Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Ewa Łukaszyk przy współpracy z Agatą Zalewską
Interdyscyplinarność jako spójny projekt kształcenia – wyzwanie i metoda Ewa Łukaszyk przy współpracy z Agatą Zalewską
2
Dlaczego interdyscyplinarność, a nie kształcenie specjalizacyjne?
Elastyczność Zdolność do radzenia sobie z nietypowymi wyzwaniami Zwiększenie szans absolwenta na rynku pracy
3
Niebezpieczeństwa studiów interdyscyplinarnych
Rozproszenie, fragmentaryczność wiedzy Powierzchowność, dyletantyzm, brak solidnych kompetencji Przeciążenie studenta skutkujące porażką edukacyjną bądź konsekwencjami psychologicznymi i zdrowotnymi
4
Jak kształtować tok studiów interdyscyplinarnych, aby osiągnąć zamierzony efekt kształcenia?
5
Dwie ścieżki kształcenia interdyscyplinarnego
Program zorganizowany i zaplanowany z góry Student o przeciętnej dojrzałości, predyspozycjach i motywacji Indywidualny program kształcenia Student o specjalnych predyspozycjach, przygotowany do sterowania własnym tokiem kształcenia
6
Przykład pracy nad zorganizowanym programem kształcenia interdyscyplinarnego – studia śródziemnomorskie
7
Rola kadry naukowej Refleksja nad sylwetką idealnego absolwenta
Wyważenie godzinowego rozkładu pracy studentów, aby nie dopuścić do ich przeciążenia i umożliwić pogłębianie zainteresowań przez studia własne Wprowadzenie nowych przedmiotów nauczania o charakterze przekrojowym Stworzenie ścieżek specjalizacyjnych uzupełniających kształcenie ogólne Zapewnienie wachlarza przedmiotów opcjonalnych, prezentujących wybrane zagadnienia szczegółowe
8
Rola studenta studiów śródziemnomorskich
Wybór ścieżki specjalizacyjnej Dobór zajęć opcjonalnych powiązanych ze ścieżką oraz uzupełniających Inicjatywa w realizacji zajęć poza macierzystą jednostką
9
Przykład pracy nad indywidualnym programem kształcenia interdyscyplinarnego – Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne
10
Indywidualny program kształcenia interdyscyplinarnego - MISH
Rola studenta: Odpowiedzialność za kształt studiów Rozwinięcie szczególnych cech, takich jak zaradność, samodzielność, samokontrola Rola tutora: Pomoc w ułożeniu spójnego i skorelowanego programu studiów Pomoc w wypracowaniu spójnej, zintegrowanej sylwetki intelektualnej
11
Charakterystyka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych
Zostały utworzone dla osób o szerokich zainteresowaniach humanistycznych (wykraczających poza tradycyjny system studiowania jednej dyscypliny akademickiej), gotowych brać na siebie współodpowiedzialność za kształt i rytm swoich studiów. Odbiegają od tradycyjnych schematów, co - wymaga od studentów dużej samodyscypliny, - działa mobilizująco, - gwarantuje większą satysfakcję.
12
System tutorialny Student może mieć tego samego opiekuna naukowego przez cały tok studiów lub tylko przez rok, pracując w ciągu swoich studiów pod opieką kilku pracowników naukowych, w zależności od realizowanego programu studiów; istnieje też możliwość współpracy dwóch opiekunów naukowych z jednym studentem, jeśli wymaga tego wybrany profil studiów. Metoda współpracy tutor-student: regularne konsultacje, których częstotliwość zależy od indywidualnych potrzeb studenta.
13
Korzyści z systemu tutorialnego
stymulowanie rozwoju naukowego studenta, doskonalenie warsztatu pracy naukowej, pomoc w przygotowaniu pracy rocznej, a następnie dyplomowej (licencjackiej, magisterskiej) i naukowej (doktorskiej).
14
Specyfika Kolegium Artes Liberales
Nacisk na swobodną dyskusję i wymianę poglądów Rozwijanie autentycznej relacji „mistrz – uczeń” Cele kształcenia: Formowanie liderów; Przygotowanie do pracy naukowej.
15
Portfolio
16
Zalety portfolio Budowanie zrębów własnej sylwetki intelektualnej
Przeciwdziałanie tendencji do rozproszenia poczynań Ocena i samoocena dorobku studenta jako spójnej całości
17
Spodziewane rezultaty kształcenia interdyscyplinarnego
Ukształtowanie absolwenta elastycznego i zdolnego do przystosowania się do zmieniających się potrzeb rynku pracy Wypracowanie umiejętności uczenia się, dokształcania w ciągu kariery zawodowej przez zaznajomienie z językami różnych dyscyplin
18
Interdyscyplinarność: kształcenie elitarne czy masowe?
Potrzeba dywersyfikacji form kształcenia interdyscyplinarnego przez tworzenie zróżnicowanych formuł studiowania
19
Zadowolenie ze studiów
W kolejnych badaniach absolwenci MISH deklarują duże zadowolenie ze swoich studiów
20
Zarobki absolwentów Dochód niski do 2000 zł miesięcznie., przeciętny 2000 – 4000 zł, wysoki – powyżej 4000 zł. Można zaobserwować związek między momentem ukończenia studiów a zarobkami – jak łatwo przewidzieć, osoby, które są już dłużej na rynku pracy, zarabiają więcej.
21
Studia po studiach Aż 78 % respondentów deklaruje, że po uzyskaniu pierwszego dyplomu na MISH kontynuowała naukę – w ramach kolejnego kierunku, studiów doktoranckich lub podyplomowych.
22
Zadowolenie z obecnego zajęcia
Górny obraz przedstawia zadowolenia z obecnego zajęcia w roku 2006 Dolny obraz to zadowolenie z obecnego zajęcia w 2008 roku W roku 2008 respondenci pytani o zadowolenie z obecnego zajęcia deklarują, że są bardzo zadowoleni (48%) lub zadowoleni 52%. Jeśli porównać to z wynikami badań sprzed dwóch lat widać wyraźną poprawę. W roku % deklarowało niezadowolenie z obecnego zajęcia, zaś bardzo zadowolonych było o połowę mniej niż dziś. Przyczyna tej poprawy to najprawdopodobniej skutek wzrostu gospodarczego ostatnich lat.
23
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.