Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
2
Irena Majchrzak – socjolog:
Przeprowadziła badania nad stanem szkolnictwa w Meksyku; Od ponad 20 lat jej zainteresowania skupiają się wokół wprowadzania dziecka w świat pisma; Autorka odimiennej metody nauki czytania „Nazywanie świata”.
3
Czytanie to ćwiczenie niezależności umysłowej;
kluczem do nauki czytania jest to co najbliższe, najbardziej nacechowane tj. imię dziecka Założenia: litery stanowią oddzielne elementy podczas gdy między głoskami występują wzajemne zależności; w celu rozpoznania liter uruchamiamy jedynie analizator wzrokowy, analiza i synteza słuchania są zbędne podczas czytania; wyeliminowanie kształtowania świadomości fonologicznej ma rzecz sfery znaczeniowy poprzez rozpoznania związków między wyrazem a desygnatem.
4
Odimienna metoda nauki czytania – cechy:
rozrywkowa; Bezstresowa; Wizualna; Łatwa; Tania; Terapeutyczna; Wtajemniczająca; Skuteczna; Ruchowa; Intymna; Uniwersalna; Rozumna;
5
ETAP I - Czytanie globalne własnego imienia wg Majrzchak:
Cel: pobudzenie sfery intelektualnej i afektywnej na widok graficznego symbolu samego siebie. Poznanie zapisu graficznego własnego imienia połączone z jego całościowym wybrzmiewaniem; Dostarcza różnic pomiędzy zapisem poszczególnych liter; Rozpoznawanie swojego imienia wśród innych imion.
7
Etap II – Ściana pełna liter
Cel: poznanie wszystkich liter alfabetu poprzez kojarzenie dźwięku z jego obrazem graficznym. Prezentacja kolejno każdego dnia jednej litery alfabetu (odpowiadającej jakiemuś imieniu); Reprezentowanie większości liter oraz imion innych dzieci.
9
ETAP III - Targ liter: Cel: nabycie symbolicznego prawa do użytkowania wszystkich liter alfabetu i tworzenia wyrazów. Zabawy i gry z wykorzystaniem liter, sylab, wyrazów; Dzieci mają koperty z literami swojego imienia, tworzą wyrazy, wymieniają się literami.
12
ETAP IV - Nazywanie świata:
Cel: nadawanie przedmiotom z otoczenia ich symbolicznych pisemnych reprezentacji. Etykietowanie przedmiotów znajdujących się w sali; Dobieranie podpisów do ilustracji w formie wyrazów, zdań.
14
Pierwsze lektury: „Opowieści sowy” – czyta osoba dorosła, dzieci dobierają obrazy do tekstów. „W obronie dziecięcego rozumu” – Majchrzak uważa, że inne koncepcje czytania są niewłaściwe, gdyż czytanie to rozumienie tekstu. Ćw. słuchu fonematycznego są potrzebne, ale przy nauce pisania.
15
Zadanie 1 „Zaczarowane słowa” – losujmy napisy, odczytujemy je po cichu i rysujemy przedmioty, których nazwę odczytaliśmy i cechy tego przedmiotu, np. wielkość, kolor, itp.
16
Zadanie 2 Siedzimy w kole
Zadanie 2 Siedzimy w kole. Chętna osoba losuje kartkę z nazwą przedmiotu znajdującego się w sali. Odczytuje po cichu. Następnie odszukuje wzrokiem ten przedmiot i głośno określa położenie przedmiotu oraz jego charakterystyczne cechy. Zadaniem pozostałych jest odgadniecie co to za przedmiot.
17
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.