Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZdzisława Świątkowski Został zmieniony 10 lat temu
1
Prof. dr hab. inż. Jan Krysiński Przewodniczący KRPUT Rektor Politechniki Łódzkiej Konferencja Nowe finansowanie. Większa dostępność. Lepsza jakość. 24 stycznia 2008r. SGH w Warszawie
2
Problemy charakterystyczne dla wyższego szkolnictwa technicznego 1). Małe jest zainteresowanie studiami ścisłymi, w tym technicznymi, mimo wielkiego zapotrzebowania na inżynierów w całym świecie. Przyszedł czas na inżynierów, a młodzież tego nie dostrzega.
3
a) dane liczbowe według stanu na 30 listopada 2006 r zawarte w wydanym w 2007 r. informatorze MNiSzW Szkolnictwo wyższe 2006 liczba studentów ogółem (studia stacjonarne i niestacjonarne) we wszystkich szkołach wyższych wynosi około 2 000 000,
4
klasyczne kierunki inżynierskie (budowa maszyn, elektrotechnika, elektronika, technologia chemiczna, inżynieria chemiczna itp.) studiuje zaledwie 7.2%, wszystkie kierunki inżynierskie studiuje na politechnikach 13.2%, matematykę studiuje zaledwie 0.72%, fizykę 1.8%,
5
b) trwająca od dawna ucieczka młodzieży od studiów technicznych i ścisłych jest spowodowana: wysokim stopniem ich trudności (co jest przesadzone) i pracochłonności (co nie jest już przesadzone), zafascynowaniem studiami ekonomicznymi (błyskotliwe kariery menedżerskie), zarządzania (każdy chce zarządzać, a kto ma być do roboty), pedagogicznymi (mimo nadchodzącego niżu), prawa, psychologii i ogólnie studiami humanistycznymi,
6
zdeprecjonowaniem w szkole średniej matematyki poprzez usunięcie jej z grupy obowiązkowych przedmiotów maturalnych i wykładaniem fizyki i chemii w formie szczątkowej, złe przygotowanie z matematyki i fizyki eliminuje ze studiów na pierwszym roku od 30-50% studentów politechnik, mało jest kandydatów na fizykę, chemię i matematykę na uniwersytetach,
7
c) co należy zrobić : podnieść poziom kształcenia w szkołach średnich z matematyki i fizyki (zwiększenie liczby godzin oraz poziomu kompetencji nauczycieli), przywrócić na maturze matematykę jako przedmiot obowiązkowy na poziomie podstawowym, KRASP gorąco popiera propozycje MEN,
8
zmienić medialny przekaz zawodu inżyniera i studiów ścisłych; uświadomić młodzieży, że zawód inżyniera to nie inż. Karwowski w gumiakach, a fizyka po uniwersytecie to odkrywanie nowego świata, przekonać dziewczęta, że kariera inżyniera jest także dla nich (uratować je od kariery bezrobotnych lub pracy nisko płatnej w zawodach, które często wybierają), utworzyć system stypendiów faworyzujący studentów w szkołach średnich i wyższych zachęcający do wyboru kierunków ścisłych, w tym technicznych.
9
d) jeśli wyraźnie nie podniesiemy liczby kształconych inżynierów i absolwentów kierunków ścisłych, to czeka nas zapaść technologiczna i cywilizacyjna – kto będzie tworzył innowacyjną gospodarkę ? Specjaliści alarmują – na rynku brakuje inżynierów – ten stan już utrudnia polskim firmom tworzenie nowych produktów i podnoszenie konkurencyjności na rynku
10
2). Nastąpił spadek poziomu kształcenia inżynierów spowodowany drastycznie małym - w stosunku do potrzeb - finansowaniem studiów technicznych. a) co to powoduje : obniżyliśmy liczbę godzin zajęć do 25 tygodniowo poprzez zmniejszenie godzin ćwiczeń i projektowania,
11
teoria zamiast praktyki - przedsiębiorcy narzekają, że uzyskana wiedza nie przekłada się odpowiednio na umiejętności i kompetencje absolwentów, zbyt mały jest udział staży w przedsiębiorstwach, stale słyszymy odchudźcie programy, standardy są coraz chudsze – gdzie jest tego kres?
12
b) co należy zrobić : podnieść współczynniki kosztochłonności dla studiów technicznych, w których znaczący jest udział przedmiotów wymagających specjalistycznej aparatury, drogich maszyn i urządzeń, czy też odczynników. Dotychczasowy stosunek 3:1 nie oddaje rzeczywistej proporcji kosztów względem kierunków nietechnicznych, zróżnicować współczynniki kosztochłonności dla studiów I i II stopnia.
13
3). Nastąpiła degradacja tytułu inżyniera, jest on nadużywany. nadaje się go zamiast tytułu licencjata na uczelniach, które często nie mają odpowiedniego zaplecza technicznego i technologicznego, tytuł zawodowy inżyniera, z uwagi na jego rosnącą popularność na rynku pracy, zaczyna być traktowany jako element reklamy i marketingu studiów,
14
tytuł inżyniera jednoznacznie kojarzony jest z naukami technicznymi, inżynier, nawet informatyk, musi posiadać podstawową wiedzę techniczną i jeśli jej się nie wykłada w oparciu o laboratoria i projekty to należy nadawać dyplomy licencjata, w programach są sztucznie generowane przedmioty nazwane technicznymi, np. statystyczna analiza baz danych - treść koresponduje tu wyraźnie ze statystyką,
15
KRPUT za pośrednictwem KRASP, ustosunkowując się do projektu rozporządzenia Ministra NiSzW z dnia 6 listopada 2007, przesłał do ministerstwa następującą propozycję: Absolwentom studiów I stopnia nadaje się tytuł inżyniera na kierunkach technicznych, a także na kierunkach rolniczych i leśnych, związanych z naukami technicznymi, gdy przedmioty techniczne stanowią nie mniej niż 65% ogółu zajęć dydaktycznych przewidzianych w planach studiów i programach nauczania na tych kierunkach, z wyjątkiem kierunku architektura i urbanistyka oraz architektura krajobrazu
16
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.