonych zmieszanych odpadów komunalnych, kompostowanie odpadów z pielęgnacji terenów zielonych, sortowanie poszczególnych frakcji odpadów komunalnych zbieranych selektywnie (opcjonalnie), przetwarzanie odpadów w zakładzie demontażu odpadów wielkogabarytowych (opcjonalnie), przetwarzanie odpadów w zakładzie przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (opcjonalnie).

31 Istniejące oraz planowane do budowy zakłady zagospodarowania odpadów w uzasadnionych przypadkach składać się mogą z kilku obiektów rozmieszczonych w poszczególnych miejscowościach obsługiwanego regionu, w tym stacji przeładunkowych. Stacje te obok urządzeń do przeładunku odpadów mogą być również wyposażone w inne elementy gospodarowania odpadami, takie jak np. urządzenia do doczyszczania zebranych selektywnie odpadów, kompostownie, magazyny na surowce, odpady niebezpieczne itp. Jednakże budowa tych obiektów jako elementów zakładów zagospodarowania odpadów będzie uzależniona od wyników przeprowadzonej analizy.

32 Składowiska spełniające wszystkie wymogi prawa mogą funkcjonować do czasu ich wypełnienia lub obowiązywania odpowiednich zezwoleń. Budowane i/lub rozbudowywane będą jedynie składowiska, które są elementem zakładu zagospodarowania odpadów. Zgodnie z art. 52 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia o odpadach (Dz. U. z 2007 Nr 39, poz. 251, z późn. zm.), organ właściwy do wydania pozwolenia na budowę składowiska odpadów odmawia wydania pozwolenia na budowę składowiska odpadów, jeżeli budowa składowiska odpadów nie jest określona w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.

33 Wykorzystanie technologii pozwalających na wykorzystanie właściwości materiałowych odpadów, nawozowych oraz energii zawartej w odpadach. Stosowanie w ZZO technologii oraz wyposażenia gwarantującego realizację zakładanych dla województwa podlaskiego celów w zakresie gospodarowania odpadami. Stosowanie technologii spełniających kryteria BAT.

34 w 2010 r. nie więcej niż 75%, w 2013 r. nie więcej niż 50%, w 2020 r. nie więcej niż 35%.

35 Wdrażanie systemu zagospodarowania odpadów ulegających biodegradacji wymaga podjęcia kompleksowych działań informacyjno – edukacyjnych w tym zakresie. Powstające w gospodarstwach domowych odpady ulegające biodegradacji powinny być w pierwszej kolejności wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie np. poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach.

36 Odpady ulegające biodegradacji powinny być zbierane w sposób selektywny, co pozwala na pozyskanie surowca o odpowiedniej czystości. Wprowadzenie zbierania selektywnego, musi być jednak poprzedzone odpowiednimi działaniami edukacyjnymi.

37

38 Lokalizacja: Koszarówka gm. Grajewo Szacowana masa powstających odpadów komunalnych: 44 tys. Mg/rok (w 2018 r.) Szacowana masa powstających odpadów komunalnych: 44 tys. Mg/rok (w 2018 r.)

39 L.p.GminaTyp gminy Ludność Razem miejskawiejska 1 AugustówM30 2140 2 AugustówW06 619 3 Bargłów KościelnyW05 747 4 LipskMW2 4843 1285 612 5 NowinkaW02 819 6 PłaskaW02 544 7 SztabinW05 420 8 GrajewoM22 4440 9 GrajewoW06 122 10 RajgródMW1 7303 8725 602 11 GoniądzMW1 9303 2795 209 12 JaświłyW05 417 13 MońkiMW10 4355 12515 560 14 TrzcianneW04 681 15 Dąbrowa BiałostockaMW6 1146 49912 613 16 JanówW04 409 17 KorycinW03 507 18 Nowy DwórW02 930 19 SuchowolaMW2 2245 0967 320 Razem 77 57577 214154 789

40 Zbieranie selektywne i odpadów zmieszanych. Kierowanie wszystkich zebranych odpadów do planowanego zakładu w Grajewie poprzez stacje przeładunkowe: Augustów, Mońki, Dąbrowa Białostocka

41 Elementy zakładu wg dokumentacji: sortownia odpadów z selektywnej zbiórki i odpadów zmieszanych zadaszona pryzmowa kompostownia punkt demontażu odpadów wielkogabarytowych magazyn odpadów niebezpiecznych wiaty na surowce wtórne składowisko odpadów balastowych

42 Opracowana dokumentacja

43 Propozycje

44 Wariant I. Zakres obsługi gmin bez zmian

45 II. Zmiany technologiczne i systemowe: Rozbudowa kompostowni do przetwarzania wszystkich odpadów ulegających biodegradacji (komorowa lub kontenerowa) lub budowa instalacji fermentacji odpadów. Włączenie do systemu przetwarzania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji również części osadów ściekowych, odpadów z przemysłu rolno – spożywczego. Produkcja paliwa z odpadów (lub wysortowanie frakcji palnej) Stworzenie systemu zbierania odpadów niebezpiecznych (w tym np. Mobilny Punkt Zbierania Odpadów Niebezpiecznych, Gminne Punkty Zbierania Odpadów)

46 Przyjęcie ok. 20 tys. Mg odpadów (ok. 60 tys. mieszkańców) z obszaru ZZO Suwałki w przypadku, gdy zapadnie decyzja o nie zwiększaniu mocy przerobowych instalacji w m. Zielone Kamedulskie Wada: bardzo duże koszty transportu ZZO Augustów - Suwałki

47

48 Lokalizacja: m. Czartoria gm. Miastkowo Szacowana masa powstających odpadów komunalnych: 49 tys. Mg/rok (w 2018 r.) Szacowana masa powstających odpadów komunalnych: 49 tys. Mg/rok (w 2018 r.)

49 L.p.GminaTyp gminy Ludność Razem miejskawiejska 1 GrabowoW03 635 2 JedwabneMW1 9093 6555 564 3 KolnoM10 7450 4 KolnoW08 771 5 ŁomżaW09 914 6 ŁomżaM63 3870 7 Mały PłockW05 036 8 MiastkowoW04 291 9 NowogródMW2 0231 9743 997 10 PiątnicaW010 559 11 PrzytułyW02 174 12 StawiskiMW2 4454 1316 576 13 SzczuczynMW3 5763 1196 695 14 ŚniadowoW05 678 15 TuroślW04 897 16 WiznaW04 350 17 ZbójnaW04 369 Razem 84 08576 553160 638

50 Zbieranie selektywne i odpadów zmieszanych. Kierowanie wszystkich zebranych odpadów do planowanego zakładu w m. Czartoria (gm. Miastkowo) Odpady resztkowe deponowane na składowiskach w m. Czartoria, Jedwabno, Kolno, Szczuczyn, Śniadowo, Zbójno.

51 Elementy zakładu wg dokumentacji: sortownia odpadów z selektywnej zbiórki i odpadów zmieszanych (20 tys. Mg/rok) pryzmowa kompostownia na odpady z pielęgnacji terenów zielonych instalacja do przetwarzania odpadów budowlanych punkt przyjmowania odpadów wielkogabarytowych magazyn odpadów niebezpiecznych wiaty na surowce wtórne kwatery (2) do składowania odpadów resztkowych kwatera do składowania odpadów azbestowych

52 Opracowana dokumentacja Uzyskana cześć środków

53 Propozycje

54 I. Zmiana obszaru: nie

55 II. Zmiany technologiczne i systemowe: Praca dwuzmianowa sortowni Rozbudowa kompostowni do przetwarzania wszystkich odpadów ulegających biodegradacji (komorowa lub kontenerowa) lub budowa instalacji fermentacji odpadów. Włączenie do systemu przetwarzania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji również części osadów ściekowych (nie spalanych), odpadów z przemysłu rolno – spożywczego. Produkcja paliwa z odpadów (lub wysortowanie frakcji palnej) Stworzenie systemu zbierania odpadów niebezpiecznych (w tym np. Mobilny Punkt Zbierania Odpadów Niebezpiecznych, Gminne Punkty Zbierania Odpadów) Budowa Stacji Przeładunkowej (1) – np. w gm. Stawiski

56

57 Lokalizacja: m. Czerwony Bór gm. Zambrów Szacowana masa powstających odpadów komunalnych: 53 tys. Mg/rok (w 2018 r.) Szacowana masa powstających odpadów komunalnych: 53 tys. Mg/rok (w 2018 r.)

58 L.p.GminaTyp gminy Ludność Razem miejskawiejska 1 CiechanowiecMW4 8884 5069 394 2 Czyżew-OsadaW06 630 3 KlukowoW04 657 4 Kobylin-BorzymyW03 605 5 Kołaki KościelneW02 429 6 Kulesze KościelneW03 381 7 ŁapyMW16 4216 55822 979 8 Nowe PiekutyW03 986 9 PoświętneW03 782 10 RutkiW06 060 11 SokołyW05 957 12 SurażMW9831 0672 050 13 SzepietowoW07 486 14 SzumowoW04 885 15 Turośń KościelnaW05 391 16 TykocinMW1 8954 5506 445 17 Wysokie MazowieckieM9 2630 18 Wysokie MazowieckieW05 241 19 ZambrówM22 7240 20 ZambrówW08 773 21 ZawadyW03 006 Razem 56 17491 950148 124 Dodatkowo z innych województw 16 281 Razem 56 174108 231164 405

59 Zbieranie selektywne w systemie dwupojemnikowym. Kierowanie wszystkich zebranych odpadów do planowanego zakładu w m. Czerwony Bór (gm. Zambrów)

60 Elementy zakładu wg dokumentacji (dla obszaru zam. przez ok. 61 tys. mieszkańców): sortownia odpadów kompostowania tunelowa na odpady z selektywnej zbiórki i z sortowni (BIODEGMA) instalacja do przetwarzania odpadów budowlanych punkt przyjmowania i przetwarzania odpadów wielkogabarytowych magazyn odpadów niebezpiecznych wiaty na surowce wtórne kwatery do składowania odpadów resztkowych kwatera na odpady azbestowe kwatera na odpady poakcyjne.

61 Opracowana dokumentacja Opracowany wniosek

62 Propozycje

63 I. Zmiana obszaru: nie

64 II. Zmiany technologiczne i systemowe: Rozbudowa sortowni dla obsługi 26 gmin Produkcja paliwa z odpadów (lub wysortowanie frakcji palnej) Włączenie do systemu przetwarzania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji również części osadów ściekowych, ewentualnie odpadów z przemysłu rolno – spożywczego. Stworzenie systemu zbierania odpadów niebezpiecznych (w tym np. Mobilny Punkt Zbierania Odpadów Niebezpiecznych, Gminne Punkty Zbierania Odpadów) Budowa Stacji Przeładunkowej (2) – np. gm. Sokoły (wraz z instalacją pomocniczą), Wysokie Mazowieckie

65

66 Lokalizacja: m. Dubiażyn, instalacje pomocnicze: Hajnówka, Siemiatycze Szacowana masa powstających odpadów komunalnych: 42 tys. Mg/rok (w 2018 r.) Szacowana masa powstających odpadów komunalnych: 42 tys. Mg/rok (w 2018 r.)

67 L.p.GminaTyp gminy Ludność Razem miejskawiejska 1 BiałowieżaW02 664 2 Bielsk PodlaskiM26 7140 3 Bielsk PodlaskiW07 354 4 BoćkiW04 985 5 BrańskM3 8280 6 BrańskW06 445 7 CzeremchaW03 619 8 CzyżeW02 526 9 DrohiczynMW2 0744 7356 809 10 Dubicze CerkiewneW01 869 11 DziadkowiceW03 061 12 GrodziskW04 577 13 HajnówkaM21 9180 14 HajnówkaW04 277 15 KleszczeleMW1 4281 4452 873 16 MielnikW02 670 17 MilejczyceW02 210 18 NarewW04 097 19 NarewkaW03 987 20 Nurzec-StacjaW04 450 21 OrlaW03 311 22 PerlejewoW03 151 23 RudkaW02 176 24 SiemiatyczeM15 1310 25 SiemiatyczeW06 415 26 WyszkiW04 951 Razem 71 09384 975156 068

68 Propozycje

69 Wariant I: Instalacje współpracujące ze sobą: Dubiażyn, Hajnówka, (ew. Siemiatycze) (sortownie, kompostownie odpadów z pielęgnacji terenów zielonych). Element wspólny: np. instalacja do przetwarzania bio kuchennych, instalacja produkcji paliwa z odpadów (do rozważenia lokalizacja)

70 Wariant II: instalacja główna w Hajnówce, stacje przeładunkowe (ewentualnie rozbudowane o kompostownie odpadów z pielęgnacji terenów zielonych, Gminne Punkty Zbierania Odpadów) w Dubiażynie i w Siemiatyczach

71

72 Zbieranie selektywne, w tym odpadów ulegających biodegradacji –na terenach z zabudową miejską Zbieranie odpadów niebezpiecznych (Mobilny Punkt Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych, szkoły, apteki itp.) Produkcja kompostu (ew. również biogazu w procesie fermentacji – przy wykorzystaniu osadów ściekowych i odpadów z przemysłu rolno – spożywczego)

73

74 L.p.Gmina Typ gminy Ludność Razem miejskawiejska 1 BiałystokM294 8300 2 ChoroszczMW5 4377 61313 050 3 Juchnowiec KościelnyW013 555 4 MichałowoW07 327 Razem 300 26728 495328 762

75 System oparty na spalaniu odpadów zmieszanych, po wcześniejszym wydzieleniu odpadów z pielęgnacji terenów zielonych, odpadów surowcowych z selektywnej zbiórki, odpadów niebezpiecznych, wielkogabarytowycyh, budowlanych.

76 Elementy zakładu: modernizacja kompostowni (zmniejszeni przepustowości z 10 do 3,5 tys. Mg/rok) – wsad: odpady z pielęgnacji terenów zielonych stacja ręcznej segregacji odpadów z selektywnej zbiórki instalacja do przetwarzania odpadów budowlanych punkt demontażu odpadów wielkogabarytowych magazyn odpadów niebezpiecznych magazyn odpadów poakcyjnych wiaty na surowce wtórne składowisko odpadów balastowych po procesie termicznego przekształcania

77 Opracowana część dokumentacji Rozpoczęto konsultacje społeczne

78 Propozycje

79 I. Zmiana obszaru: do rozważenia

80 L.p.Gmina Typ gminy Ludność Razem miejskawiejska 1 BiałystokM294 8300 2 ChoroszczMW5 4377 61313 050 3 Juchnowiec KościelnyW013 555 4 MichałowoW07 327 5 Zabłudów (propozycja w ramach aktualizacji WPGO)MW2 4216 0278 448 Razem 300 26728 495328 762 Razem wraz z Zabłudowem 302 68834 522337 210

81 II. Zmiany systemowe: rozważenie transportu odpadów po procesie termicznego przekształcania na składowisko w ZZO Sokółka (propozycja ZZO Sokółka) rozważenie przyjmowania frakcji palnej z ZZO Sokółka i skierowanie jej do spalenia w instalacji w Białymstoku (w ilości zależnej od wolnych mocy przerobowych). Utworzenie obszaru wspólnego gospodarowania odpadami: ZZO Hryniewicze - Sokółka

82

83

84 Lokalizacja: m. Karcze (gm. Sokółka) Szacowana masa powstających odpadów komunalnych: 33 tys. Mg/rok (w 2018 r.) Szacowana masa powstających odpadów komunalnych: 33 tys. Mg/rok (w 2018 r.)

85 L.p.GminaTyp gminy Ludność Razem miejskawiejska 1 Czarna BiałostockaMW9 5922 10811 700 2 Dobrzyniewo DużeW07 966 3 GródekW05 714 4 JasionówkaW02 944 5 KnyszynMW2 8222 1004 922 6 KrynkiW03 398 7 KrypnoW04 103 8 KuźnicaW04 268 9 SidraW03 907 10 SokółkaMW18 7777 50226 279 11 SupraślMW4 5798 33012 909 12 SzudziałowoW03 415 13 WasilkówMW9 0893 87112 960 Razem44 85959 626104 485

86 Trwa opracowywanie systemu przez Inwestora

87 Opracowana dokumentacja

88 Propozycje

89 Obszar poniżej 150 tys. mieszkańców Niewielka masa odpadów (33 tys. Mg/rok) Zagrożenie, że cześć gmin planowanych do obsługi przez ZZO Sokółka przejdzie do innych obszarów, co jeszcze bardziej obniży efektywność przedsięwzięcia

90 Połączenie z ZZO Białystok: Przyjmowanie odpadów z termicznego przekształcania. Wysegregowanie frakcji palnej i skierowanie jej do spalenia w instalacji w Białymstoku (w ilości zależnej od wolnych mocy przerobowych instalacji termicznego przekształcania).

91

92 Połączenie z ZZO Suwałki: Transport odpadów (ok. 20 tys. Mg – ok. 60 tys. mieszkańców) koleją z części obszaru ZZO Suwałki poprzez stację przeładunkową do kontenerów (konieczność budowy), w przypadku gdy zapadnie decyzja o nie zwiększaniu mocy przerobowych instalacji w m. Zielone Kamedulskie Propozycja II:

93

94

95 Lokalizacja: m. Zielone Kamedulskie Lokalizacja: m. Zielone Kamedulskie Szacowana masa powstających odpadów komunalnych: 40 tys. Mg/rok (w 2018 r.) Szacowana masa powstających odpadów komunalnych: 40 tys. Mg/rok (w 2018 r.)

96 L.p.GminaTyp gminy Ludność Razem miejskawiejska 1 BakałarzewoW03 052 2 FilipówW04 539 3 GibyW02 968 4 JeleniewoW03 055 5 KrasnopolW03 870 6 PrzeroślW03 077 7 PuńskW04 414 8 RaczkiW06 121 9 Rutka-TartakW02 285 10 SejnyM5 8770 11 SejnyW04 106 12 SuwałkiW06 392 13 SuwałkiM69 2460 14 SzypliszkiW04 016 15 WiżajnyW02 711 Razem75 12350 606125 729

97 Sortownia i kompostownia (DANO) (19,6 tys. Mg/rok) Składowisko Wiaty i magazyny

98 Propozycje

99 Obszar poniżej 150 tys. mieszkańców Konieczność rozbudowy istniejących instalacji

100 Przyjęcie ok. 20 tys. mg odpadów (ok. 60 tys. mieszkańców obszaru ZZO Suwałki) w przypadku, gdy zapadnie decyzja o nie zwiększaniu mocy przerobowych instalacji w m. Zielone Kamedulskie Wada: bardzo duże koszty transportu Propozycja do rozważenia (Wariat I): ZZO Augustów - Suwałki

101 Połączenie z ZZO Sokółka: Transport odpadów koleją poprzez stację przeładunkową do kontenerów (konieczność budowy). Przyjęcie ok. 20 tys. mg odpadów (ok. 60 tys. mieszkańców obszaru ZZO Suwałki) w przypadku, gdy zapadnie decyzja o nie zwiększaniu mocy przerobowych instalacji w m. Zielone Kamedulskie Propozycja II:

102

103 UL. Oleśnicka 7/16, 50 – 320 Wrocław tel/fax: 071 399 06 27, tel. kom. 605 224 555, 609 235 069 e-mail: strobilus.wroclaw@gmail.com; eko7@onet.eustrobilus.wroclaw@gmail.com


Pobierz ppt "Dr inż. Paweł Szyszkowski. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251), wprowadziła obowiązek przygotowywania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google